Gå til innhold

Til veganere...Hvordan mener dere dyr skal leve?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du er feil med å si at dyr kan føle smerte, stress og lide? Hvorfor mener du det er feil å påpeke at griser som blir gasset med co2 føler at gassen brenner i luftveiene mens de sakte kveles og skriker mens de forsøker klatre over hverandre og komme seg ut av det lille kammeret de blir sperret inne i? Dette er et faktum, og det er slik vi bedøver norske griser som skal slaktes. 

For meg er det helt fjernt at moderne mennesker synes det er ok behandling av dyr. Vi sier hele tiden at vi ikke skal ty til vold og skade andre når vi løser problemer, at det ikke er fint å behandle dyr dårlig. Men hver eneste dag sender vi tusenvis av dyr i en grusom død. Er dette virkelig forenlig med verdiene våre? Med dine verdier?

Samme med kalver som blir tatt fra kumoren de første døgnene etter de har blitt født så melken kan brukes til mennesker. Selv om du mener at dyr er maskiner som ikke kan tenke eller føle, så er du vel enig i at morsinstinktet eksisterer? At det ikke er noe man burde ta så lett på?

Anonymkode: 395d6...111

Jeg gidder ikke engang å gå inn i denne diskusjonen med deg for du har allerede bestemt deg for at jeg mener at dyremishandling er ok. Skjerp deg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at vegetarianere og veganere i tillegg til å være opptatt av dyrevelferd også er opptatt av miljøet og kloden vår.

Hvis vi skal slutte å forrurense så mye som vi gjør, må vi slutte å spise så mye kjøtt/melkeprodukter.

Anonymkode: e2d80...02d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14. juni 2018 den 1.04, AnonymBruker skrev:

Det dere ikke visste om melkeindustrien, dette er grunnen til at man støtter dyremishandling når man spiser melkeprodukter: 

 

 

Anonymkode: b6a0b...830

Jeg er sjokkert over at noen tror norsk landbruk er slik. Jeg besøker mange melkegårder i forbindelse med jobben og kan si at dette er så langt unna sannheten som man kommer, jeg kunne skrevet flere sider om hvor annerledes melkeproduksjonen i Norge er sammenlignet med det som blir sagt i denne videoen. 

Jeg tror at dere som har så negative holdninger til melk vil bli positivt overrasket hvis dere besøker noen melkegårder. Jeg har lest så mye faktafeil i denne tråden at jeg helt ærlig er sjokkert over hvor lavt kunnskapsnivå mange har om norsk landbruk..

Anonymkode: d6779...239

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14. juni 2018 den 0.11, AnonymBruker skrev:

Det største problemet deres er for eksempel at kyr kun lever for å få avkom, så blir "barna" tatt fra de, og de blir sugd tom for melk. De er innesperret i trange båser hele sitt liv, og lever korte og vonde liv. Man trenger ikke å være veganer for å få avsmak i munnen av sånn behandling av dyr. Samme med høns også, hvor "hannene" kjøres levende gjennom ei maskin som knuser de, da de er ubrukelige for bransjen. Kyllinger lever tusnvis oppå hverandre, innesperret hele livet, og tortureres, som så mange andre dyr som avles opp til matindustrien.

Anonymkode: 7f8d8...dc6

Dette forteller meg at du ikke vet mye om norsk melkeproduksjon. Over halvparten av alle norske kyr går allerede i løsdriftsfjøs, båsfjøsene skal bygges om og alle kyr skal være på beite minimum 8 uker i sommerhalvåret.  Jeg har sett mange kyr og de lever absolutt ikke "korte og vonde liv".

Anonymkode: d6779...239

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er sjokkert over at noen tror norsk landbruk er slik. Jeg besøker mange melkegårder i forbindelse med jobben og kan si at dette er så langt unna sannheten som man kommer, jeg kunne skrevet flere sider om hvor annerledes melkeproduksjonen i Norge er sammenlignet med det som blir sagt i denne videoen. 

