Gå til innhold

Angst for bilkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg kjørte opp for 2 år siden, på 18’års dagen. Fikk meg bil og kjørte så si hele tiden! Så kom den første vinteren som nyoppkjørt, tenkte ikke noe særlig over at dette var farlig, uerfaren som jeg var. Plutselig en dag mistet jeg helt kontroll på bilen og fikk en sikkelig smell. Fløy i lufta og havnet opp ned i ei dyp grøft med vann. Jeg forsto ikke så mye der jeg satt, så klikket av meg setebeltet, falt i vannet og kuttet opp kroppen med bittesmå glassbrått. Heldigvis ingen andre skader enn noen kutt, hadde kjempeflaks. Bilen var totalvraket og det er et under at jeg sitter her i dag. 

Jeg ble sendt til sykehus pga smellen bilen fikk, der fikk jeg utrolig dårlig behandling, de forsto nokk ikke helt hvor psykisk preget jeg var. 

Jeg låste meg helt inne, var våken om nettene, sov om dagen, orket ikke skolen. Jeg gjorde meg klar til å dra på skolen, men stoppet der. Kjørte ikke bil i det heletatt og satt kun på om det var nød. Da jeg endelig forsto hva som var galt, dro jeg til psykolog, det hjalp litt! 

Nå er jeg begynt i jobb, men bor 10 min unna så er avhengig av bilen. Jeg har kjørt bil noen ganger i vinter, og ender med panikkanfall. Å kjøre går helt supert nå om sommeren men gruer meg forferdelig til vinteren igjen... jeg vet at eksponering kanskje er den mest effektive behandlingsmetoden. Men jeg kjører serriøst i maks 40km/t, og får helt hetta når det begynner å hope seg opp med biler bak. 

Da jeg var typ 4 år var jeg med i et lite krasj med pappa, noe som enda preger meg den dag i dag når jeg kjører forbi krysset. Jeg husker ikke så mye av det, men får samme følelsen hver gang. Så rart med menneskekroppen🤔

En ting kan jeg værtfall si og er glad for i ettertid, jeg har fått utrolig respekt for trafikken! 

Anonymkode: caa8d...9d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gradvis eksponering er nok det eneste som virkelig hjelper, ja. Hva med å ta noen kjøretimer igjen til vinteren? Fortell kjørelæreren hva du sliter med, de er vant med folk som er litt redde for å kjøre bil. Kjenner meg igjen for øvrig, så foreldrene mine bli påkjørt en gang. Er redd for å kjøre på steder hvor jeg ikke kjenner gatene godt og vinterstid er ekstra skummelt. 

Anonymkode: c5ac6...b69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var ikke klar til å ta lappen. Din feil.

Anonymkode: b1fc1...5fc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du var ikke klar til å ta lappen. Din feil.

Anonymkode: b1fc1...5fc

Wow hahah, var ikke det jeg spurte om 

TS

Anonymkode: caa8d...9d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg kjørte opp for 2 år siden, på 18’års dagen. Fikk meg bil og kjørte så si hele tiden! Så kom den første vinteren som nyoppkjørt, tenkte ikke noe særlig over at dette var farlig, uerfaren som jeg var. Plutselig en dag mistet jeg helt kontroll på bilen og fikk en sikkelig smell. Fløy i lufta og havnet opp ned i ei dyp grøft med vann. Jeg forsto ikke så mye der jeg satt, så klikket av meg setebeltet, falt i vannet og kuttet opp kroppen med bittesmå glassbrått. Heldigvis ingen andre skader enn noen kutt, hadde kjempeflaks. Bilen var totalvraket og det er et under at jeg sitter her i dag. 

Jeg ble sendt til sykehus pga smellen bilen fikk, der fikk jeg utrolig dårlig behandling, de forsto nokk ikke helt hvor psykisk preget jeg var. 

Jeg låste meg helt inne, var våken om nettene, sov om dagen, orket ikke skolen. Jeg gjorde meg klar til å dra på skolen, men stoppet der. Kjørte ikke bil i det heletatt og satt kun på om det var nød. Da jeg endelig forsto hva som var galt, dro jeg til psykolog, det hjalp litt! 

Nå er jeg begynt i jobb, men bor 10 min unna så er avhengig av bilen. Jeg har kjørt bil noen ganger i vinter, og ender med panikkanfall. Å kjøre går helt supert nå om sommeren men gruer meg forferdelig til vinteren igjen... jeg vet at eksponering kanskje er den mest effektive behandlingsmetoden. Men jeg kjører serriøst i maks 40km/t, og får helt hetta når det begynner å hope seg opp med biler bak. 

Da jeg var typ 4 år var jeg med i et lite krasj med pappa, noe som enda preger meg den dag i dag når jeg kjører forbi krysset. Jeg husker ikke så mye av det, men får samme følelsen hver gang. Så rart med menneskekroppen🤔

En ting kan jeg værtfall si og er glad for i ettertid, jeg har fått utrolig respekt for trafikken! 

Anonymkode: caa8d...9d2

Om du kjører i maks 40 km/t selv på godt føre er det bare å levere inn førerkortet, du bryter åpenbart paragraf 3, og skaper masse irritasjon og farlige situasjoner. Ironisk at du selv sier du har fått utrolig respekt for trafikken, det har du åpenbart ikke... 

Endret av Traktor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow hahah, var ikke det jeg spurte om 

TS

Anonymkode: caa8d...9d2

Hva var det egentlig du spurte om? Jeg kan ikke se at du spurte om noe som helst? Virker mer som om du er ute etter sympati. 

Endret av Traktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skaff deg elsykkel. 10 minutter med bil blir ca 20 minutter på sykkel. Ikke noe problem å sykle om vinteren, du får gode piggdekk for langt under tusenlappen. Jeg har syklet til og fra jobb året rundt i 3 år nå. Bruker 25 minutter med sykkel, 12-15 minutter med bil.

Anonymkode: 9178d...f37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Traktor skrev:

Om du kjører i maks 40 km/t selv på godt føre er det bare å levere inn førerkortet, du bryter åpenbart paragraf 3, og skaper masse irritasjon og farlige situasjoner. Ironisk at du selv sier du har fått utrolig respekt for trafikken, det har du åpenbart ikke... 

Kjører selvfølgelig ikke i maks 40 km/t på godt føre. Holder meg til fartsgrensene men er redd for å kjøre på vinter og synes det er vanskelig å komme meg over 40. 

Anonymkode: caa8d...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjører selvfølgelig ikke i maks 40 km/t på godt føre. Holder meg til fartsgrensene men er redd for å kjøre på vinter og synes det er vanskelig å komme meg over 40. 

Anonymkode: caa8d...9d2

Store deler av vinteren er det fult forsvarlig og forventet at man holder seg opp mot fartsgrensen. Tror du noen ville bestått en førerprøve på vinteren om de dasset rundt i 40 km/t på vanlig vinterføre? Det skal være særdeles dårlig føre før man kan forsvare å maks kjøre i 40 km/t på ellers oversiktlig og strak vei, om du ikke føler deg komfortabel med det har du rett og slett ikke noe på veien å gjøre. Nervøse sjåfører er på ingen måte postitivt for trafikksikkerheten. 

Endret av Traktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Traktor skrev:

Store deler av vinteren er det fult forsvarlig og forventet at man holder seg opp mot fartsgrensen. Tror du noen ville bestått en førerprøve på vinteren om de dasset rundt i 40 km/t på godt vinterføre? Det skal være særdeles dårlig føre før man kan forsvare å maks kjøre i 40 km/t på ellers oversiktlig og strak vei, hvis ikke har du rett og slett ingenting på veien å gjøre. Nervøse sjåfører er på ingen måte postitivt for trafikksikkerheten. 

Virker ikke som det er helt klart for noen her. Det jeg lurer på er om noen har erfaringer og hva dere evt har gjort for å ikke være nervøs i trafikken etter en ulykke for eksempel. Jeg er på ingen måte noen fare for trafikken, jeg bare gruer meg til vinters tid og trenger råd for å komme meg over frykten 🙂 

Anonymkode: caa8d...9d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det å kjøre for sakte, kan være like farlig som å kjøre for fort. Det sa min kjørelærer etter min ulykke (jeg var passasjer). Så klart, du må tenke på føret, men snakken om føret hvor man kan og skal kjøre normalt. Noen måneder etter vår ulykke, så var mamma som deg. Kjørte alt for sakte. Det endte med enda en ulykke, ble påkjørt bakfra i en sving, fordi mamma kjørte maks 30 km/t i en 60 sone og attpåtil bremset i svingen. Det kunne ha gått skikkelig ille. Men sjåføren bak oss hadde sett hvordan mamma kjørte like før, men at hun skulle bremse ekstra ned i svingen, den så han ikke komme. Så lav fart på begge to gjorde at det ikke bra med oss alle. 

Du må bare eksponere deg selv. Kjør litt på en stor parkeringsplass på en søndag når snøen kommer. Øv, kjenn bremselengden, kjenn når bilen sklir. Kjenn at du tar tilbake kontrollen når bilen gjør som den selv vil. Det hjalp mamma og i dag kjører hun normalt hele året. Hos både meg og mamma så var sol og vinter en trigger for oss begge. Fordi vi krasjet i påsken, snø, is, sol.. alt det ble da en trigger for oss, sola ble en trigger året rundt. Jeg slet også mye og fikk mye hjelp av psykolog og en god kjørelærer. Jeg var heldig som hadde kjørelæreren med meg fra dag 1. Fordi vi krasjet mens jeg holdt på med å ta lappen. Mamma sto i det alene.

