Gå til innhold

Politiet: «Ikke-norsk statsborger» siktet for voldtekt. Bergens Tidende gir seg ikke: «norsk statsborger»


Opplyst

Anbefalte innlegg

En mann i 20-årene som er siktet for to voldtekter mot en jente under 16 år i Sunnfjord i Sogn og Fjordane, ble tirsdag varetektsfengslet i fire uker.

Mannen er ikke norsk-etnisk, og har heller ikke norsk statsborgerskap, fastslår politiadvokat Sissel Kleiven i Vest politidistrikt overfor Document.

Politiets pressemelding, som også er sendt til BT, sier følgende: «Den sikta er europeisk statsborger, på besøk i Noreg.»

Til tross for dette, insisterer Bergens Tidende på at den siktede er «norsk statsborger»: «Den siktede artisten er en norsk statsborger med adresse i utlandet.»

Hører jeg noen si Fake News?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva spiller det egentlig noen rolle? Ja, mange av våre nye landsmenn gir oss utfordringer.

Men jeg kjenner at jeg ikke bryr meg veldig om akkurat denne personen er norsk eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, oeas skrev:

Hva spiller det egentlig noen rolle?

Det handler om ideologisk bevisst Fake News, slik all hovedstrømsmedia i den hvite verden hvite verden driver med i forhold til innvandringens konsekvenser, spesielt i Norge. Det er fortielser, fortrengelser og regelrette løgner over en lav sko. Det norske folk trenger å være seg dette bevisst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Opplyst skrev:

Det handler om ideologisk bevisst Fake News, slik all hovedstrømsmedia i den hvite verden hvite verden driver med i forhold til innvandringens konsekvenser, spesielt i Norge. Det er fortielser, fortrengelser og regelrette løgner over en lav sko. Det norske folk trenger å være seg dette bevisst. 

Ja, riktig. Et komplott, må vite!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, oeas skrev:

Ja, riktig. Et komplott, må vite!

De gjør det jo i full åpenhet, og nå ble Bergens Tidende avslørt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Opplyst skrev:

De gjør det jo i full åpenhet, og nå ble Bergens Tidende avslørt.

Likevel er verden den samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rosetelys
2 minutter siden, oeas skrev:

Ja, riktig. Et komplott, må vite!

https://www.nrk.no/norge/vg_-norsk-kvinne-pagrepet-i-rwanda-_-anklaget-for-folkemord-1.13347822

Sitat

VG: Norsk kvinne pågrepet i Rwanda – anklaget for folkemord

En kvinne med norsk statsborgerskap, som opprinnelig er fra Rwanda, er pågrepet i Rwandas hovedstad Kigali. Ifølge VG skal kvinnen være anklaget for å ha deltatt i folkemord.

https://www.tv2.no/a/9831510/

Sitat

Den norske trebarnsmoren Julienne (44) er arrestert og tiltalt for folkemord i Rwanda

https://resett.no/2018/06/07/folkemord-siktet-fikk-innvilget-norsk-pass-i-2014-kalt-nordmann-av-nrk/

Sitat

Selv om politiet opplyser i en pressemelding at det er en mann som er pågrepet for folkemord i Rwanda, velger NRK å omtalte han som “nordmann”.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rosetelys skrev:

Hva er poenget ditt her?

En kvinne fra Rwanda med dokumenter på at hun offisielt er norsk (norsk statsborgerskap) blir omtalt som nordmann? Å nei å nei. Hva ellers skulle hun bli omtalt som, i en overskrift? Det blir lange overskrifter av å skrive "Kvinne med norsk statsborgerskap som er født i Rwanda - pågrepet for folkemord i Rwanda."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
12 minutter siden, Nicathv skrev:

Hva er poenget ditt her?

En kvinne fra Rwanda med dokumenter på at hun offisielt er norsk (norsk statsborgerskap) blir omtalt som nordmann? Å nei å nei. Hva ellers skulle hun bli omtalt som, i en overskrift? Det blir lange overskrifter av å skrive "Kvinne med norsk statsborgerskap som er født i Rwanda - pågrepet for folkemord i Rwanda."

Det hun er så klart. En rwandisk kvinne. Samme gjelder for mannen, han er en rwandisk mann.

Endret av Rosetelys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rosetelys skrev:

Det hun er så klart. En Rwandisk kvinne. 

Offisielt, på papiret, er hun ikke Rwandisk, men norsk. Personlig ville jeg nok sett på henne som Rwandisk (hvis hun kom hit da hun var eldre enn ~14 år gammel). Så jeg kan se begge sider. Blir ikke opprørt over at aviser omtaler henne ved hennes offisielle status.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Opplyst skrev:

En mann i 20-årene som er siktet for to voldtekter mot en jente under 16 år i Sunnfjord i Sogn og Fjordane, ble tirsdag varetektsfengslet i fire uker.

Mannen er ikke norsk-etnisk, og har heller ikke norsk statsborgerskap, fastslår politiadvokat Sissel Kleiven i Vest politidistrikt overfor Document.

Politiets pressemelding, som også er sendt til BT, sier følgende: «Den sikta er europeisk statsborger, på besøk i Noreg.»

Til tross for dette, insisterer Bergens Tidende på at den siktede er «norsk statsborger»: «Den siktede artisten er en norsk statsborger med adresse i utlandet.»

Hører jeg noen si Fake News?

Hvem lyver? ''Artisten'' kan ikke både ha og ikke ha norsk statsborgerskap. Men iallefall ser det ut som at det er enighet at det er en utlending. Igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Nicathv skrev:

Hva er poenget ditt her?

En kvinne fra Rwanda med dokumenter på at hun offisielt er norsk (norsk statsborgerskap) blir omtalt som nordmann? Å nei å nei. Hva ellers skulle hun bli omtalt som, i en overskrift? Det blir lange overskrifter av å skrive "Kvinne med norsk statsborgerskap som er født i Rwanda - pågrepet for folkemord i Rwanda."

Det høres veldig merkelig ut at en nordmann skulle reise til Rwanda for å drive med folkemord. Har du hørt om slike nordmenn og er det historiske spor etter dem? Folk skal omtales med sin opprinnelse. At hun har norsk statsborgerskap trenger ikke være i tittelen, men kan nevnes i artikkelen siden det er relevant for bistand fra UD. Men det riktige er å skrive i tittelen ''en rwandisk kvinne''. Eller en rwandisk mann hvis det er snakk om en mann. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er denne artisten? Han kan jo ha hatt konserter andre steder i landet, og voldtatt også der? Eller hatt frivillig sex med småjenter i fanklubben sin over hele landet? 

Om det er en voksen mann som bruker sin stilling som vellykket artist til å gå på barnerov, er det viktig at jentene blir oppmuntret til å stå frem. 

Hvem er dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Drizzt skrev:

Hvem lyver? ''Artisten'' kan ikke både ha og ikke ha norsk statsborgerskap. Men iallefall ser det ut som at det er enighet at det er en utlending. Igjen.

At er noen som lyver er helt klart, men jeg tviler på at det er politiet som lyver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Opplyst skrev:

At er noen som lyver er helt klart, men jeg tviler på at det er politiet som lyver.

Nei, jeg mistenker journalisten lyver. Det ville vært veldig spesielt at politiet lyver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...