Gå til innhold

Jeg er så sliten og trøtt, og blir illsint inni meg av ingenting...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har det siste året følt mye sinne i meg. Blir ikke irritert, men sint. Jeg viser det som regel ikke, men det er den følelsen i meg. Blir så sint jeg vil knuse noe eller slå noe. Har nesten lyst på en boksepute så jeg kan slå all frustrasjonen ut av meg...

Vet ikke hvorfor jeg føler det sånn. Kan bli sint hvis jeg f.eks ikke treffer søppelboksen, hvis jeg ikke får til å skjære tomat på første forsøk eller sånne små, dumme ting. 

Og i det siste har jeg blitt skikkelig utslitt. Kan sove i 12 timer om natta og 4 timer på ettermiddagen. Og blir ikke mer våken...

Noen som kjenner seg igjen? Kan det være vitaminmangel? Tenker å dra til lege i morgen for å sjekke. Begynner å bli lei. 

Og hva kan man gjøre for å føle seg mindre sint? Når man vil knuse noe i hendene sine, hvordan få den følelsen bort?

Ts

Anonymkode: c2809...ffa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er en kvinne i tyveårene forresten.

TS

Anonymkode: c2809...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har opplevd å bli sint inni seg for alt? Hva gjorde dere? Bør jeg snakke med noen? 😕

Det er så slitsomt i lengden å ville slå i veggen bare fordi kosten tippet, eller fordi dorullen datt på gulvet... Det gir jo ingen mening. 

Begynner også å gå utover jobben min. Jeg blir så fort stressa og kokt over, og jeg blir irritert over alt. Er sånn at jeg bare gleder meg til å komme hjem for å sove. Og det er alt jeg vil. Vil bare ligge under dyna i mørket, og sove. Huff.. savner energien og lysten til ting, og å ikke føle sinne hele tiden.

Anonymkode: c2809...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du er utslitt og vil sove kan være tegn på D-vitaminmangel.

Det med sinnet vet jeg ikke. Hvordan har du det, egentlig? Er det noe som plager deg?

Anonymkode: c88a6...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være mange ting som gjør det, men om jeg er ekstra sliten f.eks har jeg gjerne mye lavere terskel for å bli sint eller frustrert. Det er jo ikke sånn at du må prate med noen, men det kan jo godt være du har nytte av det :) Om det skulle vise seg at kroppen funker som den skal mener jeg. Ellers kan stoffskifte være lurt å få sjekka, jeg hadde lavt og da var jeg også fryktelig sliten hele tida, og følte meg aldri uthvilt etter søvn. Da får du gjerne også jævla kort lunte, fordi det tuller med mye i kroppen om det er for lavt/høyt. Ta deg en tur til legen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nok tatt en tur til fastlegen og fått tatt blodprøve og sånn for å sjekke vitamin mangel eller lavt,høyt stoffskifte ol. Kanskje er du sliten for at det skjer så mye? Utbrent? Hvor lenge har du hatt det sånn? 

Jeg føler også at jeg er sliten hele tiden men er psykisk hos meg med bla. depresjon ol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Det første jeg gjør er å finne ut hvor sinne kommer fra. Du blir ikke bare plutselig sint, det kommer av noe. Hva skjedde når dette begynte? Hva tenkte du på da?Hvorfor blir du sint av små ting som å ikke treffe søppelbøtten? Hva tenker og føler du da annet enn sinne?

Når det klikker for meg av sånne ting, så er det som regel fordi jeg ikke har det bra og ikke merker det selv fordi jeg har dyttet det vekk.

Anonymkode: 013e4...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over her. Når du har utelukket fysiske ting må du begynne å gå i deg selv - hvorfor er du sint? Føler du deg urettferdig behandlet? Presset? Hvis du skulle satt opp et kakediagram over hva som tar energi fra deg - hvordan ville det sett ut? Og det omvendte - hva gir deg energi?

Ellers vil jeg si at det har skjedd meg noen ganger i gjennom livet at batteriene bare har vært heelt flate og at jeg har måttet sove mye på natt og hvilt etter jobb og bare ikke måttet ta på meg noe mer enn jobb. Det har gått over etter noen uker når jeg har lyttet til kroppen. Sinnet tenker jeg kan komme av at man er så sliten at man føler at alt er en plage. 

Håper du får noen aha-øyeblikk og får begynne å kjenne på de gode tingene igjen snart ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha en vitaminmangel og jeg vil anbefale en tur til legen for å få sjekket dette

Anonymkode: 03cd1...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur til legen og be om en "EU-kontroll". Da sjekker de alle vitamin-nivåer, du får muligheten til å fortelle legen litt om almenntilstanden din, at du føler at "noe" ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det sånn hvis jeg bruker hormonell prevensjon. Begynte du/byttet du prevensjon i tiden før/da dette startet?

