Gå til innhold

Strikking, flere farger på erme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når dere strikker erme, bruker dere 5 pinner, magic loop, addi trio eller liten rundpinne? Er så frustrert her, ensfarget går det fint med alle metodene og alt blir jevnt.

Om jeg strikker mønster blir det helt håpløst. Har brukt mest magic loop til nå, men da har det bare vært 6-12 rader med mønster på ermet. Overgangene er fine, men synes det er nesten umulig å få trådene bak til å ligge jevnt når man bytter pinne, slik at maskene i den ikke-dominante fargen blir store/løse om tråden er for slakk eller bittesmå om for stram. Spesielt ille blir det om tråden må tvinnes, og det blir en del av det med så mange farger - da blir det nesten trangt og all elasiteten forsvinner.

Skal strikke en genser som har mønster på alt bortsett fra vrangbordene, og det er 3-4 farger samtidig hele veien. Synes 5 pinner gir verst resultat, liten rundpinne (25cm) for knotete så de er egentlig ikke aktuelle. Så da blir det loop eller nye addi trio. Kjøpte et sett av addi, men forstår ikke helt fordelen over magic loop? eneste jeg har merket meg er at når man bytter pinne så ligger ikke forrige pinne på wiren slik at det blir noe slakkere overgang (om man ikke dytter tilbake til mini-wiren da).

Håper noen har råd til meg, har så lyst til å strikke ermer med mønster :)

(Har prøvd å google, men da får jeg bare opp hvordan man får mønsteret til å gå opp når man øker, hvordan telle ut fra midt på osv).

Anonymkode: 48dbf...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er best med magic loop på ermene, synes ikke det er noe vanskeligere å strikke mønster med det enn med å strikke "vanlig". Når jeg strikker mønster, har jeg bunnfargen på venstre finger og kaster med mønsterfargen. Passer på å dra maskene godt bortover mot høyre før jeg kaster, slik at det ikke blir for stramt bak. Du må nesten bare prøve deg fram til hva som funker best for deg.

Anonymkode: 63a32...444

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er best med magic loop på ermene, synes ikke det er noe vanskeligere å strikke mønster med det enn med å strikke "vanlig". Når jeg strikker mønster, har jeg bunnfargen på venstre finger og kaster med mønsterfargen. Passer på å dra maskene godt bortover mot høyre før jeg kaster, slik at det ikke blir for stramt bak. Du må nesten bare prøve deg fram til hva som funker best for deg.

Anonymkode: 63a32...444

Hvordan holder du med 3-4 farger da? Jeg har alle 4 på samme finger, og det går greit - men synes det tar veldig lang tid å flette inn alle trådene, og så tvinner jeg før jeg bytter pinne slik at det blir jevn - og da blir det klumpete med en farge + 3 under i tvinn hmm.. Kan kanskje tvinne inn alle på forskjellig sted, men da kommer det til å ta veldig lang tid.

Synes det mister all elastikk, men det er kanskje pga at garnet er bomullsblanding? Bruker addi trio nå, og da er det lett å rette ut/legge jevnt i overgangene, måtte ha dratt arbeidet ned på wiren for det samme på loop så ser iallefall at de har en fordel :)

Takk for svar

Anonymkode: 48dbf...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikker du med fire farger på samme omgang oppover hele ermet, i bomullsblanding? Det hadde jeg aldri orket! Så jeg skjønner at du syns det er utfordrende. Jeg har strikket mønstrete ermer og votter med magic loop (men ett erme om gangen), og opplever at overgangene blir best hvis jeg strammer ganske mye i trådene akkurat der. Men generelt har jeg ofte styrt unna prosjekter med noen omganger med flere enn to farger per runde. Hvis man må tvinne tråden mye blir det fort enten surr eller må flytte på nøstene hele tiden. Og så blir vel plagget mindre elastisk jo flere farger på samme runde? Så fire farger på runden, ja, hvis jeg i det hele tatt hadde orket å strikke det, ville jeg passet på strikkefastheten. Hvis det blir for stramt, vil det ikke være så mye å gå på hvis stoffet blir veldig uelastisk.

