Gå til innhold

Budsjett aleneforsørger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger litt hjelp og inspirasjon til budsjett.

Noen spørsmål til dere som er alene, med barn over alderen for å få overgangsstønad. 

Det ser ut til at jeg blir alene med to barn, en tenåring og en som nærmer seg tenåra. Har en ok inntekt, men det blir meget stramt, og må være disiplinert for å få dette til å gå rundt. 

Hva er inntekten deres? Og normale utgifter? 

Anonymkode: 36daa...7d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta utgangspunkt i det du får inn og det du har av faste utgifter. Andres "normale utgifter" varierer vilt ut fra hvor de bor og hva de har i inntekt.

Kan anbefale budsjettprogramvaren You Need A Budget, som er gratis å prøve i 34 dager (lengre hvis du spør pent).

Anonymkode: 2057f...8cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta utgangspunkt i SIFO budsjettet. Det er nøkternt og avhengig av hvor du bor så vil transportkostnadene variere.

Som utgangspunkt er det likevel bra.

Anonymkode: c4d03...fc7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn alene som er i SFO alder, men for gammelt til å få overgangsstønad. Jeg har minstesats på AAP, bostøtte (10 av 12 måneder), bidrag og barnetrygd som blir gjennomsnittlig 20.000 kroner per måned. 

Jeg har utgifter på rundt 12.000 hver måned. Videre så kommer variable utgifter som NRK-lisensen og fritidsaktiviter som er på rundt 12.000 i året. Oslo.

Jeg syns det er stramt i perioder, men til vanlig så går det veldig fint. 

Anonymkode: 8173c...37d

Skrevet

Man må jo bare sette opp et budsjett etter sine  egne utgifter og inntekter og balansere det så det går opp. Hva andre har er jo rimelig irrelevant.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forbruk som klær, sko, kino, frisør, spise ute, bytte interiør, blomster, gaver og reiser må kraftig ned. Klarer oss ellers. Vil aldri forstå de som sier de ikke klarer å gå ned i stilling men må ha 2 fulle lønninger. Da er gjelden og forbruket på tull meget høy. Eneforsørgere og uføre alene MÅ jo bare klare seg. Ingen buffer eller feriepenger til de. Hvis man VIL så kan man leve meget nøkternt.

Anonymkode: 47e0b...f26

Skrevet

Jeg hadde 30 000 i inntekt da jeg var alene med mine to. Dette var inkludert utvidet barnetrygd.

Jeg hadde 11 000 i boutgifter (lån+husleie+strøm). Satte av 1500 i måneden på egen konto til klær og sko. 5000 i måneden til SFO og 5000 til mat. 1000 til månedskort (hadde ikke råd bil). 300 til telefon og 300 til internett. Sparte 500 i måneden til ungene i fond og 1000 i måneden til meg selv. 1000 i forsikringer. Da hadde jeg ca. 3000 til overs til alt annet. Var trangt, men vi klarte oss helt fint 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...