AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #1 Del Skrevet 10. juni 2018 HER ER ORDENE SOM SKILLER SEG UT FORDELT PÅ LANDETS FYLKER: Finnmark: Legge eller scanne Troms: Scanne eller swipe Nordland: Scanne eller swooshe Trøndelag: Bippe, tæppe og swooshe Møre og Romsdal: Scanne og blæste Sogn og Fjordane: Scanne og swipe Hordaland: Raske, bipe og swooshe Rogaland: Bipe eller holde Vest-Agder: Bipe Aust-Agder: Scanne og bippe Telemark: Bippe Vestfold: Swipe Buskerud: Holde Oppland: Swooshe Hedmark: Blæste Østfold: Bippe, tæppe Akershus: Scanne og tæppe Oslo: Tappe, Tæppe Ja, når du holder kortet inntil betalingsterminalen, hva gjør du da? Jeg sier Swipe eller pipe! 🙂 Er fra Vestfold. Blæste passer jo ikke inn på lista i det hele tatt, for det ordet har jo en helt annen betydning i mitt hodet. Her sier man "han blæsta alle lotto-pengene på øl", som i at det betyr "brukte alle pengene". Fyr løs! Anonymkode: 72d76...17c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #2 Del Skrevet 10. juni 2018 Oversikten er forøvrig hentet fra Tb.no (Tønsbergs blad). Anonymkode: 72d76...17c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #3 Del Skrevet 10. juni 2018 Bor i Agder og sier «svei av» alle pengene på øl. Ordet «bipe» brukes som «pipe» altså bipelyden i stede for pipelyden. Anonymkode: e9c8e...7ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #4 Del Skrevet 10. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bor i Agder og sier «svei av» alle pengene på øl. Ordet «bipe» brukes som «pipe» altså bipelyden i stede for pipelyden. Anonymkode: e9c8e...7ae Og. For kontantløs betaling er det vippse, ett eget ord for å dra kortet over betalingsautomaten har jeg ikke hørt noen bruke. Er litt usikker på hva du vil med HI. Anonymkode: e9c8e...7ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #5 Del Skrevet 10. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Og. For kontantløs betaling er det vippse, ett eget ord for å dra kortet over betalingsautomaten har jeg ikke hørt noen bruke. Er litt usikker på hva du vil med HI. Anonymkode: e9c8e...7ae KontaKtløs betaling😊 Jeg har ikke noe ord for det enda, men antar at jeg ville sagt "beepe". Fra Østlandet. Anonymkode: 17388...c63 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #6 Del Skrevet 10. juni 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og. For kontantløs betaling er det vippse, ett eget ord for å dra kortet over betalingsautomaten har jeg ikke hørt noen bruke. Er litt usikker på hva du vil med HI. Anonymkode: e9c8e...7ae Blir mer vanlig å bare legge kortet inntil automaten nå, ikke "dra kortet gjennom" som før. Spørsmålet er hva du vil kalle handlingen å legge kortet mot betalingsterminalen. Kontantløs betaling er noe annet. Anonymkode: 72d76...17c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #7 Del Skrevet 10. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Blir mer vanlig å bare legge kortet inntil automaten nå, ikke "dra kortet gjennom" som før. Spørsmålet er hva du vil kalle handlingen å legge kortet mot betalingsterminalen. Kontantløs betaling er noe annet. Anonymkode: 72d76...17c Det skjønte jeg men vi har ikke noe eget ord for det. Anonymkode: e9c8e...7ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #8 Del Skrevet 10. juni 2018 Jeg pleier å bippe kortet. Anonymkode: 1716b...1b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #9 Del Skrevet 10. juni 2018 Oslo her. Jeg sier bipe. Anonymkode: 42944...c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2018 #10 Del Skrevet 10. juni 2018 Kommer fra Østfold, bor i Oppland, aldri hørt noen av ordene. Sier "dra kortet", i hentyening at jeg drar det opp av lommeboken for å betale. Anonymkode: f0ff5...4f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #11 Del Skrevet 14. juni 2018 Jeg har ikke fått sånt kort enda. Men i butikker, spesielt da jeg var i England, spurte de «does your card have wifi?». Kjæresten min har sånn kort, og vi har sagt «betale med wifi». 😛 Vi visste ikke om det før vi ble spurt om vi hadde wifi på kortet, så da ble det «betale med wifi». Blæste var kult da hahahaha. Ellers er det vel mer logisk med bipe? Vet ikke om det sier bip? Kanskje legge? Anonymkode: 0fda2...13c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #12 Del Skrevet 15. juni 2018 Jeg bor i Hedmark og har aldri noensinne hørt at noen har brukt blæste om det der. Det gir ikke mening i det hele tatt. Tror de aller fleste jeg kjenner sier scanne og bippe. Anonymkode: e9b65...f80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
H80 Skrevet 16. juni 2018 #13 Del Skrevet 16. juni 2018 Jeg sier "betale". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmelise Skrevet 16. juni 2018 #14 Del Skrevet 16. juni 2018 På 11.6.2018 den 1.01, AnonymBruker skrev: Kommer fra Østfold, bor i Oppland, aldri hørt noen av ordene. Sier "dra kortet", i hentyening at jeg drar det opp av lommeboken for å betale. Anonymkode: f0ff5...4f1 Vestfold her, sier også "dra kortet" Aldri hørt noen si "pipe" heller, "bipping" er gjerne mer en hentydning til at man scanner varen inn i kassa enn noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå