Gå til innhold
AnonymBruker

Ned i vekt og strammere kropp - hvordan går jeg frem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jente 20 år her. Jeg er nå ferdig med mitt første år som student, i tillegg til dette sluttet jeg med idretten jeg drev aktivt med og mistet mye trening der. Kombinasjonen av studier, lite trening og mye "studentmat" har ført meg seg 8 kg ekstra som jeg gjerne vil få bort i løpet av sommeren.

Jeg er veldig glad i å gå i fjellet og liker å løpe - tok min første løpetur på 2 måneder i forgårs, løp 7 km så vil si jeg er i helt grei form. Kan lite om styrketrening, så vurderer å kjøpe en PT-time for å få laget et treningsprogram samt få instruksjon i hvordan styrkeøvelsene skal gjøres. Jeg bor på vestlandet, så selv om vi har mye fjell regner jeg med at jeg melder meg inn på treningsstudio for sommeren for å ikke kunne bruke unnskyldningen om dårlig vær. 

Den største utfordringen blir vel mangel på muligheten til å styre kostholdet/telle kalorier for å få vektnedgang. Jeg bor hos mormor i sommer og her blir det laget middag hver eneste dag. Vi spiser ikke usunt, men typiske "mormormiddager" som fisk, poteter, spagetti, supper, pannekaker, kjøttkaker osv. Dette er ikke noe jeg har tenkt å kutte ut, men tenker å safe å regne rundt 1000 kcal. pr middag. Høres dette greit ut?

Har større oversikt over frokost/kveldsmat/lunsj osv, men det er hjemmebakte brød så er usikker på kalorier i disse også. Alkohol blir ikke et problem i sommer, da jeg ikke drikker, og godteri/godsaker tenker jeg er forbeholdt lørdagene. Har hund hjemme, så vil ikke være inaktiv i sommer - med jobb og hund ligger jeg vanligvis på over 10.000 skritt pr dag. Har pulsklokke så har sånn passe oversikt over kaloriforbruk pr. dag, har ligget stabilt på rundt 2500 kcal. de siste månedene og da har jeg vært i lite aktivitet grunnet eksamensperiode og ingen hund.

Så spørsmålet mitt blir følgende: hvordan gå ned ca. 8 kg på 8 uker når jeg har redusert mulighet til å styre kostholdet? Skjønner at det krever et kaloriunderskudd, men vil også stramme opp kroppen og holde fokus på dette. Er ganske høy, og ville ikke karakterisert meg som tykk, men har jo disse 8 ekstra kiloene som stort sett har samlet seg rundt magen og på lårene. Målet er å få smalere midje, flatere mage og mindre omkrets rundt lårene. 

Noen som har erfaringer og tips som vil dele?

 

Anonymkode: cfa76...42a

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Så spørsmålet mitt blir følgende: hvordan gå ned ca. 8 kg på 8 uker når jeg har redusert mulighet til å styre kostholdet?

Anonymkode: cfa76...42a

Tror det vanskelig vil la seg gjøre. å gå ned 1 kg i  uka er mye og tror mormoren din vil begynne å presse deg til å spise mer om du satser såpass ambisiøst.  

Anonymkode: 31f32...99c

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
NewInTown

Med et høyt energinivå og mye aktivitet, kan du fint spise pannekaker, kjøttkaker og spaghetti til middag uten problem. Det beste er om du kan få inn til grønnsaker i middagen, og erstatte noe av maten på tallerkenen med grønnsaker. Jeg har en 50 % regel, men den trenger ikke alle opprettholde. Litt grønnsaker er også fint, men jo mer, jo bedre. Det viktigste er selvfølgelig at du holder godterispisingen til et minimum, og at du ikke småspiser innimellom måltider med høykalori-mat og sukkerholdige drikker.

Hvis målet bare er en slankere, sunnere kropp, er det absolutt innafor å bare gjøre mindre justeringer på maten og større justeringer på aktivitetsnivået. Gjør den aktiviteten du selv liker godt. Hvis du liker å trene styrke kan du gjøre det, involver litt cardiotrening, et par fjellturer her og der, og du er i boks. Det viktigste er ikke HVA du trener, men at du beveger på deg og at du bruker ulike muskelgrupper hver gang slik at du ikke overtrener og sliter ut èn muskelgruppe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Styrketrening og litt cardio. Meld deg inn på et treningssenter og få gratis veiledningstime der. Les litt på Internett for å få litt mer kunnskap. 

Anonymkode: 0bffe...e50

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tvist

Ville bare prøvd å spist litt mindre porsjoner med poteter og saus og lagt til litt grønnsaker i stedet. 

Og så ville jeg ikke stresset med å gå ned alt på 8 uker, det er alt for mye om du i utgangspunktet er normalvektig eller litt over. Ta bare den tiden du trenger, å gå ned er et langtidsprosjekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
matrobot

Hva skjer etter 8 uker? Du bør fortsette å trene / gå på tur etter det.

En gang har jeg gått ned 15 kg på 4-5 måneder uten å fortelle til samboeren , hehe. Jeg spiste ikke frokost og bare salat med kylling i lunsjpausen. Når det gjelder middag, så spiste jeg en mindre porsjon (og mer av de sunne delene og mindre av de usunne delene). Spiste nesten ingenting etter kl 18 - maks 1 yoghurt/frukt kanskje. Det tok nesten 4 måneder (da har jeg gått ned over 10 kg) før samboeren oppdaget at jeg gikk ned, hehe

Det fungerer, men ikke særlig anbefalt. Når jeg var "ferdig" med slankingen, gikk jeg fort opp igjen. Fordi jeg trente ikke noe særlig og spiste ikke særlig sunn heller. Nå har jeg gått ned 10 kg igjen - men denne gangen har jeg vært nøye med å spise riktig og sunn - og trene regelmessig. Holdt vekten i 1 og halvt år nå :) 

PS! Kroppen din bruker tid på å stramme seg inn, så jeg tviler på at mormoren merker noe før du er tilbake på skolen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her