Gå til innhold

Du som er overvektig - har du målt blodsukkeret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner flere familier som har det slik. Min mormor fikk diabetes når ho var 83. Ingen av mine foreldre eller søsknene har hatt diabetes, men det går an å få pga dårlig, feilernært mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, matrobot skrev:

Jeg er ikke overvektig, men jeg har nettopp tatt blodprøver for å sjekke vitaminmangel og har fått en melding tilbake med flere forskjellige verdier. Lurer litt på hva heter verdien som måler blodsukker?

For å få en korrekt vurdering av det så må det måles fastende (8 timer siden forrige måltider) så må du ta en toleranse test (at det måles igjen to ganger etter at du har drukket noe med mye sukker). Så man får ikke vurdert det på vanlig blodprøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Besøk et eldresenter. Du finner nesten ingen med alvorlig overvekt blant 80-90 åringer. De dør lenge før det.

Du har ikke vært innom så mange eldresentre, eller? 

Anonymkode: 3a0ba...0d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Occulta skrev:

For å få en korrekt vurdering av det så må det måles fastende (8 timer siden forrige måltider) så må du ta en toleranse test (at det måles igjen to ganger etter at du har drukket noe med mye sukker). Så man får ikke vurdert det på vanlig blodprøve

Nei, det er ikke sånn man måler ved mistanke om type 2 diabetes (det der høres jo ut som disse glukosebelastningstestene overivrige jordmødre presser på alle som er en halvkilo overvektige). 

Jeg har akkurat vært gjennom diagnostisering for diabetes, og det bestod rett og slett i en enkel blodprøve som måler langtidsblodsukker, det er dét som avgjør om du har diabetes. Enkelt sagt er langtidsblodsukker (HbA1c) ≥ 6,5 %= diabetes. Sjekk gjerne Diabetesforbundet for mer info. 

Anonymkode: 89ec7...399

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke sånn man måler ved mistanke om type 2 diabetes (det der høres jo ut som disse glukosebelastningstestene overivrige jordmødre presser på alle som er en halvkilo overvektige). 

Jeg har akkurat vært gjennom diagnostisering for diabetes, og det bestod rett og slett i en enkel blodprøve som måler langtidsblodsukker, det er dét som avgjør om du har diabetes. Enkelt sagt er langtidsblodsukker (HbA1c) ≥ 6,5 %= diabetes. Sjekk gjerne Diabetesforbundet for mer info. 

Anonymkode: 89ec7...399

Dette er mer vanlig å måle hos de som allerede har diabetes diagnose for å se hvor godt diabetesen blir kompensert for. Iallefall her hvor jeg studerer og praktiserer medisin. Hba1c måler konsentrasjonen av blodsukker en rød blodcelle har vært utsatt for i løpet av sin livssyklus (120 dager), ikke status her og nå. Og det er standard test for å se hvorvidt behandlingen av diabetes har vært effektiv. Hvis du ser WHO sin definisjon av diabetes så sier den «concentration of fasting plasma glucose above 7 mmol/l or above 11.1 mmol/l after a meal together with clinical symptoms (polyuria, polydipsia, ketonuria, weightloss)». 

Man kan ha høy FPG og lav Hba1c om man f.eks er alkoholiker eller har nyresvikt eller hemoglobinopatier etc. FPG og GT er de mest pålitelige diagnostiske hjelpemidlene men det er helt klart enklere å bare ta en blodprøve og det blir vel mer og mer vanlig å gjøre det. Her er det sikkert stor forskjell fra land til land da. Vi bruker kun FPG for å utrede DM.

Endret av Occulta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Occulta skrev:

Dette er mer vanlig å måle hos de som allerede har diabetes diagnose for å se hvor godt diabetesen blir kompensert for. Iallefall her hvor jeg studerer og praktiserer medisin. Hba1c måler konsentrasjonen av blodsukker en rød blodcelle har vært utsatt for i løpet av sin livssyklus (120 dager), ikke status her og nå. Og det er standard test for å se hvorvidt behandlingen av diabetes har vært effektiv. Hvis du ser WHO sin definisjon av diabetes så sier den «concentration of fasting plasma glucose above 7 mmol/l or above 11.1 mmol/l after a meal together with clinical symptoms (polyuria, polydipsia, ketonuria, weightloss)». 

Man kan ha høy FPG og lav Hba1c om man f.eks er alkoholiker eller har nyresvikt eller hemoglobinopatier etc. FPG og GT er de mest pålitelige diagnostiske hjelpemidlene men det er helt klart enklere å bare ta en blodprøve og det blir vel mer og mer vanlig å gjøre det. Her er det sikkert stor forskjell fra land til land da. Vi bruker kun FPG for å utrede DM.

Uansett, så er det ikke vanlig å ta en glukosebelastningstest for å sjekke for mistanke om dia2. Det er S-glukose og Hba1c som er normalt å sjekke. Om disse gir avvik så kan det hende at man går videre på glukosebelastning. 

Anonymkode: b1a9f...215

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blodsukkeret mitt var fintt i mai og da var jeg tjukkere enn nå, gått ned 10 kg siden mars

målte igjen igår, ikke fått svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...