Jeg tror at dere som har så negative holdninger til melk vil bli positivt overrasket hvis dere besøker noen melkegårder. Jeg har lest så mye faktafeil i denne tråden at jeg helt ærlig er sjokkert over hvor lavt kunnskapsnivå mange har om norsk landbruk..

Anonymkode: d6779...239

Ok, så du mener kanskje at norske kyr ikke blir kunstig inseminert, de får ikke kalv hvert år, og kalver vokser opp med moren??? Eller hva er det du mener er så annerledes?

Anonymkode: b6a0b...830

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/14/2018 at 11:54 AM, Sirah said:

Jeg gidder ikke engang å gå inn i denne diskusjonen med deg for du har allerede bestemt deg for at jeg mener at dyremishandling er ok. Skjerp deg

Om man tar kalven fra moren de første 1-3 dager, synes du det er ok?

Griser blir gasset med en smertefull gass der de opplever nettopp smerte og frykt. Er det ok?

Jeg regner med at du vil si nei på disse spørsmålene, og da er du enig med veganere. Vi synes heller ikke dette er ok, og vi er ikke villig til å betale for det. Du sier det er ekstremt, men vi er egentlig enige. Det er ikke forskjell på meg og deg når det gjelder verdiene våre. Ingen av oss synes det er ok behandling av dyr, eneste forskjellen er at veganre tar fullstendig avstand ved å slutte spise produktene. Så når du blir provosert fordi du mener veganere er kjipe, så husk at vi egentlig har ganske like verdier. veganere ønsker beskytte og ta vare på dyr, det gjør du også. 

On 7/14/2018 at 5:46 PM, AnonymBruker said:

Jeg er sjokkert over at noen tror norsk landbruk er slik. Jeg besøker mange melkegårder i forbindelse med jobben og kan si at dette er så langt unna sannheten som man kommer, jeg kunne skrevet flere sider om hvor annerledes melkeproduksjonen i Norge er sammenlignet med det som blir sagt i denne videoen. 

Jeg tror at dere som har så negative holdninger til melk vil bli positivt overrasket hvis dere besøker noen melkegårder. Jeg har lest så mye faktafeil i denne tråden at jeg helt ærlig er sjokkert over hvor lavt kunnskapsnivå mange har om norsk landbruk..

Anonymkode: d6779...239

Jeg har vært i mange fjøs selv. Sist var ca 2 uker siden der en kalv var innestengt i en liten bås der den ikke hadde fysisk kontakt med andre kalver, eller mulighet til å bevege seg noe særlig. Dette var en liten gård der de var glad i dyrene sine. Eneste problemet er at de ikke forstår at å stå 24 timer i en bås der man er helt alene uten stimuli ikke er bra for en kalv. De tenker at kalven tåler det. Men hvordan skal kalven klare si fra om at den er alene og kjeder seg? Den vil jo bare virke glad når den får oppmerksomhet fra mennesker og faktisk får noe å gjøre på og oppmerksomhet

 

Anonymkode: 395d6...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært i mange fjøs selv. Sist var ca 2 uker siden der en kalv var innestengt i en liten bås der den ikke hadde fysisk kontakt med andre kalver, eller mulighet til å bevege seg noe særlig. Dette var en liten gård der de var glad i dyrene sine. Eneste problemet er at de ikke forstår at å stå 24 timer i en bås der man er helt alene uten stimuli ikke er bra for en kalv. De tenker at kalven tåler det. Men hvordan skal kalven klare si fra om at den er alene og kjeder seg? Den vil jo bare virke glad når den får oppmerksomhet fra mennesker og faktisk får noe å gjøre på og oppmerksomhet

Anonymkode: 395d6...111

Dette er helt vanlig men det tror jeg ikke folk vet dessverre. Sånn står de:
Image result for kalvebinger

Eller sånn:

Image result for kalvehytte

Anonymkode: b6a0b...830

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2018 den 20.34, AnonymBruker skrev:

Om man tar kalven fra moren de første 1-3 dager, synes du det er ok?

Griser blir gasset med en smertefull gass der de opplever nettopp smerte og frykt. Er det ok?

