Gå til innhold

Hva skjer under utredning for asperger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått time til utredning for asperger og lurer på om noen her har vært igjennom det samme og kan fortelle litt om hva det går ut på. Er det mer enn samtale? Er det testing av andre ting? Liker å være forberedt. ;) 

Anonymkode: d8769...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å få nøyaktig diagnose burde foreldrene dine eller de som hadde omsorgen for deg som barn også bli intervjuet. Det har mye å si fordi autisme er jo medfødt så dermed skal symptomene være tilstede fra ganske tidlig av også.

Anonymkode: f6af5...6ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg regner med at de nok vil prate med foreldrene mine også. Men er det kun samtaler eller er det andre tester? 

Anonymkode: d8769...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samtale først med psykolog(er) og deretter får du oppgaver/spørsmål. Det hele tar ikke mer enn et par timer. De vil også ha en samtale med foreldrene dine eller andre som hadde omsorg for deg da du var barn. Observasjon bruker de bare ved utredning av barn og ungdom, så hvis du er over 18 trenger du ikke det.

Anonymkode: 75ce8...d21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner flere som har det som er svært oppegående folk. For de som gjør det skikkelig tar det flere mnd av en spesialist på feltet med observasjoner, kartlegging og ukentlige samtaler.

Å få diagnosen etter 1 samtale høres svært vagt ut. Hvor skal du utredes?

Endret av Alphamale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir filma mens det sitter noen på bakrommet og ser på deg. Så er det spørsmål, skjemaer, små oppgaver. 

Anonymkode: c575b...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Alphamale skrev:

Det er Ingen Solum vil tro at jeg har Asperger. For meg tok utredningen flere mnd med ukentlige samtaler med en spesialist på feltet som kun jobber med Aspergere. alt av skjemaer og avkrysninger ble droppet, samtale med forelder og psykolog. Hvor skal du bli utredet hen?

å få diagnosen etter en enkelt samtale vil jeg si er svært vagt med mindre det er veldig tydelig.

 Solum..kjenner noen som heter det  😂

Anonymkode: 261f0...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble utredet for 2 år siden, og det ble ikke filmet. Tror jeg var i 4 samtaler. 

Først snakket vi om symptomer og årsaken til at jeg ble utredet. De neste timene gikk med på å svare på spørsmål fra standardiserte skjema og intervjuer. Psykologen spurte spørsmålene, og så drøftet vi det jeg var usikker på for å gi mest mulig korrekt svar. Foreldre ble intervjuet. Hadde også time til MR for å utelukke hjernesvulst og undersøkelse med EEG for å utelukke epilepsi. Tror ikke det er aktuelt for alle.

Min score var for lav til å være autisme, så da utredet de for Adhd og ocd. Så om du ikke har asperger så kommer de mest sannsynlig til å undersøke andre alternativer. 

Anonymkode: 217d3...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Alphamale skrev:

kjenner flere som har det som er svært oppegående folk. For de som gjør det skikkelig tar det flere mnd av en spesialist på feltet med observasjoner, kartlegging og ukentlige samtaler.

Å få diagnosen etter 1 samtale høres svært vagt ut. Hvor skal du utredes?

Det er jo blitt veldig populært å ha diagnoser nå for tiden og antagelig mye overdiagnostisering, og det fører jo i sin tur til at de som har diagnosen og lever svært innskrenka livsstil ikke får den hjelpen de trenger.

Jeg sier ikke at det ikke går ann å være "svært oppegående" når en har asperger, men sannheten er at de fleste med asperger lever på trygd, har få venner (om noen), har vanskelig med nærhet og sosiale koder som gjør også samboerskap vanskelig.

Anonymkode: f6af5...6ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du blir filma mens det sitter noen på bakrommet og ser på deg. Så er det spørsmål, skjemaer, små oppgaver. 

Anonymkode: c575b...a18

Jeg ble ikke filmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg ble ikke filmet.

Noen blir det.

Anonymkode: c575b...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg ble ikke filmet.

Vet du det?

Jeg ble plassert på et rom med beskjed om å løse oppgaver. Ingen fortalte meg at jeg ble filmet, men det var et kamera øverst i hjørnet, så jeg antar at de satt og så på meg.

