Gå til innhold

Til veganere...Hvordan mener dere dyr skal leve?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke det, jeg mener vi kan la alle våre degenererte husdyr dø ut om alle blir veganere.

Men det kommer aldri til å skje uansett, det vil alltid finnes kjøttetere. Dette er de faktiske forholdene vi forholder oss til nå og i de neste 10 000 årene.

Og de aller fleste bryr seg katta om biffen deres kommer fra en Belgisk Blå eller ikke, så sinnsyk avl kommer alltid til å skje.

Anonymkode: b6a0b...830

Om vi tar et norsk eksempel: Fjordhest, døl og nordlands-/ lyngshest er alle truede raser fordi det ikke finnes ildsjeler med nok penger til å holde bestanden oppe. Skal vi la de dø ut?

Mustangen er fri, men det er ikke plass til de. De blir fanget og solgt til noen som kan betale for å holde de i live. Skal vi gjøre det med alle arter så utrydder vi de sakte men sikkert.

Anonymkode: f0fe4...9cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke det, jeg mener vi kan la alle våre degenererte husdyr dø ut om alle blir veganere.

Men det kommer aldri til å skje uansett, det vil alltid finnes kjøttetere. Dette er de faktiske forholdene vi forholder oss til nå og i de neste 10 000 årene.

Og de aller fleste bryr seg katta om biffen deres kommer fra en Belgisk Blå eller ikke, så sinnsyk avl kommer alltid til å skje.

Anonymkode: b6a0b...830

Jeg hintet ikke spesielt til deg, det er mange som kommer med det argumentet :)

Utrolig trist at folk ikke tenker nøyere over hvor maten kommer fra :( Så langt det lar seg gjøre kjøper jeg bare kjøtt/egg direkte fra gårder hvor jeg vet de behandler dyrene godt og de får leve så naturlig som mulig. Mye av den sinnsyke avlen er fullstendig på tryne! Skulle ønske at flere hadde gjort dette og på den måten presset bøndene til bedre dyrevelferd. 

Litt av problemet er nok at bøndene får betalt så latterlig lite for maten de produserer og dermed MÅ drive kostnadseffektivt. Hadde flere vært villige til å betale mer for kjøttet ville nok dyrevelferden blitt bedre også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om vi tar et norsk eksempel: Fjordhest, døl og nordlands-/ lyngshest er alle truede raser fordi det ikke finnes ildsjeler med nok penger til å holde bestanden oppe. Skal vi la de dø ut?

Mustangen er fri, men det er ikke plass til de. De blir fanget og solgt til noen som kan betale for å holde de i live. Skal vi gjøre det med alle arter så utrydder vi de sakte men sikkert.

Anonymkode: f0fe4...9cd

Dette er faktisk et veldig godt eksempel. Det hadde vært ufattelig trist om vi lot de norske hesterasene (og mustangen så klart) dø ut. Man ser litt samme praksisen her: Det koster veldig mye mer å "produsere" en fjording enn hva markedet er villig til å betale for en. Dessverre. Dermed er vi fullstendig avhengig av ildsjelene for at rasen(e) ikke skal dø ut. Jeg syntes det hadde vært ufattelig trist om de norske rasene forsvant. Jeg hadde også syntes det hadde vært ufattelig trist å ikke se kuer på jordene om sommeren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Om vi tar et norsk eksempel: Fjordhest, døl og nordlands-/ lyngshest er alle truede raser fordi det ikke finnes ildsjeler med nok penger til å holde bestanden oppe. Skal vi la de dø ut?

Mustangen er fri, men det er ikke plass til de. De blir fanget og solgt til noen som kan betale for å holde de i live. Skal vi gjøre det med alle arter så utrydder vi de sakte men sikkert.

Anonymkode: f0fe4...9cd

Nei kanskje vi kan begynne å spise dem. Det syns jeg du skulle ha som kampsak :) 

Anonymkode: b6a0b...830

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei kanskje vi kan begynne å spise dem. Det syns jeg du skulle ha som kampsak :) 

Anonymkode: b6a0b...830

Nå tosker du deg helt bort desverre...

Anonymkode: f0fe4...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sirah skrev:

Jeg hintet ikke spesielt til deg, det er mange som kommer med det argumentet :)

Utrolig trist at folk ikke tenker nøyere over hvor maten kommer fra :( Så langt det lar seg gjøre kjøper jeg bare kjøtt/egg direkte fra gårder hvor jeg vet de behandler dyrene godt og de får leve så naturlig som mulig. Mye av den sinnsyke avlen er fullstendig på tryne! Skulle ønske at flere hadde gjort dette og på den måten presset bøndene til bedre dyrevelferd. 