Anonymkode: 0fe03...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være hormonelle problemer, på lik linje som pms. Eller vitaminmangel, jernmangel, lavt stoffskifte etc.
Jeg var slik da jeg hadde lavt jern, stoffskifte og b12. Veldig sint for alt og ingenting. Var mer frustrasjon over at kroppen ikke fungerte som den skulle. Men det da kom ut som sinne for alt og ingenting.  

Anonymkode: 95b9a...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble veldig utslitt og sint da jeg hadde høyt stoffskifte. Tror det er normale symptomer på dette for da jeg var hos legen var dette med slitenhet og sinne to av symptomene hun listet opp.

Anonymkode: 9c63a...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Har det sånn hvis jeg bruker hormonell prevensjon. Begynte du/byttet du prevensjon i tiden før/da dette startet?

Anonymkode: 0fe03...21b

Jeg tenkte også dette. Da jeg traff min mann, som også var min første skikkelige kjæreste var jeg rasende i flere år. Kunne klikke helt for ingenting og regnet med det var han som gjorde meg slik. Men da jeg leste om bivirkninger på P-piller stemte alt. Jeg gikk over på minipillen, og ble et nytt menneske, eller det vil si, slik som jeg var da han traff meg. Om det kan utelukkes, eller du prøver å gå over, så er det du beskriver  og  tegn på begynnende utbrenthet. Forklar fastlegen din situasjonen, ta alle prøver som utelukker stoffskifteproblem og sykdom, og be om å bli henvist til kognitiv terapaut  DET virker. Å lære seg å ta kontroll over tankene og reaksjonene sine i forhold til situasjoner man ikke kan påvirke, har i alle fall gjort underverker for meg. Det kan virke som at når man har lav impulskontroll, så påvirkes man veldig av både tilførsel av hormon og situasjoner man ikke har kontroll over, som at noen kritiserer en, man mister glass i gulvet, eller ting ikke blir som en hadde tenkt. Kognitiv terapi er ikke hokus Pokus, bare strategier for å bli sjef i eget liv. Og det er en kort, intensiv behandling. Prøv det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig du som klarer å ikke vise sinne. Blir også lett sint, viser det selv om jeg ikke vil og blir lei meg, føler anger etterpå. Jeg har knust og ødelagt i sinne. Til og med slått, ikke veldig hardt, men angrer så jævlig. Hos meg er det pga angst og depresjon. 

Endret av Axl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det du kan prøve, er å finne på noe å gjøre. Se en film eller serie, hør musikk, tren. Ett eller annet. Det hjelper litt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta en helsesjekk rett og slett. Da ber du om å de normale blodprøver, hormoner, vitaminer og mineraler. 

Mangler kan gi trøtthet, men det kan også en haug med sykdommer. Høyt kortisol feks som kommer ofte av langvarig høyt stress. Kanskje du er utbrent og trenger hvile. Da kan noen reagere med sinne.

Sinne kan forøvrig være skjult i lang tid og hvis du har gjemt på dette veldig lenge (til og med for deg selv),vil det komme ut uansett. Når begret er fullt kan det man eksplodere av ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sikkert at dette henger sammen. Det kan være forskjellige årsaker. Sinne er ofte psykisk, og det er ikke alltid man forstår hvorfor man føler som man gjør. Eller hormoner. Går du på hormonprevensjon? Kan det være syklusen din?

Anonymkode: f1fc4...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, takk for så mange fine svar! :)

Jeg har vært veldig stressa i hele år, men jeg vet ikke hvorfor. Jeg bare føler på et enormt stress hele tiden - sånn at det kjennes ut som hjertet skal sprenge hvert øyeblikk. Er nesten litt skremmende.

Har en dag/noen timer av gangen hvor jeg føler meg normal. Men ellers, hver dag, i månedsvis har jeg følt meg stressa. Og ikke vanlig stress, som jeg er vant med fra før av. Dette er slitsomt. 😕 Har ofte vondt i hodet, er trøtt og sint. 

Skal ta meg en tur til legen og be om å få sjekket alt, for det er ikke artig å leve med en konstant "hjerte i halsen-følelse" og sinne av ingenting. Jeg vet ikke hva sinnet kommer av. Det bare kommer... 

I dag hadde jeg kort dag på jobb pga at jeg byttet en vakt med en annen. Det var fantastisk deilig, å slippe en lang hektisk dag. Jobber 100% fast, så blir vanskelig å få slike vakter igjen dessverre. Kanskje utbrenthet da, som noen foreslo...

Ts

Anonymkode: c2809...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...