Anonymkode: b7f0c...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet du det?

Jeg ble plassert på et rom med beskjed om å løse oppgaver. Ingen fortalte meg at jeg ble filmet, men det var et kamera øverst i hjørnet, så jeg antar at de satt og så på meg.

Anonymkode: b7f0c...7c9

De sa ingenting, så regner ikke med det. Husker jeg ble observert på skolen da jeg var barn. Det holdt i massevis. Det var utrolig ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, AnonymBruker said:

Du blir filma mens det sitter noen på bakrommet og ser på deg. Så er det spørsmål, skjemaer, små oppgaver. 

Anonymkode: c575b...a18

Spurte du om du ble filmet?

Når det gjelder mennesker på bakrommet skal det ogsdå opplyses om

Det kan være du bare var på et rom som de også bruker til studenter og filming av og til, men ikke hver gang. Det er langt fra alle steder som har studenter, så det er få som ender opp me dpbservatører under en slik utredning

TS: Jeg hadde noen timer med spørreskjema sammen emd psykolog + samtale med en forelder (på ca 1 time?)

Det varierer fra sted til sted om de har spesielister osv. Om du har vanskelige eller uvanlige symptomer kan du nok få flere typer testing og kanskje nevrologisk testing som nevnt av en annen

 

Anonymkode: 7bd0f...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spurte du om du ble filmet?

Når det gjelder mennesker på bakrommet skal det ogsdå opplyses om

Det kan være du bare var på et rom som de også bruker til studenter og filming av og til, men ikke hver gang. Det er langt fra alle steder som har studenter, så det er få som ender opp me dpbservatører under en slik utredning

TS: Jeg hadde noen timer med spørreskjema sammen emd psykolog + samtale med en forelder (på ca 1 time?)

Det varierer fra sted til sted om de har spesielister osv. Om du har vanskelige eller uvanlige symptomer kan du nok få flere typer testing og kanskje nevrologisk testing som nevnt av en annen

 

Anonymkode: 7bd0f...79d

Ja, det ble opplyst om før vi begynte. Det var en eller to andre som skulle se på dette etterpå, (tror ikke de satt og så live). Kameraet sto synlig i hjørnet. Han sa ingenting om at det var studenter, jeg forstod det som at det var eksperter av noe slag.

Anonymkode: c575b...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/15/2018 at 1:25 PM, AnonymBruker said:

Det er jo blitt veldig populært å ha diagnoser nå for tiden og antagelig mye overdiagnostisering, og det fører jo i sin tur til at de som har diagnosen og lever svært innskrenka livsstil ikke får den hjelpen de trenger.

Jeg sier ikke at det ikke går ann å være "svært oppegående" når en har asperger, men sannheten er at de fleste med asperger lever på trygd, har få venner (om noen), har vanskelig med nærhet og sosiale koder som gjør også samboerskap vanskelig.

Anonymkode: f6af5...6ec

Ja, det er et trist og miserabelt liv.

Anonymkode: d8e07...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 6/15/2018 at 1:57 PM, AnonymBruker said:

Noen blir det.

Anonymkode: c575b...a18

Det er ikke vanlig.

Anonymkode: d8e07...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/14/2018 at 5:58 PM, AnonymBruker said:

Ja, jeg regner med at de nok vil prate med foreldrene mine også. Men er det kun samtaler eller er det andre tester? 

Anonymkode: d8769...7ad

Det er div oppgaver og tester.

Anonymkode: d8e07...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanlig.

Anonymkode: d8e07...3b7

Kanskje det var vanligere for 15 år siden da.

Anonymkode: c575b...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første timen var intervju/samtale, krysset av div på skjema. En annen gang fikk jeg diverse oppgaver jeg måtte løse, matteoppgaver, finne feil på bilder, osv. Satt sammen med psykologen, og ble absolutt ikke filmet (ble ferdig med utredning denne måneden)🙂 Jeg scorte helt greit på de prøvene, så jeg fikk utelukket autisme.  Om du scorer 'dårligere' enn meg så kan det vel hende at det blir litt flere tester? Hvertfall ingenting å stresse over! 😄 

Endret av Lerke987
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...