Gå til innhold

Er dette normalt??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk høre fra en annen forelder at han hadde sett sønnen min bli slått i bhg, og at ingen voksne så det. Jeg tok det opp med bhg og som vanlig kom det en remse om at "Jaja han gjør sitt han også. Hva sier dere hjemme til han da?" Jeg sa sønnen min ikke hadde nevnt det i det hele tatt, det var en annen forelder.. virker som de bare avfeier alt og skal få sønnen min til å være et problem. 

Anonymkode: d3544...fff

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er han?

Det er ikke greit å slå og sparke og bite. Kansje det skjer mye av dette i barnehagen dere går i?

Har selv barn i barnehagen, og det er ofte slik at det er flere parter som erter og egler på hverandre. Det er mange barn på ett sted, og så blir det ofte slik at de begynner å krangle. Ofte er det ikke bare det ene barnet sin feil, men begge parter. 

Anonymkode: 8aa1e...87a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

5. Det kan godt være det var begges skyld, det er umulig for noen av oss å si da vi ikke var tilstede. Reagerer på at den ansatte bare trekker på skuldrene og skylder på den som ble utsatt for slag akkurat den dagen. Er dette virkelig normal holdning for pedagoger? Såklart er det sånt som skjer, men hva skjedde med "oi det var ikke bra takk for beskjeden" istedenfor å skylde på offeret?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at det er litt vanlige holdninger i en del private barnehager her jeg bor. 

Anonymkode: 65ead...879

• Liker 1
Skrevet

Snakk mer med barnehagen. Finn ut hva dette egentlig er. Barn gjør jo mye rart det er jo derfor de trenger å oppdras. 

Hva gjør barnehagen med dette? Er det enkelt hendelser eller hva? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt at det er litt vanlige holdninger i en del private barnehager her jeg bor. 

Anonymkode: 65ead...879

Virkelig? Synes det høres utrolig merkelig ut, nesten som at de er så opptatt med å forsvare jobben de gjør at de legger skylden på barna. Jeg har full forståelse for at man ikke får med seg alt, det gjør ikke jeg heller, men jeg legger jo ikke skylda på ungene for å forsvare at jeg misser ting?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, stan skrev:

Snakk mer med barnehagen. Finn ut hva dette egentlig er. Barn gjør jo mye rart det er jo derfor de trenger å oppdras. 

Hva gjør barnehagen med dette? Er det enkelt hendelser eller hva? 

Dette er ikke enkelt hendelse, samme barna har plaget mitt barn en stund og de sier bare ay sønnen min gjør sitt han og. Vanskelig å kommentere da de aldri sier ifra når jeg henter, da var alt fint. Virker helt rart for meg

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du skal sette barnehagen litt til veggs. Det kan virke som de trenger en oppvekker mtp holdninger og hvordan de jobber med slik adferd. 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke enkelt hendelse, samme barna har plaget mitt barn en stund og de sier bare ay sønnen min gjør sitt han og. Vanskelig å kommentere da de aldri sier ifra når jeg henter, da var alt fint. Virker helt rart for meg

Da må du ta det opp litt mer alvorlig. Snakk med avdelingsleder, eller leder for barnehagen. 

Det er jo umulig for foreldre å følge opp overfor barnet bare på kommentaren han gjør sitt han og. Hvis barnet er aggressivt så er det jo viktig å gjøre noe med det. Ikke minst prøve å skjønne hvorfor. Men det krever jo at informasjonen mellom barnehagen og hjemmet er god. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, stan skrev:

Da må du ta det opp litt mer alvorlig. Snakk med avdelingsleder, eller leder for barnehagen. 

Det er jo umulig for foreldre å følge opp overfor barnet bare på kommentaren han gjør sitt han og. Hvis barnet er aggressivt så er det jo viktig å gjøre noe med det. Ikke minst prøve å skjønne hvorfor. Men det krever jo at informasjonen mellom barnehagen og hjemmet er god. 

Akkurat, "han gjør sitt han og" er jo ren ansvarsfraskrivelse. Javel? Så fortell meg når han gjør noe da, så skal vi gjerne diskutere tiltak ifht sønnen min. Akkurat nå var det et annet barn, kan vi fokusere på saken? Blir helt oppgitt jeg altså

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Duff skrev:

Jeg synes du skal sette barnehagen litt til veggs. Det kan virke som de trenger en oppvekker mtp holdninger og hvordan de jobber med slik adferd. 

