Gå til innhold

Til veganere...Hvordan mener dere dyr skal leve?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enhver idiot sluttet å kjøpe hos prior for ti år siden

 

Anonymkode: f0fe4...9cd

Det er altså bare de kloke som fortsatt kjøper egg hos Prior?

Anonymkode: 55bb5...589

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er en serie om norsk landbruk om man er interessert i å se hvordan det (egentlig) foregår: 

 

Anonymkode: b6a0b...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det allerede svart på hvorfor det ikke er bra og kjøpe melk, egg osv. 

Men det er jo ikke sånn at i morgen blir alle veganere, og man må begå masseslakt. Det blir jo en gradvis økning av veganere, og hvor det blir gradvis færre insemineringer av kuer, så det blir færre av de. Det er jo ikke naturlig og inseminere kuer, og få de til og føde kalver hvert eneste år.

Anonymkode: ba39a...4fc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om bestanden blir så lav at vi må forsørge de med besøkstall har vi allerede begått alvorlig global miljøkriminalitet.

Anonymkode: f0fe4...9cd

Veggisene ser ikke dette. De er nærmest som jehovas vitner som tror på et paradis der rovdyr og byttedyr blir venner og har et godt liv sammen. Kanskje alle spiser gress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2018 den 9.41, making.a.mess skrev:

Veggisene ser ikke dette. De er nærmest som jehovas vitner som tror på et paradis der rovdyr og byttedyr blir venner og har et godt liv sammen. Kanskje alle spiser gress?

Det er ikke et problem om dyr som ikke kan overleve uten mennesker ikke blir avlet videre på. Dyrene blir slaktet, slik de uansett blir, da er det jo bare å la være å avle videre på dem. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
5 timer siden, Tvist skrev:

Det er ikke et problem om dyr som ikke kan overleve uten mennesker ikke blir avlet videre på. Dyrene blir slaktet, slik de uansett blir, da er det jo bare å la være å avle videre på dem. 

Så dyr trenger vi ikke? De kan bare utslettes?

Er ikke dette en svært grov miljøforbrytelse? 

Man skal ikke klusse for mye med næringskjeden og naturen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gammel tråd 🤔

21 minutter siden, making.a.mess said:

Så dyr trenger vi ikke? De kan bare utslettes?

Er ikke dette en svært grov miljøforbrytelse? 

Man skal ikke klusse for mye med næringskjeden og naturen. 

Næringskjeden og naturen? Når så du sist en villku eller en villhøne i norsk natur? De dyrene kan enkelt dø ut uten at det har noe som helst påvirkning på norsk næringskjede. Om man ønsker kunne man forsøkt å innføre noe hardhauser av geiter eller sauer til å beite i fjellområder, om man syntes det er nødvendig/ positivt. Men menneske har ihjelavla mange av husdyrartene til det punkt at de ikke en gang kan overleve på egen hånd. Vi ser samme trenden med enkelte hunderaser som fortsettes avles frem selv om de sliter med mye smerter, leddplager, høy risiko for å utvikle sykdom osv. Mennesker ødelegger dyrearter for å tekke egen estetisk sans når det gjelder hunder. 

Eller er det et interessant spørsmål til hvilken grad vi skal gidde verne om dyr. Om vi klarer oss uten visse dyrearter, kan vi ikke da la dem dø ut? 

Når det gjelder avvikling av husdyr på massiv skala, kan man fortsatt ha statsubsidiert besøksgårder eller dyrehager om man ønsker beholde noen kuer og høner. Man trenger ikke spise dyr for å bevare dem som art. 

Det er også selvsagt noe helt annet å ha husdyr/ kjæledyr vs ville dyr. Når du har en hund har du personlig ansvar for å passe på at den har det bra. Men du har ikke samme ansvar for å passe på at det ekornet du ikke vet eksisterer i skogen et stykke unna. på samme måte har vi ansvar for den sykelige mengden husdyr vi avler frem ved å bruke menneskehånd til å putte sæd i hunndyrene, i forhold til at vi har mindre ansvar for de ville hjortene som løper rundt i naturen.

