Gå til innhold

Senterpartiet krever beklagelse fra Ola Elvestuen (V) etter ulvestunt.


Gjest Winza

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

12 minutter siden, Winza skrev:

Synes dere folk overreagerer på stuntet til Ola? 

Nei, det er kvalmt. 

Endret av Opplyst
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HerrBæsjerumpehull

Krenkekonkurranse. Hurra.

"Jeg er mer krenka enn deg, så jeg har rett!" 

"Næhei! Det er jeg som er mest krenka, og bøndene er krenka med meg! Jeg har rett!"

Dette er hva norsk politikk har degenerert til, og disse to er begge ypperlige eksempler på det. Mentalt degenererte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
Akkurat nå, Testosteron skrev:

Nei. Jeg håper han blir spist av ulv. Da får nok pipa en annen lyd, tenker jeg

Du ønsker han død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Winza skrev:

Du ønsker han død?

Nei. Man dør ikke av å bli spist av ulv. Har du ikke hørt om Rødhette? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Ulven er et beundringsverdig, intelligent og vakkert dyr- og en umistelig del av vår egen natur. Vi burde aldri glemme at mennesker bare er en del av et større mangfold på jorden. 
Hver eneste skapning er unik og uerstattelig. Det er vår plikt å verdsette dem alle.                      

Man kan ikke bare fjerne et dyr fra den norske faunaen fordi man ikke evner til å ta vare på sauene sine. Det vil ha konsekvenser i form av andre ting og (Bare å lese om ulvene i Yellowstone det: https://www.google.no/amp/s/www.yellowstonepark.com/.amp/things-to-do/wolf-reintroduction-changes-ecosystem )

Ellers så synes jeg den ulvevalpen var noe av det skjønneste :rodmer:

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Peanut skrev:

Man kan ikke bare fjerne et dyr fra den norske faunaen

Man kan ikke bare innføre et dyr som ikke hører hjemme i den norske faunaen heller. Ulven er en innvandrer, trenger jeg å minne om det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut
1 time siden, Opplyst skrev:

Man kan ikke bare innføre et dyr som ikke hører hjemme i den norske faunaen heller. Ulven er en innvandrer, trenger jeg å minne om det?

Du kan minne om så mye du vil, betyr ikke at det er riktig: 

Sitat

Ulven hører hjemme i norsk natur, og er ikke en fremmed art i Norge. Ulven har levd i Norge i tusenvis av år, og er like naturlig som dompap, elg og storfugl. Ulven i Norge er en del av en større bestand, og det meste av Norge er i utgangspunktet gode leveområder for ulven. Kulturlandskapet i Norge har blitt formet i en tid der det var store bestander av rovvilt, inkludert ulv.
 
Ulvemotstandere som hevder at ulven er en innført art i Norge, tar med andre ord feil. Ulv er i ferd med å reetablere seg i Skandinavia. Før Stortinget vedtok å utrydde ulven i 1845, fantes det en sammenhengende fennoskandisk bestand av ulv i et område som inkluderte Norge, Sverige, Finland og Russland. Det har aldri eksistert en særnorsk ulvebestand. Ulven har aldri hatt statsborgerskap, men hører hjemme i naturen vår.

https://www.wwf.no/?54825/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
1 time siden, Peanut skrev:

Ulven er et beundringsverdig, intelligent og vakkert dyr- og en umistelig del av vår egen natur. Vi burde aldri glemme at mennesker bare er en del av et større mangfold på jorden. 
Hver eneste skapning er unik og uerstattelig. Det er vår plikt å verdsette dem alle.                      

Man kan ikke bare fjerne et dyr fra den norske faunaen fordi man ikke evner til å ta vare på sauene sine. Det vil ha konsekvenser i form av andre ting og (Bare å lese om ulvene i Yellowstone det: https://www.google.no/amp/s/www.yellowstonepark.com/.amp/things-to-do/wolf-reintroduction-changes-ecosystem )

Ellers så synes jeg den ulvevalpen var noe av det skjønneste :rodmer:

De dreper jo sauer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut
10 timer siden, Winza skrev:

De dreper jo sauer 

Dyret som tar mest sauer i Norge er jerv. I 2016 ble det erstattet 5900 sau og lam tapt til jerv. 

Gaupe tok 3 650 sau og lam i 2016, og bjørn tok  2 694 sau og lam. Ulv tok 1 600 sau og lam. 

Av 37000 sau og lam i 2017, tok jerven mest. På de følgende plassene finner man gaupe og bjørn før ulven kommer rett foran kongeørnen. Det er 13,38 prosent av sauene som er tatt av uspesifiserte rovdyr.