Anonymkode: 4e285...cfb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker ikke som det er helt klart for noen her. Det jeg lurer på er om noen har erfaringer og hva dere evt har gjort for å ikke være nervøs i trafikken etter en ulykke for eksempel. Jeg er på ingen måte noen fare for trafikken, jeg bare gruer meg til vinters tid og trenger råd for å komme meg over frykten 🙂 

Anonymkode: caa8d...9d2

Det er nok særdeles få som er en fare for trafikken som er klar over eller villige til å innrømme dette selv. 

Endret av Traktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Traktor skrev:

Det er nok særdeles få som er en fare for trafikken som er klar over eller villige til å innrømmet dette selv. 

Det er klart jeg forstår faren ved å kjøre for sakte! Derfor trenger jeg hjelp og tips til å overvinne frykten min:-) jeg kjører ellers pent og trygt resten av året. 

Anonymkode: caa8d...9d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er klart jeg forstår faren ved å kjøre for sakte! Derfor trenger jeg hjelp og tips til å overvinne frykten min:-) jeg kjører ellers pent og trygt resten av året. 

Anonymkode: caa8d...9d2

Likevel mener du at du ikke er en fare for trafikken. Du mangler selvinnsikt og respekt for dine medtrafikanter. For å sette det på spissen, man kan ikke forsvare fyllekjøring med at man ellers kjører pent og trygt. Parker bilen for vinteren eller lever inn førerkortet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Traktor skrev:

Likevel mener du at du ikke er en fare for trafikken. Du mangler selvinnsikt og respekt for dine medtrafikanter. For å sette det på spissen, man kan ikke forsvare fyllekjøring med at man ellers kjører pent og trygt. Parker bilen for vinteren eller lever inn førerkortet. 

Synes du går litt langt nå. Og absolutt ikke relevant for det jeg spør om. Mangler jeg selvinnsikt når jeg spør om råd og erfaringer for å ikke være en fare for trafikken? 

Anonymkode: caa8d...9d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du går litt langt nå. Og absolutt ikke relevant for det jeg spør om. Mangler jeg selvinnsikt når jeg spør om råd og erfaringer for å ikke være en fare for trafikken? 

Anonymkode: caa8d...9d2

Nei, du mangler selvinnsikt når du dasser rundt i 40 km/t på vanlig vinterføre og sier du forstår faren ved å kjøre for sakte samtidig som du påstår at du ikke er en fare for trafikken. Og jo, det er så absolutt relevant for det du spør om når du påstår å være så opptatt av trafikksikkerhet. Å kjøre bil er ingen spøk, som du selv så ettertrykkelig har fått erfare. Det har rett og slett potensiale til å ødelegge folk både psykisk og fysisk, for ikke å snakke om å drepe. Likevel ser du ikke ut til å ta trafikksikkerheten på alvor. 

Endret av Traktor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du bare har 10 min kjøring til jobb er det bare tull å betale i dyre dommer for en bil. Det er heller ikke forsvarlig å kjøre når du får panikkanfall i bilen. Man har ikke kontroll på kroppen ved kraftige anfall og kan i verste fall besvime, samt medisiner er ikke særlig forlignelig med kjøring heller. 

Anonymkode: b270a...3fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Traktor skrev:

Nei, du mangler selvinnsikt når du dasser rundt i 40 km/t på vanlig vinterføre og sier du forstår faren ved å kjøre for sakte samtidig som du påstår at du ikke er en fare for trafikken. Og jo, det er så absolutt relevant for det du spør om når du påstår å være så opptatt av trafikksikkerhet. 

Nå har jeg «dasset» rundt typ 3 ganger på vinterføre på en vei uten trafikk. Du kjenner ikke meg utfra dette innlegget, så du trenger ikke påstå hva jeg er og ikke er. Jeg spør om hjelp til å overvinne frykten på vinterføre, om du ikke har noen tips og komme med annet enn usaklige kommentarer kan du finne et annet emne og kommentere på!  

Anonymkode: caa8d...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du bare har 10 min kjøring til jobb er det bare tull å betale i dyre dommer for en bil. Det er heller ikke forsvarlig å kjøre når du får panikkanfall i bilen. Man har ikke kontroll på kroppen ved kraftige anfall og kan i verste fall besvime, samt medisiner er ikke særlig forlignelig med kjøring heller. 

Anonymkode: b270a...3fa

Er desverre avhengig av bilen til jobb. 15 min med bil, vanskelig og kronglete landevei. Tar 3 timer å gå. 

Anonymkode: caa8d...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg «dasset» rundt typ 3 ganger på vinterføre på en vei uten trafikk. Du kjenner ikke meg utfra dette innlegget, så du trenger ikke påstå hva jeg er og ikke er. Jeg spør om hjelp til å overvinne frykten på vinterføre, om du ikke har noen tips og komme med annet enn usaklige kommentarer kan du finne et annet emne og kommentere på!  

Anonymkode: caa8d...9d2

Ikke min feil at du uttrykte deg så uklart. Jeg minner igjen om at den første posten din ikke inneholdt et eneste spørsmål. 

Endret av Traktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...