Gå til innhold

Ingen blir glad for å høre at vi venter nr. 4 :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det samme hadde jeg sagt! Hvorfor få huset fullt av unger når det finnes prevensjon? Hvorfor skal hele livet gå ut på å føde, og fostre opp unger?

Anonymkode: 37f57...03d

Jeg og. Jeg hadde aldri ordentlig fritid etter skolen fordi jeg måtte passe min lille bror, deretter kommer det en søster. Hatet når mamma eller daværende stefar ringte fordi jeg visste hva de skulle spørre om. De ville jobbe ekstra og da måtte noen ha ungen. Så kom  yhetrn at jeg skulle bli storesøster igjen..som jeg tenkte at endelig er det slutt på barnepasset... 

Blir litt sånn "The House of Children".. 

Anonymkode: 3532a...4ac

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldre får mange unger fordi de vil, men de tenker ikke på hva eventuelt de andre ungene ønsker. Vil tro det er lite fett å være «tilgjengelig barnepasser» fordi man er eldst. 

Anonymkode: 79a80...baa

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldre får mange unger fordi de vil, men de tenker ikke på hva eventuelt de andre ungene ønsker. Vil tro det er lite fett å være «tilgjengelig barnepasser» fordi man er eldst. 

Anonymkode: 79a80...baa

Jepp. Vi får håpe de til helvete har råd til å betale faktisk barnepassere for de yngste da, når de selv må begynne og jobbe overtid/ta ekstravakter fordi de trenger litt ekstra penger... det er dyrt og ha barn. Jo fler barn, jo fler skal man dele maten med, flere skal dusje, flere skal bruke toalettpapiret og flere skal ta førerkortet 😛 

Anonymkode: 3532a...4ac

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om du leste det jeg skrev, men jeg innledet altså med Første gangen jeg ble kjent med... Det har altså skjedd mer enn én gang i min/barnas omgangskrets. Fire barn er ikke akkurat uvanlig. Noen har til og med fler. 😉

Med fire barn er jeg imponert over at ikke en eneste avslutning, ikke ett eneste foreldremøte, ikke en eneste turnering faller på samme dag. Råflaks kaller jeg det, for hvis man har barn i fire forskjellige klasser er det nesten automatikk i at noe krasjer. Og har man fire barn som driver med forskjellige fritidsaktiviteter er det råflaks at alt skjer på samme sted også... Det er nesten så jeg ikke tror det.

De familiene jeg kjenner til bruker i varierende grad de rundt seg for å få kabalen til å gå opp. Familie er vel de som bidrar mest og jeg har full forståelse for at besteforeldre kan synes det er mye å passe 4/5/6/7 barn. Dere har stor bil, men har resten av familien det? Låner de bilen deres når de skal ha med ungene deres? Har besteforeldre råd til å ta med 4 unger på ferie?

I tillegg kommer økonomi. Mulig dere har god økonomi, men har dere tenkt på resten av familien som skal ut med bursdagsgaver, julegaver, dåpsgaver, konfirmasjonsgaver osv? Det er mulig at de har lagt seg på et visst nivå når det gjelder de første, men etterhvert blir jo familien din et stort pengesluk. De kan jo selvfølgelig velge å bruke mindre penger etterhvert som ungene popper ut, men det blir jo urettferdig for de minste. Og disse barna er vel ikke de eneste barna i familien heller, kanskje?

Jeg kjenner som sagt flere familier med mange barn, noen har fler enn fire. De fleste er ryddige foreldre med råd til å bære de ekstra basisutgiftene. Men samtlige foreldre sliter med å gi barna alt av goder som barnas venner har. Det er dyrt med hus med 5 soverom (eller fler) og særlig hvis antall baderom står i stil. Jeg vet at mange av disse barna ikke vil ta med venner hjem, fordi det er trangt og bråkete. Ferier er det så som så med fordi det er dyrt å reise med en storfamilie. Ta med venner på ferie blir ekstra vanskelig. Dyre fritidsaktiviteter er begrenset. Hjelp med førerkort kan fort bli kjempedyrt. Og hjelp med etablering kan kun gå dersom foreldrene er rike.

Dessverre er oppfølging av barna også mangelfull. Med begge foreldrene i full jobb blir det ikke så mange timene til overs hvis man har mange barn. To av familiene har fått barn med spesielle behov, noe som stjeler mye tid fra de andre. Man har ingen garantier her i verden, men jeg synes det er egoistisk overfor ungene. Jeg bruker ikke tid på å irritere meg over det, men jeg er lei av alt ekstraarbeidet som faller på meg fordi noen skal ha så mange barn. For her jeg bor har ikke en eneste av storfamiliene unngått avtaler som krasjer eller unger som skal hver sin vei.

