Gå til innhold

Hvordan tolke fag som både har høyt snitt, og mye stryk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker å følge med på karakterstatistikken på emner, ganske spennende å se hvordan fordelingene er. 

Har dog merket at noen fag har litt merkelig fordeling: En overvekt av A, så B, så C, og til slutt et par D og E. Altså skal det være ganske høyt snitt i faget, rundt B. 

MEN! Så er det også veldig mye stryk. F.eks, et fag jeg tok hadde rundt 160 studenter, der nesten 40% fikk A, 25% fikk B, 15% fikk C, osv. men 40% av alle som leverte inn eksamen strøk. 

Lurer litt på hvorfor det er så høy strykprosent, samt så mange gode karakterer. Taktisk kont? 

Anonymkode: 2feae...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40% A, 25% B, 15% og 40% stryk gir en fordeling på 120%...

Men ja, i dette tilfellet med både mange gode og mange stryk vil jeg anta det som strøk gjorde det fordi de ville ha A-B.

Anonymkode: b34f4...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene om å lure på dette. Et av emnene jeg tok nå i vår, reagerte jeg på at strykprosenten nesten var lik de som fikk toppkarakterer. Jeg fikk B, og synes ikke eksamen var vanskelig. Virker som at mange rett og slett ønsker å konte om de ikke ser at de klarer å få en A eller B.

Statistikken var slik: 

33 = A

43 = B

42 = C 

25 = D

 6 = E

33 = F 

Anonymkode: 1120f...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

40% A, 25% B, 15% og 40% stryk gir en fordeling på 120%...

Men ja, i dette tilfellet med både mange gode og mange stryk vil jeg anta det som strøk gjorde det fordi de ville ha A-B.

Anonymkode: b34f4...a4f

Strykprosent regnes vel ut på hvor mange som har avlagt eksamen, mens karakterprosent beregnes på kun de som har bestått? 

Eksempel: 

100 studenter møter opp til eksamen 

10 får A

20 får B

30 får C 

20 får D 

10 får E 

10 får F (Stryke).

Av de 100 som møtte opp, så strøk 10% (10 studenter). 

Av de som bestod (90 stk), fikk 10 A - Altså 11.1%, 20 fikk B - 22.2%, 30 fikk C - 33.3%, osv. 

 

Anonymkode: 2feae...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis er faget ganske lett, og mange gambler på ikke å lese, dermed stryker de. Mens de som leser gjør det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Strykprosent regnes vel ut på hvor mange som har avlagt eksamen, mens karakterprosent beregnes på kun de som har bestått? 

Eksempel: 

100 studenter møter opp til eksamen 

10 får A

20 får B

30 får C 

20 får D 

10 får E 

10 får F (Stryke).

Av de 100 som møtte opp, så strøk 10% (10 studenter). 

Av de som bestod (90 stk), fikk 10 A - Altså 11.1%, 20 fikk B - 22.2%, 30 fikk C - 33.3%, osv. 

 

Anonymkode: 2feae...a17

Hvis man insisterer på å skille ut strykandelen, ja. Ser når jeg leste om igjen at det var det TS mente.

Anonymkode: b34f4...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer nok an på hvilke emner det er snakk om. Noen fag er jo mer "beryktet" for utbredt konting enn andre. Hvis det er emner på jus du snakker om, hadde jeg nok tolket resultatene som konting, hvis det er historie eller noe, hadde jeg trodd det var "reelle" resultater.

Anonymkode: 41b0a...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker å følge med på karakterstatistikken på emner, ganske spennende å se hvordan fordelingene er. 

Har dog merket at noen fag har litt merkelig fordeling: En overvekt av A, så B, så C, og til slutt et par D og E. Altså skal det være ganske høyt snitt i faget, rundt B. 

MEN! Så er det også veldig mye stryk. F.eks, et fag jeg tok hadde rundt 160 studenter, der nesten 40% fikk A, 25% fikk B, 15% fikk C, osv. men 40% av alle som leverte inn eksamen strøk. 

Lurer litt på hvorfor det er så høy strykprosent, samt så mange gode karakterer. Taktisk kont? 

Anonymkode: 2feae...a17

Er dette emner som du selv også tar eksamen i? eller finnes det slike statistikker "publisert" som du følger med på?

Anonymkode: 7f141...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Er dette emner som du selv også tar eksamen i? eller finnes det slike statistikker "publisert" som du følger med på?

Anonymkode: 7f141...c3d

Både og. På studweb publiseres jo statistikk for faget det året du var oppmeldt

Denne siden: https://dbh.nsd.uib.no/dbhvev/student/karakter_rapport.cfm

Viser statistikk over alle emner, men går ikke så veldig langt tilbake i enkelt fag og studier. 

Anonymkode: 2feae...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert taktisk kont. Når det er så mange som får A vil vel studentene få A i stedet for en C. 

Anonymkode: 48ecb...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette emner som du selv også tar eksamen i? eller finnes det slike statistikker "publisert" som du følger med på?

Anonymkode: 7f141...c3d

På NTNU publiseres det åpent så fremt du er NTNU-student. Hvis det er to eksamener i samme emne vil dette imidlertid bli slått sammen da. 

Anonymkode: 48ecb...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...