Gå til innhold

Til veganere...Hvordan mener dere dyr skal leve?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Veganere spiser altså ikke dyreprodukter, fordi de ikke liker måten dyrene behandles på. Jeg er enig. Jeg synes ikke kyr skal stå i fjøset året rundt. De går ute om sommeren, men hvor skal de være om vinteren mener dere?
Hvordan mener dere at vi er dyremishandlere når vi kjøper ost og melk? 
Mener dere at dyrene ikke skal eksistere i det hele tatt? Skal de slippes løs i naturen, og liksom leve i et paradis? Er dette illusjonen? Som om ikke andre rovdyr kommer til og ta dem....
Hvis miljøet hadde fått det bedre om vi levde vegansk alle sammen, så må vi kvitte oss med dyrene. Jeg vil at dyrene skal ha det godt, men jeg ser ikke noe galt i og bruke det de slipper ut av næringsstoffer..
Selv liker jeg ikke og spise dem, da jeg tenker på at jeg spiser noe som har vært levende en gang...
 

Anonymkode: e35cd...1be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har spurt begge sider, men ingen veganer har gitt meg et godt svar noen gang. Har prøvd flere ganger på mange plattformer/arenaer.

Anonymkode: f0fe4...9cd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spurt begge sider, men ingen veganer har gitt meg et godt svar noen gang. Har prøvd flere ganger på mange plattformer/arenaer.

Anonymkode: f0fe4...9cd

TS her: Ei venninne som er veganer, er det fordi hun tenker på dyrene. Hun mener at når man kjøper ost, melk eller noe som helst dyreprodukt så støtter man dyremishandlingen, for en del av pengene går jo til produsenten. 
Men jeg får det ikke helt til og stemme. Nå vet ikke jeg helt hvordan dyrene behandles siden jeg ikke lever på gård eller snakker så mye med bonder og slik, men jeg har ikke noe inntrykk av at dyrene lider. Mishanling er en bevisst handling utført av noen få, så jeg vil ikke si at man støtter noen mishandling ved kjøp av dyreprodukter. 

Og hvor skal de liksom være om vinteren i alle minusgradene??? 

Det virker som at noen av veganerne har en illusjon om at de skal leve fritt i et paradis. Men selv i paradis så vil de være utsatt for rovdyr. Så hvis alle skal bli veganere, er det vel bare og utrydde alle griser, kyr osv?

Anonymkode: e35cd...1be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuer, sauer, griser og kyllinger vil aldri klare seg ute i naturen uten innblanding fra oss mennesker. Sauene kan greie seg til en viss grad, de fryser ikke ihjel (med en gang) men de har ull som må klippes bort. De andre dyrene tåler ikke vinteren i Norge og vil derfor fryse ihjel. Da gjennstår masseslakt av alle gårdsdyr, for ingen kan eie så mange dyr uten å få fortjeneste fra dem. Så da får veganere velge hva de syns er best, masseslakt eller å la dem fryse ihjel ute. 

Anonymkode: 0af46...e05

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet deres er for eksempel at kyr kun lever for å få avkom, så blir "barna" tatt fra de, og de blir sugd tom for melk. De er innesperret i trange båser hele sitt liv, og lever korte og vonde liv. Man trenger ikke å være veganer for å få avsmak i munnen av sånn behandling av dyr. Samme med høns også, hvor "hannene" kjøres levende gjennom ei maskin som knuser de, da de er ubrukelige for bransjen. Kyllinger lever tusnvis oppå hverandre, innesperret hele livet, og tortureres, som så mange andre dyr som avles opp til matindustrien.

Anonymkode: 7f8d8...dc6

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det største problemet deres er for eksempel at kyr kun lever for å få avkom, så blir "barna" tatt fra de, og de blir sugd tom for melk. De er innesperret i trange båser hele sitt liv, og lever korte og vonde liv. Man trenger ikke å være veganer for å få avsmak i munnen av sånn behandling av dyr. Samme med høns også, hvor "hannene" kjøres levende gjennom ei maskin som knuser de, da de er ubrukelige for bransjen. Kyllinger lever tusnvis oppå hverandre, innesperret hele livet, og tortureres, som så mange andre dyr som avles opp til matindustrien.

Anonymkode: 7f8d8...dc6

Jeg kjøper egg av bekjente som jeg har vært hos mange ganger, og deres høns har stor plass, beveger seg ute, og plommene i de eggene er mye mer oransje enn de lysegule til Prior. 
 

