Gå til innhold

Schizofreni


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, waco skrev:

Fortell heller litt om dengang du opplevde psykosen eller var med en som er psykotisk?

Andre sin lidelse er ikke noe å ha gøy med! du burde skamme deg.

Anonymkode: af0cb...dbb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, waco skrev:

Jeg har snakket med en som var i akutt psykose, han var rabiat, sinna, hadde ikke spist eller sovet på mange dager. Mest sannsynlig gikk han på amfetamin.

Okah, han mente at broren min hadde hacket hardisken på playstation hans. Greit, han ringte meg og ikke for å anklage meg, spurte han meg pent om jeg kunne be broren min slutte å hacke hardisken på playstationen hans. Ikkenoe problem sa jeg til han, - faktisk så oppmuntret jeg han til å ringe flere folk, - for det kunne jo tenkes at flere enn broren min hadde hacket han. Javisst reagerte han! Selvfølgelig var det flere som drev med dette her! 

Samtalen som begynte som en trussel/sinna psykose prat utviklet seg til å bli noe av det morsomste jeg har opplevd på telefonen. Jeg fikk han til å sjekke ledninger ut i gangen og til å dekke til alle gardinene sine. Det var gøyalt når jeg tenker meg om, - han var så lettpåvirkelig og så redd at jeg ikke klarte å la være å tøyse litt med han.

Fatter ikke hvordan du kan gjøre det mot en person som er i psykose, det er rett og slett slemt. 

I min psykose fryktet jeg for livet mitt. Jeg gikk med kniv, og hadde noen kommet for nære kunne utfallet blitt fatalt. Altså veldig lite spennende..... Det er bare flaks at jeg ikke ble drapsmann. 

Anonymkode: 1fab5...130

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fatter ikke hvordan du kan gjøre det mot en person som er i psykose, det er rett og slett slemt. 

I min psykose fryktet jeg for livet mitt. Jeg gikk med kniv, og hadde noen kommet for nære kunne utfallet blitt fatalt. Altså veldig lite spennende..... Det er bare flaks at jeg ikke ble drapsmann. 

Anonymkode: 1fab5...130

Jeg og fryktet for livet mitt i psykose, jeg trodde bestevenninna mi skulle være i leiligheten min og tømme bankkontoene mine så jeg ringte politiet og skrek bedrageri!! De la på, så jeg hoppet i en taxi hjem til leiligheten for å stoppe henne. Da trodde jeg hun ville drepe meg for å ta henne på fersken. Hørte henne komme opp trappen for å ta meg. 

 

Men hun kom ikke. Så akkurat den vrangforestillingen gled litt over og jeg ringte henne. Hun sa jeg burde legges inn. Om hun hadde begynt å spøke om at hun virkelig ønsket drepe meg hadde det vært ufattelig slemt!! Jeg ble lagt inn og fikk hjelp takket være henne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært sammen med hundrevis av psykotiske pasienter. Det du skriver, viser at du ikke en gang forstår grunnpremissene. Slutt å våse nå.

Anonymkode: 757bb...423

Jeg er en mann som innrømmer at jeg ikke kan like mye som deg her. Det er jo derfor jeg spør om du kan fortelle eller dele noen historier. Grunnen er at da kan vi lære oss forskjellen mellom psykose og det å være normal? Hva er det en med psykose gjør som ingen andre gjør for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en form for schizofreni og har hatt en del psykoser. Stort sett lyd/lys/synsforstyrrelser, men har også vært paranoid. Særlig i forhold til helsepersonell. Jeg tror de er ute etter å fange meg, noe som selvfølgelig fører til tvangsinnleggelse og dermed får jeg litt rett. I disse periodene tror jeg ikke noe på at jeg er syk. Jeg tror diagnosen er noe familien har funnet på for å begrense meg.

Jeg har et par slektninger med psykiske lidelser (bipolar) og jeg hadde også denne diagnosen i flere år. Den nye diagnosen ble satt etter en forverring etter fryktelig stress over lang tid. Hadde jeg ikke opplevd dette hadde jeg kanskje fremdeles vært "kun" bipolar.

