Gå til innhold

Noen andre som har fått en overføring i dag på ca kr 500,- som vet hva dette er?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oi. Jeg har fått litt over 500 kr også. Det må være nav.

Men hva er den eksakte sum for etterbetaling for mai for de med ung ufør og de med minstesats ufør? For dersom det er litt over 500 som er ung ufør så har jeg minstesats ufør uten å vite det?

Har litt over 19000 brutto før skatt.

Anonymkode: 87f6f...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, applestories skrev:

Uføretrygden stiger litt hvert år, hvor mye den øker for deg vet jeg ikke da det varierer fra person til person.

Men siden økningen i grunnbeløpet i årets trydeoppgjør ble satt til 3,47%, ser det ut til at du kan plusse 3,47 % på uføretrygden din for å finne ut hva du får i året.

Har du 250000 før skatt, 250000*1,0347 = 258675, altså 8675 mer enn i dag.
Delt på 12. Minus skatt.

Merk: det er bare slik jeg tolker det, ref. denne artikkelen fra mai.

Tusen takk :smilyblomst:

Anonymkode: 45928...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, straks etter midnatt, kom det frem i nettbanken at beløpet er pensjon eller trygd fra Nav pensjon Harstad :) 

Anonymkode: 45928...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan si om alle får samme sum eller om det er ulik sum utfra ung ufør og minstesats ufør?

Jeg har nemlig minstesats ufør mener jeg, men fikk ca 550,- ?

Anonymkode: 87f6f...11c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som kan si om alle får samme sum eller om det er ulik sum utfra ung ufør og minstesats ufør?

Jeg har nemlig minstesats ufør mener jeg, men fikk ca 550,- ?

Anonymkode: 87f6f...11c

Se applestories innlegg her. Det er regnet ut i fra det du har utbetalt fra før.

Sitat

Uføretrygden stiger litt hvert år, hvor mye den øker for deg vet jeg ikke da det varierer fra person til person.

Men siden økningen i grunnbeløpet i årets trydeoppgjør ble satt til 3,47%, ser det ut til at du kan plusse 3,47 % på uføretrygden din for å finne ut hva du får i året.

Har du 250000 før skatt, 250000*1,0347 = 258675, altså 8675 mer enn i dag.
Delt på 12. Minus skatt.

Merk: det er bare slik jeg tolker det, ref. denne artikkelen fra mai.

 

 

Anonymkode: 45928...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se applestories innlegg her. Det er regnet ut i fra det du har utbetalt fra før.

 

 

Anonymkode: 45928...e68

Jeg sjekket på nav nå og nå skjønner jeg det litt bedre. Takk.

Fint å få litt mer, men siden de alltid trekker det fra bostøtta er det en bittersøt økning. 

Anonymkode: 87f6f...11c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, applestories skrev:

Uføretrygden stiger litt hvert år, hvor mye den øker for deg vet jeg ikke da det varierer fra person til person.

Men siden økningen i grunnbeløpet i årets trydeoppgjør ble satt til 3,47%, ser det ut til at du kan plusse 3,47 % på uføretrygden din for å finne ut hva du får i året.

Har du 250000 før skatt, 250000*1,0347 = 258675, altså 8675 mer enn i dag.
Delt på 12. Minus skatt.

Merk: det er bare slik jeg tolker det, ref. denne artikkelen fra mai.

Har alle med ufør fått etterbetalt? Jeg er ung ufør og har ikke fått noe

Anonymkode: 673f6...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Har alle med ufør fått etterbetalt? Jeg er ung ufør og har ikke fått noe

Anonymkode: 673f6...5bd

Det kommer sikkert. Jeg har ung ufør og fikk 583 kr fra dem nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterbetaling for mai

Endringen i grunnbeløpet gir økning i flere av ytelsene fra NAV fra 1. mai. Etterbetaling for mai vil i hovedsak foregå i løpet av juni måned. Oversikten nedenfor viser hvilke ytelser økningen gjelder for og når pengene blir utbetalt.

Ytelse

Økningen gjelder

Økning fra 1. mai blir utbetalt

Alderspensjon

alle

sammen med månedsutbetalingen 20. juni

Arbeidsavklaringspenger

alle

i egen utbetaling begynnelsen av juni

Avtalefestet   pensjon

alle

sammen med månedsutbetaling 20. juni

Dagpenger

- dagpenger som er innvilget 1. mai eller senere
 
 

- dagpenger med vernepliktgrunnlag

i egen utbetaling i begynnelsen av juni

Gjenlevendepensjon,   Barnepensjon og Tidligere familiepleier

alle

sammen med månedsutbetaling i 20. juni

Foreldrepenger   ved fødsel og adopsjon

hvis retten til foreldrepengene oppstod 1. mai eller senere, gjelder reguleringen kun de som har beregningsgrunnlag lik 6 ganger folketrygdens grunnbeløp, samt  selvstendig næringsdrivende.

fra juni

Krigspensjon   og Gammel yrkesskade

alle

fra juni

Kvalifiseringsstønad

alle

normalt juni eller juli

Overgangsstønad til enslig mor og far

alle

sammen med månedsutbetalingen 20. juni

Stønad   ved barns og andre pårørendes sykdom (omsorgspenger, pleiepenger og   opplæringspenger)

hvis stønaden er igangsatt 1. mai eller senere, gjelder reguleringen kun de som har beregningsgrunnlag lik 6 ganger folketrygdens grunnbeløp.

