Gå til innhold

Hva er forskjellen på en ateist og en agnostiker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare det?

Jeg ler litt av de som tror at det faktisk finnes en gud, å mener jeg vet at det ikke finnes. Så hva er jeg?

Anonymkode: a82b0...eec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er du ateist.

Ateister sier at Gud ikke finnes. 

Agnostikere sier at det ikke er mulig å vite om det finnes en Gud eller ikke. 

Anonymkode: e1a63...c83

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Da er du ateist.

Ateister sier at Gud ikke finnes. 

Agnostikere sier at det ikke er mulig å vite om det finnes en Gud eller ikke. 

Anonymkode: e1a63...c83

Det stemmer ikke helt. I dagligtale brukes agnostiker om folk som sier de ikke vet om det gud(er) finnes. Men ordet betegner egentlig en holdning til kunnskap: det handler om å ikke tror ting uten en god grunn. For eksempel må forskere pr. definisjon være agnostikere innenfor faget de studerer.

Begrepet ateist blir også brukt feil. Det betyr bare at man ikke tror på Gud. Man kan godt være åpen for at det finnes en gud, men så lenge man ikke er overbevist er man pr. definisjon en ateist. Så man kan være ateist og agnostiker samtidig.

Noen skiller mellom sterk og svak ateisme og agnostisisme. Svak ateisme er "jeg tror ikke på Gud", sterk ateisme er "det finnes ingen gud." Svak agnostisisme: "jeg vet ikke". Sterk agnostisime: "ingen kan vite."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, linsejesus skrev:

Det stemmer ikke helt. I dagligtale brukes agnostiker om folk som sier de ikke vet om det gud(er) finnes. Men ordet betegner egentlig en holdning til kunnskap: det handler om å ikke tror ting uten en god grunn. For eksempel må forskere pr. definisjon være agnostikere innenfor faget de studerer.

Begrepet ateist blir også brukt feil. Det betyr bare at man ikke tror på Gud. Man kan godt være åpen for at det finnes en gud, men så lenge man ikke er overbevist er man pr. definisjon en ateist. Så man kan være ateist og agnostiker samtidig.

Noen skiller mellom sterk og svak ateisme og agnostisisme. Svak ateisme er "jeg tror ikke på Gud", sterk ateisme er "det finnes ingen gud." Svak agnostisisme: "jeg vet ikke". Sterk agnostisime: "ingen kan vite."

Definisjonen på agnostisisme er så enkel som dette:

"lære, syn som avviser at mennesket kan vite noe om det oversanselige, for eksempel om Guds eksistens"

Anonymkode: e1a63...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HerrBæsjerumpehull
On 6/14/2018 at 6:29 PM, AnonymBruker said:

Kan noen forklare det?

Jeg ler litt av de som tror at det faktisk finnes en gud, å mener jeg vet at det ikke finnes. Så hva er jeg?

Anonymkode: a82b0...eec

Da er du en gnostisk ateist, eller "idiot" i dagligtale.

Endret av HerrBæsjerumpehull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/14/2018 at 8:10 PM, AnonymBruker said:

Definisjonen på agnostisisme er så enkel som dette:

"lære, syn som avviser at mennesket kan vite noe om det oversanselige, for eksempel om Guds eksistens"

Anonymkode: e1a63...c83

Den engelske wikipedia-artikkelen er bedre og grundigere. Det du siterer her er hverken den opprinnelige eller den dagligdagse definisjonen på agnostisisme. Jeg har aldri møtt en agnostiker som sier at det er umulig for mennesker å vite om Gud eksisterer. De kaller seg agnostikere fordi de selv ikke er overbevist om Gud(er)s eksistens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, linsejesus skrev:

Den engelske wikipedia-artikkelen er bedre og grundigere. Det du siterer her er hverken den opprinnelige eller den dagligdagse definisjonen på agnostisisme. Jeg har aldri møtt en agnostiker som sier at det er umulig for mennesker å vite om Gud eksisterer. De kaller seg agnostikere fordi de selv ikke er overbevist om Gud(er)s eksistens.

Dette er definisjonen fra den norske ordboka, så den er høyst relevant, jo.

Anonymkode: e1a63...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnostikere er konfliktskye ateister. Hvis ikke du liker å krange om religion så kaller du deg agnostiker, mens hvis du gjerne vil diskutere med religiøse så kaller du deg ateist.

Anonymkode: 6500d...f5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/14/2018 at 6:34 PM, AnonymBruker said:

Da er du ateist.