Jeg har medisiner som fungerer godt og følges opp av helsevesenet. Etter svært intensiv behandling i noen år er jeg i dag så godt som fri for symptomer. Men jeg må ta godt vare på meg selv, for stress, sult, mangel på søvn, alkohol osv kan utløse psykoser i større eller mindre grad. Ellers er ikke sykdommen merkbar.

Anonymkode: f01a3...c2c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, waco said:

Jeg er en mann som innrømmer at jeg ikke kan like mye som deg her. Det er jo derfor jeg spør om du kan fortelle eller dele noen historier. Grunnen er at da kan vi lære oss forskjellen mellom psykose og det å være normal? Hva er det en med psykose gjør som ingen andre gjør for eksempel?

Folk som er i en aktiv psykose oppfatter ikke virkeligheten som andre. De opplever den i usammenhengende fragmenter, og for å forsøke å skape mening i dette, vil en schizofren hjerne prøve å lage sammenhenger av alle de usammenhengende imoulsene den ikke klarer å prosessere. Det fører ofte til merkelige forestillinger, som gjerne er preget av aggresjon, frykt eller paranoia. Hvis psykosen er ledet av syns- eller hørselshallusinasjoner, er disse like virkelige for pasienten som om de skulle vært reelle. Noen kan forstå at slike fenomener ikke er reelle. for andre er slike fenomener like virkelige som din tilstedeværelse, og det at du benekter noe så åpenbart, kan føre til at de mistenker deg for å ha skumle motiver. Enkelte kan til og med ha hallusinasjoner som innbefatter lukt og berøring. for dem er dette helt virkelige fenomener, som de må forholde seg til. det nytter ikke å argumentere rasjonelt, for pasientens virkelighetsoppfatning er ikke under kontroll av noen rasjonell tankegang. Dette kan fōre til bisarr oppførsel og uforståelige reaksjonsmønstre. Da er det viktig å gi pasienten ro og trygge, forutsigbare rammer. Å begynne å tøyse med dem og bygge opp under paranoide vrangforestillinger slik du gjorde, er slemt og kan være svært farlig.

Hvis du ikke forstår dette, må du holde deg lamgt unna mennesker i osykose, og i hvert fall ikke skrive om det på nettet.

Anonymkode: 757bb...423

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som er i en aktiv psykose oppfatter ikke virkeligheten som andre. De opplever den i usammenhengende fragmenter, og for å forsøke å skape mening i dette, vil en schizofren hjerne prøve å lage sammenhenger av alle de usammenhengende imoulsene den ikke klarer å prosessere. Det fører ofte til merkelige forestillinger, som gjerne er preget av aggresjon, frykt eller paranoia. Hvis psykosen er ledet av syns- eller hørselshallusinasjoner, er disse like virkelige for pasienten som om de skulle vært reelle. Noen kan forstå at slike fenomener ikke er reelle. for andre er slike fenomener like virkelige som din tilstedeværelse, og det at du benekter noe så åpenbart, kan føre til at de mistenker deg for å ha skumle motiver. Enkelte kan til og med ha hallusinasjoner som innbefatter lukt og berøring. for dem er dette helt virkelige fenomener, som de må forholde seg til. det nytter ikke å argumentere rasjonelt, for pasientens virkelighetsoppfatning er ikke under kontroll av noen rasjonell tankegang. Dette kan fōre til bisarr oppførsel og uforståelige reaksjonsmønstre. Da er det viktig å gi pasienten ro og trygge, forutsigbare rammer. Å begynne å tøyse med dem og bygge opp under paranoide vrangforestillinger slik du gjorde, er slemt og kan være svært farlig.

Hvis du ikke forstår dette, må du holde deg lamgt unna mennesker i osykose, og i hvert fall ikke skrive om det på nettet.

Anonymkode: 757bb...423

Kan du komme på noen konkrete eksempler på psykotisk atferd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, waco said:

Kan du komme på noen konkrete eksempler på psykotisk atferd?

Kan ikke du lese en bok? Jeg er ikke her for å undervise deg.

Anonymkode: 757bb...423

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan ikke du lese en bok? Jeg er ikke her for å undervise deg.