Litt av problemet er nok at bøndene får betalt så latterlig lite for maten de produserer og dermed MÅ drive kostnadseffektivt. Hadde flere vært villige til å betale mer for kjøttet ville nok dyrevelferden blitt bedre også.

Ja, dette er en ond sirkel vi nok aldri kommer ut av. «Folk flest» driter i hvor maten deres kommer fra så lenge den er billig, noe som igjen fører til mest mulig kostnadseffektiv (og dermed dyre-uvennlig) produksjon. Dette kommer ikke til å bedres av seg selv, fordi «folk flest» faktisk ikke bryr seg om hvordan dyr egentlig har det. Mange gjør det, men de fleste gjør det ikke. De bryr seg hvis man konfronterer dem direkte, men sånn til hverdags ofrer de ikke dyrevelferd en kalori når de står i butikken og velger mellom hel kylling og kyllingfilet fra Prior. :(

Det er en deprimerende tanke.

Anonymkode: 193b9...22d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette er en ond sirkel vi nok aldri kommer ut av. «Folk flest» driter i hvor maten deres kommer fra så lenge den er billig, noe som igjen fører til mest mulig kostnadseffektiv (og dermed dyre-uvennlig) produksjon. Dette kommer ikke til å bedres av seg selv, fordi «folk flest» faktisk ikke bryr seg om hvordan dyr egentlig har det. Mange gjør det, men de fleste gjør det ikke. De bryr seg hvis man konfronterer dem direkte, men sånn til hverdags ofrer de ikke dyrevelferd en kalori når de står i butikken og velger mellom hel kylling og kyllingfilet fra Prior. :(

Det er en deprimerende tanke.

Anonymkode: 193b9...22d

Jeg er fullstendig enig med deg.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/14/2018 at 12:14 AM, AnonymBruker said:

Jeg kjøper egg av bekjente som jeg har vært hos mange ganger, og deres høns har stor plass, beveger seg ute, og plommene i de eggene er mye mer oransje enn de lysegule til Prior. 
 

Anonymkode: e35cd...1be

Fargenyansene på eggeplommene kommer av foret hønene får.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sirah said:

Jeg hintet ikke spesielt til deg, det er mange som kommer med det argumentet :)

Utrolig trist at folk ikke tenker nøyere over hvor maten kommer fra :( Så langt det lar seg gjøre kjøper jeg bare kjøtt/egg direkte fra gårder hvor jeg vet de behandler dyrene godt og de får leve så naturlig som mulig. Mye av den sinnsyke avlen er fullstendig på tryne! Skulle ønske at flere hadde gjort dette og på den måten presset bøndene til bedre dyrevelferd. 

Litt av problemet er nok at bøndene får betalt så latterlig lite for maten de produserer og dermed MÅ drive kostnadseffektivt. Hadde flere vært villige til å betale mer for kjøttet ville nok dyrevelferden blitt bedre også.

Enig i det. Jeg er veganer men er egentlig ikke imot kjøttspising og har ikke angrepet kjøttetere.

Det jeg argumenterer mot i tråden nå er at veganere driver miljøkriminalitet fordi de ikke spiser dyr og dermed ikke bevarer rasene :fnise:

Anonymkode: b6a0b...830

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå tosker du deg helt bort desverre...

Anonymkode: f0fe4...9cd

Jeg bare gjør et forsøk på å senke meg ned til ditt nivå:

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vær varsom-prisippet trumfer både veggisers og kjøtteteres overbevisning. Slutter vi med kjøttproduksjon vil mange arter og raser bli truet eller utryddet. Det er miljøkriminalitet som er svært vanskelig å rette opp igjen. Man må se lenger inn i fremtiden enn sin egen ukesmeny.

Anonymkode: f0fe4...9cd

 

Anonymkode: b6a0b...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det. Jeg er veganer men er egentlig ikke imot kjøttspising og har ikke angrepet kjøttetere.

Det jeg argumenterer mot i tråden nå er at veganere driver miljøkriminalitet fordi de ikke spiser dyr og dermed ikke bevarer rasene :fnise:

Anonymkode: b6a0b...830

Haha ja det er jo et godt poeng 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det. Jeg er veganer men er egentlig ikke imot kjøttspising og har ikke angrepet kjøttetere.

