Gå til innhold

Schizofreni


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som kjenner til denne psykiske lidelsen? Hvordan fungerer den? Er den arvelig? Hvordan er det å leve med noen med schizofreni og hvordan påvirker det menneskene rundt? 

Ville du datet noen hvor schizofreni var i veldig nær familie? 

Anonymkode: 04b84...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som kjenner til denne psykiske lidelsen? Hvordan fungerer den? Er den arvelig? Hvordan er det å leve med noen med schizofreni og hvordan påvirker det menneskene rundt? 

Ville du datet noen hvor schizofreni var i veldig nær familie? 

Anonymkode: 04b84...16f

Kort fortalt: Det gir livet et ekstra «kick». Vet ikke hva annet jeg skal svare. Det skjer mye sprøtt i en schizofrens verden. Date en schizofren, så vil alle andre menn bli dødsens kjedelige. 

Anonymkode: 8ca40...654

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kort fortalt: Det gir livet et ekstra «kick». Vet ikke hva annet jeg skal svare. Det skjer mye sprøtt i en schizofrens verden. Date en schizofren, så vil alle andre menn bli dødsens kjedelige. 

Anonymkode: 8ca40...654

Jeg mener om det er en stor sjanse for at barna jeg får vil arve denne lidelsen? Så du mener det er utelukkende positivt med schizofreni?

Anonymkode: 04b84...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har schizofreni. Verken jeg selv eller andre merker noe til lidelsen i det daglige, men det kan merkes av de som kjenner meg de gangene jeg får tilbakefall. Jeg sover alt for mye eller alt for lite, kommer meg ikke ut av sengen, spiser ikke og sliter generelt med å ta vare på meg selv. Hvordan lidelsen er og hvordan den påvirker de rundt kommer jo helt an på hvordan man er rammet av lidelsen og hvor hardt man er rammet. Dette er veldig individuelt. Hørsel og syns hallusinasjoner samt vrangforestillinger er de vanligste symptomene. Jeg trodde for eksempel at jeg ble forgiftet ved at de puttet gift i maten min og nektet å spise, jeg trodde også at de ansatte på den akuttpsykiatriske avdelingen planla å drepe meg enten ved å skyte meg eller ved å evakuere hele bygningen og sette fyr på alt så jeg brant inne. Schizofreni er ikke arvelig. 

Anonymkode: 0db0b...35b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har schizofreni. Verken jeg selv eller andre merker noe til lidelsen i det daglige, men det kan merkes av de som kjenner meg de gangene jeg får tilbakefall. Jeg sover alt for mye eller alt for lite, kommer meg ikke ut av sengen, spiser ikke og sliter generelt med å ta vare på meg selv. Hvordan lidelsen er og hvordan den påvirker de rundt kommer jo helt an på hvordan man er rammet av lidelsen og hvor hardt man er rammet. Dette er veldig individuelt. Hørsel og syns hallusinasjoner samt vrangforestillinger er de vanligste symptomene. Jeg trodde for eksempel at jeg ble forgiftet ved at de puttet gift i maten min og nektet å spise, jeg trodde også at de ansatte på den akuttpsykiatriske avdelingen planla å drepe meg enten ved å skyte meg eller ved å evakuere hele bygningen og sette fyr på alt så jeg brant inne. Schizofreni er ikke arvelig. 

Anonymkode: 0db0b...35b

Leit å høre. Schizofreni er arvelig jo 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde en venninne med paranoid schizofreni, men måtte kutte henne ut.

hun hadde ever ending vrangforestillinger, og når de begynte å omhandle meg selv, ble jeg ganske såret og orket ikke mer.

jeg ser jo nå det er ingen grunn til å bli såret, men jeg har selv en lidelse som jeg har slitt mye med, som hun trodde at jeg faket for å få penger fra nav mens jeg var hemmelig billioner.

hun var ganske god på å finne folks såre punkter og trykket hardt. så hadde hun ingen sosial intelligens og kom med de mest flaue utsagn i offentligheten.

medisinene hjalp ikke, hun fikk bare mer stemmer i hodet av de sa hun.

men jeg tror nok de hjalp litt, for det var når hun hadde gått lenge uten medisiner at hun begynte prate veldig mye om vrangforestilllingene sine.

Alt i alt en utrolig morsom og snill jente som jeg savner og jeg håper hun fikk den hjelpen hun trengte og sårt ønsket seg til slutt.

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å date en som hadde schizofreni i nær familie.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Leit å høre. Schizofreni er arvelig jo 

Det er behandlerne mine som har sagt til meg at det ikke er det, men om du har linker til forskning som sier at det er det så link det gjerne, for jeg vil gjerne lese om det.

Anonymkode: 0db0b...35b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener om det er en stor sjanse for at barna jeg får vil arve denne lidelsen? Så du mener det er utelukkende positivt med schizofreni?

Anonymkode: 04b84...16f

Schizofreni er arvelig. Men selv om dine barn får sykdomsgenet, er det ikke dermed sagt at sykdommen bryter ut.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man være schizofren uten hallusinasjoner? Eller må man ha det for å kunne være det? Hva er kriteriene som må være «utfylt» isåfall?

Anonymkode: b9054...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er behandlerne mine som har sagt til meg at det ikke er det, men om du har linker til forskning som sier at det er det så link det gjerne, for jeg vil gjerne lese om det.

Anonymkode: 0db0b...35b

"En femte gruppe er schizofreni, som utgjør et knippe av relaterte forstyrrelser. Lidelsen er den mest alvorlige av samtlige forstyrrelser og treffer alle samfunn og samfunnsgrupper. (...) Lidelsen er delvis genetisk bestemt, er korrelert med systematiske endringer i hjernens funksjoner"

- Carl-Erik Grenness, Hva er psykologi, side 99.