Jeg regner med at du vil si nei på disse spørsmålene, og da er du enig med veganere. Vi synes heller ikke dette er ok, og vi er ikke villig til å betale for det. Du sier det er ekstremt, men vi er egentlig enige. Det er ikke forskjell på meg og deg når det gjelder verdiene våre. Ingen av oss synes det er ok behandling av dyr, eneste forskjellen er at veganre tar fullstendig avstand ved å slutte spise produktene. Så når du blir provosert fordi du mener veganere er kjipe, så husk at vi egentlig har ganske like verdier. veganere ønsker beskytte og ta vare på dyr, det gjør du også. 

Jeg har vært i mange fjøs selv. Sist var ca 2 uker siden der en kalv var innestengt i en liten bås der den ikke hadde fysisk kontakt med andre kalver, eller mulighet til å bevege seg noe særlig. Dette var en liten gård der de var glad i dyrene sine. Eneste problemet er at de ikke forstår at å stå 24 timer i en bås der man er helt alene uten stimuli ikke er bra for en kalv. De tenker at kalven tåler det. Men hvordan skal kalven klare si fra om at den er alene og kjeder seg? Den vil jo bare virke glad når den får oppmerksomhet fra mennesker og faktisk får noe å gjøre på og oppmerksomhet

 

Anonymkode: 395d6...111

Hvordan vet du at en kalv kjeder seg 😂🤔 Det er dyr! Dyr er ikke som mennesker. De er styrt av impulser. Og de blir til god mat.

Og før du begynner å snakke om hvor dårlig menneske jeg er, må jeg påpeke at jeg absolutt ikke er for dyreplageri på noen som helst måte. 

Det er strenge regler for avliving av dyr i Norge, og det er også strenge regler for dyrehold. Problemet er at en del av dere vegetarianere osv tillegger dyr menneskelige følelser og tanker.

Anonymkode: 14428...f50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2018 den 23.36, AnonymBruker skrev:

Veganere spiser altså ikke dyreprodukter, fordi de ikke liker måten dyrene behandles på. Jeg er enig. Jeg synes ikke kyr skal stå i fjøset året rundt. De går ute om sommeren, men hvor skal de være om vinteren mener dere?
Hvordan mener dere at vi er dyremishandlere når vi kjøper ost og melk? 
Mener dere at dyrene ikke skal eksistere i det hele tatt? Skal de slippes løs i naturen, og liksom leve i et paradis? Er dette illusjonen? Som om ikke andre rovdyr kommer til og ta dem....
Hvis miljøet hadde fått det bedre om vi levde vegansk alle sammen, så må vi kvitte oss med dyrene. Jeg vil at dyrene skal ha det godt, men jeg ser ikke noe galt i og bruke det de slipper ut av næringsstoffer..
Selv liker jeg ikke og spise dem, da jeg tenker på at jeg spiser noe som har vært levende en gang...
 

Anonymkode: e35cd...1be

Hvis alle ble veganer måtte fryktelig mange mennesker bøte med livet. Du skal spise bra mye "grønt for" for å få bra nok næring som er i feks en biff. En må også ha nok planteproduksjon til at alle får nok næring. Det er det ikke plass til på denne jorden. Og hvor skal man gjøre av alle dyrene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/14/2018 at 12:11 AM, AnonymBruker said:

Det største problemet deres er for eksempel at kyr kun lever for å få avkom, så blir "barna" tatt fra de, og de blir sugd tom for melk. De er innesperret i trange båser hele sitt liv, og lever korte og vonde liv. Man trenger ikke å være veganer for å få avsmak i munnen av sånn behandling av dyr. Samme med høns også, hvor "hannene" kjøres levende gjennom ei maskin som knuser de, da de er ubrukelige for bransjen. Kyllinger lever tusnvis oppå hverandre, innesperret hele livet, og tortureres, som så mange andre dyr som avles opp til matindustrien.

