Gå til innhold

Til veganere...Hvordan mener dere dyr skal leve?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen sauer kan for eks ikke oveleve uten mennesker fordi ullen deres blir for tykk og voldsom. Det er sammenligningen. Jeg har ikke detaljkunnskaper om kuer, men om kuer er for svake til å leve selvstendig, så er jo det samme problemet

Ja, noen må betale regningen. Og jeg tror de fleste ville gjort det om de fleste var veganere. Fordi veganere ønsker at dyr skal ha det bra, de ville derfor bidratt økonomisk. 

Jeg betaler gjerne noen hundre kr i måneden om det ville forhindret andre mennesker i å la dyr lide og dø. Har du sett hvrdan griser blir gaset i Norge som et eksempel? De blir senket ned i gasskamre og gasset, men det tar tid før de blir bevisstløse. Gassen brenner i luftveier og grisene klatrer over hverandre for å forsøke slippe unna. Det er helt for jævlig for dem, for å si det rett ut. 

 

Anonymkode: 395d6...111

Hvorfor linker du til den filmen? Jeg er fullstendig klar over at det er mye grusom behandling der ute, noe jeg også har skrevet at jeg er fullstendig i mot tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Sirah said:

Hvorfor linker du til den filmen? Jeg er fullstendig klar over at det er mye grusom behandling der ute, noe jeg også har skrevet at jeg er fullstendig i mot tidligere i tråden.

Dette er normal behandling av norske griser

Anonymkode: 395d6...111

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En av løsningene er å bruke dem som kjæledyr. Andre løsninger er å la de leve vilt, i dyreparker eller den slags

Som sagt, en av løsningene er at folk holder de som kjæledyr. Som sagt, mennesker har klart å reise til månen, tror du at vi ikke klarer ta vare på en art om vi virkelig ønsker det? Et annet spørsmål er hvor viktig det er å ta vare på arter som er ødelagt av menneskeavl. Noen hunderaser lider fordi de er avlet ihjel, er det viktig å bevare dem bare for å bevare dem? Selv om alle som blir født lider av smerter og sykdommer?

Du trenger ta b12 som veganer fordi vi dreper bakteriene b12 kommer fra når vi steriliserer grønnsaker og vann som vi spiser og drikker. Nordmenn burde ta d-vitamin om vinteren grunnet lite sol. Ellers får du alt du trenger som veganer om du spiser et normalt vegansk kosthold. Skal sies at norske gravide kvinner får i seg for lite b12, d vitamin og jod selv selv om de spiser kjøtt. Du er ikke garantert alle næringsstoffer selv om du spiser dyr. 

Bare forsøk å se for deg et scenario der mennesker kan leve på plantebasert kosthold, der de ikke trenger kjøtt eller dyreprodukter. Men man velger å drepe dyr fordi det smaker godt. Man velger å la dyr lide fordi man ønsker å spise dem. Du ser ikke et problem med den type moral? Der man bruker svakere vesener for å tilfredstille egne lyster?

Jeg skrev flere avsnitter og dette er det eneste svaret du kommer med? Har du problemer med å lese gjennom og forstå hva jeg skrev?

Anonymkode: 395d6...111

Av og til holder det med en kort konklusjon fremfor en lang avhandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er normal behandling av norske griser

Anonymkode: 395d6...111

Hvor har du det fra?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sirah said:

Hvor har du det fra?

Les deg opp om slakt av gris. Alle norske griser blir bedøvd av co2. Dette er ikke en hemmelighet 

Anonymkode: 395d6...111

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Les deg opp om slakt av gris. Alle norske griser blir bedøvd av co2. Dette er ikke en hemmelighet 

Anonymkode: 395d6...111

Men hva har det med saken å gjøre? Jeg er fullstendig klar over hvordan slakt foregår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.6.2018 den 0.11, AnonymBruker skrev:

Det største problemet deres er for eksempel at kyr kun lever for å få avkom, så blir "barna" tatt fra de, og de blir sugd tom for melk. De er innesperret i trange båser hele sitt liv, og lever korte og vonde liv. Man trenger ikke å være veganer for å få avsmak i munnen av sånn behandling av dyr. Samme med høns også, hvor "hannene" kjøres levende gjennom ei maskin som knuser de, da de er ubrukelige for bransjen. Kyllinger lever tusnvis oppå hverandre, innesperret hele livet, og tortureres, som så mange andre dyr som avles opp til matindustrien.

Anonymkode: 7f8d8...dc6

Slutt å spre løgner.