Neste gang de har en klage med sønnen min, han kan for eksempel være veldig stas, men ikke voldelig.. da skal jeg bare spørre og hva gjorde dere med det? Synes det er vi voksne som skal ta ansvaret, liker ikke at de skylder på barna og ikke ser sitt eget ansvar. Skal ikke de liksom være pedagoger??

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor vanlig det er i barnehager, men det er noe jeg har vært vitne til mer enn én gang på skoler: at en del ansatte ikke involverer seg i konflikter mellom barn, virker å ikke gidde å bry seg, legger heller skyld på den som blir mobbet eller plaget.

En mentalitet som er skremmende å se hos folk, spesielt de som skal jobbe med barn.

Noen ansatte virker å være mest opptatt av å slarve med kolleger fremfor å være tydelig tilstede for barna.

Fortsett med å stå på for sønnen din, TS; håper du finner en løsning på dette.

Anonymkode: be577...be3

AnonymBruker
Skrevet

TS, du har en veldig lite beskrivende tittel på tråden din. Den tittelen kan romme hva som helst. Fint om du kan finne mer beskrivende titler heretter slik at man har en ide om hva som er temaet.

Anonymkode: 979bc...6d0

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat, "han gjør sitt han og" er jo ren ansvarsfraskrivelse. Javel? Så fortell meg når han gjør noe da, så skal vi gjerne diskutere tiltak ifht sønnen min. Akkurat nå var det et annet barn, kan vi fokusere på saken? Blir helt oppgitt jeg altså

Har dere ikke samarbeidsmøter? Er det en kommunal eller privat barnehage? 

Hvem er det som gir denne tilbakemeldingen? En assistent eller en barnehagelærer?

Svaret høres veldig uprofesjonelt ut. 

De gangene ungen min har vært innblandet i noe har jeg alltid fått skikkelig forklaring. Ikke bestandig de i barnehagen heller vet helt hva som skjedde. Hvorfor noen ble sinte og hvem som slo først. Men jeg opplever at de tar det på alvor. At de ikke er ute etter å fordele skyld, men heller å skape en felles forståelse om hvordan oppdra ungene til ikke å gjøre slikt igjen. Da er det mye lettere å høre med barnet om hva det oppfatter om det som skjedde. 

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, du har en veldig lite beskrivende tittel på tråden din. Den tittelen kan romme hva som helst. Fint om du kan finne mer beskrivende titler heretter slik at man har en ide om hva som er temaet.

Anonymkode: 979bc...6d0

Ser den, får dessverre ikke redigert som ab. Neste gang!

39 minutter siden, stan skrev:

Har dere ikke samarbeidsmøter? Er det en kommunal eller privat barnehage? 

Hvem er det som gir denne tilbakemeldingen? En assistent eller en barnehagelærer?

Svaret høres veldig uprofesjonelt ut. 

De gangene ungen min har vært innblandet i noe har jeg alltid fått skikkelig forklaring. Ikke bestandig de i barnehagen heller vet helt hva som skjedde. Hvorfor noen ble sinte og hvem som slo først. Men jeg opplever at de tar det på alvor. At de ikke er ute etter å fordele skyld, men heller å skape en felles forståelse om hvordan oppdra ungene til ikke å gjøre slikt igjen. Da er det mye lettere å høre med barnet om hva det oppfatter om det som skjedde. 

Det er bare vanlige foreldremøter.. det var ingen problemer før de siste to møtene da han hadde en annen pedleder. Er privat bhg.. vet ærlig talt ikke stillingstittel på de andre utenom pedleder.. merker hennes holdning påvirker de andre dessverre

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er privat bhg

Min erfaring med kommersielle barnehager er at de ansetter helst nyutdannede og så mange assistenter som mulig. Hvis det da ikke er noe særlig tak i ped leder blir det mest en oppbevaringsplass. 

Men jeg har kun direkte erfaring med to private selv. 

Men ikke gi deg. Ta det opp med daglig leder, om ikke det fører til noe ta kontakt med barnehagekontoret i kommunen. Alle private barnehager får jo stor økonomisk støtte fra kommunen for å holde seg innenfor kravene i barnehageloven. 

