Gå til innhold

Du som er overvektig - har du målt blodsukkeret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter her og engster meg over at jeg har pådratt med diabetes type 2 pga overvekten, og vet at jeg bør sjekke meg, men frykter hva svaret blir. Går det an å ha en BMI på 32 og ha normalt blodsukker?

Anonymkode: d7217...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bmi på 35. Har 4,7 i blodsukker 2 etter måltid. Fastlegen sa at det var perfekt. 

Anonymkode: 9420a...ed9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har bmi på 35. Har 4,7 i blodsukker 2 timer etter måltid. Fastlegen sa at det var perfekt. 

Anonymkode: 9420a...ed9

Timer 

Anonymkode: 9420a...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Sitter her og engster meg over at jeg har pådratt med diabetes type 2 pga overvekten, og vet at jeg bør sjekke meg, men frykter hva svaret blir. Går det an å ha en BMI på 32 og ha normalt blodsukker?

Anonymkode: d7217...79a

Absolutt.

Anonymkode: 1b48e...97b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid vært normalt her. 

Anonymkode: 81b5d...3ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går an. Jeg har hatt en BMI på 57 (nå 42) og har alltid hatt perfekt blodsukker. 

Anonymkode: 3a0ba...0d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja var visst fint

Fastlegen sjekket visst blodsukkeret forrige uke da jeg sjekket meg for HIV og syfilis lol

Endret av aiba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI 28

Aldri målt noen ting. Har "skrekk" for kvalifiserte diagnoser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI på 40. Har normalt blodsukker. 

Anonymkode: b1a9f...215

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI på 30. Langtidsblodsukker på 4,6.

Anonymkode: ff728...36e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI på litt over 30, har fått målt blodsukker mange ganger ifm flere svangerskap og det har alltid vært fint.

Anonymkode: cf492...8ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig og langtidsblodsukker er alltid som det skal være hos meg og jeg har alltid vært stor. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bikket 40, og har de siste årene hatt en BMI på 30-31. Blodsukkeret mitt er IKKE bra, legen målte rutinemessig ved siste besøk (uten at jeg visste det), og begge var for høye :( 

jeg elsker alt søtt, og lagrer best bukfett. Men jeg har trent mye kardio i alle år, selv om det ikke ser sånn ut. 

Nå prøver jeg å gå ned i vekt for å få ned blodsukkeret FØR jeg får diagnosen. For den vil jeg IKKE ha!!! 

Anonymkode: 65dc7...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - burde nevnt at jeg er 45 år, så dette er noe som vanligvis kommer snikende hos overvektige over 40. Skal manne meg opp og sjekke meg snart. Jobber også med å gå ned i vekt, men det er vanskelig i min alder. 

Anonymkode: d7217...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitter her og engster meg over at jeg har pådratt med diabetes type 2 pga overvekten, og vet at jeg bør sjekke meg, men frykter hva svaret blir. Går det an å ha en BMI på 32 og ha normalt blodsukker?

Anonymkode: d7217...79a

Det blir ikke bedre av at du ikke måler blodsukkeret. Ubehandlet diabetes er svært farlig

Anonymkode: 72640...5e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at man må ha arvet ett genetisk anlegg for å kunne utvikle diabetes type 2, så om du ikke har genene for å få diabetes type 2 så kommer du heller aldri til å få det uansett hvor overvektig man er. Ellers hadde jo alle overvektige mennesker hatt diabetes og sånn er det jo ikke. Klarte å finne link som sier noe om arveligheten i diabetes-diagnosene, men jeg skal ikke være så bastant at jeg sier at det ikke går an å utvikle diabetes type 2 om man ikke har arvet genene for det for det er noen år siden jeg leste meg opp på dette her.

I min familie hadde min oldemor diabetes type 2 og nå har jeg altså fått diagnosen jeg også, men jeg vet ikke om noen andre fra den siden av slekta som har diagnosen bortsett fra en tremenning av mamma når jeg tenker meg om. 

https://www.diabetes.no/leksikon/a/arvelighet/

Anonymkode: c1782...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er godt over 40, høy BMI og både blodtrykk, blodsukker og alle andre verdier er fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har risiko for diabetes og hvordan vekt fordeler seg på kroppen noen sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...