Gå til innhold

Symptomer på bipolar 2, mulig å ikke ha det likevel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært litt bekymret for om jeg har den psykiske lidelsen bipolar 2. Dette er noe jeg har lurt på i noen år nå. Jeg har absolutt alle symptomer på det, men allikevel er jeg veldig usikker. Når jeg leser om bipolar lidelse, er det som å lese om meg selv.

Jeg har også lurt litt på om jeg (heller) er schizofren da jeg i blant føler og tror at jeg blir overvåket. Dette har jeg følt på siden barndommen, hvor jeg har trodd jeg har blitt overvåket hver dag ved hjelp av kamera. Disse tankene har begynt å gå over nå, men jeg trodde dette i tide og utide frem til for en stund tilbake.

På en annen side er det vanskelig for meg å forstå hvordan jeg kan ha en psykisk lidelse når jeg har hatt så mye ansvar tidligere (i forbindelse med jobb, ulike verv, skole etc). Jeg har i tillegg gått ut med toppkarakter i de fleste fag og har (meget) gode attester fra arbeidsgivere. Jeg har bred allmennkunnskap, er flink til å snakke for meg og iflg mensatesten scoret jeg høyt. Tidligere har jeg også vært en såkalt "flink pike". 

Jeg vet at både min mor og min far har vært innlagt på mentalsykehus flere ganger i min oppvekst. Jeg vet ikke hvorfor de har vært der, men jeg har besøkt begge to der opptil flere ganger. Igjen, så er dette vanskelig for meg å forstå. Jeg har mange venner, er morsom (ifølge andre) og ressurssterk. Jeg studerer et ganske krevende studie, samt at jeg har en jobb med mye ansvar.

Allikevel er det noe som skurrer. Går det an å skjule en så alvorlig lidelse som bipolar? Noen ganger lurer jeg på om jeg bare er "slik"  fordi jeg har opplevd grov omsorgssvikt i min barndom. 

Anonymkode: 7c095...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mulig å ha en psykisk lidelse, og samtidig være ressurssterk. Ikke alle med bipolar lidelse er uføre. Noen har gode jobber, og lever helt normale liv. Kjenner også en med schizofreni som nå er i full jobb, men han pleide å være helt ute av stand til å jobbe, men nå når han nesten er frisk så klarer han seg godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vil jeg bare understreke at en psykisk lidelse ikke utelukker at man er et ressurssterkt og intelligent menneske. Et menneske med en spesifikk lidelse er ikke helt lik et annet menneske med samme lidelsen selv om symptomene for lidelsen er de samme. Mange sliter med psykiske lidelser selv om det ikke er stemplet i pannene deres ;)

Hvis dette er noe du bekymrer deg for så bør du absolutt oppsøke lege og få henvisning til en utredning. Bipolar lidelse er ofte arvelig og det kan da ha vært noe du har arvet fra dine foreldre. Som du nevner selv så kan det også være ting som stammer fra det du har opplevd i din barndom. Det beste er å få en utredning så du vet. Jeg har bipolar lidelse selv og for meg var det en lettelse å få diagnosen for det forklarte mye og la puslebrikkene i livet mitt på rett plass. Masse lykke til!

Anonymkode: b7d73...414

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min trodde hun var schizofren i 25 år, men jobbet fulltid som lege, bare avbrutt av innleggelser for psykoser med års mellomrom. Så fikk hun en mani i godt voksen alder og fikk litium og ble frisk. Og visste hun bipolar og ikke schizofren. Eller manisk depressiv kalte de det på den tiden

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg vet at man kan være intelligent og "oppegående" selv om man har en psykisk sykdom. Jeg bare synes det er merkelig at jeg skal ha det. Det er skummelt å søke om hjelp siden jeg har to barn i tillegg. 

Anonymkode: 7c095...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også lese litt om schizoaffektiv lidelse, ts, dersom du ikke har gjort det. En slags miks mellom schizofreni og bipolar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du har to barn bør du hvertfall søke hjelp. Har selv bipolar lidelse, er det man kan kalle ressurssterk og har to barn

 klarer å kombinere alt, men er vanskelig mange ganger og ikke bli forstått da jeg fungerer så godt..

Anonymkode: 90840...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg enig med andre her om at psykiske lidelser aldeles ikke utelukker høy iq og at en er dyktig på mange felt 🙂

Apropos det du skriver om at du føler deg overvåket, så vet jeg fra kjente som har bipolar lidelse at det forekommer. Hun jeg kjenner satt faktisk nå og da på et mørkt bad fordi hun følte seg overvåket i leiligheten. Hun er forresten også veldig veldig smart og dyktig i jobben. Hun slet også med å be om hjelp, og nå mener jeg ikke å skremme deg, men det gikk veldig langt med henne før hun innså at hun måtte få hjelp. Det tiltok altså, og fra å være "bare" livlig og smart, tok det mer og mer av, så det ble veldig synlig blant oss rundt at det ikke var normal oppførsel lenger.

Jeg tror nok at psykiske lidelser kan bli verre om en ikke får behandling og medisiner. Venninnen min fungerer veldig bra nå, men hun får sine depresjonsperioder. Tror det kan ha litt å si at hun slutter nå og da med medisiner når hun føler seg på topp. Hører noen som har bipolar lidelse gjør det iblant. Hun har også barn, og det går greit selv om de hadde en tøff periode før hun fikk hjelpen hun trengte.

Det jeg tenker er at det er bedre om du finner ut av det nå, og jeg vet ikke hva du tenker i forhold til barna? Det er ikke sånn at bv blir varslet selv om du har en psykisk lidelse altså! Du fungerer jo helt greit, så du må ikke bekymre deg for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. Har vel mer eller mindre innsett at jeg sliter med noe og trenger hjelp.

Anonymkode: 7c095...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til enå psykolog, ikke diagnoser deg selv via internett. Alle kan kjenne seg igjen i nesten alt av symptomer, alt er menneskelig og kan vare for perioder eller være et personlighetstrekk uten at det er en lidelse. 

Anonymkode: 09c57...584

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...