Det jeg argumenterer mot i tråden nå er at veganere driver miljøkriminalitet fordi de ikke spiser dyr og dermed ikke bevarer rasene :fnise:

Anonymkode: b6a0b...830

Det er dessverre slik at den som innbitt kjemper for sin rett til en billig, god og mishandlet biff på bordet sitt ikke sitter på reelle argumenter, og derfor kommer med «argumenter»... :fnise:

Anonymkode: 193b9...22d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet i seg selv er ikke at man spiser kjøtt, egg og drikker melk, men hvordan dyrene behandles før de blir til mat.  Og det samme gjelder fisk, selv kjenner jeg noen som driver laksefiske rett fra elva og kjøper heller fisk fra de hvor fisken har hatt et godt liv til den ble fanget. Ca to ganger i året kommer det en fiskebil som selger hvit fisk rett fra sjøen, da kjøper jeg fisk fra de hvor fisken har hatt et godt liv.  Selv kjøper jeg ribbe fra noen i nærområdet, hvor jeg vet at grisen har hatt det godt. Ellers er mye av kjøttet jeg spiser vilt, og de har også hatt det fint helt til jegeren kom og de døde med en gang. Mange skriver at hvis dyra skal ha det godt må vi betale mer for de og det er jeg helt enig i, selv kjøper jeg storfe kjøtt og melk fra to forskjellige gårder der jeg vet at dyra har det bra. 

Dette er sånn de gjør det på den ene: Kuene går ute på beite og kommer inn en gang daglig for å tømme seg for melk, noen av kuene gir kun melk til kalven(e) og siden det er tre familier som jobber/samarbeider om kuene er de fleste kalvene koppkalv. Koppkalvene går sammen med de kuene som kun gir mat til kalvene og som oftest er det ca 5-8 kuer og 10-15 kalver. I og med at de er tre familier som samarbeider får kuene mye kos fra barn og voksne og dette kan drives på fulltid. Økonomisk sett har de hver sin dag+natt med vakt, og jobber i vanlig jobb de andre dagene. På vinteren går alle kuene sammen inne i et stort fjøs. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rocka69

Vel, følge ekte veganere og vegetarianere - så skal vi ikke spise noe av dyr(verken landbasert, vannbasert eller luftbasert). I følge vegetarianere så kan vi spise produkter fra dyr som har et etisk liv - dvs f.eks egg, melkeprodukter. Ekte veganere sier man ikke skal spise animalsk protein eller fett. Noe som fører til mangel på del næringsstoffer mennesker ikke kan produsere selv, men som f.eks andre dyr kan produsere selv på grunnlag av plantekost. Men vi mennesker og våre nærmeste slektninger har ikke denne evnen. Både gorilla, sjimpanser og andre menneskeaper spiser andre dyr. Men så har du en liten gruppe veganer, som faktisk prøver å omvende, ikke bare mennesker, men ville rovdyr - disse ekstremistene blir gjerne kalt bamsemums, løvemat, haisnacks eller tigergodt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vil "bruke opp" de dyra som eksisterer i dag i industrien, og slutte å produsere nye, så da vil de dø ut, og det vil slutte å finnes de dyretypene menneskene har alet opp. Noe som ikke er trist for den dyretypen, som ikke vet det. Men det er jo utopisk at alle skal bli veganere, så det er litt som "hvem vil du helst redde ut av et brennende hus"-greia. En urealistisk problemstilling.

Anonymkode: 2273f...59f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gammel tråd 🤔

Næringskjeden og naturen? Når så du sist en villku eller en villhøne i norsk natur? De dyrene kan enkelt dø ut uten at det har noe som helst påvirkning på norsk næringskjede. Om man ønsker kunne man forsøkt å innføre noe hardhauser av geiter eller sauer til å beite i fjellområder, om man syntes det er nødvendig/ positivt. Men menneske har ihjelavla mange av husdyrartene til det punkt at de ikke en gang kan overleve på egen hånd. Vi ser samme trenden med enkelte hunderaser som fortsettes avles frem selv om de sliter med mye smerter, leddplager, høy risiko for å utvikle sykdom osv. Mennesker ødelegger dyrearter for å tekke egen estetisk sans når det gjelder hunder. 

Eller er det et interessant spørsmål til hvilken grad vi skal gidde verne om dyr. Om vi klarer oss uten visse dyrearter, kan vi ikke da la dem dø ut? 