Anonymkode: d2d20...411

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

http://illvit.no/medisin/sykdommer/schizofreni-er-mer-arvelig-vi-har-trodd

Hadde ikke rotet meg bort i en som har denne diagnosen. At noen faktisk kan si det er positivt med schizofreni sier mye om den personen.

Anonymkode: 40917...3d8

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/schizofreni/schizofreni-oversikt/

Anonymkode: 40917...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man være schizofren uten hallusinasjoner? Eller må man ha det for å kunne være det? Hva er kriteriene som må være «utfylt» isåfall?

Anonymkode: b9054...1f5

Ja, man kan være schizofren uten å ha hallusinasjoner. Det står litt om hvordan schizofreni blir diagnostisert her: https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/schizofreni/schizofreni-diagnostikk/

Anonymkode: 0db0b...35b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde for eksempel at jeg ble forgiftet ved at de puttet gift i maten min og nektet å spise,

Hva var grunnen til at noen skulle forgifte deg, hva hadde du gjort i forkant, og hva slags type gift mente du at de hadde puttet i maten din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 10.6.2018 den 15.35, Daniel123 skrev:

Schizofreni er arvelig. Men selv om dine barn får sykdomsgenet, er det ikke dermed sagt at sykdommen bryter ut.

Kan jeg finne ut om jeg har sykdomsgenet? Er det noe mulighet for å måle det? 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Kan jeg finne ut om jeg har sykdomsgenet? Er det noe mulighet for å måle det? Mi biologiske er jeg 100 % sikker på at er paranoid schizofren. Har ikke kontakt med henne, men jeg vet jeg har arvet en viss sårbarhet. Jeg er også traumatisert og går i behandling for kompleks PTSD. Jeg er nok i faresonen for å utvikle schizofreni, men om jeg kan finne ut om jeg har det genet hadde jeg blitt glad.

så detaljert at de har funnet sykdomsgenet (er sikkert mange tusen gener som spiller inn) er nok ikke forskningen enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, waco skrev:

Hva var grunnen til at noen skulle forgifte deg, hva hadde du gjort i forkant, og hva slags type gift mente du at de hadde puttet i maten din?

Jeg hadde ingen tanker om grunnen til at noen skulle forgifte meg og jeg hadde heller ikke gjort noe i forkant som skulle tilsi at noen skulle ville forgifte meg, men det var likevel veldig reelt for meg og det var noe jeg virkelig trodde på den tiden. Jeg skjønner jo nå i etterkant at det er ikke var så realistisk, men å tenke realistisk var ikke noe jeg gjorde da. Jeg husker ikke om jeg tenkte på en spesifikk type gift, men jeg husker at jeg tenkte at det måtte være en type gift som ikke luktet eller smakte noe og som gjorde at jeg døde langsomt. 

Anonymkode: 0db0b...35b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ingen tanker om grunnen til at noen skulle forgifte meg og jeg hadde heller ikke gjort noe i forkant som skulle tilsi at noen skulle ville forgifte meg, men det var likevel veldig reelt for meg og det var noe jeg virkelig trodde på den tiden. Jeg skjønner jo nå i etterkant at det er ikke var så realistisk, men å tenke realistisk var ikke noe jeg gjorde da. Jeg husker ikke om jeg tenkte på en spesifikk type gift, men jeg husker at jeg tenkte at det måtte være en type gift som ikke luktet eller smakte noe og som gjorde at jeg døde langsomt. 

Anonymkode: 0db0b...35b

Du tenkte ikke at du kunne ta feil?

Når du tror noen skal drepe deg analyserer du ikke dine egne tanker? Du bare tror at noen skal drepe deg og ferdig med det? Og det eneste du gjør er bare å nekte å spise mat?

Jeg har bestandig vært litt oppgitt over dere som tror på deres egne tanker. Det må vel være slitsomt dette her?

Og hvis du virkelig mente at noen skulle drepe deg med å putte gift i maten din, - hvorfor lot du dem ikke smake på maten først?

Jeg hadde ikke orket å være venn med en sånn person. Tenk om vi sitter på cafe ,- og du plutselig tror at jeg skal drepe deg. Og jeg er ikke en som lar mennesker være paranoide og schizofrene helt uten grunn, jeg hadde spurt, - hvorfor?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, waco skrev:

hvorfor?

Fordi de har en vrangforestilling og en psykisk sykdom. Det hadde jo ikke hatt noe med deg å gjøre, egentlig. Hva tror du grunnen hadde vært?

Anonymkode: af0cb...dbb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, waco skrev:

Du tenkte ikke at du kunne ta feil?

Når du tror noen skal drepe deg analyserer du ikke dine egne tanker? Du bare tror at noen skal drepe deg og ferdig med det? Og det eneste du gjør er bare å nekte å spise mat?

Jeg har bestandig vært litt oppgitt over dere som tror på deres egne tanker. Det må vel være slitsomt dette her?

Og hvis du virkelig mente at noen skulle drepe deg med å putte gift i maten din, - hvorfor lot du dem ikke smake på maten først?

Jeg hadde ikke orket å være venn med en sånn person. Tenk om vi sitter på cafe ,- og du plutselig tror at jeg skal drepe deg. Og jeg er ikke en som lar mennesker være paranoide og schizofrene helt uten grunn, jeg hadde spurt, - hvorfor?

 

Schizofreni er en sykdom som kjennetegnes av psykose. En psykotisk person evner ikke å analysere tankene sine og tenke rasjonelt.

Anonymkode: d2d20...411

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...