Ateister sier at Gud ikke finnes. 

Agnostikere sier at det ikke er mulig å vite om det finnes en Gud eller ikke. 

Anonymkode: e1a63...c83

Dette er en overforenkling som ikke reflekterer det de fleste som kaller seg ateister mener. Selv Dawkins er agnostiker hvis man legger din definisjon til grunn. Det eneste som er felles for ateister er at de ikke tror på noen gud.

Anonymkode: 6500d...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er definisjonen fra den norske ordboka, så den er høyst relevant, jo.

Anonymkode: e1a63...c83

Men den stemmer ikke med hverken ordets opprinnelige betydning eller hvordan folk bruker det til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Agnostikere er konfliktskye ateister. Hvis ikke du liker å krange om religion så kaller du deg agnostiker, mens hvis du gjerne vil diskutere med religiøse så kaller du deg ateist.

Anonymkode: 6500d...f5e

Elsker å diskutere religion og er agnostiker. Så stemmer nok ikke helt. Er mer det at man faktisk ikke 100% kan vite. Dette gjelder jo i flere saker enn om gud eksisterer eller ei. Det jeg ikke har bevis på er faktisk kun en tro, og en tro er ikke noe som kan bevises. Noen tror på en gud, noen tror ikke på en gud, noen vet det ikke finnes en gud, noen vet det finnes en gud. De som er morsomest å diskutere med er de som tror, er først da man kan få filosofert over troen. De som vet ting er lite vits å diskutere noe med, da de jo vet, og har rett i egne øyne.

Anonymkode: 095b4...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Elsker å diskutere religion og er agnostiker. Så stemmer nok ikke helt. Er mer det at man faktisk ikke 100% kan vite. Dette gjelder jo i flere saker enn om gud eksisterer eller ei. Det jeg ikke har bevis på er faktisk kun en tro, og en tro er ikke noe som kan bevises. Noen tror på en gud, noen tror ikke på en gud, noen vet det ikke finnes en gud, noen vet det finnes en gud. De som er morsomest å diskutere med er de som tror, er først da man kan få filosofert over troen. De som vet ting er lite vits å diskutere noe med, da de jo vet, og har rett i egne øyne.

Anonymkode: 095b4...41e

Du vil ikke diskutere med dem som ikke har omtrent samme mening som deg, altså er du konfliktsky.

Anonymkode: 6500d...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keep it simple for helvete

Ateist = tror ikke
Agnostiker = vet ikke

alle de andre forvirrende og "unike" snowflake undersjangrene kan dra seg til helvete for alt jeg bryr meg.
Kall en spade for en spade. Og for du siterer meg og svarer: NEI. Du kommer ikke til å forandre meningen min.
Så ikke kast vekk tiden din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HerrBæsjerumpehull

Linsejesus har rett, det er ikke noe å diskutere engang.

teisme/ateisme er et spørsmål om tro.

gnostisisme/agnostisisme er et spørsmål om (innbilt) viten.

De to begrepene er ikke gjensidig ekskluderende, og alle oppegående mennesker er agnostikere, enten agnostiske ateister eller agnostiske teister.

Endret av HerrBæsjerumpehull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Maruwan said:

gnostisisme/agnostisisme er et spørsmål om (innbilt) viten.

Nei, gnostisisme er en egen religiøs retning og har lite med agnostikere å gjøre.

Anonymkode: 6500d...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HerrBæsjerumpehull
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, gnostisisme er en egen religiøs retning og har lite med agnostikere å gjøre.

Anonymkode: 6500d...f5e

Gnostisisme er begge deler. Og gnostikerne kalles som de gjør fordi de mener deres tro er viten. Det er en dypt fundamentalistisk trosretning.

Endret av HerrBæsjerumpehull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du vil ikke diskutere med dem som ikke har omtrent samme mening som deg, altså er du konfliktsky.

Anonymkode: 6500d...f5e

Hvor du finner ting som ikke er skrevet. Kudos til deg.

Anonymkode: 095b4...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Maruwan said:

Gnostisisme er begge deler. Og gnostikerne kalles som de gjør fordi de mener deres tro er viten. Det er en dypt fundamentalistisk trosretning.

Nei, det er en spesifikk religiøs retning, og det er praktisk talt ingen som følger den i dag. Veldig mange religiøse mener at deres tro er viten. Du bare ror.

Anonymkode: 6500d...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...