Gå til innhold

Folk som legger ned seteryggen på fly


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, making.a.mess said:

Hvordan klarer du å sammenligne et flysete med hitler.... ?

Det var en sammenligning i samme skala som at hver gang en person lener setet sitt rolig bakover så får personen bak glovarm kaffe i fanget med påfølgende 3.grads forbrenning og traumer.

Anonymkode: 82829...80a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er så flott, med slike enkle dilemmaer man faktisk kan kategorisere mennesker etter,

Egoist, eller omtenksom?

Og, hvem er egoisten?

Den som mener man ikke skal ta seter ned, av hensyn til personen bak?

Eller den som mener det er greit å ta setet  ned, uten hensyn til personen bak?

Hmmm, usikker er jeg .. :vetikke:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var en sammenligning i samme skala som at hver gang en person lener setet sitt rolig bakover så får personen bak glovarm kaffe i fanget med påfølgende 3.grads forbrenning og traumer.

Anonymkode: 82829...80a

Jeg skjønner ikke hvordan folk kan være så lite tilpassningsdyktige som dere i denne tråden. Dere vet allerede før dere går om bord i et fly at det er trangt å sitte, dere vet at hvem som helst som føler for det har rett til å legge ned setet, og dere vet at om dere ikke passer på så kan en varm kaffekopp velte og gi de skjøre hodene deres et traume ut av det. Så hvorfor bestille kaffe????????

Selv har jeg aldri hatt noe problem med at noen legger ned setet på flyet. Det er jo sånn det er. Ta buss om dere ikke kan tilpasse dere eller bli hjemme. Eventuelt få gjennom en regel som forbyr å legge ned setet. Da blir det noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
14 minutter siden, making.a.mess said:

Jeg skjønner ikke hvordan folk kan være så lite tilpassningsdyktige som dere i denne tråden. Dere vet allerede før dere går om bord i et fly at det er trangt å sitte, dere vet at hvem som helst som føler for det har rett til å legge ned setet, og dere vet at om dere ikke passer på så kan en varm kaffekopp velte og gi de skjøre hodene deres et traume ut av det. Så hvorfor bestille kaffe????????

Selv har jeg aldri hatt noe problem med at noen legger ned setet på flyet. Det er jo sånn det er. Ta buss om dere ikke kan tilpasse dere eller bli hjemme. Eventuelt få gjennom en regel som forbyr å legge ned setet. Da blir det noe annet. 

Dette viser jo problemet. Problemet er ikke hvorvidt det er mulig å legge ned setet eller ikke. Problemet er at en stor andel av menneskeheten må ha lover og forordninger på plass som krever omtanke før de tar hensyn til fremmede mennesker. Men noen tror at de bare kan ta seg til rette og at andre folk skal tilpasse seg dem. For det er det du mener med å være tilpassningsdyktig, at andre tilpasser seg deg? Du i sete 25A, kan du ikke kjøpe kaffe, for jeg kommer nemlig til å ha setet mitt nede HELE veien! Du tilpasser deg meg, ikkesant, siden du har kjøpt billett og ikke tok buss eller ble hjemme?

De uskrevne reglene er enkle: 

Du kan ta setet ned litt, men ikke hele turen. 
Du tar aldri setet ned under mat- og drikkeservering. 
Du bør vurdere å kjøpe en dyrere billett hvis du har spesifikke behov, og ikke bare kjøpe den billigste flybilletten og forvente at din oppførsel akspeteres av alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
24 minutter siden, Overrasket skrev:

Dette viser jo problemet. Problemet er ikke hvorvidt det er mulig å legge ned setet eller ikke. Problemet er at en stor andel av menneskeheten må ha lover og forordninger på plass som krever omtanke før de tar hensyn til fremmede mennesker. Men noen tror at de bare kan ta seg til rette og at andre folk skal tilpasse seg dem. For det er det du mener med å være tilpassningsdyktig, at andre tilpasser seg deg? Du i sete 25A, kan du ikke kjøpe kaffe, for jeg kommer nemlig til å ha setet mitt nede HELE veien! Du tilpasser deg meg, ikkesant, siden du har kjøpt billett og ikke tok buss eller ble hjemme?

