Gå til innhold

Er det diskriminerende å ikke få gi blod?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Jegskulleønskeat
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Statistikk. Homofile er en gruppe som statistisk har større sjanse for å være smittet av noe. På samme måte som folk som har bodd i England mer enn ett år i tiden 1980-1996 og som heller ikke får gi blod. 

Anonymkode: d6102...d85

Men om blodprøver og alle undersøkelser viser at de ikke er smittet med noe, da er det jo kun diskriminering å ikke la de gi blod om de vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Men om blodprøver og alle undersøkelser viser at de ikke er smittet med noe, da er det jo kun diskriminering å ikke la de gi blod om de vil

Eh, nei. Like lite som det er diskriminering å nekte folk som har bodd i Storbritannia en viss periode å gi blod. Les hele tråden så kanskje det går opp noen lys for deg! 

Anonymkode: d6102...d85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke diskriminerende. Det er mange sykdommer man kan være bærer av og smitte folk med som ikke kan påvises før de bryter ut, chagas f.eks. Chagas kan ligge latent i kroppen i mange år før den bryter ut, forårsaker infeksjoner i flere organer, hjertesvikt og for en del døden. God behandling finnes ikke, og den smitter vi mor/barn, som er årsaken til at f.eks adopterte ikke får gi blod. 

Anonymkode: e1d9a...8ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønte ikke helt innlegget ditt? 

Anonymkode: d6102...d85

De som trenger blod, og bor sør for ekvator, hvem donerer blodet? 

Anonymkode: a5ff2...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som trenger blod, og bor sør for ekvator, hvem donerer blodet? 

Anonymkode: a5ff2...f7d

Ikke alle land er så strenge som Norge. 

Anonymkode: d6102...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Solstråletårer skrev:

 

Men mye av dette foregår skriftlig og digitalt .

Så døve burte ikke ha problemer med der. Og de som er så at de trenger tolk er det så pass få av at jeg ikke ser at det trenges å slakke på regler der.  

Jeg er tunghørt og null problemer med å gi blod.

Det er vel en grunn til at det å gi blod ikke bare styres av informasjon du oppgir skriftlig? Selve _intervjuet_ skal fange opp nølerne og om nødvendig utelukke dem fra prosessen. 

 

Fant ut att jeg ville gi blod for noen år siden. I løpet av få minutter forsto operatøren at jeg trengte blodet selv, og at det var uforsvarlig at jeg med mine egne plager skulle gi blod til andre. Om jeg bare skulle fylle ut noe skriftlig så hadde ikke alt kommet frem. 

Anonymkode: a5ff2...f7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Jegskulleønskeat said:

Hva har homofili med retningslinjene å gjøre?

Fare for smitte hvis vedkommende har hatt sex med noen av samme kjønn. Er man homofil, men ikke har hatt sex kan man gi blod så vidt jeg vet. Legningen i seg selv er ikke problemet.

Anonymkode: e513a...853

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel en grunn til at det å gi blod ikke bare styres av informasjon du oppgir skriftlig? Selve _intervjuet_ skal fange opp nølerne og om nødvendig utelukke dem fra prosessen. 

 

Fant ut att jeg ville gi blod for noen år siden. I løpet av få minutter forsto operatøren at jeg trengte blodet selv, og at det var uforsvarlig at jeg med mine egne plager skulle gi blod til andre. Om jeg bare skulle fylle ut noe skriftlig så hadde ikke alt kommet frem. 

Anonymkode: a5ff2...f7d

Det skjema er ganske detaljert   men du har en samtale med den som skal ta blod.  Tester jern osv. Men de skriver og peker osv.

Men det er veldig nødvendg  at man kan si fra selv om blodtrykk fall osv. Er ikke så lett å tegnspråk  med en nål i armen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fare for smitte hvis vedkommende har hatt sex med noen av samme kjønn. Er man homofil, men ikke har hatt sex kan man gi blod så vidt jeg vet. Legningen i seg selv er ikke problemet.

Anonymkode: e513a...853

Helt korrekt.  Er du homofil men ikke har hatt sex med en mann . Du kan gi blod. Er du en heteofil kvinne som har hatt sex med en bifil mann som har hatt sex med en mann. Du kan ikke gi blod.

Endret av Solstråletårer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke diskriminering. Det finnes retningslinjer og de som ikke oppfyller kravene får ikke gi. Enkelt og greit for sikkerhetens skyld. 

Anonymkode: b8d81...568

Akkurat hos homofile er det ingen grunn til at de ikke skal få gi blod. De ville hatt samme karantene som heterofile på 6 måneder etter ny seksualpartner, og på grunn av Norges mangel på blodprodukter importerer vi blod fra Sverige der homofile kan gi blod. 

Anonymkode: 7ace9...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ønsket å gi blod fra jeg gikk på videregående, men kan ikke. Jeg har bodd i Norge i snart 35 år, men ikke født her, så jeg har vært utelukket pga det. 

Var i starten irritert pga regelen, men oppfattet det likevel ikke som diskriminerende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det generelt er blodmangel i blodbankene. Og de som har universalblod burde vel strengt tatt kjøre på og donere det de kan. Jeg bryr meg ikke spesielt om de er homofile, heterofile i utgangspunktet så lenge de oppfører seg greit. Og så lenge kriteriene for at det er greit blod er der, så tar jeg gjerne imot om jeg ligger for døden.

Anonymkode: 9a4e5...065

Men det er vel en grunn for at disse ikke kan gi blod?  Homofile er kanskje pfa større risiko for hiv? Hørselshemmende er kanskje pga at de tåler det dårlig??

Kort sagt så regner jeg med at dette har en årsak. 

Og hvorfor disse gruppene har så innmari lyst til å gi blod? - man har alltid fryktelig lyst til ting man ikke har mulighet til. Sånn er det med alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer
2 timer siden, making.a.mess skrev:

Hørselshemmende er kanskje pga at de tåler det 

Å vi tåler det men det er kommunikasjon mellm blodgiver og den som tapper blodet. Og det er kun døve som trenger tolk og blinde som trenger noen å skrive å lese for de det gjeller.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...