Melkekyr i Norge lever gode liv og får godt stell av dyktige fagfolk. Selv om de slaktes når melkeproduksjonen går ned, lever de mye lenger enn tilsvarende dyr gjør i naturen. 

 

Anonymkode: 9949d...c70

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sirah said:

Men hva har det med saken å gjøre? Jeg er fullstendig klar over hvordan slakt foregår.

Hva har lidelse hos dyr med saken å gjøre? Jeg tenker at det er for jævlig at dyr lider noe ekstremt fordi mennesker ønsker fråtse i mat, når vi kan leve på planter. Men det er kanskje bare meg. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Slutt å spre løgner.

Melkekyr i Norge lever gode liv og får godt stell av dyktige fagfolk. Selv om de slaktes når melkeproduksjonen går ned, lever de mye lenger enn tilsvarende dyr gjør i naturen. 

 

Anonymkode: 9949d...c70

Kalver blir tatt fra moren innen 24 timer fordi de vil bruke melke til mennesker og ikke kalver. 

Anonymkode: 395d6...111

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva har lidelse hos dyr med saken å gjøre? Jeg tenker at det er for jævlig at dyr lider noe ekstremt fordi mennesker ønsker fråtse i mat, når vi kan leve på planter. Men det er kanskje bare meg. 

Kalver blir tatt fra moren innen 24 timer fordi de vil bruke melke til mennesker og ikke kalver. 

Anonymkode: 395d6...111

Ærlig talt, hva i alle dager er du ute etter? Nå har jeg skrevet gjennom hele tråden at jeg er i mot lidelse av dyr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge holdes husdyr av fagfolk som steller godt med dyra sine. Vi har også vetrinærer og mattilsynet som har stålkontroll på forholdene. Ingen kjøttproduksjon i verden er underlagt strengere etiske krav.

Da synes jeg heller MYE mer synd på alle kjæledyrene som folk, inkludert veganere, har. 

Anonymkode: 9949d...c70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sirah said:

Ærlig talt, hva i alle dager er du ute etter? Nå har jeg skrevet gjennom hele tråden at jeg er i mot lidelse av dyr. 

Du kan leve friskt og sunt på planter, men du velger å drepe dyr fordi du liker smaken av kjøtt. Det er irrasjonelt og du velger din egen luksus fremfor dyrevelferd. Du kan late som om du er for velferd av dyr, men du synes det er enkelt og fint å la griser lide fordi du ønsker litt grillmat om sommeren eller litt bacon til pannekakene dine. 

Just now, AnonymBruker said:

I Norge holdes husdyr av fagfolk som steller godt med dyra sine. Vi har også vetrinærer og mattilsynet som har stålkontroll på forholdene. Ingen kjøttproduksjon i verden er underlagt strengere etiske krav.

Da synes jeg heller MYE mer synd på alle kjæledyrene som folk, inkludert veganere, har. 

Anonymkode: 9949d...c70

150 av 180 gfrisegårder i Rogaland fikk påpakk for dårlig hold av griser. Co2 gassing av griser er også akseptert fordi det er mer økonomisk, selv om griser lider. I fortiden ville også Norge sagt det hadde liberale holdninger til homofilie selv om de homofile ble behandlet dårlig. Slutt å tro på alt du leser, og undersøk hvorda dyr faktisk lever og blir avlivet i Norge. For det er ingen vakker historie. 

Anonymkode: 395d6...111

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan leve friskt og sunt på planter, men du velger å drepe dyr fordi du liker smaken av kjøtt. Det er irrasjonelt og du velger din egen luksus fremfor dyrevelferd. Du kan late som om du er for velferd av dyr, men du synes det er enkelt og fint å la griser lide fordi du ønsker litt grillmat om sommeren eller litt bacon til pannekakene dine. 

Anonymkode: 395d6...111

Hjelp du er en sånn en ja 🤣 God bedring da.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, Sirah said:

Hjelp du er en sånn en ja 🤣 God bedring da.

Ja, uff, tenk å være en person som faktisk sier noe, ganske fælt, er det ikke? Det er bedre med de menneskene som holder kjeft og aldri er uenig med deg. Du vil helst at alle skal være enig med deg slik at du kan føle deg på topp

Anonymkode: 395d6...111

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Slutt å spre løgner.

Melkekyr i Norge lever gode liv og får godt stell av dyktige fagfolk. Selv om de slaktes når melkeproduksjonen går ned, lever de mye lenger enn tilsvarende dyr gjør i naturen. 