Gjest BearMama
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk høre fra en annen forelder at han hadde sett sønnen min bli slått i bhg, og at ingen voksne så det. Jeg tok det opp med bhg og som vanlig kom det en remse om at "Jaja han gjør sitt han også. Hva sier dere hjemme til han da?" Jeg sa sønnen min ikke hadde nevnt det i det hele tatt, det var en annen forelder.. virker som de bare avfeier alt og skal få sønnen min til å være et problem. 

At de voksne ikke så det kan fort skje. En gang jeg hentet sønnen min lekte to barn fint før den ene plutselig ut av det blå bet den andre ungen. Det kan skje lynraskt uten forvarsel.

MEN om det er gjentakende problem at et barn blir slått så er det personalet som er ansvarlig for at det ikke skal skje og jeg hadde tatt det opp asap om jeg visste at sønnen min ble slått jevnlig av et  annet barn. Jeg gir en lang f om min sønn «gjør sitt han også». Da må det også tas tak i på lik linje med det barnet som slår mitt. Det må slås hardt ned på og få konsekvenser for de barna det gjelder, inkludert mitt barn om han slår andre barn. 

Å fraskrive seg ansvaret med noe så enkelt som å si at det skjer og hva gjør dere hjemme hadde nok fått meg til å tilte litt. De gangene min sønn har slått meg, far eller andre barn så har jeg vært ekstremt konsekvent og sagt at det ikke er ok og han gjør det ekstremt sjeldent så lenge jeg er tilstede iallefall.

Har heller ikke hørt at han noen gang har slått noen i barnehagen. Han er 3 år så det er ofte rundt den alderen, fra 2-3 år, de kan slå, lugge og bite fordi de sliter med å kommunisere og uttrykke seg. Men han at det ikke er greit og barnehagen vår er ekstremt opptatte av at det ikke skal skje og at barna bli tatt tak i og veiledet om hvordan de skal takle situasjoner på riktig måte uten noen form for vold.

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, BearMama skrev:

At de voksne ikke så det kan fort skje. En gang jeg hentet sønnen min lekte to barn fint før den ene plutselig ut av det blå bet den andre ungen. Det kan skje lynraskt uten forvarsel.

MEN om det er gjentakende problem at et barn blir slått så er det personalet som er ansvarlig for at det ikke skal skje og jeg hadde tatt det opp asap om jeg visste at sønnen min ble slått jevnlig av et  annet barn. Jeg gir en lang f om min sønn «gjør sitt han også». Da må det også tas tak i på lik linje med det barnet som slår mitt. Det må slås hardt ned på og få konsekvenser for de barna det gjelder, inkludert mitt barn om han slår andre barn. 

Å fraskrive seg ansvaret med noe så enkelt som å si at det skjer og hva gjør dere hjemme hadde nok fått meg til å tilte litt. De gangene min sønn har slått meg, far eller andre barn så har jeg vært ekstremt konsekvent og sagt at det ikke er ok og han gjør det ekstremt sjeldent så lenge jeg er tilstede iallefall.

Har heller ikke hørt at han noen gang har slått noen i barnehagen. Han er 3 år så det er ofte rundt den alderen, fra 2-3 år, de kan slå, lugge og bite fordi de sliter med å kommunisere og uttrykke seg. Men han at det ikke er greit og barnehagen vår er ekstremt opptatte av at det ikke skal skje og at barna bli tatt tak i og veiledet om hvordan de skal takle situasjoner på riktig måte uten noen form for vold.

Jeg er helt enig i at ting kan skje, og at man ikke får med seg alt. Det jeg reagerer på er den totale ansvarsfraskrivelsen, og at de skylder på sønnen min for at han blir slått

Gjest BearMama
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig i at ting kan skje, og at man ikke får med seg alt. Det jeg reagerer på er den totale ansvarsfraskrivelsen, og at de skylder på sønnen min for at han blir slått

Og det reagerte jeg også på som du ser.

Skrevet

Hei, trådstarter. 

Da tittelen på tråden din er mangelfull, må jeg stenge tråden. Viser til forumets regelverk:

Sitat 
* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende moderator PM med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. 

Du kan enten sende meg en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil jeg åpne tråden igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Papirfly, mod.
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...