Gå til innhold

Jeg røyker i blant. Mannen min klikker i vinkel!


Ciccy

Anbefalte innlegg

Mannen til ts kan uansett ikke bestemme dette. Det er hennes sak. Og han burde løsne opp litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Nå må vi slutte å plage røykerne

Røykfrie togperronger er ikke nok. De lungesyke vil ha forbud også på gater, plasser og parker. – Hersing med mennesker, mener Per Fugelli.

Har røykerne fått det vanskelig nok nå?

Som Aftenposten skriver lørdag, tar flere organisasjoner til orde for å stramme inn enda mer.

Lege og kreftpasient Per Fugelli ber både myndigheter og pasientorganisasjoner om å besinne seg.

— Nå må vi slutte å plage røykerne, sier han, og synes hensynet til de syke blir dratt for langt.

— Sykdom kan ikke forsvare 100 prosent tilpasning til overfølsomhet. Hvis en allergiker blir plaget av røyk på en trikkeholdeplass, er det mulig å flytte seg, sier Fugelli, som er bekymret for menneskesynet som langt på vei stempler røykerne som viljeløse, mindreverdige mennesker.

— I et raust samfunn må vi tåle å være utsatt for ubehag. Vi må ikke bli helt besatt av sunnhetsraseri. Hvis vi ikke finner oss i å gå forbi en røyker og få i oss et røykmolekyl i friluft, hva blir det neste da, spør han.

Klassespørsmål

Sosialmedisineren mener behandlingen av røykerne har et svært ubehagelig innslag av klasse.

— Jeg får en sterk bismak av formynderi fra de vellykkede som styrer i Helsedirektoratet og andre bestemmende miljøer. Det er eliten som herser litt for grovt med underklassen, sier han og minner om at folk med lav utdannelse og lavstatusyrker nå dominerer blant røykerne.

— Vi skal vise anstendighet og respekt. Og ikke forvente at det vi får til av perfekt livsstil er mulig for alle.

Hvor skal vi stå?I regnet utenfor Sagene Bingo i Oslo står Lise Baccay og Anne Malabanan i regnet med hver sin sigarett. Inne på bingoen ble det forbudt å røyke 1. juli. De steiler over forslaget om å ta forbudet utendørs.

— Forbudt å røyke her ute også? Hvor mener de vi røykere skal gjøre av oss, da?

Å stumpe røyken inne på bingoen, synes venninnene egentlig er greit, de røkte for mye. Men når de hører at flere organisasjoner vil jage dem vekk fra utsiden også, reagerer de:

— Vi må jo ha et sted å være vi også. Vi tar da hensyn, står ikke oppi andre og røyker, sukker Baccay.

— Vi føler oss litt som mobbeofre. Jeg syne det er nok nå.

Det offentlige rom

Men i påvente av et totalt tobakksforbud, mener Landsforeningen for Hjerte og Lungesyke (LHL) det er riktig med røykeforbud på alle offentlige områder, inkludert gater, plasser, uteserveringer, parker og strender.

— Det vil gjøre det vanskeligere for røykerne så de røyker mindre, barn og unge slipper å se voksne røyke, og vi unngår den skadelige, passive røykingen, argumenterer generalsekretær Frode Jahren.

Han får følge av kommunikasjonssjef i Astma- og Allergiforbundet, Bo Gleditsch, som mener målet må være stadig flere røykfrie områder. I første omgang vil han ha forbud ved alle inngangspartier, holdeplasser og lekeplasser.

— Vi må jobbe med delmål, som vi har gjort hele veien. Plutselig er det greit å ikke røyke på gaten, spår han, og understreker at han har sympati med røykere som opplever at de blir jaget fra stadig flere steder.

— Men hensynet til dem som blir syke må gå foran de nikotinavhengiges frihet.

Anonymkode: e6626...cf9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dumpet eksen bla pga røyk. Grunnen: Jeg er hyper allergisk og kunne ende opp på sykehus om han ikke sluttet å røyke for så å kysse meg. 

Anonymkode: 8896f...0fd

Da blir jo saken en annen..

Anonymkode: e2d80...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyking er det mest usexy jeg vet. Jeg kan kjenne lukta og smaken av røyk av en person i minst ett døgn etter at han tok en sigarett. (Snakker av erfaring.) På samme måte som jeg tenker at de som bruker heroin må mangle noe i topplokket, tenker jeg at de som velger å røyke ikke er de glupeste. Dermed ville min partners røyking handle om hvordan jeg så på min partner som helhet, i tillegg til at jeg ville finne ham fysisk frastøtende. Når du legger til du har barn å være et forbilde for, skjønner jeg at mannen din reagerer. Å sammenligne dette med å spise sjokolade er veldig far off. Røyking kan ta fra barna dine mange år med mor, men det skal mye til for at sjokolade alene gjør det samme med far. Sjokolade stinker heller ikke så innmari grusomt, og lukta setter seg ikke i hud, hår og klær. 

Anonymkode: 8f56b...3ad

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner på en måte mannen din. Jeg hater røyk, har alltid gjort det og vet jeg hadde blitt like urimelig sur som mannen din. Kan ikke forklare hva som trigger meg så mye men har hans fulle sympati. Derimot hvis dette er noe han har godtatt også plutselig blitt så imot må han takke seg sjøl før å ha blitt sammen med deg. 

Anonymkode: e7df7...af9

Saken er bare det at utenom denne tingen er han verdens beste og vi har det veldig fint sammen. 
MEN jeg har skikkelig lyst på røyk i blant...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ciccy skrev:

Da er det en reell grunn. Det er det ikke i dette tilfelle. 

Hvis mannen din føler det ødelegger samlivet deres, jo.