Hadde det vært realistisk at vi kunne beskytte alle dyr, så kunne vi sagt at vi hadde et moralsk ansvar der, men det kan vi ikke slik teknologi osv er idag. Men siden vi kan leve sunt og godt på plantebasert mat, så kan vi si at vi har et moralsk ansvar for å stanse kunstig avl, lidelsen og drap av husdyr. Vi dreper per idag mange hundretusener av husdyr fordi vi synes det smaker godt. Det er altså mange dyr som lider bare fordi vi ønsker luksusen av å fråtse, når vi kunne levd godt på planter. Hadde mennesker vært 100% logisk konsistente når det gjelder moral, så hadde de fleste blitt veganere. Men de fleste er slaver av egne følelser og behov, så mennesker fortsetter drepe dyr bare for å tilfredsstille eget behov. De fleste nordmenn lever i kontrast til egne verdie rnår det gjelder dyr og dyrevelferd i Norge. De fleste ville sagt at det er galt å drepe dyr unødvendig. Så når man dreper dyr unødvendig for å spise dem, er ikke det i samsvar med egne verdier. 

Anonymkode: 395d6...111

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tvist skrev:

Det er ikke et problem om dyr som ikke kan overleve uten mennesker ikke blir avlet videre på. Dyrene blir slaktet, slik de uansett blir, da er det jo bare å la være å avle videre på dem. 

Vær varsom-prisippet trumfer både veggisers og kjøtteteres overbevisning. Slutter vi med kjøttproduksjon vil mange arter og raser bli truet eller utryddet. Det er miljøkriminalitet som er svært vanskelig å rette opp igjen. Man må se lenger inn i fremtiden enn sin egen ukesmeny.

Anonymkode: f0fe4...9cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Vær varsom-prisippet trumfer både veggisers og kjøtteteres overbevisning. Slutter vi med kjøttproduksjon vil mange arter og raser bli truet eller utryddet. Det er miljøkriminalitet som er svært vanskelig å rette opp igjen. Man må se lenger inn i fremtiden enn sin egen ukesmeny.

Anonymkode: f0fe4...9cd

Dette er ikke et argument imot plantebasert kost. Vi kan fortsatt verne de husdyrene vi mener det er verdt å verne om vi avvikler kjøttproduksjon. Ser det ut som hunder, marsvin og katter holder på å dø ut med det første? Vi spiser ikke de, men har mange av dem alikevel. 

Vi har over 1 milliard kuer verden over, til sammenligning er vi over 7 milliarder mennesker. Dette er altså ikke et problem som står i veien for at du personlig kunne valgt å spise plantebasert. Og som sagt, vi hadde funnet løsninger på å bevare arten om alle plustelig ble veganere. Vi har klart å reise til månen, vi klarer å ha en dyrepark eller to i landet til kuer. 

Anonymkode: 395d6...111

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Vær varsom-prisippet trumfer både veggisers og kjøtteteres overbevisning. Slutter vi med kjøttproduksjon vil mange arter og raser bli truet eller utryddet. Det er miljøkriminalitet som er svært vanskelig å rette opp igjen. Man må se lenger inn i fremtiden enn sin egen ukesmeny.

Anonymkode: f0fe4...9cd

Sa du miljøkriminalitet? Ja, man må se lenger inn i fremtiden enn sin egen ukesmeny.Image result for belgian blue

Anonymkode: b6a0b...830

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke et argument imot plantebasert kost. Vi kan fortsatt verne de husdyrene vi mener det er verdt å verne om vi avvikler kjøttproduksjon. Ser det ut som hunder, marsvin og katter holder på å dø ut med det første? Vi spiser ikke de, men har mange av dem alikevel. 

Vi har over 1 milliard kuer verden over, til sammenligning er vi over 7 milliarder mennesker. Dette er altså ikke et problem som står i veien for at du personlig kunne valgt å spise plantebasert. Og som sagt, vi hadde funnet løsninger på å bevare arten om alle plustelig ble veganere. Vi har klart å reise til månen, vi klarer å ha en dyrepark eller to i landet til kuer. 

Anonymkode: 395d6...111

Ok. Så din løsning er å holde gårdsdyr som kjæledyr? Med tanke på hvor mange hjemløse hunder og katter som finnes, så er nok ikke ditt argument så bra heller.

Anonymkode: f0fe4...9cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sa du miljøkriminalitet? Ja, man må se lenger inn i fremtiden enn sin egen ukesmeny.Image result for belgian blue

Anonymkode: b6a0b...830

Denne rasen er forbudt i mange land. Ja dette er kriminalitet, men hvorfor valgte du ikke å legge ut bilde av NRF feks? Man kan spise kjøtt og velge en fungerende rase. Mops og perser er også ødelagte raser.