 

 

 

 

Anonymkode: fc5f6...ad1

Så leit at du må stille opp for andre enn deg selv,enig i at det er fryktelig irriterende. Ta det opp med de det gjelder,det har vi gjort,og det ble bedre. 

Du uttaler deg om at min familie med fire barn blir et pengesluk mtp jule/bursdagsgaver ol. Akkurat det trenger jo ikke du bekymre deg over vel? 

Du skriver du ikke irriterer deg,men jeg synes det virker sånn jeg ;) 

Kos deg med dine 1,9 barn du. 

Anonymkode: 5fe77...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du leste ikke det som sto under det du siterte. 

Og så kan man jo lure på om det er de med best genetikk og høyest intelligens som får så mange barn eller ikke. 

I følge Google: https://www.thesun.co.uk/tech/4046838/the-west-is-getting-dumber-because-clever-people-arent-having-kids-shock-research-claims/amp/

Anonymkode: 79a80...baa

Dette kan stemme. Det er ikke de smarteste ut av oss som får en gjeng med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok mistet nyhets- og underholdningsverdien ja. Hvorfor skal alle være så glade på deres vegne forresten? Barnefødsler og familieforøkelse er ikke så spennende annet enn for de det gjelder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, O.G. skrev:

Dette kan stemme. Det er ikke de smarteste ut av oss som får en gjeng med barn.

Dessverre er jeg enig. De som er dårligst stilt er de første til å få barn av en eller annen grunn. Det er selvfølgelig bra mennesker som får barn, men jeg synes bare at de som har kommet dårligere ut i livet er så mye tidligere ute! Det verste er at de ikke bare får ett ofte...

Anonymkode: 3532a...4ac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at det er skremmende hvor trangsynte enkelte her er! Det virker jo som om alt over to barn er nærmest en henrettelse! Min mann og jeg har seks barn og de sliter oss virkelig ikke ut! Jeg kan lese ei bok, eller gå fjelltur eller besøke venninner, ALENE. Det samme kan min mann :) Vi har 6 barn der alle bor hjemme, vi bor i en bygd så husene er billige, vi har stor båt og luksushytte. Vi ferierer også i utlandet og har stor bil. Siden vi bor i bygda er det kort til alt. Barna sykler til fritidsaktiviteter og sykler hjem. Er det kamp, er det sjeldent vi må kjøre, men alle synes det er kjekt for vi har plass til så mange :) De eldste er IKKE barnevakter, men hjelper så klart til i huset, slikt de minste også må. Barna mine gjør det strålende på skolen og er veloppdragne. Mine og hans foreldre passer de ja, men bare fordi de vil det. Vi har vel knapt nok spurt, men spesielt min mor maser om å få ha de yngste. Vi synes det er koselig. Det er nok barn på oss nå, men hvert eneste barn var verdt det. Det er hektisk ja, men herregud så kjekt det er å ha huset fyllt opp av de vakre barna mine som leker og koser seg med hverandre. 

Vi fikk ikke noen stygge kommentarer på noen av barna, men selvsagt; med nr.2,3,4,5&6 var ikke jubelen hos de andre like stor. Men den var alltid like stor for oss❤️

Anonymkode: 6f58f...3ff

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du leste ikke det som sto under det du siterte. 

Og så kan man jo lure på om det er de med best genetikk og høyest intelligens som får så mange barn eller ikke. 

I følge Google: https://www.thesun.co.uk/tech/4046838/the-west-is-getting-dumber-because-clever-people-arent-having-kids-shock-research-claims/amp/

Anonymkode: 79a80...baa

Nei, hvis du ønsker at andre skal lese linkene du legger ut, fremstår det jo ikke spesielt clever å gjøre dem tilnærmet uleselige ;)

Men nå begynner diskusjonen å seile temmelig langt ut fra trådens opprinnelige tema. Jeg tror i alle fall det er tvilsomt at hele TS' omgangskrets har lest The Sun, og at det er derfor de velger å ikke gratulere?

Anonymkode: 1e207...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så leit at du må stille opp for andre enn deg selv,enig i at det er fryktelig irriterende. Ta det opp med de det gjelder,det har vi gjort,og det ble bedre. 

Du uttaler deg om at min familie med fire barn blir et pengesluk mtp jule/bursdagsgaver ol. Akkurat det trenger jo ikke du bekymre deg over vel? 

Du skriver du ikke irriterer deg,men jeg synes det virker sånn jeg ;) 

Kos deg med dine 1,9 barn du. 

