Gå til innhold

Angst for bilkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Neket skrev:

Glattkjøringskurs?

Desverre bor vi 6 timer unna.. men tenker å ta noen kjøretimer til høst/vinter og be om å få et slags «glattkjøringskurs» uten å må reise så langt. 

Ts 

Anonymkode: caa8d...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du svarer jo ikke akkurat de som faktisk har svart deg saklig heller, da. Mitt innlegg, det første i tråden har du glatt oversett. 

Anonymkode: c5ac6...b69

Jeg beklager at jeg ikke har fått svart alle! Har lest, er kjempetakknemlig og tatt til meg alle tips😄 

ts 

Anonymkode: caa8d...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Husk at det å kjøre for sakte, kan være like farlig som å kjøre for fort. Det sa min kjørelærer etter min ulykke (jeg var passasjer). Så klart, du må tenke på føret, men snakken om føret hvor man kan og skal kjøre normalt. Noen måneder etter vår ulykke, så var mamma som deg. Kjørte alt for sakte. Det endte med enda en ulykke, ble påkjørt bakfra i en sving, fordi mamma kjørte maks 30 km/t i en 60 sone og attpåtil bremset i svingen. Det kunne ha gått skikkelig ille. Men sjåføren bak oss hadde sett hvordan mamma kjørte like før, men at hun skulle bremse ekstra ned i svingen, den så han ikke komme. Så lav fart på begge to gjorde at det ikke bra med oss alle. 

Du må bare eksponere deg selv. Kjør litt på en stor parkeringsplass på en søndag når snøen kommer. Øv, kjenn bremselengden, kjenn når bilen sklir. Kjenn at du tar tilbake kontrollen når bilen gjør som den selv vil. Det hjalp mamma og i dag kjører hun normalt hele året. Hos både meg og mamma så var sol og vinter en trigger for oss begge. Fordi vi krasjet i påsken, snø, is, sol.. alt det ble da en trigger for oss, sola ble en trigger året rundt. Jeg slet også mye og fikk mye hjelp av psykolog og en god kjørelærer. Jeg var heldig som hadde kjørelæreren med meg fra dag 1. Fordi vi krasjet mens jeg holdt på med å ta lappen. Mamma sto i det alene.

Anonymkode: 4e285...cfb

Skal be om kjøretimer og øve masse med de rundt meg! Skulle satt meg i bilen så fort jeg hadde sjansen etter ulykken og angrer så forferdelig på at jeg ikke gjorde det, tror det hadde hjulpet så innmari!

ts

Anonymkode: caa8d...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gradvis eksponering er nok det eneste som virkelig hjelper, ja. Hva med å ta noen kjøretimer igjen til vinteren? Fortell kjørelæreren hva du sliter med, de er vant med folk som er litt redde for å kjøre bil. Kjenner meg igjen for øvrig, så foreldrene mine bli påkjørt en gang. Er redd for å kjøre på steder hvor jeg ikke kjenner gatene godt og vinterstid er ekstra skummelt. 

Anonymkode: c5ac6...b69

Kommer absolutt til å gjøre det! Takk for at du deler❤️

Ts 

Anonymkode: caa8d...9d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skaff deg elsykkel. 10 minutter med bil blir ca 20 minutter på sykkel. Ikke noe problem å sykle om vinteren, du får gode piggdekk for langt under tusenlappen. Jeg har syklet til og fra jobb året rundt i 3 år nå. Bruker 25 minutter med sykkel, 12-15 minutter med bil.

Anonymkode: 9178d...f37

Desverre er ikke veiene egnet for sykkel, men hadde absolutt vurdert det om det var muligheter! Skal ta det med meg videre om jeg flytter på meg til et mer egnet sted😄

Anonymkode: caa8d...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Traktor skrev:

Nei, du mangler selvinnsikt når du dasser rundt i 40 km/t på vanlig vinterføre og sier du forstår faren ved å kjøre for sakte samtidig som du påstår at du ikke er en fare for trafikken. Og jo, det er så absolutt relevant for det du spør om når du påstår å være så opptatt av trafikksikkerhet. Å kjøre bil er ingen spøk, som du selv så ettertrykkelig har fått erfare. Det har rett og slett potensiale til å ødelegge folk både psykisk og fysisk, for ikke å snakke om å drepe. Likevel ser du ikke ut til å ta trafikksikkerheten på alvor. 