fra   juni

Supplerende   stønad

alle

sammen med månedsutbetalingen 20. juni

Sykepenger

hvis arbeidsuførheten oppstod 1. mai eller senere, gjelder reguleringen kun de som har beregningsgrunnlag lik 6 ganger folketrygdens grunnbeløp.

fra   juni

Uføretrygd

alle

sammen med månedsutbetalingen 20. juni

Yrkesskade

alle

sammen med månedsutbetalingen 20. juni

 

 

Fra NAV https://www.nav.no/no/Person/Innhold+til+Person-forside/Nyheter/regulering-av-grunnbeløpet-og-ytelser-fra-1.mai-2018

Anonymkode: 45928...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har alle med ufør fått etterbetalt? Jeg er ung ufør og har ikke fått noe

Anonymkode: 673f6...5bd

Aner ikke. Synes det er rart om det er utbetalt nå da vanlig praksis er at det kommer sammen med neste utbetaling. Denne blir høyere fordi der er etterbetaling for to måneder, så lavere neste måned da man de neste 11 månedene har den nye satsen.

NAV skriver selv at det er slik det gjøres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, applestories skrev:

Aner ikke. Synes det er rart om det er utbetalt nå da vanlig praksis er at det kommer sammen med neste utbetaling. Denne blir høyere fordi der er etterbetaling for to måneder, så lavere neste måned da man de neste 11 månedene har den nye satsen.

NAV skriver selv at det er slik det gjøres.

Ifølge min side nav er det ny fast sum allerede fra nå av. Jeg fikk også i fjor økningen utbetalt separat fra nav. De har ført opp beløp før skatt, med utregning etter skatt så det er allerede klart hva jeg får hver mnd. Den eneste forskjellen for juni er at det er en skattefri mnd. 

Anonymkode: 87f6f...11c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge min side nav er det ny fast sum allerede fra nå av. Jeg fikk også i fjor økningen utbetalt separat fra nav. De har ført opp beløp før skatt, med utregning etter skatt så det er allerede klart hva jeg får hver mnd. Den eneste forskjellen for juni er at det er en skattefri mnd. 

Anonymkode: 87f6f...11c

Er juni skattefri? 

Anonymkode: 45928...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er juni skattefri? 

Anonymkode: 45928...e68

Jepp.

Anonymkode: 87f6f...11c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er juni skattefri? 

Anonymkode: 45928...e68

Ja, skattefri mnd på AAP og ufør

Anonymkode: 786c2...9c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge min side nav er det ny fast sum allerede fra nå av. Jeg fikk også i fjor økningen utbetalt separat fra nav. De har ført opp beløp før skatt, med utregning etter skatt så det er allerede klart hva jeg får hver mnd. Den eneste forskjellen for juni er at det er en skattefri mnd. 

Anonymkode: 87f6f...11c

Vanligvis har man fått etterbetalingen om sommeren slik at den måneden har høyere utbetaling. Om du har fått etterbetalingen vil naturlig nok neste utbetaling, altså "fra nå av", være på det nye beløpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp.

Anonymkode: 87f6f...11c

Takk :) 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, skattefri mnd på AAP og ufør

Anonymkode: 786c2...9c5

Takk :) 

Anonymkode: 45928...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, applestories skrev:

Vanligvis har man fått etterbetalingen om sommeren slik at den måneden har høyere utbetaling. Om du har fått etterbetalingen vil naturlig nok neste utbetaling, altså "fra nå av", være på det nye beløpet.

Jeg har aldri fått etterbetaling sammen med ordinær betaling. Etterbetaling har alltid kommet i begynnelsen av juni (og kun for mai) og adskilt fra resten. Så når utbetaling for juni kommer vises den nye satsen og pengene som vanligvis trekkes som skatt. I desember er det og halv skatt utbetalt i tillegg til fast månedlig sum.

Anonymkode: 87f6f...11c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, applestories skrev:

Vanligvis har man fått etterbetalingen om sommeren slik at den måneden har høyere utbetaling. Om du har fått etterbetalingen vil naturlig nok neste utbetaling, altså "fra nå av", være på det nye beløpet.

Det er mange som forvirres av høyere utbetaling i juni fordi de glemmer at juni er skattefri mnd. Utbetalingen er ikke høyere. Du får bare skattefritak for juni slik alle andre får det. Full skattefritak 1 mnd sommeren, og 1/2 skattefritak i desember.

Det hadde kanskje vært enklere å skjønne om systemet ble endret slik at det ble trukket fast skatt hver mnd.

Anonymkode: 87f6f...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som forvirres av høyere utbetaling i juni fordi de glemmer at juni er skattefri mnd. Utbetalingen er ikke høyere. Du får bare skattefritak for juni slik alle andre får det. Full skattefritak 1 mnd sommeren, og 1/2 skattefritak i desember.

Det hadde kanskje vært enklere å skjønne om systemet ble endret slik at det ble trukket fast skatt hver mnd.

Anonymkode: 87f6f...11c

Det er om man kun ser det man får på konto. Når man ser brutto, skattetrekk og netto har man mer oversikt.

Gjennom jobb har jeg møtt på dette en del ganger, både med uføretrygd og alderspensjon. Gjør det vanskelig å forklare kunden hvordan NAV gjør det når jeg ikke vet hva de gjør selv. Men jeg kan ikke huske å ha sett etterbetaling som en egen utbetaling. Mulig jeg blander med alderspensjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått noe. Men jeg antar det kommer i seperat betaling, for på utbetalingsoversikt står eksakt samme bruttobeløp som tidligere. Synes det er rart, trodde det skulle vært beregnet etter nytt grunnbeløp fra og med juni.

Anonymkode: 1daeb...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...