Når det gjelder avvikling av husdyr på massiv skala, kan man fortsatt ha statsubsidiert besøksgårder eller dyrehager om man ønsker beholde noen kuer og høner. Man trenger ikke spise dyr for å bevare dem som art. 

Det er også selvsagt noe helt annet å ha husdyr/ kjæledyr vs ville dyr. Når du har en hund har du personlig ansvar for å passe på at den har det bra. Men du har ikke samme ansvar for å passe på at det ekornet du ikke vet eksisterer i skogen et stykke unna. på samme måte har vi ansvar for den sykelige mengden husdyr vi avler frem ved å bruke menneskehånd til å putte sæd i hunndyrene, i forhold til at vi har mindre ansvar for de ville hjortene som løper rundt i naturen.

Hadde det vært realistisk at vi kunne beskytte alle dyr, så kunne vi sagt at vi hadde et moralsk ansvar der, men det kan vi ikke slik teknologi osv er idag. Men siden vi kan leve sunt og godt på plantebasert mat, så kan vi si at vi har et moralsk ansvar for å stanse kunstig avl, lidelsen og drap av husdyr. Vi dreper per idag mange hundretusener av husdyr fordi vi synes det smaker godt. Det er altså mange dyr som lider bare fordi vi ønsker luksusen av å fråtse, når vi kunne levd godt på planter. Hadde mennesker vært 100% logisk konsistente når det gjelder moral, så hadde de fleste blitt veganere. Men de fleste er slaver av egne følelser og behov, så mennesker fortsetter drepe dyr bare for å tilfredsstille eget behov. De fleste nordmenn lever i kontrast til egne verdie rnår det gjelder dyr og dyrevelferd i Norge. De fleste ville sagt at det er galt å drepe dyr unødvendig. Så når man dreper dyr unødvendig for å spise dem, er ikke det i samsvar med egne verdier. 

Anonymkode: 395d6...111

Det eneste jeg får ut av å lese innlegget ditt er at veggiser fort mister helt grep om virkeligheten. Kanskje forårsaket av vitaminmangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ok. Så din løsning er å holde gårdsdyr som kjæledyr? Med tanke på hvor mange hjemløse hunder og katter som finnes, så er nok ikke ditt argument så bra heller.

Anonymkode: f0fe4...9cd

En av løsningene er å bruke dem som kjæledyr. Andre løsninger er å la de leve vilt, i dyreparker eller den slags

2 hours ago, Sirah said:

Jeg er fullstendig for dyrevelferd på alle plan. Jeg er fullstendig for bedre levevilkår for produksjonsdyrene våre. Jeg skulle helst sett at alle dyr fikk gå ute hver eneste dag hele året - slik som f.eks hester. Det burde faktisk være mulig å løse på et vis. Jeg betaler gjerne noen kroner mer for biffen min om jeg vet at dyret har fått leve et godt liv. 

Men argumentet med at vi kan slutte å spise den/produsere dem og heller beholde noen "som kos" for at ikke arten skal dø ut... Hvordan vil dere få det til å fungere i praksis?

Vet dere hvor mange individer man må ha for å unngå innavl på sikt? Det holder ikke med 100 eksemplarer. Vet dere hva det koster å fôre på en ku gjennom en hel vinter? Jeg vet hva det koster å fôre på en hest og det kan jeg kun forsvare fordi jeg har så ekstremt mye glede av den. Vet dere hva dyrlege koster om kua skulle bli syk? Hvem er det som skal ta disse utgiftene?

Som sagt, en av løsningene er at folk holder de som kjæledyr. Som sagt, mennesker har klart å reise til månen, tror du at vi ikke klarer ta vare på en art om vi virkelig ønsker det? Et annet spørsmål er hvor viktig det er å ta vare på arter som er ødelagt av menneskeavl. Noen hunderaser lider fordi de er avlet ihjel, er det viktig å bevare dem bare for å bevare dem? Selv om alle som blir født lider av smerter og sykdommer?

