AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #1 Del Skrevet 12. juni 2018 Det er ingen begrensning for toppfart så hva hjelper det å regulere slagvolumet? Og hvorfor er det ingen begrensning for mellomtung MC på slagvolum men maks 25 KW? Anonymkode: fb077...775 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2018 #2 Del Skrevet 12. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen begrensning for toppfart så hva hjelper det å regulere slagvolumet? Og hvorfor er det ingen begrensning for mellomtung MC på slagvolum men maks 25 KW? Anonymkode: fb077...775 Historiske årsaker. Slagvolum var en god mekanisme å begrense effekt på MC i gamle dager, når syklene var selvpustende, og all forskning på MC motor gikk mot effekt knyttet til konkuransesykler. Så det ble det kotyme og harmoniseringer mellom land på avgifter og kjøretilatelse. Med moderne sykler med elektronisk styrt innsprøytning og større fokus på andre utviklinger enn racing, ble slagvolum plutselig mye mindre egnet til å sette effektnivåer, og tilsvarende mulig og enkelt å direkte strupe på effekt. Så da ble de nye reglene rettet denne veien. Anonymkode: 61366...2a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ironically_me Skrevet 29. juni 2018 #3 Del Skrevet 29. juni 2018 Før andre verdenskrig, var 'lettvektere' d.v.s små motorsykler med motorer på intill 98 ccm 'certfikat-frie'. Etter krigen ble det 125 ccm som ble grensen for de under atten år. Vespa og Lambretta scootere, Puch, østeuropeiske sykler som Jawa og norske Tempoer ruslet og gikk i 70 - absulutt maks 90 km. Så kom japanerne på slutten av 60 og begynnelsen av 70 - tallet. Ofte to-sylindrede, og med en toppfart på 125 - 135, ble Honda CB 125, Suzuki Stinger II og Yamaha AS3 i sprekeste laget for myndighetene! 100 ccm klassen ble innført i 1971 og toppfarten ble satt til maks 80... Norge ble etterhvert ganske alene i Europa om ha et lovverk med 100 kubikk som begrensning, og på begynnelsen av 90 tallet, var det knapt noen ny 100 ccm motorsykkel å få kjøpt, 125 klassen ble igjeninnført i 1997. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå