Gå til innhold

Du som er overvektig - har du målt blodsukkeret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest at man må ha arvet ett genetisk anlegg for å kunne utvikle diabetes type 2, så om du ikke har genene for å få diabetes type 2 så kommer du heller aldri til å få det uansett hvor overvektig man er. Ellers hadde jo alle overvektige mennesker hatt diabetes og sånn er det jo ikke. Klarte å finne link som sier noe om arveligheten i diabetes-diagnosene, men jeg skal ikke være så bastant at jeg sier at det ikke går an å utvikle diabetes type 2 om man ikke har arvet genene for det for det er noen år siden jeg leste meg opp på dette her.

I min familie hadde min oldemor diabetes type 2 og nå har jeg altså fått diagnosen jeg også, men jeg vet ikke om noen andre fra den siden av slekta som har diagnosen bortsett fra en tremenning av mamma når jeg tenker meg om. 

https://www.diabetes.no/leksikon/a/arvelighet/

Anonymkode: c1782...f29

Ok, det var betryggende, for jeg vet ikke om noen i slekten min som har eller har hatt diagnosen. De er slankere enn meg, dog.

Anonymkode: d7217...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har som regel normalt blodsukker selv om du er overvektig.

MEN, ofte har man usunt mye insulin i blodet likevel siden insulinet ikke virker så godt (insulinresistens). Dette sliter på bukspyttkjertelen og vedlikeholder overvekten ved å øke fettlagringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det i familien og jeg er lettere overvektig  .Men er på vei ned nå. Mistet 10 kilo 15 igjen . Hadde 7 fastende  for noen år siden. Nå 5.8  så det går ned over.  Og jeg er 45 og jeg har ikke store problemer med å gå ned . Når jeg fant nøkkelen.  Som var rett kombinasjon mat og trim. 

Anonymkode: f391f...d5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var overvektig med omtrent samme bmi som deg i 30-årene. Alle tester som blodsukker, blodtrykk og kolesterol var fint, og jeg lente meg på at overvekten ikke var så ille når jeg var frisk. Likevel kom problemene snikende som du nevner med alderen. Diabetes type 2 oppfører seg ikke på samme måte som type 1. Blodsukkeret blir ikke like høyt, og man kan ha ok verdier og samtidig begynnende insulinresistens. Og om man ikke gjør noe med kostholdet og overvekten så vil problemene komme.

Den gode nyheten er at vektnedgang vil kunne reversere disse hormonforstyrrelsene, og det er aldri for sent å gjøre en aktiv innsats for helsen sin. Jeg har klart å gå ned til normalvekt, og har i dag som 52-åring helt optimal helse i følge legen min.

Ta deg en sjekk, ts, men husk at den beste behandlingen er det du selv som er ansvarlig for. 

Anonymkode: f2c80...05c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har/ har hatt diabetes 2, kan dere fortelle litt om første tiden etter diagnosen? 

Jeg er livredd for at legen bare skal medisinere, uten å se på andre alternativ :( jeg er redd for å bli dømt som feit og lat... jeg er flau over å ha satt meg selv i denne situasjonen :( 

Anonymkode: 65dc7...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har/ har hatt diabetes 2, kan dere fortelle litt om første tiden etter diagnosen? 

Jeg er livredd for at legen bare skal medisinere, uten å se på andre alternativ :( jeg er redd for å bli dømt som feit og lat... jeg er flau over å ha satt meg selv i denne situasjonen :( 

Anonymkode: 65dc7...729

Legen vil ikke medisinere uten videre. Dersom du er overvektig, inaktiv og har dårlig kosthold så begynner man med livsstilsendring. De fleste vil ha god effekt av dette. Jeg gikk fra å ha insulinresistens og ustabilt blodsukker til helt optimale verdier da jeg gikk ned i vekt og begynte å trene. 

Anonymkode: f2c80...05c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt overvektig og har helt fint blodsukker og kolesterol. Så jeg er frisk selvom jeg veier litt for mye. Jeg har alltid hatt litt høyt blodtrykk, selv når jeg veide 10 kg mindre og var normalvektig

Anonymkode: 0e17f...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: du kan måle fastende blodsukker selv. 

Jeg bestilte gratis apparat på nett. Bare å google blodsukkermåler elns (legger med vilje ikke ut link). Det følger med strimler til noen få målinger, etter det må du kjøpe på apoteket. 

Apparatene er ikke dyre på apoteket heller, kr 99,- har jeg sett de for :) 

Anonymkode: 65dc7...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke overvektig, men jeg har nettopp tatt blodprøver for å sjekke vitaminmangel og har fått en melding tilbake med flere forskjellige verdier. Lurer litt på hva heter verdien som måler blodsukker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS: du kan måle fastende blodsukker selv. 

Jeg bestilte gratis apparat på nett. Bare å google blodsukkermåler elns (legger med vilje ikke ut link). Det følger med strimler til noen få målinger, etter det må du kjøpe på apoteket. 

Apparatene er ikke dyre på apoteket heller, kr 99,- har jeg sett de for :) 

Anonymkode: 65dc7...729

Takk! Det har jeg ikke kommet på. Koster mindre enn en legetime 😊

Anonymkode: d7217...79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, matrobot skrev:

Jeg er ikke overvektig, men jeg har nettopp tatt blodprøver for å sjekke vitaminmangel og har fått en melding tilbake med flere forskjellige verdier. Lurer litt på hva heter verdien som måler blodsukker?