Anonymkode: 5fe77...3ba

TS er lei seg for at ingen er særlig glade for familieforøkelsen, ikke engang hennes egen mor. Dette kan kanskje være forklaringen? Det er ikke en bekymring jeg har, men jeg forstår om familien har den. Det er altså et mulig svar på det ts spør om.

Jeg vet ikke hvordan det er med leseforståelse din, men jeg skriver ikke at jeg ikke er irritert. Jeg irriterer meg ikke over urettferdigheten foreldrene påfører egne barn, men de ekstra pliktene som faller på resten av samfunnet. Altså meg og de andre foreldrene som stiller opp når disse foreldrene ikke klarer å klone seg slik at de rekker et minimum av hva som forventes av en mor og far i dagens samfunn.

Anonymkode: fc5f6...ad1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS er lei seg for at ingen er særlig glade for familieforøkelsen, ikke engang hennes egen mor. Dette kan kanskje være forklaringen? Det er ikke en bekymring jeg har, men jeg forstår om familien har den. Det er altså et mulig svar på det ts spør om.

Jeg vet ikke hvordan det er med leseforståelse din, men jeg skriver ikke at jeg ikke er irritert. Jeg irriterer meg ikke over urettferdigheten foreldrene påfører egne barn, men de ekstra pliktene som faller på resten av samfunnet. Altså meg og de andre foreldrene som stiller opp når disse foreldrene ikke klarer å klone seg slik at de rekker et minimum av hva som forventes av en mor og far i dagens samfunn.

Anonymkode: fc5f6...ad1

Du skriver det ikke direkte,men du legger ut om alt som er fryktelig vanskelig med flere barn :)  Du virker svært irritert og maser i vei om hva du opplever som negativt. 

Du kan kutte ut hersketeknikkene,det biter ikke på meg. 

Anonymkode: 5fe77...3ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen familiar er like, så det fungerer sikkert fint med mange/få barn avhengig av ressurser og familie dynamikk. Trenger ikkje å dra alle over ein kam!

Tema for tråden er ikkje kva alle synest om folk som vil ha mange barn, men om skuffelsen over at "ingen" blir glad.

Vel det er jo fordi det "berre er ein til da". Er ikkje lika spennande + fordommar folk har.

Anonymkode: fc563...1bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hvis du ønsker at andre skal lese linkene du legger ut, fremstår det jo ikke spesielt clever å gjøre dem tilnærmet uleselige ;)

Anonymkode: 1e207...6eb

Når språket er norsk, så fremstår det lite smart å bruke engelsk. FYI. 

Anonymkode: 79a80...baa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Du kan kutte ut hersketeknikkene,det biter ikke på meg. 

Anonymkode: 5fe77...3ba

Beklager, jeg skal omformulere meg: Jeg tror det er greiere hvis du leser hva jeg faktisk skriver, i stedet for å tillegge meg meninger jeg ikke har.

Anonymkode: fc5f6...ad1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første gangen jeg ble kjent med noen som ventet nummer fire syntes jeg det var eksentrisk men litt søtt. Deres økonomi og familieforhold påvirker jo ikke meg, tenkte jeg. De vet sikkert hva de driver med... Etterhvert lærte jeg at det påvirker andre i stor grad. Dugnad? Nei, kan ikke, dugnad i barnehagen den dagen... FAU? Nei, satt med førstemann. 17.mai organisering? Nei, må gå i tog med nummer to. Pølsekiosken på fotballturnering? Går ikke, har tre som skal spille. I tillegg kommer: Kan nummer tre sitte på med dere, vi må være med nummer 4. Kan de ta med vårt barn noen gang? Nei, har ikke tid. Denne naive troen på at alle er med på "it takes a village" er bare slitsom for oss som må jobbe ekstra fordi tiden deres ikke strekker til. Særlig når det bare går én vei.

Det er sikkert søtt når alle er småbarn og en uniform gjeng. Men når ungene blir større kommer problemene. De er ikke på foreldremøter. De rekker ikke å følge med på miljøet ungene er i. De har ikke tid til leksehjelp for alle ungene. De håpefulle blir ikke sett og får ikke den oppfølgingen trenger. Det er tross alt ikke flere timer i døgnet til familier med 4+ barn enn familier som ligger på gjennomsnittet. Til syvende og sist er det ungene som taper på at mor og far leker Mormor og de 8 ungene.

Anonymkode: fc5f6...ad1

Barna taper altså på at mor og far leker mormor og de 8 ungene....... Hvor får du det i fra? Hva i all verden baserer du ditt utsagn på? 