Anonymkode: 757bb...423

Hallo, la oss si at du har en psykose og en vrangforestilling som ikke stemmer. For eksempel du antar at fremmede på kvinneguiden er slemme og gjør onde ting. Da kan man ha en samtale som dette her.

Du med psykose - Du gjør slemme ting.

Jeg normal - Forklar hva du mener.

Du med psykose - Jeg er ikke her for å undervise deg!

Du med psykose - Kan du ikke lese en bok!

Jeg normal - Hva mener du egentlig med denne aggressive fremtoning mot en mann som bare forteller at han ønsker å lære?

Hva svarer du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, waco skrev:

Kan du komme på noen konkrete eksempler på psykotisk atferd?

ut i fra 

 

2 minutter siden, waco skrev:

Hallo, la oss si at du har en psykose og en vrangforestilling som ikke stemmer. For eksempel du antar at fremmede på kvinneguiden er slemme og gjør onde ting. Da kan man ha en samtale som dette her.

Du med psykose - Du gjør slemme ting.

Jeg normal - Forklar hva du mener.

Du med psykose - Jeg er ikke her for å undervise deg!

Du med psykose - Kan du ikke lese en bok!

Jeg normal - Hva mener du egentlig med denne aggressive fremtoning mot en mann som bare forteller at han ønsker å lære?

Hva svarer du da?

Med den type kverulering ville jeg trodd du har denne lidelsen selv mr waco. 

Anonymkode: f1560...9bd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, waco skrev:

Hallo, la oss si at du har en psykose og en vrangforestilling som ikke stemmer. For eksempel du antar at fremmede på kvinneguiden er slemme og gjør onde ting. Da kan man ha en samtale som dette her.

Du med psykose - Du gjør slemme ting.

Jeg normal - Forklar hva du mener.

Du med psykose - Jeg er ikke her for å undervise deg!

Du med psykose - Kan du ikke lese en bok!

Jeg normal - Hva mener du egentlig med denne aggressive fremtoning mot en mann som bare forteller at han ønsker å lære?

Hva svarer du da?

Det du spør etter er svært privat for mange og du kan ikke forvente å få servert spennende historier bare fordi en person har svart på en tråd. Vedkommende har ingen forpliktelser overfor deg eller andre nysgjerrige og å antyde at vedkommende er psykisk syk fordi du ikke får viljen din er bare barnslig.

Anonymkode: f01a3...c2c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ut i fra 

 

Med den type kverulering ville jeg trodd du har denne lidelsen selv mr waco. 

Anonymkode: f1560...9bd

Ok. La oss si at jeg har psykose da. Hvordan kan jeg vite forskjellen mellom vrangforestillinger og forestillinger? Er det som forskjellen mellom tro og vantro? Og hva er forskjellen der da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Wacko er i psykose nå..?

Du virker litt ute av balanse.;)

🤪

Anonymkode: 6c95b...b5c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er bokstavene på skjermen grønne, wacko? Og kommer en og en? Sånn var det for meg under psykose

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, aiba skrev:

Er bokstavene på skjermen grønne, wacko? Og kommer en og en? Sånn var det for meg under psykose

Jeg skjønner ikke hva mobbing skal være godt for! Forresten kommer bokstavene to og to så jeg tror ikke jeg har psykose.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, waco skrev:

Jeg skjønner ikke hva mobbing skal være godt for! Forresten kommer bokstavene to og to så jeg tror ikke jeg har psykose.

 

Just checking

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Les boken "imorgen var jeg alltid en løve"

Anonymkode: 0829c...0b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, waco said:

Hallo, la oss si at du har en psykose og en vrangforestilling som ikke stemmer. For eksempel du antar at fremmede på kvinneguiden er slemme og gjør onde ting. Da kan man ha en samtale som dette her.

Du med psykose - Du gjør slemme ting.

Jeg normal - Forklar hva du mener.

Du med psykose - Jeg er ikke her for å undervise deg!

Du med psykose - Kan du ikke lese en bok!

Jeg normal - Hva mener du egentlig med denne aggressive fremtoning mot en mann som bare forteller at han ønsker å lære?