Anonymkode: 7f8d8...dc6

Ergo, farvel til kyr og høns. Det med kyllinger er nok tilfelle, barbarisk som det er, men det du beskriver som et ku-oksekalvliv er nok ikke helt tilfelle. Kalvene blir ikke tatt direkte fra mor ku, dyra er stort sett ute i sommerhalvåret osv. Det imidlertid er et interessant aspekt er gjødselsspørsmålet. Skal man fortsette å få på dyr som ikke bidrar, de representerer jo på en måte en konkurrent i det vegetabilske matfatet, og om dyra blir borte, hvor skal man få gjødsel til dryrkning da? Kunstgjødsel? Ingen veganer har gitt et klart svar på det. Til slutt, dyr er jo mat for hverandre, mennesket er et dyr...

Anonymkode: c4cfd...e39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Coronas said:

Hvis alle ble veganer måtte fryktelig mange mennesker bøte med livet. Du skal spise bra mye "grønt for" for å få bra nok næring som er i feks en biff. En må også ha nok planteproduksjon til at alle får nok næring. Det er det ikke plass til på denne jorden. Og hvor skal man gjøre av alle dyrene?

Husdyr dør ut, og med de gjødsel til grønnsaksdyrkningen. 

Anonymkode: c4cfd...e39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Husdyr dør ut, og med de gjødsel til grønnsaksdyrkningen. 

Anonymkode: c4cfd...e39

Hvor skal alle jordene være for å få nok mat til alle? Og hvordan blir økosystemet om alle dyr dør ut?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Coronas said:

Hvor skal alle jordene være for å få nok mat til alle? Og hvordan blir økosystemet om alle dyr dør ut?

Nå brukes rundt 2/3 av jordarealet på verdensbasis til dyrking, rundt halvparten av dette går til dyrefór, så vi skal nok klare å fø på noen folk. Problemet er at dyrfór kan dyrkes i mye skrinnere jord enn menneskemat, i hvertfall enn den maten veganere er villig til å spis. Så skal sult utryddes med kjøttspisingen må vi nok regne med å kutte jordas befolkning med rundt 70% for å få areal til adekvat matproduksjon.

Når det gjelder "hvor blir dyra av?" så vil enhver med et par aktive hjerneceller skjønne at en dyrebestand som kun eksisterer fordi den er av nytte for mennesker vil forsvinne når den ikke lenger er av nytte for mennesker. Ingen (bortsett fra noen dyrehagedrivere) vil ha interesse av å ta arbeid og utgifter ved å vedlikeholde en bestand. Kveg, sau, geit, høns, gris, gjess, rein, lama, kanin, og diverse andre dyr på verdensbasis, vil dermed forsvinne.

Anonymkode: 5dc45...bc6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke kyrene men griser og mange lever i trange kår i bur hele livet og får ikle gå ute engang... jeg spiser ost da og fisk men ikke kjøtt..  mener levekårene er alt for dårlig og mat industrien er fæl har gått på kokle skole og  etter og ha sett formye der ble jeg mot vegetarianer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/21/2018 at 8:16 PM, AnonymBruker said:

Hadde du sett dokumentaren Smaken av Hund om husdyrindustrien i Norge sa du, eller er du selektiv med hvilken informasjon du tar inn? 

Jeg sjekket denne påstanden din om at melkekyr lever så mye lenger enn det tilsvarende dyr gjør i naturen. Det jeg fant er at idag blir kyr 4-5 år gamle før de går til slakt, mens man regner kyr for å leve ca 20-25 år normalt. De kan imidlertid leve mye lenger, verdens eldste ku ble 48 år gammel. Men de blir altså ikke spesielt gamle i industrien.

Anonymkode: b6a0b...830

Sa hun mens hun refererte til noe som er noen lunde så biased som det er mulig å finne.

Anonymkode: f4d98...e42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2018 den 1.15, AnonymBruker skrev:

Det er altså bare de kloke som fortsatt kjøper egg hos Prior?