Anonymkode: f0fe4...9cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var noen som sa "miljøkriminalitet" 

 

Anonymkode: b6a0b...830

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det var noen som sa "miljøkriminalitet" 

 

Anonymkode: b6a0b...830

Og det finnes, men det finnes gode måter å holde dyr på. Det er ikke slik at vi enten må drive rovdrift ELLER fjerne de.

Anonymkode: f0fe4...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Denne rasen er forbudt i mange land. Ja dette er kriminalitet, men hvorfor valgte du ikke å legge ut bilde av NRF feks? Man kan spise kjøtt og velge en fungerende rase. Mops og perser er også ødelagte raser.

Anonymkode: f0fe4...9cd

Jeg har jobbet med NRF, og den rasen har store problemer med å føde selv. Samme med dalasauen, så ikke si at dette er raser det er verdt å bevare. Dette derimot er en rase som er verdt å bevare: Image result for wild sheep europe

Anonymkode: b6a0b...830

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet med NRF, og den rasen har store problemer med å føde selv. Samme med dalasauen, så ikke si at dette er raser det er verdt å bevare. Dette derimot er en rase som er verdt å bevare: Image result for wild sheep europe

Anonymkode: b6a0b...830

Jeg er helt enig, men hvordan skal det fungere i praksis? Hvor skal de være?

Anonymkode: f0fe4...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er helt enig, men hvordan skal det fungere i praksis? Hvor skal de være?

Anonymkode: f0fe4...9cd

Der de er, i frihet selvsagt :roll:

Anonymkode: b6a0b...830

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig for dyrevelferd på alle plan. Jeg er fullstendig for bedre levevilkår for produksjonsdyrene våre. Jeg skulle helst sett at alle dyr fikk gå ute hver eneste dag hele året - slik som f.eks hester. Det burde faktisk være mulig å løse på et vis. Jeg betaler gjerne noen kroner mer for biffen min om jeg vet at dyret har fått leve et godt liv. 

Men argumentet med at vi kan slutte å spise den/produsere dem og heller beholde noen "som kos" for at ikke arten skal dø ut... Hvordan vil dere få det til å fungere i praksis?

Vet dere hvor mange individer man må ha for å unngå innavl på sikt? Det holder ikke med 100 eksemplarer. Vet dere hva det koster å fôre på en ku gjennom en hel vinter? Jeg vet hva det koster å fôre på en hest og det kan jeg kun forsvare fordi jeg har så ekstremt mye glede av den. Vet dere hva dyrlege koster om kua skulle bli syk? Hvem er det som skal ta disse utgiftene?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der de er, i frihet selvsagt :roll:

Anonymkode: b6a0b...830

Vi har ikke en gang plass til det viltet som er. Alt vilt sliter og du mener vi skal sette ut flere arter? Mye areal ryker i matproduksjon og populasjon enten det er veggiser eller kjøttetere. For ja, ville dyr mister sine habitat for at du skal få soya.

Slutt å himle med øynene og begyn å se fremover og det store bildet. Dere utretter mye mer om dere slutter å tenke som 7-åringer.

Anonymkode: f0fe4...9cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sirah said:

Jeg er fullstendig for dyrevelferd på alle plan. Jeg er fullstendig for bedre levevilkår for produksjonsdyrene våre. Jeg skulle helst sett at alle dyr fikk gå ute hver eneste dag hele året - slik som f.eks hester. Det burde faktisk være mulig å løse på et vis. Jeg betaler gjerne noen kroner mer for biffen min om jeg vet at dyret har fått leve et godt liv. 

Men argumentet med at vi kan slutte å spise den/produsere dem og heller beholde noen "som kos" for at ikke arten skal dø ut... Hvordan vil dere få det til å fungere i praksis?

Vet dere hvor mange individer man må ha for å unngå innavl på sikt? Det holder ikke med 100 eksemplarer. Vet dere hva det koster å fôre på en ku gjennom en hel vinter? Jeg vet hva det koster å fôre på en hest og det kan jeg kun forsvare fordi jeg har så ekstremt mye glede av den. Vet dere hva dyrlege koster om kua skulle bli syk? Hvem er det som skal ta disse utgiftene?

Jeg mener ikke det, jeg mener vi kan la alle våre degenererte husdyr dø ut om alle blir veganere.

Men det kommer aldri til å skje uansett, det vil alltid finnes kjøttetere. Dette er de faktiske forholdene vi forholder oss til nå og i de neste 10 000 årene.

Og de aller fleste bryr seg katta om biffen deres kommer fra en Belgisk Blå eller ikke, så sinnsyk avl kommer alltid til å skje.

Anonymkode: b6a0b...830

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...