Gi deg nå :). TS har vært utsatt for en ulykke hvor hun kunne blitt drept, så jeg tror nok det er du som mangler selvinnsikt nok til å forstå at hun bryr seg om trafikksikkerheten. Itillegg fikk hun erfare hva som kan skje og hun vet hvor hun heldig hun er som lever i dag. Hvis du skal være i tråden så får du oppføre deg ordentlig og ha respekt for at andre kan oppleve ting du ikke vet noe om :)

Anonymkode: 07818...8db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kommer absolutt til å gjøre det! Takk for at du deler❤️

Ts 

Anonymkode: caa8d...9d2

Ta den tiden du trenger. Jeg tror kanskje du bør ta noen kjøretimer med kjørelærer igjen om du ønsker å kjøre på vinteren. En dag vil du også merke at du blir trygg igjen og nyte den fantastiske friheten det er å ha lappen og kjøre bil. Den erfaringen du har gjort vil bli verdifull :). Du har livet i behold. 

Anonymkode: 07818...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Traktor said:

Likevel mener du at du ikke er en fare for trafikken. Du mangler selvinnsikt og respekt for dine medtrafikanter. For å sette det på spissen, man kan ikke forsvare fyllekjøring med at man ellers kjører pent og trygt. Parker bilen for vinteren eller lever inn førerkortet. 

Gjør oss en tjeneste og gå og ta deg en bolle. Finn noen andre å plage, herregud.

Anonymkode: d14e8...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på ts, er hvaslags dekk du hadde på bilen når dette skjedde? Og hva har du på bilen nå? Det er viktig å ha riktig type dekk etter der du bor, og at de er relativt nye. Vinterdekk går ut på dato da gummien blir hard etter en stund, hjelper ikke om du har pigger igjen og de ikke er slitt hvis dekkene er for gamle.

Anonymkode: d14e8...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Traktor skrev:

Om du kjører i maks 40 km/t selv på godt føre er det bare å levere inn førerkortet, du bryter åpenbart paragraf 3, og skaper masse irritasjon og farlige situasjoner. Ironisk at du selv sier du har fått utrolig respekt for trafikken, det har du åpenbart ikke... 

Har du noe mer respekt for de som har vært ute for et uhell, og ikke takler det å komme seg tilbake igjen? NEI! Det har du faen meg ikke!!

Anonymkode: e0db3...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2018 den 3.07, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg kjørte opp for 2 år siden, på 18’års dagen. Fikk meg bil og kjørte så si hele tiden! Så kom den første vinteren som nyoppkjørt, tenkte ikke noe særlig over at dette var farlig, uerfaren som jeg var. Plutselig en dag mistet jeg helt kontroll på bilen og fikk en sikkelig smell. Fløy i lufta og havnet opp ned i ei dyp grøft med vann. Jeg forsto ikke så mye der jeg satt, så klikket av meg setebeltet, falt i vannet og kuttet opp kroppen med bittesmå glassbrått. Heldigvis ingen andre skader enn noen kutt, hadde kjempeflaks. Bilen var totalvraket og det er et under at jeg sitter her i dag. 

Jeg ble sendt til sykehus pga smellen bilen fikk, der fikk jeg utrolig dårlig behandling, de forsto nokk ikke helt hvor psykisk preget jeg var. 

Jeg låste meg helt inne, var våken om nettene, sov om dagen, orket ikke skolen. Jeg gjorde meg klar til å dra på skolen, men stoppet der. Kjørte ikke bil i det heletatt og satt kun på om det var nød. Da jeg endelig forsto hva som var galt, dro jeg til psykolog, det hjalp litt! 

Nå er jeg begynt i jobb, men bor 10 min unna så er avhengig av bilen. Jeg har kjørt bil noen ganger i vinter, og ender med panikkanfall. Å kjøre går helt supert nå om sommeren men gruer meg forferdelig til vinteren igjen... jeg vet at eksponering kanskje er den mest effektive behandlingsmetoden. Men jeg kjører serriøst i maks 40km/t, og får helt hetta når det begynner å hope seg opp med biler bak. 

Da jeg var typ 4 år var jeg med i et lite krasj med pappa, noe som enda preger meg den dag i dag når jeg kjører forbi krysset. Jeg husker ikke så mye av det, men får samme følelsen hver gang. Så rart med menneskekroppen🤔

En ting kan jeg værtfall si og er glad for i ettertid, jeg har fått utrolig respekt for trafikken! 