Anonymkode: 55bb5...589

De kloke velger ikke Prior. Totenegg eller Gudbrandsdalsegg, er sikkert flere gårder som selger egg til diverse kjeder. Jeg kjenner noen som driver gård og selger egg. De gir hønene sine den dyreste og beste maten. Prior gir det billigste, og deres dårlige egg havner i First price eskene. 

Du ser stor forskjell på fargen på plommene. Prior sine egg er veldig lyse.

Anonymkode: e35cd...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 7/23/2018 at 4:50 PM, AnonymBruker said:

Hvordan vet du at en kalv kjeder seg 😂🤔 Det er dyr! Dyr er ikke som mennesker. De er styrt av impulser. Og de blir til god mat.

Og før du begynner å snakke om hvor dårlig menneske jeg er, må jeg påpeke at jeg absolutt ikke er for dyreplageri på noen som helst måte. 

Det er strenge regler for avliving av dyr i Norge, og det er også strenge regler for dyrehold. Problemet er at en del av dere vegetarianere osv tillegger dyr menneskelige følelser og tanker.

Anonymkode: 14428...f50

I tillegg til at de har null stimulans har de heller ikke moren sin, og dette fra de er nyfødte. I hvilket univers er dette ok? Er dyr roboter for deg, ingen følelser, ingen behov, man kan bare stue dem bort i et hjørne fordi de de er dyr?

Anonymkode: b6a0b...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/23/2018 at 5:00 PM, AnonymBruker said:

Husdyr dør ut, og med de gjødsel til grønnsaksdyrkningen. 

Anonymkode: c4cfd...e39

Stemmer ikke. Det er en myte at man på død og liv trenger husdyrgjødsel. 

For de som er interessert i dyrking uten husdyrgjødsel anbefales bloggen til Sara Bäckmo. Hun har nylig tatt en dyr analyse av jorden i hagen sin der hun ikke har tilsatt noe kjøpegjødsel og ikke noe husdyrgjødsel. De som har analysert ser ikke vanligvis så høyt næringsinnhold i jord. https://sarabackmo.se/jordanalys-del-2-tackodlad-jord-ar-bast/

Jordboka er også interessant lesning: http://www.jordboka.no

Anonymkode: b6a0b...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av miljøhensyn kunne vi alle sammen spist mindre kjøtt.  Jeg er ikke vegetarianer, men spiser svært lite kjøtt, og bare vilt. Det er fordi jeg ikke liker industrialiseringen av kjøttproduksjon. Jeg skulle ha kuttet ut melk/ melkeprodukter også, men det har jeg ikke klart enda. Jeg godtar jakt, det er en naturlig måte å skaffe seg mat på (ingen vil vel mene at jerv og bjørn skal bli vegetarianere?)  Egg kjøper jeg av en dame i nærområdet, og de hønene har lite å klage på :)   

Anonymkode: 3a268...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2018 den 17.26, AnonymBruker skrev:

Nå brukes rundt 2/3 av jordarealet på verdensbasis til dyrking, rundt halvparten av dette går til dyrefór, så vi skal nok klare å fø på noen folk. Problemet er at dyrfór kan dyrkes i mye skrinnere jord enn menneskemat, i hvertfall enn den maten veganere er villig til å spis. Så skal sult utryddes med kjøttspisingen må vi nok regne med å kutte jordas befolkning med rundt 70% for å få areal til adekvat matproduksjon.

Når det gjelder "hvor blir dyra av?" så vil enhver med et par aktive hjerneceller skjønne at en dyrebestand som kun eksisterer fordi den er av nytte for mennesker vil forsvinne når den ikke lenger er av nytte for mennesker. Ingen (bortsett fra noen dyrehagedrivere) vil ha interesse av å ta arbeid og utgifter ved å vedlikeholde en bestand. Kveg, sau, geit, høns, gris, gjess, rein, lama, kanin, og diverse andre dyr på verdensbasis, vil dermed forsvinne.

Anonymkode: 5dc45...bc6

Det blir kjipt. For vi må ha husdyrfor å holde varmen, kle oss i siste mote innen dun og skinn. Blir dårlig med bakst også 🤨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...