Gå til innhold

Sykelig overvektig - hvordan starter jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er sykelig overvektig, og har vært det i alt for mange år. Nå er det på høy tid å snu trenden!

Kostholdet er tatt godt og grundig tak i, og jeg har gått ned en del bare på det. Nå vil jeg gjerne komme i gang med litt bevegelse også :)
Jeg trente mye for noen år siden, før jeg ble syk, og da var jeg sterk. Men jeg skjønner jo at jeg ikke kan forvente å starte rett på det nivået igjen. 😛
Jeg har treningsmatte og lette manualer hjemme. Jeg kvalifiserer ikke for trening via fysioterapeut, her finnes det ikke frisklivssentral, og ikke personlig trener. Det ER et trenings"senter" her (egentlig bare et rom), men jeg kjenner at jeg har en ganske lang vei å gå før jeg tør det Så jeg vil starte litt forsiktig hjemme. Jeg går turer hver dag, og har begynt med litt forsiktig strekking morgen og kveld. Jeg har alltid hatet cardio, men elsker styrke! Jeg vil så gjerne ta tak i ting, endre livsstilen, komme meg tilbake på rett spor! Men jeg vil gjøre det riktig! Og jeg vil ikke risikere å skade meg, og så bli satt tilbake på grunn av det. Fastlegen har venteliste lang som et vondt år, så jeg stikker ydmykt nesa frem her, og spør om litt tips. Tips til helt forsiktig trening, som egner seg å starte med for en som har vært så og si inaktiv i flere år?

Anonymkode: 1e790...00f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åååh så herlig å lese at du prøver å være god mot deg selv❤ har ingen tips, ville bare kommentere at du er rå😁

Anonymkode: 8080c...177

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lån et basseng

Anonymkode: cc18b...e78

Nærmeste er 3 timer unna :P Men jeg bruker det hver gang jeg er i nærheten av det! Elsker å svømme!

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åååh så herlig å lese at du prøver å være god mot deg selv❤ har ingen tips, ville bare kommentere at du er rå😁

Anonymkode: 8080c...177

Tusen takk! :hjerte: 

Anonymkode: 1e790...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg brukte slike low impact cardio videoer i begynnelsen. Og så startet jeg bare med styrketreningsvideoer, helt vanlige, bare tilpasset min styrke. Man får innmari gangsperre de første gangene, men det er helt vanlig, og handler om at musklene ikke er vant med å få rifter i seg. Den første gangen etter lenge var det dødelig vondt den første uka. Men i løpet av 3 uker (ja, så lenge!) sluttet jeg å få gangsperre og ble heller bare sliten i musklene. Det gjelder å lære seg forskjellen på syre og gangsperre, og det som er skade, der man ikke bør pushe seg videre. 

Mange styrkeøvelser har lettere variasjoner for de som er svakere. Jeg liker nå å bruke HASFIT sine videoer. 

Å gå i ulendt terreng, eller på sti og mark er veldig godt for kroppen. 

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv skrev: gå turer! Veldig smart, men prøv å gå minst en time ihvertfall hver dag. Etterhvert kan du begynne med rolig jogg, men ikke før du føler at du er lett nok i kroppen til det. Du kan få belastningsskader hvis du jogger med overvekt.

Siden du liker styrke vil jeg anbefale at du starter med helt basic øvelser som push-ups, sit-ups, planken, knebøy, utfall osv... Søk litt rundt på netten Så finner du sikkert mange fler. Jeg er veldig tilhenger av å bruke sin egen kroppsvekt til styrkeøvelser. Ta så mange du klarer og øk på etterhvert.

Vær stolt av deg selv. STÅ PÅ!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flink du er som tar grep om livet og helsen din! Svømming skal jo være veldig bra. Husk å være forsiktig med for mye jogging og lignende da overvekt kan gjøre at knærne blir veldig belastet ved den type trening. 

Jeg heier på deg! Du er flink!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sykkel? Sånn som man har inne mener jeg? Kommer ikke på hva de heter, men kan det være noe for deg? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå så raskt du kan ca 4 ganger i uka i ca 45 min. Ha bra musikk på ørene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! Jeg er sykelig overvektig, og har vært det i alt for mange år. Nå er det på høy tid å snu trenden!