Ikke en eneste her nevner ordet fellesskap. Jeg opplevde et mye større fellesskap og så at barna fikk en større fellesskapsfølelse når tredjemann kom til verden. Barna lærer seg å tilpasse seg en gruppedynamikk i en helt annen grad enn den ordinære 2 voksne + 2 barn - familien. Jeg merket med meg selv at man blir mye bedre på å bruke tiden bedre og ble selv en kløpper i multitasking. Noen av oss evner faktisk å se hvert enkelt barn, møte hvert enkelt barn og fordele oppmerksomheten på alle selv om man har 1-2 ekstra barn enn det 'ordinære'. 

FAU? Min erfaring er at på lik linje med at noen liker og evner å ha store familier (nærmest født til å ha en stor familie), så er det noen som bare 'er' den fødte FAU-forelderen. De stiller år etter år og bare har det i seg.

Det ergrer meg at dere tror barna lider fordi at de ikke blir sett eller hørt når man i realiteten har et utrolig sterkt fellesskap sammen og alle har funnet sin plass i gruppen. Det har mange fordeler for barna. Og ingen stunder er bedre enn de stundene hvor alle er samlet hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første gangen jeg ble kjent med noen som ventet nummer fire syntes jeg det var eksentrisk men litt søtt. Deres økonomi og familieforhold påvirker jo ikke meg, tenkte jeg. De vet sikkert hva de driver med... Etterhvert lærte jeg at det påvirker andre i stor grad. Dugnad? Nei, kan ikke, dugnad i barnehagen den dagen... FAU? Nei, satt med førstemann. 17.mai organisering? Nei, må gå i tog med nummer to. Pølsekiosken på fotballturnering? Går ikke, har tre som skal spille. I tillegg kommer: Kan nummer tre sitte på med dere, vi må være med nummer 4. Kan de ta med vårt barn noen gang? Nei, har ikke tid. Denne naive troen på at alle er med på "it takes a village" er bare slitsom for oss som må jobbe ekstra fordi tiden deres ikke strekker til. Særlig når det bare går én vei.

Det er sikkert søtt når alle er småbarn og en uniform gjeng. Men når ungene blir større kommer problemene. De er ikke på foreldremøter. De rekker ikke å følge med på miljøet ungene er i. De har ikke tid til leksehjelp for alle ungene. De håpefulle blir ikke sett og får ikke den oppfølgingen trenger. Det er tross alt ikke flere timer i døgnet til familier med 4+ barn enn familier som ligger på gjennomsnittet. Til syvende og sist er det ungene som taper på at mor og far leker Mormor og de 8 ungene.

Anonymkode: fc5f6...ad1

Jeg er tante til en søskenflokk på 5, og nå i voksen alder så sier de at de ser at det ikke var greit med så mange barn. De ser at de gikk glip v endel ting. Måtte ta ansvar tidlig da foreldrene ikke hadde overskudd. Ble ikke fulgt opp på skole og aktiviteter da foreldrene ikke hadde overskudd osv.

Også til ts og spørsmålet ditt. Hvorfor skal andre drive å glede seg. De har vel nok med seg og sitt. Holder det ikke at dere er glad for barnet? 

Anonymkode: b5dbb...16a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi var åtte søsken og det er en berikelse i voksen alder. Vi er en stor og nær familie som alle passer på hverandre selv om vi har spredt oss litt :)

Anonymkode: bc3e0...acc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og svare på tittelen: dere er ju glade?

Anonymkode: 52b1d...d4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes folk kan gratulere og «holde tankene for seg selv». Selv synes jeg fire barn høres helt grusomt ut, men jeg synes jo også at å tilbringe hver helg i bobil eller på fotballkamp høres grusomt ut - uten at jeg føler for å utbrodere det til alle som forteller meg at de elsker det....! Folk er jo forskjellige, og det er normalt å gratulere. 

Går ut fra at dere ikke bruker moren din overdrevet mye til barnevakt eller noe, for da kunne jeg forstått reaksjonen. 

Anonymkode: 49dab...196

Nei, hun sitter aldri barnevakt. Hun dumper innom på kaffe og oppvartning ca annenhver mnd. 

Ts

Anonymkode: 7dffd...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hactar skrev:

Med mindre dere baserer dere på avlastning fra familie og venner, synes jeg fok kan klappe igjen. Jeg kunne nok vært troende til å korrigere dem med "Gratulerer, heter det!" om noen var ufine.

Nei det gjør vi ikke. Vi har aldri barnevakt. Ingen gidder å passe 3 barn samtidig😅

ts

Anonymkode: 7dffd...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...