Gå til innhold

Sykelig overvektig - hvordan starter jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

14 hours ago, AnonymBruker said:

Herreguud, jeg mota meg skikkelig opp for å starte denne tråden! Også er dere jo bare fine og støttende jo :hjerte:
Den ene der ignorerer jeg glatt...

Noen skriver at alle kan trene på senter, start om jeg vil. Så da spør jeg, kan dere være HELT ærlige: Hva tenker dere om dere ser en sykelig overvektig trene? Som gjerne er skikkelig svett, andpusten, rød i ansiktet...
Bare lurer på om det er jeg som var kjempeuheldig på det forrige senteret, eller om det er slik overalt. Har ikke oppsøkt et senter på  mange år pga at jeg ble pekt på, ledd av, fikk kommentarer som feks "Vi får ikke lyst å trene når vi må se på flesket ditt som disser", "gå å ta en dusj nå, du stinker" (etter 5 min), "vet du i det hele tatt hvordan  du bruker den?", "hei tomaten!", "burde ikke du sitte hjemme og spise potetgull? Gått deg bort?" osv osv osv...

Anonymkode: 1e790...00f

Folk som kommer med slike kommentarer burde få advarsel.om utvisning fra senteret. Ethvert tremingssenter med en noenlumde oppegående daglig leder burde ha retningslinjer om dette.

Når jeg ser en virkelig overvektig person på senteret der jeg trener blir jeg full av beundring. Å gå opp trappa er omtrent dobbelt så tungt for ham/henne som for meg. Personen veier ikke nødvendigvis dobbelt så mye som meg, men er i mye dårligere form enn jeg. Likevel har den overvektige bestemt seg for å ta tak, og trosser blikk og kommentarer fra idiotene.

Jeg vet det kan være hardt, men prøv å heve deg over slike kommentarer. Hvis noen sier at de blir dårlige av å se på deg kan du svare at "da får du jammen snu blikket en annen vei". 

Det viktigste er å ha et system. Ha med en notatbok der du noterer hvor mange repetisjoner du klarer slik at du ser framgangen, og noter hvor mange watt du har tråkket i snitt på spinningsykkelen (hvis de har spinningsykler med wattmåler da). 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herreguud, jeg mota meg skikkelig opp for å starte denne tråden! Også er dere jo bare fine og støttende jo :hjerte:
Den ene der ignorerer jeg glatt...

Noen nevnte at jeg måtte passe på å justere kostholdet etter vekta etterhvert, der har jeg hjelp av ernæringsfysiolog :)
Det er vanskelig å få til å gå en time i stedet for en halvtime, men jeg kan kanskje se om jeg får til to halvtimesturer om dagen i stedet?
Sykle har jeg ikke gjort siden jeg var i en ulykke som 7-åring der jeg blant annet brakk flere bein. Har litt å jobbe med metalt før jeg kommer meg opp på en sykkel igjen :)
Takk for tips om staver når man går! Kan prøve på det om jeg går turer uten barnevogna.

Noen skriver at alle kan trene på senter, start om jeg vil. Så da spør jeg, kan dere være HELT ærlige: Hva tenker dere om dere ser en sykelig overvektig trene? Som gjerne er skikkelig svett, andpusten, rød i ansiktet...
Bare lurer på om det er jeg som var kjempeuheldig på det forrige senteret, eller om det er slik overalt. Har ikke oppsøkt et senter på  mange år pga at jeg ble pekt på, ledd av, fikk kommentarer som feks "Vi får ikke lyst å trene når vi må se på flesket ditt som disser", "gå å ta en dusj nå, du stinker" (etter 5 min), "vet du i det hele tatt hvordan  du bruker den?", "hei tomaten!", "burde ikke du sitte hjemme og spise potetgull? Gått deg bort?" osv osv osv...

Anonymkode: 1e790...00f

Hvilken? 

Anonymkode: af781...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom forresten på en annen treningsform du kan bedrive som ikke er så hard for leddene, nemlig roing, kajakk går også an.

Nils Jakob Hoff var kraftig overvektig som 15-åring. Så begynte han å ro, noen år senere tok han VM-gull i dobbelsculler: https://www.dagbladet.no/sport/nils-jakob-veide-110-kilo-som-15-aring-na-er-han-gullhap-i-ol/63218902

Det forutsetter selvsagt at du har mulighet til å ro der du bor. Ellers så er romaskin på treningsenteret en bra treningsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2018 den 7.59, AnonymBruker skrev:

 

Noen skriver at alle kan trene på senter, start om jeg vil. Så da spør jeg, kan dere være HELT ærlige: Hva tenker dere om dere ser en sykelig overvektig trene? Som gjerne er skikkelig svett, andpusten, rød i ansiktet...
Bare lurer på om det er jeg som var kjempeuheldig på det forrige senteret, eller om det er slik overalt. Har ikke oppsøkt et senter på  mange år pga at jeg ble pekt på, ledd av, fikk kommentarer som feks "Vi får ikke lyst å trene når vi må se på flesket ditt som disser", "gå å ta en dusj nå, du stinker" (etter 5 min), "vet du i det hele tatt hvordan  du bruker den?", "hei tomaten!", "burde ikke du sitte hjemme og spise potetgull? Gått deg bort?" osv osv osv...

Anonymkode: 1e790...00f

Absolutt ingenting. Jeg veide 120 kg første gang jeg satt min fot på et treningssenter selv og veier i dag 67 kg, så jeg vet det man kan klare det. Tenker ikke mer over en overvektig enn en normalvektig. 

Herregud for noen slemme mennesker. Det der sier så uendelig mye mer om de enn om deg. Forsøk igjen, de fleste av oss som henger på gymmet er bare hyggelige, hjelper deg gjerne også om du trenger hjelp med en øvelse eller to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er som tar skikkelig tak i dette, og med hjelp av ernæringsfysiolog. Hvis du går tur MED barnevogn får du jo litt trening for armer og overkropp i tillegg, særlig i oppoverbakker. 

Jeg blir målløs når du skriver hvilke kommentarer du fikk på treningssenteret : det der ville ALDRI blitt godtatt der jeg går!! Det er det til og med forbud mot singlet, alle må trene i Tskjorte.

Det er en grei stemning og ingen slenger med leppa mot ande som jeg har oppfattet. 

Hva med å kjøpe en romaskin til å ha hjemme? Ikke tungt for knærne, og man kan velge både motstand og hvor lenge man ror. Tror cluet for mange av oss er å legge til rette for enkle, nære treningsøkter som ikke krever så mye organisering eller et stort tidsvindu. 

Mange styrkeøvelser kan gjøres hjemme med egen kroppsvekt (altså uten utstyr), og så kan du jo også sjekke ut yoga. Jeg trodde man måtte være svært myk for å få til noe, men mange øvelser er som sakte styrkeøvelser og 'tar godt'. Her kan man finne videoer på nett, eller kjøpe yogakurs som man ser når man vil og trener hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...