Kostholdet er tatt godt og grundig tak i, og jeg har gått ned en del bare på det. Nå vil jeg gjerne komme i gang med litt bevegelse også :)
Jeg trente mye for noen år siden, før jeg ble syk, og da var jeg sterk. Men jeg skjønner jo at jeg ikke kan forvente å starte rett på det nivået igjen. 😛
Jeg har treningsmatte og lette manualer hjemme. Jeg kvalifiserer ikke for trening via fysioterapeut, her finnes det ikke frisklivssentral, og ikke personlig trener. Det ER et trenings"senter" her (egentlig bare et rom), men jeg kjenner at jeg har en ganske lang vei å gå før jeg tør det Så jeg vil starte litt forsiktig hjemme. Jeg går turer hver dag, og har begynt med litt forsiktig strekking morgen og kveld. Jeg har alltid hatet cardio, men elsker styrke! Jeg vil så gjerne ta tak i ting, endre livsstilen, komme meg tilbake på rett spor! Men jeg vil gjøre det riktig! Og jeg vil ikke risikere å skade meg, og så bli satt tilbake på grunn av det. Fastlegen har venteliste lang som et vondt år, så jeg stikker ydmykt nesa frem her, og spør om litt tips. Tips til helt forsiktig trening, som egner seg å starte med for en som har vært så og si inaktiv i flere år?

Anonymkode: 1e790...00f

Kan du ikke gå til fysioterapeut uten avtale? Dvs at du tar regningen selv. Du kam sikkert få hjelp til å sette opp et styrkeprogram tilpasset dine behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ikkje få alt for hardt ut i starten, kan gi belastingskader og øydelegg motivasjon.  Trening med kroppsvekt er ofte meir skånsomt i starten og muligens aliere deg med ei venninde for regelmessig turer. Ofte meir trivelig når dåkke er to😊 lykke til! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38

Gå en tur hver dag. Både jeg og min kone går raskt ned i vekt i foreldrepermisjonstiden. Vi har vårt andre barn som kun sover på dagtid mens vi går tur. 2 timer om dagen gjør underverker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flott at du er igang med det! Styrketrening er bra, men jeg vil heller prioritere kardio. Du trenger ikke å løpe, men ta lange turer. Gjerne oppover bakken (da har du både kardio og styrketrening samtidig). Eller eventuell prøve å gå så fort du kan. Hvis du må ta styrketrening, prøv å ta hele kroppen som f.eks. burpes.

Angående kosthold - jeg håper at du har tatt flere "delmål" istedet for et langt mål. Altså, 5 eller 10 kg ned per delmål (spørs hvor mye du veier). Må også passe på at antall kalorier må tilpasses til vekten du er i. Hvis du har f.eks. gått ned 10 kg, må du kanskje endre på antall kalorier (pga ny vekt). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-forleng turene dine/ eller økt intensiteten på dem ved at du går brattere, raskere osv. For å gå ned i vekt er det anbefalt å være aktiv med moderat intensitet i 60 min hver dag, og at man bør trene styrke 2 ganger i uka. 

- styrkeøvelser som fint kan gjøres hjemme i tillegg til dette: knebøy, foroverlent roing med manualer, brystpress med manualer, utfall, Skulderpress, tåhev, biceps curl, triceps kickbak og liggende bensenk. Med disse øvelsene får man trent hele kroppen, og man trenger ikke gjøre alle hver gang. 

- øk intensitet gradvis, og prioriter å bruk tid på aktiviteten du liker. Det er den som blir gjort og som lettest blir til nye vaner. 

-start på senter når du har lyst, Alle kan trene på senter.

Masse lykke til, du er kjempetøff!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! Jeg er sykelig overvektig, og har vært det i alt for mange år. Nå er det på høy tid å snu trenden!

Kostholdet er tatt godt og grundig tak i, og jeg har gått ned en del bare på det. Nå vil jeg gjerne komme i gang med litt bevegelse også :)
Jeg trente mye for noen år siden, før jeg ble syk, og da var jeg sterk. Men jeg skjønner jo at jeg ikke kan forvente å starte rett på det nivået igjen. 😛
Jeg har treningsmatte og lette manualer hjemme. Jeg kvalifiserer ikke for trening via fysioterapeut, her finnes det ikke frisklivssentral, og ikke personlig trener. Det ER et trenings"senter" her (egentlig bare et rom), men jeg kjenner at jeg har en ganske lang vei å gå før jeg tør det Så jeg vil starte litt forsiktig hjemme. Jeg går turer hver dag, og har begynt med litt forsiktig strekking morgen og kveld. Jeg har alltid hatet cardio, men elsker styrke! Jeg vil så gjerne ta tak i ting, endre livsstilen, komme meg tilbake på rett spor! Men jeg vil gjøre det riktig! Og jeg vil ikke risikere å skade meg, og så bli satt tilbake på grunn av det. Fastlegen har venteliste lang som et vondt år, så jeg stikker ydmykt nesa frem her, og spør om litt tips. Tips til helt forsiktig trening, som egner seg å starte med for en som har vært så og si inaktiv i flere år?