Men, noe jeg ikke har prøvd selv, er at det fins en måte å tvinne lange trådsprang på hvor du i stedet for å tvinne med høyre hånd, strikket masken hhv over eller under tråden. Husker ikke helt, men det er en teknikk som jeg tror gjør at du skal slippe å slippe pinnene ved tvinning. Kan det være i youtube-videoen til Paper tiger om mønsterstrikking jeg så det? Hvis ikke, er det uansett en fin video om emnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Strikker du med fire farger på samme omgang oppover hele ermet, i bomullsblanding?

Det er ensfarget vrangbord, så starter mønster med 3 farger noen runder, 12 tror jeg, så er det 3 runder med 4 farger og så 12 runder med 3 farger igjen osv. Plukker med den 4. fargen oppover så jeg slipper å feste garn hver gang, men hopper over noen runder (synes 12 runder er for langt sprang til å bare la den henge). Har gått opp fra pinne 3 til 4 på mønsteret, og strikkefastheten stemmer men vil si det er null elasitet.

Jeg tvinner slik du beskriver, så slipper ikke tråden - hender jeg må rette de litt opp på fingeren eneste, men har alle slik at de alltid er i samme rekkefølge. Trenger heller ikke surre ut nøstene med den metoden så liker den godt, eneste er at det kan skinne gjennom litt så passer på å tvinne inn farge over fargen under som er lik. Tror jeg så en film om fair isle da jeg startet.

Mønsteret er på en måte snudd på høyden, så om du ser for deg en standard nancy genser eller annet med 4 farger så er mønsteret oppover armene og ikke rundt om det gir mening (og da er det mange farger på en gang istedetfor en rotasjon med færre).

Siste genseren jeg strikker i bomullsmiks med mer enn 2 farger iallefall :fnise: Trodde bare jeg var håpløst dårlig til å strikke, men sånne prosjekt egner seg nok best i ren ull eller merino.

Anonymkode: 48dbf...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2018 den 20.28, AnonymBruker skrev:

Det er ensfarget vrangbord, så starter mønster med 3 farger noen runder, 12 tror jeg, så er det 3 runder med 4 farger og så 12 runder med 3 farger igjen osv. Plukker med den 4. fargen oppover så jeg slipper å feste garn hver gang, men hopper over noen runder (synes 12 runder er for langt sprang til å bare la den henge). Har gått opp fra pinne 3 til 4 på mønsteret, og strikkefastheten stemmer men vil si det er null elasitet.

Jeg tvinner slik du beskriver, så slipper ikke tråden - hender jeg må rette de litt opp på fingeren eneste, men har alle slik at de alltid er i samme rekkefølge. Trenger heller ikke surre ut nøstene med den metoden så liker den godt, eneste er at det kan skinne gjennom litt så passer på å tvinne inn farge over fargen under som er lik. Tror jeg så en film om fair isle da jeg startet.

Mønsteret er på en måte snudd på høyden, så om du ser for deg en standard nancy genser eller annet med 4 farger så er mønsteret oppover armene og ikke rundt om det gir mening (og da er det mange farger på en gang istedetfor en rotasjon med færre).

Siste genseren jeg strikker i bomullsmiks med mer enn 2 farger iallefall :fnise: Trodde bare jeg var håpløst dårlig til å strikke, men sånne prosjekt egner seg nok best i ren ull eller merino.

Anonymkode: 48dbf...e27

Imponerende at du har gitt deg i kast med dette, det høres strevsomt ut. ;) Er det en klassisk fair isle-genser du strikker? Personlig avbryter jeg sstrikkeprosjektet hvis jeg tror det blir ukomfortabelt i bruk, men mulig plagget er så romslig at null elastisitet ikke er et problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...