Selvfølgelig så skal ulven lide mest :klaske: Man får utrydde alle sammen da, inklusive kongeørn, og så se hvordan økosystemet blir... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
4 minutter siden, Peanut skrev:

Dyret som tar mest sauer i Norge er jerv. I 2016 ble det erstattet 5900 sau og lam tapt til jerv. 

Gaupe tok 3 650 sau og lam i 2016, og bjørn tok  2 694 sau og lam. Ulv tok 1 600 sau og lam. 

Av 37000 sau og lam i 2017, tok jerven mest. På de følgende plassene finner man gaupe og bjørn før ulven kommer rett foran kongeørnen. Det er 13,38 prosent av sauene som er tatt av uspesifiserte rovdyr.

Selvfølgelig så skal ulven lide mest :klaske: Man får utrydde alle sammen da, inklusive kongeørn, og så se hvordan økosystemet blir... 

Ulver er er farlige dyr, møter du på en er sansynligheten for at du blir angrepet ganske stor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Peanut
12 minutter siden, Winza skrev:

Ulver er er farlige dyr, møter du på en er sansynligheten for at du blir angrepet ganske stor..

Det eneste dokumenterte tilfellet i Norge der et menneske er blitt drept av ulv, er fra 28. desember i år 1800. Offeret var en seks år gammel jente i Sørum i Akershus. Dette ble nedtegnet både i en kirkebok og en avis. 

I Sverige er det opp gjennom historien meldt om og nedskrevet flere ulveangrep. I perioden fra 1727 til 1763 ble fire personer drept av ulv, og i 1820 ble 11 personer drept, trolig av en ulv som hadde vært i fangenskap. De siste 50 årene kjenner man til at det er 17 tilfeller i Europa og Russland hvor ulv har drept mennesker. I 8 av disse tilfellene har det vært ulv som har hatt rabies, eller tilfeller hvor ulv har vært tilvendt mennesker, provokative situasjoner hvor ulven har vært forsøkt fanget eller oppsøkt av mennesker, og det vises til tilfeller der det ikke har vært tilgang til byttedyr.

En ulv er mye mindre farlig enn både bjørn, elg og hund. Det blir årlig registrert cirka 5000 hundebitt i Norge. For øvrig har 8 personer omkommet etter å ha blitt angrepet av hunder i Norge de siste 20 årene.

 

Det gjelder som med alle rovdyr- oppsøker man situasjoner for å fange eller på annen måte stresse dyret, kan det oppstå konfrontasjoner. 

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Winza skrev:

Ulver er er farlige dyr, møter du på en er sansynligheten for at du blir angrepet ganske stor..

Herregud, får du gi deg.. 

Møter du på en ulv, løper den. 

Hulsen meg som bor rett i ulveland og har møtt på ulv flere ganger. 

Med hund, derimot.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
24 minutter siden, Sinsiew skrev:

Herregud, får du gi deg.. 

Møter du på en ulv, løper den. 

Hulsen meg som bor rett i ulveland og har møtt på ulv flere ganger. 

Med hund, derimot.. 

Deg om det

Edit: Dere har vel egentlig rett

Endret av Winza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Winza
29 minutter siden, Peanut skrev:

Det eneste dokumenterte tilfellet i Norge der et menneske er blitt drept av ulv, er fra 28. desember i år 1800. Offeret var en seks år gammel jente i Sørum i Akershus. Dette ble nedtegnet både i en kirkebok og en avis. 

I Sverige er det opp gjennom historien meldt om og nedskrevet flere ulveangrep. I perioden fra 1727 til 1763 ble fire personer drept av ulv, og i 1820 ble 11 personer drept, trolig av en ulv som hadde vært i fangenskap. De siste 50 årene kjenner man til at det er 17 tilfeller i Europa og Russland hvor ulv har drept mennesker. I 8 av disse tilfellene har det vært ulv som har hatt rabies, eller tilfeller hvor ulv har vært tilvendt mennesker, provokative situasjoner hvor ulven har vært forsøkt fanget eller oppsøkt av mennesker, og det vises til tilfeller der det ikke har vært tilgang til byttedyr.

En ulv er mye mindre farlig enn både bjørn, elg og hund. Det blir årlig registrert cirka 5000 hundebitt i Norge. For øvrig har 8 personer omkommet etter å ha blitt angrepet av hunder i Norge de siste 20 årene.

 

Det gjelder som med alle rovdyr- oppsøker man situasjoner for å fange eller på annen måte stresse dyret, kan det oppstå konfrontasjoner. 

Dere har et godt poeng egentlig :) Får stole på at dere har rett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...