S-Glukose.

Anonymkode: f2c80...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, isw skrev:

Evt HbA1c

Ah, takk. Ingen S-Glukose her, men HbA1c står det på den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har litt høy BMI her og, men diabetes finnes ikke i mitt blod. Ligger på normalen, 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illusjon lenge leve. At du møter noen tjukkaser som ikke har diabetes betyr ingenting, statistikk tilsier at fedme henger sammen med overvekt og stort inntak av fett og sukker sammen

Dette blir som en røyker som spør etter røykere som ikke har hatt kols. Det finnes selvsagt mange av dem, men de som har dødd vil ikke svare deg på kg

Anonymkode: 98449...7e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er overvektig, og tok nylig en grundig helsesjekk med alle slags blodprøver. Legen min sa at resultatene var påfallende bra, spesielt kolesterolet som han sa var perfekt. Blodsukkeret var helt normalt, samme med blodtrykk. 

Anonymkode: 168b7...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, isw skrev:

Du har som regel normalt blodsukker selv om du er overvektig.

MEN, ofte har man usunt mye insulin i blodet likevel siden insulinet ikke virker så godt (insulinresistens). Dette sliter på bukspyttkjertelen og vedlikeholder overvekten ved å øke fettlagringen.

De fleste overvektige har ikke insulinresistens.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Illusjon lenge leve. At du møter noen tjukkaser som ikke har diabetes betyr ingenting, statistikk tilsier at fedme henger sammen med overvekt og stort inntak av fett og sukker sammen

Dette blir som en røyker som spør etter røykere som ikke har hatt kols. Det finnes selvsagt mange av dem, men de som har dødd vil ikke svare deg på kg

Anonymkode: 98449...7e1

At fedme henger sammen med overvekt? Well yeah, captain obvious! Fedme er jo kraftig overvekt! ;)

Når det er sagt: de fleste "tjukkaser" har ikke diabetes. Det er et mindretall som har det, på lik linje med at det er et mindretall av røykerne som har kols. Det er like mange normalvektige som blir syke som overvektige, og forskning viser også at overvekt gir høyere overlevelsesrate hvis man først blir syk (kreft, hjerteinfarkt). Så ro ned på fedmehatet ditt og pass på din egen kropp. Ingen er så sunn at det ikke finnes en sykdom som kan ramme dem, selv ikke diabetes (1 eller 2).

 

Anonymkode: d876b...ad3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest at man må ha arvet ett genetisk anlegg for å kunne utvikle diabetes type 2, så om du ikke har genene for å få diabetes type 2 så kommer du heller aldri til å få det uansett hvor overvektig man er. Ellers hadde jo alle overvektige mennesker hatt diabetes og sånn er det jo ikke. Klarte å finne link som sier noe om arveligheten i diabetes-diagnosene, men jeg skal ikke være så bastant at jeg sier at det ikke går an å utvikle diabetes type 2 om man ikke har arvet genene for det for det er noen år siden jeg leste meg opp på dette her.

I min familie hadde min oldemor diabetes type 2 og nå har jeg altså fått diagnosen jeg også, men jeg vet ikke om noen andre fra den siden av slekta som har diagnosen bortsett fra en tremenning av mamma når jeg tenker meg om. 

https://www.diabetes.no/leksikon/a/arvelighet/

Anonymkode: c1782...f29

Dette tror jeg stemmer, da jeg kjenner MANGE overvektige over 40 år, med bukfett og tynne ben, rumpe og armer, og som IKKE har diabetes.

Jeg selv er i samme kategori, men har stor belastning på diabetes 2 i familien, overvektig eller ikke 😕 , derfor prøver jeg å trene, da dette også hjelper mot diabetes 2. 

Anonymkode: da73b...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste overvektige har ikke insulinresistens.

At fedme henger sammen med overvekt? Well yeah, captain obvious! Fedme er jo kraftig overvekt! ;)

Når det er sagt: de fleste "tjukkaser" har ikke diabetes. Det er et mindretall som har det, på lik linje med at det er et mindretall av røykerne som har kols. Det er like mange normalvektige som blir syke som overvektige, og forskning viser også at overvekt gir høyere overlevelsesrate hvis man først blir syk (kreft, hjerteinfarkt). Så ro ned på fedmehatet ditt og pass på din egen kropp. Ingen er så sunn at det ikke finnes en sykdom som kan ramme dem, selv ikke diabetes (1 eller 2).

 

Anonymkode: d876b...ad3

Nei. Vi står overfor enorme helsemessige utfordringer som vi ikke ser konsekvensene av ennå når gjennomsnittsvekten øker så dramatisk på befolkningsnivå.

De fleste med alvorlig overvekt vil få sykdommer i økt alder på grunn av overvekten. Et øyeblikksbildet av blodsukkeret ditt som ung og overvektig viser ikke hva du har i vente. De fleste som røyker vil få sykdommer som skyldes røykingen, men antall røykere går stadig ned.

Besøk et eldresenter. Du finner nesten ingen med alvorlig overvekt blant 80-90 åringer. De dør lenge før det. Forskere spår at generasjonen som vokser opp nå vil dø tidligere enn foreldrene pga overvekt og inaktivitet. 

Anonymkode: f271c...f82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...