Gå til innhold

Man kan vel bare slutte å elske noen?


McMary

Anbefalte innlegg

Nå har jeg "vært" her noen måneder og blitt litt klokere. Jeg sitter allikevel igjen med et ganske grunnleggende spørsmål for min egen del; om man kan slutte  å elske noen selv om alt er fint i forholdet? Det er mange som skriver hva man bør prøve å gjøre hvis følelsene skranter eller hvis man har blitt betatt av en annen, som om man må ha gjort noe "feil" hvis man står igjen med bare vennskaplige følelser for ektefellen/samboeren. Man har ikke "vannet nok" som mantraet sier. Men stemmer virkelig det? Jeg bor med min beste venn og vi har historisk sett hatt det veldig bra sammen, gjort mye kult, sett hverandre, støttet hverandre, hatt spennende reiser, prosjekter, fått fantastiske barn men fortsatt å date og reise litt alene, etc. etc. Men følelsene mine har ofte ligget på vennskaps-skalaen, "noe" har manglet på tross av at det virker som jeg lever med drømmemannen. De som husker veldig godt har lest at jeg var betatt av en annen, men dette er et symptom og ikke en grunn, følelsesproblemene går langt bakover i tid. Jeg tenker bakover og ser småting, men kan ikke forstå at dette skal være stort nok alene til at jeg så snart forelskelsen var over følte vennskap oftere en kjærlighet. Så jeg funderer mye om dagen, på om jeg kunne gjort noe annerledes eller om jeg faktisk burde ha avsluttet forholdet før vi fikk barn. Men akkurat rundt den tiden følte jeg at jeg elsket han, så det ville jo vært rart det og. Jeg skjønner kanskje ikke helt hva det er å elske? Men jeg har sjelden lyst på han og føler ingen uro i magen med tanke på han sammen andre. Jeg har ikke lyst til å "bytte han ut" heller, jeg vil bo med han eller alene. Helst alene dessverre, men for barnas skyld prøver vi å finne de riktige følelsene. Han har elsket meg hele tiden, men etter det siste året er det ganske dødt der og. Vil gjerne lese noen kloke ord om det å elske noen eller slutte å elske på tross av at alt er fint. 

En av grunnene til at jeg lurer er at jeg føler jeg må rettferdiggjøre at jeg har sluttet å elske han, og da kommer det opp ting og tang og han føler at jeg legger skylden på han, og det ender jo bare i krangling. 😕 

Endret av McMary
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...