Gå til innhold

Drikker du melk?


AnonymBruker

Drikker du melk?  

145 stemmer

  1. 1. Drikker du melk?

    • Ja
      60
    • Nei
      85


Anbefalte innlegg

Jeg drikker sjelden melk, men jeg bruker det på frokostblanding hver eneste dag. Det må da gå for det samme. Etter trening lager jeg meg ofte sjokolademelk, så jeg vil jo egentlig si at jeg drikker en del melk

Anonymkode: e21a4...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kuttet ut alt av meieriprodukter fordi det er ikke bra for huden min, får kviser av det. Trodde lenge det var sukker sin feil, men er meieriprodukter som er synderen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det minst en liter i uken. Jeg synes melk smaker utrolig godt og dersom jeg er dårlig i magen er melk en lifesaver 

Anonymkode: b4127...2ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler ikke å drikke ren melk. Kan fint spise ting som inneholder melk, men blir litt dårlig i magen av sjokolademelk og is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker det kun om jeg skal ha sjokomelk eller jordbærmelk, og bruker det i mat osv.  Har aldri likt smaken av ren melk, så ren melk drikker jeg aldri. 

 

Anonymkode: fa79e...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, er veldig glad i melk. Tenker det er ganske naturlig siden jeg er oppvokst på gård med melk rett fra tanken. 

Anonymkode: b4403...e72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakk et glass hver kveld før jeg plutselig begynte å få influensasymptomer og tilbragte hver kveld på toalettet.

Flere år senere går det av og til bra, og jeg drikker et lite glass en sjelden gang om jeg spiser frokost sammen med andre.

Vet ikke før etterpå hvordan jeg reagerer da :) - savner vaniljeis med sjokoladebiter mer, det er noe av det beste jeg vet 😪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, cleangal skrev:

Melken er ment for kalver, ikke for mennesker.

Den er bra for mennesker, derfor bruker vi den. Hvem er honning ment for? Ikke oss, i utgangspunktet, men vi er så heldige å være på toppen av næringskjeden, og det benytter vi oss av fordi det er ernæringsmessig sunt for oss. I naturen spiser dyrene hverandres ressurser, hverandres barn, og hverandre. Vi er også dyr, og har optimalisert måtene vi utvinner ressursene. Kanskje var det bedre før, da "alle" var bønder og hver familie hadde et par kyr som delte melka si mellom kalven og menneskene, men det går ikke sånn verden ser ut idag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, kalvene blir jo tatt fra mora 1-3 dager etter fødsel fordi melken skal gå til menneske. Jeg synes det er pining av kalver og kuer. Se etthvert dyrs reaksjon på å miste sine nyfødte, det er noe de reagerer på. 

Anonymkode: af86c...aaa

Det er flere og flere som lar kyrne beholde kalvene lengre nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk er for kalvene. Jeg har drukket melk frem til jeg ble 18  men stoppet da jeg ble mer bevisst på mine egne valg. Etter jeg har lært hvor melken kommer fra og hvordan det har drept millioner av kalver så får jeg avsmak av tanken. Havremelk og mandelmelk er dessuten utrolig godt og næringsrikt. Jeg fikk også dårligere hud og mage av kumelk, så alt i alt er jeg veldig glad for at jeg har droppet det.

Endret av AndreaE
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Påkrevd said:

Den er bra for mennesker, derfor bruker vi den. Hvem er honning ment for? Ikke oss, i utgangspunktet, men vi er så heldige å være på toppen av næringskjeden, og det benytter vi oss av fordi det er ernæringsmessig sunt for oss. I naturen spiser dyrene hverandres ressurser, hverandres barn, og hverandre. Vi er også dyr, og har optimalisert måtene vi utvinner ressursene. Kanskje var det bedre før, da "alle" var bønder og hver familie hadde et par kyr som delte melka si mellom kalven og menneskene, men det går ikke sånn verden ser ut idag.

Nå er melkeinntak korrelert med prostatakreft hos menn, det er ikke bare sunt og bra. Det er en mulighet at det er grunnet for høyt kalsiuminntak i kosten. At man får i seg for mye kalsium om man spiser og drikker mye meieriprodukter. 

At vi er på toppen av næringskjeden kan også bety at vi kan bruke vår overlegenhet til å ta vare på dyrene, ikke drepe dem. Vi kan leve sunt og frisk på planter, så det er egentlig litt absurd at mennesker med sin overlegne intellektuelle kapasitet fortsetter å dreper uskyldige dyr som bare ønsker leve livene sine i fred. Vi er smarte nok til å leve på planter, unødvendig lidelse og drap av dyr er en uting. Samtidig sier vi at vi er for dyrevelferd og vi er imot vold og drap ellers i samfunnet, men vi ønsker, ikke trenger, å spise kjøtt, så da setter vi våre egne smålige behov foran dyreliv og dyrevelferd. Det er en irrasjonell oppførsel, men mennesker er ikke akkurat rasjonelle mennesker, ser jeg.

