Gå til innhold

Drikker du melk?


AnonymBruker

Drikker du melk?  

145 stemmer

  1. 1. Drikker du melk?

    • Ja
      60
    • Nei
      85


Anbefalte innlegg

Ja, har melk i kaffe/frokostblanding og lignende. Tar gjerne et iskaldt glass melk om morgenen, det er så deilig☺️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei eg synest det er unaturlig å drikka melk som i utgangspunktet er meint for kalvar. Melk er for baby dyr, ikkje vaksne folk. Synest også det er fælt at vi holder kuer kunstig gravid i 4-5 år før vi slakte di. Tenk å være gravid i fem år? Huff dyr er virkelig forbruksvare i dagens verden.

Hilsen plantebasert.

Anonymkode: 47a20...51f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg elsker melk.

1/2 liter skummet kulturmelk og kanskje 1/3 l helmelk eller annen melk hver dag.

Anonymkode: 42569...a9d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

D- vitamin laktosefri melk for min del takk! ^^, 

Jeg merker at kroppen mangler noe hvis jeg ikke drikker melk :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker melk og drikker det gjerne som tørstedrikk, alt i fra skumma, ekstra lett til lett, men ikke helmelk, for den smaker for søtt for meg av en eller annen grunn.

Men jeg følger til vanlig et lavkarbokosthold, så å "glugge" melk blir for mye karbo til at jeg kan bruke det som drikke i store mengder, og det å kunne sette kartongen til munnen og helle innpå er noe av det jeg savner mest når jeg kjører streng lavkarbo... *sukk*

Anonymkode: 40763...ee4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig glad i å drikke det, annet enn når jeg spiser knekkebrød med brunost eller brødskive med syltetøy, men spiser det daglig. (Frokosten er som regel frokostblanding med skummet melk.) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender kanskje 3 ganger i halvåret når jeg får veldig lyst på det. Men holder meg helst unna det av etiske grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker melk og har ingen etiske skrupler mot å drikke det, men jeg kjøper nesten aldri melk fordi forbruket mitt er så lavt at den blir sur for meg hver gang. 

Anonymkode: 17e39...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei eg synest det er unaturlig å drikka melk som i utgangspunktet er meint for kalvar. Melk er for baby dyr, ikkje vaksne folk. Synest også det er fælt at vi holder kuer kunstig gravid i 4-5 år før vi slakte di. Tenk å være gravid i fem år? Huff dyr er virkelig forbruksvare i dagens verden.

Hilsen plantebasert.

Anonymkode: 47a20...51f

Spiser du ost? Rømme? Yoghurt? Blir inntaket ditt av kumelk mer naturlig i det melka blir bearbeidet til en annen vare? Eller holder du deg helt unna alle melkeprodukter? Mennesket har i all tid utnyttet en hver ressurs naturen har å by på. Melk er intet unntak og det er ingenting mer eller mindre naturlig at vi spiser/drikker melka til kua enn at vi spiser selve kua i sin helhet. 

Om du derimot har gjort grundig research og konkludert med at det ikke er sunt for deg eller har tatt et standpunkt om at dyr eller produkter fra dyr ikke skal brukes som føde i sin helhet og har tatt et valg om å bli veganer, da ligger det iallfall en idealistisk overbevisning bak standpunktet om ikke å innta melk. Det respekterer jeg 100%.

Derimot synes jeg "melk er for baby dyr" (sic) er en banal, innholdsløs floskel folk bør slutte å repetere, for den er ikke spesielt smart, selv om mange later til å tro det.

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Barcelonaandme skrev:

Syns det er ekkelt å drikke kalv-føde som et voksent menneske. I tillegg forverrer det kviser og er miljø-belastende. 

Jeg slet så jævlig med kviser før at legen ville sette meg på den isotrenin kuren eller hva det heter, den sykt harde,fordi han mente alt håp var ute. 

Så slutta jeg med melk og melkeprodukter og har aldri hatt så fin hud før noen gang. Den er jevn,glatt, og jeg bare elsker den. Så mye hadde det å si for meg, sykt. 

Anonymkode: 628f1...036

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, cleangal skrev:

Har ikke drukket melk siden jeg var 4 år og skjønte hvor den kom fra. For meg er det totalt ulogisk å drikke morsmelk fra et dyr.

Levende vesener utnytter ressursene andre levende vesener kan tilby. Å ha en ulogisk sperre for en spesiell ting kan vel skje de fleste, men tenker du det samme om andre ting? Du synes det er ulogisk å drikke kumelk, men spiser du kua? Hva med egg? Det er jo......egg. Tran? Det er olje fra fisk. Dyr og produkter fra dyr er naturlig for mennesker å bruke. Alt som vokser, det gror av en grunn. Jorda. Og den er i stand til å gi næring til plantene på grunn av gjødsel. Naturlig gjødsel er andre planter, avfall fra dyr, og dyr som dør, altså organisk materiale som råtner og karboniseres. Tenk på det neste gang du er i skogen og plukker blåbær. 

Så over til spørsmålet: Ja, jeg drikker melk. Masse melk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Påkrevd skrev:

Levende vesener utnytter ressursene andre levende vesener kan tilby. Å ha en ulogisk sperre for en spesiell ting kan vel skje de fleste, men tenker du det samme om andre ting? Du synes det er ulogisk å drikke kumelk, men spiser du kua? Hva med egg? Det er jo......egg. Tran? Det er olje fra fisk. Dyr og produkter fra dyr er naturlig for mennesker å bruke. Alt som vokser, det gror av en grunn. Jorda. Og den er i stand til å gi næring til plantene på grunn av gjødsel. Naturlig gjødsel er andre planter, avfall fra dyr, og dyr som dør, altså organisk materiale som råtner og karboniseres. Tenk på det neste gang du er i skogen og plukker blåbær. 

Så over til spørsmålet: Ja, jeg drikker melk. Masse melk.

Jeg spiser kjøtt, ja. Jeg spiser ikke egg og tar ikke tran (eller noen andre kosttilskudd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, aldri en dag uten. "Må ha det, bare må ha det", som det het i reklamen i sin tid. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cleangal skrev:

Jeg spiser kjøtt, ja. Jeg spiser ikke egg og tar ikke tran (eller noen andre kosttilskudd).

Hm, men hva er da egentlig feil med å drikke melk, hvis du spiser dyret?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Påkrevd skrev:

Hm, men hva er da egentlig feil med å drikke melk, hvis du spiser dyret?

Melken er ment for kalver, ikke for mennesker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Påkrevd said:

Hm, men hva er da egentlig feil med å drikke melk, hvis du spiser dyret?

Tja, kalvene blir jo tatt fra mora 1-3 dager etter fødsel fordi melken skal gå til menneske. Jeg synes det er pining av kalver og kuer. Se etthvert dyrs reaksjon på å miste sine nyfødte, det er noe de reagerer på. 

Anonymkode: af86c...aaa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...