Gå til innhold

Er det vanlig å dumpster dive i norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som gjør dette? Er det lovlig? Eller er dette kun en greie i amerika? Hva er straffen om det så skulle være ulovlig? Er det overvåkningskamera ved butikker ? Jeg tenker på alle mulige butikker.

Anonymkode: 41da1...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og ekssamboer divet i containere ved byggeplasser etter tre å lage møbler med. Vi divet også utenfor studenthjem (der vi bodde), så mange idioter som kaster fullt brukbare ting! Vi fant hyller, skittentøyskurv/balje, krakk, stol, pynt og tilogmed neglelakkfjerner. Det er nok ulovlig på private eiendommer; man har jo egentlig ikke lov å trå over på private i det hele tatt.

Anonymkode: c5b92...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanlig her i Spania i disse tider i alle fall. Finnes ingen lov mot det her, så vidt jeg vet.

Anonymkode: 8338a...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig vanlig her i Spania i disse tider i alle fall. Finnes ingen lov mot det her, så vidt jeg vet.

Anonymkode: 8338a...5fd

Er Spania i Norge?

Anonymkode: 654ba...308

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og ekssamboer divet i containere ved byggeplasser etter tre å lage møbler med. Vi divet også utenfor studenthjem (der vi bodde), så mange idioter som kaster fullt brukbare ting! Vi fant hyller, skittentøyskurv/balje, krakk, stol, pynt og tilogmed neglelakkfjerner. Det er nok ulovlig på private eiendommer; man har jo egentlig ikke lov å trå over på private i det hele tatt.

Anonymkode: c5b92...dfc

TS:er coop prix privat eiendom? Jeg e ved siden av en, og på utsiden der er det containere. De står vel ikke bare der for å være der?Ellers bruk rjeg aldri å se containere ved butikker. Anner ikke hvor de slenger maten eller klær osv hen.

Anonymkode: 41da1...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke lov, men det som vanligvis skjer om du blir tatt er at du får beskjed om å legge tilbake det du har tatt og gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske vanlig. Så lenge du ikke bryter opp containere med lås på blir det sett på som greit. Sjekk ut live redder verden: litt på NRK. Er miljø for diving i flere byer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en veldig sånn gråsone. Ikke mange aktive dumpster divere i Norge grunnet stigmatisering og sosiale normer som tilsier at man ikke bør lete etter mat i søppelet. Jeg synes det er helt fantastisk, og har gjort det i noen år. Forteller de fleste om det også uten skam. Noen dømmer litt, men blir snudd om når de ser hvor entusiastisk jeg er om det , og hvor trygt og lite skittent det er. 

Dessverre er de fleste butikker begynt å låse det inne, eller sette hengelås på. Hvis du prøver å bryte deg inn, så er det ulovlig. Hvis du går i spann som står åpne så er det ikke noe problem. Jeg har blitt kastet vekk av butikksjefer og slikt, og noen ganger kommer folk forbi og spør hva jeg driver med, men aldri noe mer enn det.  I de situasjonene er det viktig at du oppfører deg som om det er den mest naturlige tingen i verden. Hvis du prøver å gjemme deg/skjule deg så ser det ut som du driver med noe du skammer deg over/noe kriminelt. Gå ut helst minst 1 time etter butikkers stengetid slik at alle er gått hjem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Stiigen skrev:

Det er en veldig sånn gråsone. Ikke mange aktive dumpster divere i Norge grunnet stigmatisering og sosiale normer som tilsier at man ikke bør lete etter mat i søppelet. Jeg synes det er helt fantastisk, og har gjort det i noen år. Forteller de fleste om det også uten skam. Noen dømmer litt, men blir snudd om når de ser hvor entusiastisk jeg er om det , og hvor trygt og lite skittent det er. 

Dessverre er de fleste butikker begynt å låse det inne, eller sette hengelås på. Hvis du prøver å bryte deg inn, så er det ulovlig. Hvis du går i spann som står åpne så er det ikke noe problem. Jeg har blitt kastet vekk av butikksjefer og slikt, og noen ganger kommer folk forbi og spør hva jeg driver med, men aldri noe mer enn det.  I de situasjonene er det viktig at du oppfører deg som om det er den mest naturlige tingen i verden. Hvis du prøver å gjemme deg/skjule deg så ser det ut som du driver med noe du skammer deg over/noe kriminelt. Gå ut helst minst 1 time etter butikkers stengetid slik at alle er gått hjem. 

Gjør du det alene eller med andre? Gjør du det på dagen eller natten? Leste at det ikke er ulovlig. At det er ingen som er dømt for det i Norge. 

Anonymkode: 41da1...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjør du det alene eller med andre? Gjør du det på dagen eller natten? Leste at det ikke er ulovlig. At det er ingen som er dømt for det i Norge. 

Anonymkode: 41da1...46d

Pleide alltid gå med andre, men det var fordi jeg trengte noen til å kjøre,har ikke bil. Har flyttet til ny by no, og må finne en håndfull butikker som funker. Utrolig mange butikker med hengelås på spannene her, så skuffet. Litt mer moro å gjøre det med andre som noe sosialt. Alltid på natten. Har en venninne som er politi, hun synes det var veldig kult. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingerregelen er vel at det ikke er lov så lenge det er hengelås, eller på annen måte låst inn slik at du må bryte opp noe for å komme til. Står det tilgjengelig og ulåst er det helt greit :)

Anonymkode: 14046...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...