Jeg vil spise kjøtt, ergo trenger jeg ikke tenke på om det er riktig å drepe vesener svakere enn meg selv. 

Jeg har lyst å slå noen, ergo trenger jeg ikke tenke på om jeg skader et menneske/ dyr svaker enn meg selv

1 hour ago, Påkrevd said:

Det er flere og flere som lar kyrne beholde kalvene lengre nå.

Hvor tar du det fra?

Anonymkode: af86c...aaa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

1: Nå er melkeinntak korrelert med prostatakreft hos menn, det er ikke bare sunt og bra. Det er en mulighet at det er grunnet for høyt kalsiuminntak i kosten. At man får i seg for mye kalsium om man spiser og drikker mye meieriprodukter. 

2: At vi er på toppen av næringskjeden kan også bety at vi kan bruke vår overlegenhet til å ta vare på dyrene, ikke drepe dem. Vi kan leve sunt og frisk på planter, så det er egentlig litt absurd at mennesker med sin overlegne intellektuelle kapasitet fortsetter å dreper uskyldige dyr som bare ønsker leve livene sine i fred. Vi er smarte nok til å leve på planter, unødvendig lidelse og drap av dyr er en uting. Samtidig sier vi at vi er for dyrevelferd og vi er imot vold og drap ellers i samfunnet, men vi ønsker, ikke trenger, å spise kjøtt, så da setter vi våre egne smålige behov foran dyreliv og dyrevelferd. Det er en irrasjonell oppførsel, men mennesker er ikke akkurat rasjonelle mennesker, ser jeg.

Jeg vil spise kjøtt, ergo trenger jeg ikke tenke på om det er riktig å drepe vesener svakere enn meg selv. 

3: Jeg har lyst å slå noen, ergo trenger jeg ikke tenke på om jeg skader et menneske/ dyr svaker enn meg selv

4: Hvor tar du det fra?

Anonymkode: af86c...aaa

1: Det bør ikke komme som noen bombe. Ingenting er bra om man får i seg for mye av det. Det er derfor det heter for mye. Ang. faren for prostatakreft hos menn ved for høyt melkeinntak, så "glemte" du å nevne at diverse typer melk bidrar til å forhindre brystkreft, diabetes-2, slag og hjerteinfarkt.

2: Kan, men bør? Vi er tilpasset et veldig variert kosthold, og derfor er jeg for nettopp et veldig variert kosthold. Mennesker generelt spiser mye mer kjøtt enn vi har behov for, så jeg ser gjerne at forbruket går ned, men kjøtt som næringsmiddel er naturlig for oss. Overlegenheten vår kan vi bruke til å ta vare på dyrene så godt vi kan ut fra behovene vi har.

3: Man trenger ikke ha lyst en gang. Man opprettholder en skadelig, uverdig og ofte livsfarlig hverdag for massevis av mennesker rundt omkring bare ved å snakke i telefonen eller for å kunne ha muligheten for å skrive innlegg her. Vi skal være snill mot dyra, men iPhone må man jo ha. https://www.huffingtonpost.com/carl-gibson/how-the-iphone_b_5800262.html TV, klær, møbler, smykker. Lista er lang. Det gjelder ikke bare iPhone. Vi er alle skyldige. Det er en mikroskopisk andel mennesker som er villige  til å legge om livene våre i nevneverdig grad så andre skal få det bedre.

4: Bønder

Endret av Påkrevd
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er masse tilsatte hormoner i melk. Melk er også kreftfremkallende pga alle disse hormonene vi får i oss gjennom melka.

Anonymkode: b301b...0e4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er masse tilsatte hormoner i melk. Melk er også kreftfremkallende pga alle disse hormonene vi får i oss gjennom melka.

Anonymkode: b301b...0e4

Positive helseeffekter er langt større enn negative (i fornuftige mengder, som med alt annet). Du kan brekke ribbein og kragebein av et bilbelte, men bruker det allikevel. En stor del av hormonene i melk er harmløse, og andre igjen har ingen biologisk effekt på mennesker i det hele tatt. Flere blir brutt ned under pasteurisering. Resterende kan du i stor grad redusere ved å kjøpe økologisk melk, hvis det er en stor bekymring.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker melk i matlaging, men det er det. Kam drikke sjokolade melk en sjelden gang og drikker litt is-kaffe, men rein melk har jeg aldri drukket.

Anonymkode: e5d7d...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker melk, drikker det hver dag! Når jeg er ordentlig tørst er det melk jeg har mest lyst på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Elsker melk. Drikker ekstra mye melk nå som det er så hipt og trendy å mene st melk er for kalver og det er dødssynd å drikke noe som er animalsk. 

Anonymkode: 97eb6...c98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...