Anonymkode: e35cd...1be

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her: Ei venninne som er veganer, er det fordi hun tenker på dyrene. Hun mener at når man kjøper ost, melk eller noe som helst dyreprodukt så støtter man dyremishandlingen, for en del av pengene går jo til produsenten. 
Men jeg får det ikke helt til og stemme. Nå vet ikke jeg helt hvordan dyrene behandles siden jeg ikke lever på gård eller snakker så mye med bonder og slik, men jeg har ikke noe inntrykk av at dyrene lider. Mishanling er en bevisst handling utført av noen få, så jeg vil ikke si at man støtter noen mishandling ved kjøp av dyreprodukter. 

Og hvor skal de liksom være om vinteren i alle minusgradene??? 

Det virker som at noen av veganerne har en illusjon om at de skal leve fritt i et paradis. Men selv i paradis så vil de være utsatt for rovdyr. Så hvis alle skal bli veganere, er det vel bare og utrydde alle griser, kyr osv?

Anonymkode: e35cd...1be

Uansett lokasjon så er avvikling av husdyrproduksjon et problem. Det ser verken du eller veganere.

Anonymkode: f0fe4...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper egg av bekjente som jeg har vært hos mange ganger, og deres høns har stor plass, beveger seg ute, og plommene i de eggene er mye mer oransje enn de lysegule til Prior. 
 

Anonymkode: e35cd...1be

Enhver idiot sluttet å kjøpe hos prior for ti år siden

 

Anonymkode: f0fe4...9cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Lol. Alle dyr blir borte. Ingen bonde betaler hundretusenvis av kroner for å huse, jobbe med  og fore dyr som de ikke tjener noe på. 

Så kan vi gå i dyrehagen å se på ku og gris isteden... 

Men selvsagt kunne dyra hatt det bedre. Det er bare det at alt skal effiktiviseres hele tiden. Og for å effiktivisere og tjene så må dyra stues sammen på minst mulig plass så bonden kan lage veggismat på jordene..... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det største problemet deres er for eksempel at kyr kun lever for å få avkom, så blir "barna" tatt fra de, og de blir sugd tom for melk. De er innesperret i trange båser hele sitt liv, og lever korte og vonde liv. Man trenger ikke å være veganer for å få avsmak i munnen av sånn behandling av dyr. Samme med høns også, hvor "hannene" kjøres levende gjennom ei maskin som knuser de, da de er ubrukelige for bransjen. Kyllinger lever tusnvis oppå hverandre, innesperret hele livet, og tortureres, som så mange andre dyr som avles opp til matindustrien.

Anonymkode: 7f8d8...dc6

Du kan umulig har tilbrakt mye tid på norske gårder de siste 20 årene..ta deg en tur på landet og se hvordan norske bønder egentlig driver. Det er nærmest umulig å overleve på bare gårdsdrift de fleste steder i Norge, så veldig mange driver bare gård som sideprosjekt, noe som er trist på en måte, men på den andre siden har det gjort norske "bønder" veldig innovative. Jeg kjenner en del bønder. Ingen av dem har hatt kyr eller sauer stående på bås de siste 15 årene. 

Anonymkode: b963e...b62

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, making.a.mess skrev:

Lol. Alle dyr blir borte. Ingen bonde betaler hundretusenvis av kroner for å huse, jobbe med  og fore dyr som de ikke tjener noe på. 

Så kan vi gå i dyrehagen å se på ku og gris isteden... 

Men selvsagt kunne dyra hatt det bedre. Det er bare det at alt skal effiktiviseres hele tiden. Og for å effiktivisere og tjene så må dyra stues sammen på minst mulig plass så bonden kan lage veggismat på jordene..... 

 

Om bestanden blir så lav at vi må forsørge de med besøkstall har vi allerede begått alvorlig global miljøkriminalitet.

Anonymkode: f0fe4...9cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du kan umulig har tilbrakt mye tid på norske gårder de siste 20 årene..ta deg en tur på landet og se hvordan norske bønder egentlig driver.

Jeg gir da en lang beng i dette, og ferdes ikke veldig ofte på norske gårder nei. Har null interesse for det, og spiser biffen min med god samvittighet.