Anonymkode: 8896f...0fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Røyking er det mest usexy jeg vet. Jeg kan kjenne lukta og smaken av røyk av en person i minst ett døgn etter at han tok en sigarett. (Snakker av erfaring.) På samme måte som jeg tenker at de som bruker heroin må mangle noe i topplokket, tenker jeg at de som velger å røyke ikke er de glupeste. Dermed ville min partners røyking handle om hvordan jeg så på min partner som helhet, i tillegg til at jeg ville finne ham fysisk frastøtende. Når du legger til du har barn å være et forbilde for, skjønner jeg at mannen din reagerer. Å sammenligne dette med å spise sjokolade er veldig far off. Røyking kan ta fra barna dine mange år med mor, men det skal mye til for at sjokolade alene gjør det samme med far. Sjokolade stinker heller ikke så innmari grusomt, og lukta setter seg ikke i hud, hår og klær. 

Anonymkode: 8f56b...3ad

Saken er bare det at utenom denne tingen er han verdens beste og vi har det veldig fint sammen. 
MEN jeg har skikkelig lyst på røyk i blant...

Helt greit at du ikke liker røyk, men de sier vel at summen av laster er konstant ;) Det var også grunnen til at jeg trakk inn sjokolade. Det er hans store last, men jeg kan gå med ryggen rank der. Det var bare for å trekke en parallell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lukter ikke av håret om man tar en sigg ute 

Anonymkode: e2d80...684

Haha. Den var god du. 😅 Jo, det stinker som bare det. Selvfølgelig mindre om man tar en sigg ute enn inne. Men stinker gjør det uansett. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis mannen din føler det ødelegger samlivet deres, jo.

Anonymkode: 8896f...0fd

Ingen allergier var det jeg siktet til :)

 

Endret av Ciccy
feilformulering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Tror du en voksen mann vil dø i krybbedød? 

Krybbedød har ikke noe med røyking å gjøre.

Anonymkode: 8896f...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Røyking er det mest usexy jeg vet. Jeg kan kjenne lukta og smaken av røyk av en person i minst ett døgn etter at han tok en sigarett. (Snakker av erfaring.) På samme måte som jeg tenker at de som bruker heroin må mangle noe i topplokket, tenker jeg at de som velger å røyke ikke er de glupeste. Dermed ville min partners røyking handle om hvordan jeg så på min partner som helhet, i tillegg til at jeg ville finne ham fysisk frastøtende. Når du legger til du har barn å være et forbilde for, skjønner jeg at mannen din reagerer. Å sammenligne dette med å spise sjokolade er veldig far off. Røyking kan ta fra barna dine mange år med mor, men det skal mye til for at sjokolade alene gjør det samme med far. Sjokolade stinker heller ikke så innmari grusomt, og lukta setter seg ikke i hud, hår og klær. 

Anonymkode: 8f56b...3ad

Tenker at du heller ikke er av de glupeste. Dessuten har du et frastøtende menneskesyn. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har også begynnt å "smugrøyke", jeg nekter å kysse han. Det er totalt turn off.  Det er ekkelt og jeg blir kvalm, det er for min del grunn til dumping faktisk.

Anonymkode: 20033...a1b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Tror du en voksen mann vil dø i krybbedød? 

Jeg tolket ikke det slik... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Guidet Kvinne skrev:

Tenker at du heller ikke er av de glupeste. Dessuten har du et frastøtende menneskesyn. 

 

Ikke gidd å diskuter under lavmål.

Jeg tok initiativ til denne tråden fordi jeg gjerne vil ha gode, konstruktive tilbakemeldinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Tenker at du heller ikke er av de glupeste. Dessuten har du et frastøtende menneskesyn. 

 

At det var? Og det baserer du på ett anonymt innlegg uten noe som helst kjennskap til personen?

Nå må du se til å skjerpe deg.

Anonymkode: 8896f...0fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Overrasket skrev:

Hvis hun ikke bare kan slutte å ta seg en røyk for hans del er ikke hun noe mer "å samle på", hvis man først skal prate så nedsettende om andre.

Nedsettende.... gi og ta heter det. Hun må da få lov til å ta seg en røyk, han gjør sikkert ting hun ikke strotrives med heller. Ingen er perfekte. 

Anonymkode: 15539...629

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Ciccy skrev:

 

Jeg tok initiativ til denne tråden fordi jeg gjerne vil ha gode, konstruktive tilbakemeldinger.

Litt morsomt faktisk at du valgte å gjøre det etter kl 24 på forumet.. 😀

Anonymkode: 8896f...0fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralens voktere er aldri bekymret for seg selv, bare for andre.

Enkelte holder sin sti så ren at de aldri får seg til å gå på den.

Om det finnes noe verre en tidenes stadig svakere moral, er det tidenes stadig sterkere moralisering.

Den som bærer sin moral som han bærer sin beste drakt, burde heller gå naken.

Når en mann er satt til å være moralsk støtte for det samfunn han lever i, så-; man kan ikke være forsiktig nok.

Anonymkode: e6626...cf9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ciccy skrev:

Ikke gidd å diskuter under lavmål.

Jeg tok initiativ til denne tråden fordi jeg gjerne vil ha gode, konstruktive tilbakemeldinger.

Når noen uttrykker slik forakt overfor andre, eksempelvis rusmisbrukere, og i tillegg er så tette i nøtta at de sammenligner festrøyk med heroinmisbruk: jo, da vil jeg si fra. Jeg synes det er avskyelig. Lavmålet er ikke fra min side. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Litt morsomt faktisk at du valgte å gjøre det etter kl 24 på forumet.. 😀

Anonymkode: 8896f...0fd

Sånn blir det når døgnet ikke har nok timer... Jobb, barn, middag, skoleavslutning, legging, møte i interessorganisasjon... og så en pust i bakken før leggetid ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...