Anonymkode: caa8d...9d2

Ville anbefalt at du tar kjøretimer, ha en ved siden av deg som kan veilede deg gjennom det som har brent seg fast i minnet ditt om det du har vært gjennom. Du må få igjen trua på deg selv, og ta det kanskje over litt tid. Har selv snurra rundt på vinterføre, det eneste var å komme seg bak rattet igjen og kjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virker ikke som det er helt klart for noen her. Det jeg lurer på er om noen har erfaringer og hva dere evt har gjort for å ikke være nervøs i trafikken etter en ulykke for eksempel. Jeg er på ingen måte noen fare for trafikken, jeg bare gruer meg til vinters tid og trenger råd for å komme meg over frykten 🙂 

Anonymkode: caa8d...9d2

Jeg kjørte mer etter skumle episoder.

En gang med ferskt førerkort skulle jeg ut på E18 ved IKEA, Slependen. Det er 4-felts vei, som blir 3. Kommer ut, og bilen til venstre for meg verken slakker av eller kjører på, og fortere enn du kan si "faen" nærmer autovernet seg. Måtte bremse, bilen kjørte, og sjåfører bak denne bremsa ned og lot meg komme på. Dette satt i ei stund, men nå er jeg mer på med å gi gass når jeg kommer på påkjøringsfelt, eller legge meg til venstre hvis mulig om noen skal på. Påkjøringsfelt med kun et felt kan fortsatt være litt ubehagelige, men føler meg mer selvsikker

Vinter, og E18. Ligger i 100 ved grensa mellom Asker/Bærum. Det er slaps, og sving. Bilen sklir fram og tilbake, og var redd for å krasje rett inn i midtdeleren. Gjenvant kontrollen og kjørte saktere etterpå. I senere situasjoner med slaps og filbytte forsikra jeg meg om at det er god avstand til biler bak, før jeg bytter fil i en langsom bevegelse

Lå bak en bekjent på mørk og smal vei. Tømmerbil med fullt lass og henger blinker han forbi, jeg følger etter. Det kom bil i møte. Ga full gass, og fikk lagt meg inn før tømmerbilen. Tror tømmerbilen bremsa ned, glemte å sjekke blindsone. Den bekjente fortsatte å kjør fort (dette var på vinterføre), mens jeg, som aldri hadde kjørt på veien, tok det roligere.

Kjører på veldig isete og smal vei, bilen svinger til venstre når jeg vil til høyre. Jeg bremser ikke, men kjører i rolig tempo, mens jeg jobber med antispinn. En som tydeligvis var lokalkjent kom kjørende, så jeg i speilet. Slapp han forbi ved busstopp.

Så, noen vil sikkert mene at jeg burde bli fratatt lappen her. Dette var ekle situasjoner, men jeg har stort sett lagt det bak meg, ved å kjøre, kjøre og kjøre. Det var første gang jeg kjørte i vinter, og det gikk veldig greit. 

Ellers kan det kanskje hjelpe å kjøre med noen mer erfarne - hvis du kjenner noen yrkessjåfører eller noe sånt - når isen kommer som kan gi deg en pekepinn på hvordan å takle akkurat denne biten på denne veien. Eller se/lese om tips spesifikt for kjøring på vinterføre. 

Jeg frykter bykjøring mer enn vinterveier!

Anonymkode: 22005...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/15/2018 at 8:14 AM, AnonymBruker said:

Har du noe mer respekt for de som har vært ute for et uhell, og ikke takler det å komme seg tilbake igjen? NEI! Det har du faen meg ikke!!

Anonymkode: e0db3...451

Hva har dette med trafikksikkerhet å gjøre?

Anonymkode: 537d9...3e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.6.2018 den 3.10, AnonymBruker skrev:

Det jeg lurer på ts, er hvaslags dekk du hadde på bilen når dette skjedde? Og hva har du på bilen nå? Det er viktig å ha riktig type dekk etter der du bor, og at de er relativt nye. Vinterdekk går ut på dato da gummien blir hard etter en stund, hjelper ikke om du har pigger igjen og de ikke er slitt hvis dekkene er for gamle.

Anonymkode: d14e8...78c

Hei! 

Splitter nye dekk av beste merke, så var veldig uheldig. hadde ikke sjans å rette opp bilen. 

TS

Anonymkode: caa8d...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2018 den 2.35, AnonymBruker skrev:

Ta den tiden du trenger. Jeg tror kanskje du bør ta noen kjøretimer med kjørelærer igjen om du ønsker å kjøre på vinteren. En dag vil du også merke at du blir trygg igjen og nyte den fantastiske friheten det er å ha lappen og kjøre bil. Den erfaringen du har gjort vil bli verdifull :). Du har livet i behold. 

Anonymkode: 07818...8db

Veldig verdifull erfaring! Og er på en måte glad for den erfaringen jeg har gjort meg!

ts

Anonymkode: caa8d...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...