 

Anonymkode: 9949d...c70

Hvor lenge lever en ku i fangenskap og hvor lenge lever den i naturen?

Anonymkode: b6a0b...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sirah said:

Hjelp du er en sånn en ja 🤣 God bedring da.

Skal på jobb, men det virker som om du og mennesker som deg elsker at dere kan se på veganere som teite, for da trenger dere ikke tenke over egen livsstil. Om dere bare kan se på veganere som tullete, så trenger dere ikke stille spørsmål ved lidelse og drap av dyr i Norge. Kalver blir tatt fra moren innen 24 timer. Griser blir gasset av en smertefull gass der de spreller og lider. Men så lenge veganere er teite, så trenger dere ikke bry dere. Mennesker er fortsatt ganske umodne, og foretrekker leve i en egen virkelighet. Griser er like smarte som hunder og lider noe helt for jævlig. Men hvem gir en faen, du møtte meg som er en kg bruker som er et helt forferdelig mennske, så da spiller det ingen rolle om griser lider. Fordi jeg er så teit, ikke sant. Hvem bryr seg om lidelse, moral og sånn når man møter en teir kg bruker?

Det er en veldig enkel måte å leve på, der man aldri trenger stille spørsmål, man bare godtar det som er. Så lenge du ahr det bra, hvem gir en faen i andre mennesker eller dyr? Veganere gir en faen i dyr, men la oss heller gjøre narr av dem. De kjemper for at dyr skal ha det bra. Herregud, så teit. Skikkelig lame. De burde heller drepe et par griser slik at de blir skikkelige folk. Kanskje om de dreper en hund eller to vil de forstå at det å drepe dyr er helt ok og greit. Veganere burde drepe flere dyr. Både griser, hunder og katter. Fordi dreping av dyr er så flott og fint

Anonymkode: 395d6...111

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Slutt å spre løgner.

Melkekyr i Norge lever gode liv og får godt stell av dyktige fagfolk. Selv om de slaktes når melkeproduksjonen går ned, lever de mye lenger enn tilsvarende dyr gjør i naturen. 

 

Anonymkode: 9949d...c70

Hadde du sett dokumentaren Smaken av Hund om husdyrindustrien i Norge sa du, eller er du selektiv med hvilken informasjon du tar inn? 

Jeg sjekket denne påstanden din om at melkekyr lever så mye lenger enn det tilsvarende dyr gjør i naturen. Det jeg fant er at idag blir kyr 4-5 år gamle før de går til slakt, mens man regner kyr for å leve ca 20-25 år normalt. De kan imidlertid leve mye lenger, verdens eldste ku ble 48 år gammel. Men de blir altså ikke spesielt gamle i industrien.

Anonymkode: b6a0b...830

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sirah skrev:

Hjelp du er en sånn en ja 🤣 God bedring da.

Tenkte det samme. Dette er siste gang jeg prøver å diskutere med en ekstremist. Er umulig å nå igjennom med noe som helst og alt blir vridd på😂

Anonymkode: f0fe4...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte det samme. Dette er siste gang jeg prøver å diskutere med en ekstremist. Er umulig å nå igjennom med noe som helst og alt blir vridd på😂

Anonymkode: f0fe4...9cd

Det er bare å glemme det 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 6/21/2018 at 8:40 PM, Sirah said:

Det er bare å glemme det 🙈 

Hva mener du er feil med å si at dyr kan føle smerte, stress og lide? Hvorfor mener du det er feil å påpeke at griser som blir gasset med co2 føler at gassen brenner i luftveiene mens de sakte kveles og skriker mens de forsøker klatre over hverandre og komme seg ut av det lille kammeret de blir sperret inne i? Dette er et faktum, og det er slik vi bedøver norske griser som skal slaktes. 

For meg er det helt fjernt at moderne mennesker synes det er ok behandling av dyr. Vi sier hele tiden at vi ikke skal ty til vold og skade andre når vi løser problemer, at det ikke er fint å behandle dyr dårlig. Men hver eneste dag sender vi tusenvis av dyr i en grusom død. Er dette virkelig forenlig med verdiene våre? Med dine verdier?

Samme med kalver som blir tatt fra kumoren de første døgnene etter de har blitt født så melken kan brukes til mennesker. Selv om du mener at dyr er maskiner som ikke kan tenke eller føle, så er du vel enig i at morsinstinktet eksisterer? At det ikke er noe man burde ta så lett på?

Anonymkode: 395d6...111

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...