1 hour ago, Rocka69 said:

Vel, følge ekte veganere og vegetarianere - så skal vi ikke spise noe av dyr(verken landbasert, vannbasert eller luftbasert). I følge vegetarianere så kan vi spise produkter fra dyr som har et etisk liv - dvs f.eks egg, melkeprodukter. Ekte veganere sier man ikke skal spise animalsk protein eller fett. Noe som fører til mangel på del næringsstoffer mennesker ikke kan produsere selv, men som f.eks andre dyr kan produsere selv på grunnlag av plantekost. Men vi mennesker og våre nærmeste slektninger har ikke denne evnen. Både gorilla, sjimpanser og andre menneskeaper spiser andre dyr. Men så har du en liten gruppe veganer, som faktisk prøver å omvende, ikke bare mennesker, men ville rovdyr - disse ekstremistene blir gjerne kalt bamsemums, løvemat, haisnacks eller tigergodt

Du trenger ta b12 som veganer fordi vi dreper bakteriene b12 kommer fra når vi steriliserer grønnsaker og vann som vi spiser og drikker. Nordmenn burde ta d-vitamin om vinteren grunnet lite sol. Ellers får du alt du trenger som veganer om du spiser et normalt vegansk kosthold. Skal sies at norske gravide kvinner får i seg for lite b12, d vitamin og jod selv selv om de spiser kjøtt. Du er ikke garantert alle næringsstoffer selv om du spiser dyr. 

Bare forsøk å se for deg et scenario der mennesker kan leve på plantebasert kosthold, der de ikke trenger kjøtt eller dyreprodukter. Men man velger å drepe dyr fordi det smaker godt. Man velger å la dyr lide fordi man ønsker å spise dem. Du ser ikke et problem med den type moral? Der man bruker svakere vesener for å tilfredstille egne lyster?

11 minutter siden, making.a.mess said:

Det eneste jeg får ut av å lese innlegget ditt er at veggiser fort mister helt grep om virkeligheten. Kanskje forårsaket av vitaminmangler?

Jeg skrev flere avsnitter og dette er det eneste svaret du kommer med? Har du problemer med å lese gjennom og forstå hva jeg skrev?

Anonymkode: 395d6...111

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, en av løsningene er at folk holder de som kjæledyr. Som sagt, mennesker har klart å reise til månen, tror du at vi ikke klarer ta vare på en art om vi virkelig ønsker det? Et annet spørsmål er hvor viktig det er å ta vare på arter som er ødelagt av menneskeavl. Noen hunderaser lider fordi de er avlet ihjel, er det viktig å bevare dem bare for å bevare dem? Selv om alle som blir født lider av smerter og sykdommer?

Anonymkode: 395d6...111

Jo, vi vil absolutt kunne klare dette om vi virkelig vil, men noen må betale regningen. Det koster litt mer å brødfø tre kuer enn det gjør å brødfø tre katter lissom. 

Jeg ser ikke helt sammenligningen mellom en sunn og frisk ku med en ihjelavlet hund. Å fortsette og avle på rasene vi allerede har fucka opp er jeg så klart enig i at er uetisk. Det betyr ikke at vi bør slutte å ta vare på alle kuer eller alle hunder for den saks skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sirah said:

Jo, vi vil absolutt kunne klare dette om vi virkelig vil, men noen må betale regningen. Det koster litt mer å brødfø tre kuer enn det gjør å brødfø tre katter lissom. 

Jeg ser ikke helt sammenligningen mellom en sunn og frisk ku med en ihjelavlet hund. Å fortsette og avle på rasene vi allerede har fucka opp er jeg så klart enig i at er uetisk. Det betyr ikke at vi bør slutte å ta vare på alle kuer eller alle hunder for den saks skyld.

Noen sauer kan for eks ikke oveleve uten mennesker fordi ullen deres blir for tykk og voldsom. Det er sammenligningen. Jeg har ikke detaljkunnskaper om kuer, men om kuer er for svake til å leve selvstendig, så er jo det samme problemet

Ja, noen må betale regningen. Og jeg tror de fleste ville gjort det om de fleste var veganere. Fordi veganere ønsker at dyr skal ha det bra, de ville derfor bidratt økonomisk. 

Jeg betaler gjerne noen hundre kr i måneden om det ville forhindret andre mennesker i å la dyr lide og dø. Har du sett hvrdan griser blir gaset i Norge som et eksempel? De blir senket ned i gasskamre og gasset, men det tar tid før de blir bevisstløse. Gassen brenner i luftveier og grisene klatrer over hverandre for å forsøke slippe unna. Det er helt for jævlig for dem, for å si det rett ut. 

 

Anonymkode: 395d6...111

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veganer og mener at idealet må være som dyrene i Løvenes Konge og Bambi, at alle er venner liksom ☺️

Anonymkode: f36b4...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...