Gå til innhold

Når alle vennene får være ute lenger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Minste min på 8 synes dette er urettferdig.

Barna i gata er gjerne ute til kl 22.30.

Min må inn senest klokken 20.30.

Flere av barna er mindre enn han.

Hvordan løse det?

Anonymkode: 46d1c...ed5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

22.30? er dette utlendinger? aldri sett norske unger ute så lenge, her er det inne tid kl19.00. for barn i den alderen

Anonymkode: 56bf8...518

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke land er de fra? Bare si til sønnen din at de er ute lenge på grunn av kulturforskjellen. Og husk at det bare er innvandrergutter som ute så sent, ikke innvandrerjentene.

Anonymkode: 9aca6...ec1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

19:00 På våre barn og vi er utlendinger.

Anonymkode: 0740b...d31

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan løse det?

Du løser det ved å vise voksenhet og ansvar. 

Hva alle andre gjør skal aldri være retningsgivende for deg eller ditt barn. Dere er selvstendige mennesker med egne valg.. snakk med barnet ditt og begrunn dine avgjørelser. 

Anonymkode: 9725b...300

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

22:30 Er jo vi som foreldre i seng!

Anonymkode: 48f9a...cf0

• Liker 3
Skrevet

Hva andre gjør er ikke relevant. Dere har regler som er basert på deres sønn og hva dere mener er best for ham. Ferdig med det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna er lavere enn ham altså. 

(Det er det «mindre» betyr.) 

Anonymkode: 07ef5...589

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen ting som skal løses. Det er (på en 8-årings vis) urettferdig. Det er ok. 

• Liker 3
Gjest BearMama
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan løse det?

Hva deres foreldre mener er grei innetid er deres sak. 

Du skal være hjemme 20.30 uavhengig av det.

Løst.

AnonymBruker
Skrevet

Min 11 åring må inn 2030 og legge seg 2130-2200. Min 14 åring må inn 2100 og legge seg innen 22. Jeg er 49 og legger meg innen 22. Dette er hverdager vi skal på skole og jobb. De får lov å lese bok på senga etter leggetid, men ikke mobil og pc. De fårlengre utetid i helg og ferie.

Anonymkode: e008d...98a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barna er lavere enn ham altså. 

(Det er det «mindre» betyr.) 

Anonymkode: 07ef5...589

Ikke nødvendigvis. 

Anonymkode: 65ab4...08a

AnonymBruker
Skrevet

En sommerutfordring eller er det hele året/når det er skole? 

Husker jeg fikk sjokk av å komme ordentlig oppi nord og se små barn leke ute til over midnatt -men på sommern så går jo sola aldri ned så bønder og folk var generelt lenge oppe. 

Dermed var det ikke ett like stort sjokk å oppleve det samme i sørlige land, der det ofte er for varmt å være mye ute på dagtid, så voksne og barn er våkne til langt på natt mange steder. 

Akkurat nå har det jo gått en hetebølge her sør i landet. Kanskje en av forklaringene?

Om dere diskuterer "utlendinger" så er det jo Ramadan enda også, i en uke til, og da spiser ikke de over 14 før etter klokka ti på kvelden. Ser for meg at mange familier er ekstra seint oppe på grunn av det også akkurat nå.

Og så lenge det ikke er skole dagen etter så synes ikke jeg personlig på det generelle plan at det er så galt å la barna leke fra seg energien ute litt seinere en vanlig før senga, i stedet for å tvinge de til å sove når de ikke er trøtte. Er jo slike grunner (og selvfølgelug flere) til at Finland begynte prøveprosjekter om fleksitid i skolen.

Anonymkode: 05646...a47

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mine 8år - inne 19-1930, 10år 1930-20.

De trenger like mye søvn. Ene bruker laaang tid på å gjøre seg klar til leggings.

Anonymkode: c47d9...eb8

AnonymBruker
Skrevet

Her er problemet med å sovne når det er varmt og lyst. Så min 11 åring, som normalt skal være i seng kl 21, legger seg nå 21.30. Ikke at det hjelper så veldig mye mot lys og varme, men han mener det. Han må være hjemme 20.30. 

I helgene så må han være hjemme kl 21 og legger seg ca 22.30. Han kan godt være ute i hagen lengre, men ikke lengre unna enn at jeg ser han/hører han. 

Anonymkode: a01ab...3b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn i den alderen har ingenting ute og gjøre på den tiden. Har selv måttet snakke til foreldre pga barn 2 år og ca 6 år var ute på lekeplassen kl 2400 på natta og hoia og skreik. 

Anonymkode: eac92...b33

AnonymBruker
Skrevet

Husker selv at på de varmeste dagene fikk vi være ute lengre, vi sov veldig dårlig og da fikk vi brukt opp mer energi før leggetid. I tillegg er det jo lysere så man sover jo dårligere pga det også. 

Anonymkode: efd71...00f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn i den alderen har ingenting ute og gjøre på den tiden. Har selv måttet snakke til foreldre pga barn 2 år og ca 6 år var ute på lekeplassen kl 2400 på natta og hoia og skreik. 

Anonymkode: eac92...b33

Fordi du syntes synd på barna eller fordi du syntes synd på deg selv mon tro? Mest det siste tenker jeg.

Anonymkode: 05646...a47

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husker jeg fikk sjokk av å komme ordentlig oppi nord og se små barn leke ute til over midnatt -men på sommern så går jo sola aldri ned så bønder og folk var generelt lenge oppe

Folk er folk! Også bønder😄

Skrevet

Slik kommer det til å være i alle år fremover til 18... 'Alle andre får lov' - og en del får nok også lov. 

Selvsagt er det en stor fordel om foreldrene i gata/gjengen er noenlunde samstemt. Men det virker å være ganske sjeldent... 

Du må stole på at du kan vurdere det på en god måte, og så være 'streng', men samtidig forklare hvorfor. 

Skader jo ikke å høre med andre foreldre, men jeg synes ikke nødvendigvis at du skal gi deg likevel. Heller ikke belære de andre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...