Anonymkode: 1e790...00f

Kjøp noen bøker om trening og ernæring....her inne har de ihvertfall ikke peiling og du kaster vekk tiden din. ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Flott om du finner et styrketreningsprogram. 

Ellers er hverdagsaktivitet supert. Har du sykkel? Sykle eller gå til butikken/jobben etc er undervurdert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør treningen lystbetont. Er du glad i å leke/spille/konkurrere? Ring en venn og lek med ball sammen. Lag små konkurranser. Spill badminton, hva som helst som gjør at du beveger hele kroppen. 

Når du går turer, bruk staver. Legg inn en økt underveis/på slutten med øvelser du kan gjøre ute, med egen kroppsvekt.

Anonymkode: 9f558...8e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All bevegelse er bedre enn stillesitting. 

Hvis du er veldig overvektig nå vil det nok være vanskelig å gå ned betydelig i vekt uten å kombinere styrketrening med utholdenhet. Den gode nyheten er at du trenger ikke drive på til du kjenner blodsmaken i munnen. Faktisk er det best om du begynner pent uten å kjøre deg i senk på hver tur. 

Hvis du er overvektig bør du drive utholdenhetstrening som ikke gir leddene dine for høy belastning. Da er det to treningsformer som er bra: Svømming og sykling. Sykkelen må være riktig innstilt for deg, og den må være solid. Hvis du er tung vil en billig sykkel bli utslitt fort. Du trenger ikke noen svinedyr sykkel, men den kan ikke være av de aller billigste. 

Ellers koster flaskeholder og vannflaske svært lite, men det er nødvendig hvis du skal bruke sykkel som treningsform. Prestasjonsevnen reduseres kraftig ved dehydrering. 

Mitt beste tips til deg er å ha en eller to faste runder, men også variere med andre runder for å unngå kjedsomhet. Stopp opp på steder der det er fin utsikt, stå og se utover og tenk at "jeg er jammen heldig som bor i dette vakre landet". Sykle den faste runden minst én gang annenhver uke, slik at du kan se hvordan progresjonen er. Etter hvert kan du gjøre runden lenger. 

Det som er bra med utholdenhetstrening for deg er at hvileforbrenningen øker markant hvis du trener utholdenhet 3-4 ganger i uka, dessuten fungerer sultfølelsen og fordøyelsen bedre. 

Edit: Glemte å si at du må passe på å bruke lette nok gir. Tråkkfrekvensen skal ligge på 80-90 omdreininger i minuttet, altså litt mer enn én omdreining per sekund, da har du lett nok gir, og vil forhåpentligvis ikke få kneskader. Når du sykler skal også knærne peke rett fram, ikke ut til siden.

Endret av Wiggins
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreguud, jeg mota meg skikkelig opp for å starte denne tråden! Også er dere jo bare fine og støttende jo :hjerte:
Den ene der ignorerer jeg glatt...

Noen nevnte at jeg måtte passe på å justere kostholdet etter vekta etterhvert, der har jeg hjelp av ernæringsfysiolog :)
Det er vanskelig å få til å gå en time i stedet for en halvtime, men jeg kan kanskje se om jeg får til to halvtimesturer om dagen i stedet?
Sykle har jeg ikke gjort siden jeg var i en ulykke som 7-åring der jeg blant annet brakk flere bein. Har litt å jobbe med metalt før jeg kommer meg opp på en sykkel igjen :)
Takk for tips om staver når man går! Kan prøve på det om jeg går turer uten barnevogna.

Noen skriver at alle kan trene på senter, start om jeg vil. Så da spør jeg, kan dere være HELT ærlige: Hva tenker dere om dere ser en sykelig overvektig trene? Som gjerne er skikkelig svett, andpusten, rød i ansiktet...
Bare lurer på om det er jeg som var kjempeuheldig på det forrige senteret, eller om det er slik overalt. Har ikke oppsøkt et senter på  mange år pga at jeg ble pekt på, ledd av, fikk kommentarer som feks "Vi får ikke lyst å trene når vi må se på flesket ditt som disser", "gå å ta en dusj nå, du stinker" (etter 5 min), "vet du i det hele tatt hvordan  du bruker den?", "hei tomaten!", "burde ikke du sitte hjemme og spise potetgull? Gått deg bort?" osv osv osv...

Anonymkode: 1e790...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...