Hva svarer du da?

Sett deg inn i det du snakker om, i stedet for å kverulere med tåpelige innlegg.

1 hour ago, waco said:

Ok. La oss si at jeg har psykose da. Hvordan kan jeg vite forskjellen mellom vrangforestillinger og forestillinger? Er det som forskjellen mellom tro og vantro? Og hva er forskjellen der da?

Du kan ikke vite forskjellen. Det er en del av sykdomsbildet at du ikke klarer å skille hva som er virkelig og ikke.

Anonymkode: 757bb...423

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, waco skrev:

Ok. La oss si at jeg har psykose da. Hvordan kan jeg vite forskjellen mellom vrangforestillinger og forestillinger? Er det som forskjellen mellom tro og vantro? Og hva er forskjellen der da?

En psykose, uansett hva det kommer av er en psykose. Graden er varierende. Du kan være manisk depressiv, schizofren, eller feks ha en alvolig depresjon. Man kan også få kortvarig psykose av alkohol og andre rusmidler.  

Det er alvolig. Skal forklare nærmere hvorfor. Ja, flere med psykiske lidelser er særdeles smarte og man skal ikke undervurdere tanker. Skriv det ned! Fantastiske kunstnere har blant annet malt i denne tilstanden. 

Jeg har selv møtt på ulike psykotiske mennesker. Vrangforestillinger har alltid vært en del av det. Hvordan å få en person til å forstå egen tilstand i en slik situasjon er nesten umulig, for deres oppfatning er jo ikke inntakt med hva alle andre oppfatter. Noen blir helt svarte i øyene og havner i blackout tilstand. Dette er veldig farlig.

Man kan ikke planlegge å ikke havne i denne fasen.

 Fra den såkalte positive, kreative, Kverulerende, mistenksomme, høy på seg selv, sterk redsel, høre og følge stemmer som man tror finnes, forfølgelsetanker, tilbaketrekning overnaturlige evner, se ting på veggen, konspirasjonsteorier og ideer. Apati og føle at man må gjemme seg osv osv. Listen er lang og ytterst forskjellig fra person til person. 

Det jeg tror du tenker på er såkalte positive virkninger av en psykose. Det oppfattes trolig som fint fordi det kan være et tankekjør som virker kreativt og kanskje til og med løsningsorientert.. ja så langt det ikke havner ned i angst skalaen osv. Ingen psykose er lik. Likevel like alvorlig da man selv ikke kan kontrollerere hvilken retning psykosen tar. Hvordan andre oppfatter en i en slik tilstand er gjerne ugjenkjennelig for den som er i det eller vil ufarligegjøre sykdom og tilstand. Det er ingen grunn til å være redd for mennesker med schizofren lidelse på generelt basis, men pårørende må vite om hvilke symptomer man skal se etter for å få de tidlig til behandling. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, waco skrev:

Du tenkte ikke at du kunne ta feil?

Når du tror noen skal drepe deg analyserer du ikke dine egne tanker? Du bare tror at noen skal drepe deg og ferdig med det? Og det eneste du gjør er bare å nekte å spise mat?

Jeg har bestandig vært litt oppgitt over dere som tror på deres egne tanker. Det må vel være slitsomt dette her?

Og hvis du virkelig mente at noen skulle drepe deg med å putte gift i maten din, - hvorfor lot du dem ikke smake på maten først?

Jeg hadde ikke orket å være venn med en sånn person. Tenk om vi sitter på cafe ,- og du plutselig tror at jeg skal drepe deg. Og jeg er ikke en som lar mennesker være paranoide og schizofrene helt uten grunn, jeg hadde spurt, - hvorfor?

 

Er du serr? Schizofreni handler jo nettopp om sammenfall mellom tanker og tro. Tvilen er borte. Man lever i "en annen verden". Det er en alvorlig sinnssykdom, ikke noe du kan fikse ved å stille litt sånne "rasjonelle" spørsmål. Kjæresten min er schizo, tro meg, han klarer helt fint å skille dette daglig, men ikke under psykose for eksempel. Du er for enkel.

Anonymkode: 32608...a9e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...