Anonymkode: 7f8d8...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir da en lang beng i dette, og ferdes ikke veldig ofte på norske gårder nei. Har null interesse for det, og spiser biffen min med god samvittighet.

Anonymkode: 7f8d8...dc6

Vel, biffen din var gjerne en glad-ku fra løsdriftsfjøs som gjorde en formidabel innsats i norsk kulturlandskap før vi spiste den opp så den slapp bli pensjonert deprimert ku som var for dårlig til beins til å gå ute lenger. 

Anonymkode: b963e...b62

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke veganer, men dyr som ikke eksisterer naturlig, altså dyr som er avlet frem av mennesker kun for å være ressurser for oss, bør jo utryddes. Dette ville skjedd naturlig om alle sluttet å spise/bruke dyreprodukter. Naturen klarer fint å regulere seg selv uten oss, noe den burde få lov til å gjøre.

«Masseslakt» som noen nevner er da fullstendig unødvendig og meningsløst. Man kan «bruke opp» ressursene man har, uten å avle nye (altså unngå at ressursene får avkom). Uansett: Hva er forskjellen på masseslakt og vanlig slakt? Dyrene dør en uverdig død uansett.

Anonymkode: 193b9...22d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Veganere spiser altså ikke dyreprodukter, fordi de ikke liker måten dyrene behandles på. Jeg er enig. Jeg synes ikke kyr skal stå i fjøset året rundt. De går ute om sommeren, men hvor skal de være om vinteren mener dere?
De kan selvsagt være i fjøsen, men de bør få komme ut en gang om dagen slik som hester, og de bør ha gode forhold inne. Ikke slik som griser som står så tett at de spiser på  halene til hverandre, og høns som hakker på hverandre eller står tre og tre i bittesmå bur hele livet.

Hvordan mener dere at vi er dyremishandlere når vi kjøper ost og melk?
Det har du fått svar på lengre opp. Visste du ikke noe om hvordan dyr behandles bortsett fra at de står inne?

Mener dere at dyrene ikke skal eksistere i det hele tatt? Skal de slippes løs i naturen, og liksom leve i et paradis? Er dette illusjonen? Som om ikke andre rovdyr kommer til og ta dem....
Når dyr lever ute har de et godt liv til rovdyr eller noe annet dreper dem, de blir ikke torturert hele sitt korte liv.
 

Anonymkode: e35cd...1be

 

Anonymkode: b6a0b...830

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har spurt begge sider, men ingen veganer har gitt meg et godt svar noen gang. Har prøvd flere ganger på mange plattformer/arenaer.

Anonymkode: f0fe4...9cd

Nå fikk du svar raskt gitt, tror ikke du har prøvd så hardt. Er det noe mer du lurer på?

Anonymkode: b6a0b...830

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det dere ikke visste om melkeindustrien, dette er grunnen til at man støtter dyremishandling når man spiser melkeprodukter: 

 

 

Anonymkode: b6a0b...830

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg verken veganer eller vegetarianer, men det er stor forskjell på å behandle dyr med verdighet, og det å stappe flest mulig dyr inne på minst mulig areal, fore dem med mest mulig  søppel for å maksimere profitt i mens dyrene behandles som dritt...

Jeg kan ikke uttale meg på vegne av andre enn meg selv, men jeg tror ikke det er så mange som har valgt den livsstilen med den filosofi og syn at det er prinsipielt galt å spise dyr , eller at dyr er "dårlig for miljøet", men heller har valgt dette fordi de ikke er særlig imponert av hvordan dyr behandles, og ikke vil ta del i den "butikken". 

Mennesker spiser FOR mye kjøtt, og bruker FOR mye dyre-produkter. Det er verken bra for oss, miljøet, eller dyrene.... Vi kan utmerket godt kutte ned på dette, samtidig som man kan bidra til et bedre miljø, øke livskvaliteten for oss selv og dyrene, og det uten at det vil få store negative konsekvenser.  Det er min personlige mening, i alle fall.

 

 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, biffen din var gjerne en glad-ku fra løsdriftsfjøs som gjorde en formidabel innsats i norsk kulturlandskap før vi spiste den opp så den slapp bli pensjonert deprimert ku som var for dårlig til beins til å gå ute lenger. 

Ok, og poenget ditt er?

Anonymkode: 7f8d8...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hvorfor man støtter dyremishandling når man spiser egg: 

 

Anonymkode: b6a0b...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...