De uskrevne reglene er enkle: 

Du kan ta setet ned litt, men ikke hele turen. 
Du tar aldri setet ned under mat- og drikkeservering. 
Du bør vurdere å kjøpe en dyrere billett hvis du har spesifikke behov, og ikke bare kjøpe den billigste flybilletten og forvente at din oppførsel akspeteres av alle andre.

Det er du som ikke tilpasser deg. 

Til ettertanke

jeg tok fly til et varmt sted for mange år siden. et var røykeforbud på flyet. Flyplassen lå i ørkenen og passasjerene måtte busses til terminalen. Alle gikk inn i bussen. Ingen aircondition, ingen vinduer åpne. Det er 40 plussgrader. 2/3 av passasjerene tenner røyken sin. Dørene lukker seg....

Men kunne jeg fly i strupen på røykerne? - nei, for det er lov å røyke der. Ergo jeg tilpasset meg siden reglene tilsa at røyking var lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, making.a.mess skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan folk kan være så lite tilpassningsdyktige som dere i denne tråden. Dere vet allerede før dere går om bord i et fly at det er trangt å sitte, dere vet at hvem som helst som føler for det har rett til å legge ned setet, og dere vet at om dere ikke passer på så kan en varm kaffekopp velte og gi de skjøre hodene deres et traume ut av det. Så hvorfor bestille kaffe????????

Selv har jeg aldri hatt noe problem med at noen legger ned setet på flyet. Det er jo sånn det er. Ta buss om dere ikke kan tilpasse dere eller bli hjemme. Eventuelt få gjennom en regel som forbyr å legge ned setet. Da blir det noe annet. 

Det er jo en uskreven regel at man ikke gjør det på kortere flights dagtid, det er bare ren høflighet og sosial kutyme. Trenger du å ha alt lovfestet før det faller deg inn å ta hensyn til andre enn deg selv i hverdagen? 

Denne diskusjonen er helt på tur, når man har informasjonen at det kan plage den bak så er det umulig å argumentere seg ut av at du enkelt og greit velger å ikke ta hensyn til dette når du kjører setet bakover.

Så beklager, dere er egoister og kan være en plage for medpassasjerer, ta det nå til dere iallfall i stedet for å krangle på det. Det er en diskusjon dere ikke kan vinne.

Og ingen får bedre beinplass av å ta ned egen seterygg, av at du ikke plages av nedslåtte seterygger, av at du har behov for å sitte skrått for å bruke ipad eller noen som helst av de andre tåpelige argumentene deres. Det suger fremdeles like hardt å ha et sete i knærne. Jeg er langbeint og må på veldig trange fly skreve eller sitte med bena vridd til siden om setet foran går ned, dere som tyter så sinnsykt om ryggproblemer kan jo prøve å sitte med kroppen vridd en helt flytur og se hvor behagelig det er.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Det er jo en uskreven regel at man ikke gjør det på kortere flights dagtid, det er bare ren høflighet og sosial kutyme. Trenger du å ha alt lovfestet før det faller deg inn å ta hensyn til andre enn deg selv i hverdagen? 

Denne diskusjonen er helt på tur, når man har informasjonen at det kan plage den bak så er det umulig å argumentere seg ut av at du enkelt og greit velger å ikke ta hensyn til dette når du kjører setet bakover.

Så beklager, dere er egoister og kan være en plage for medpassasjerer, ta det nå til dere iallfall i stedet for å krangle på det. Det er en diskusjon dere ikke kan vinne.

Og ingen får bedre beinplass av å ta ned egen seterygg, av at du ikke plages av nedslåtte seterygger, av at du har behov for å sitte skrått for å bruke ipad eller noen som helst av de andre tåpelige argumentene deres. Det suger fremdeles like hardt å ha et sete i knærne. Jeg er langbeint og må på veldig trange fly skreve eller sitte med bena vridd til siden om setet foran går ned, dere som tyter så sinnsykt om ryggproblemer kan jo prøve å sitte med kroppen vridd en helt flytur og se hvor behagelig det er.

Da kan jeg ta den samme til deg; du uten ryggproblemer, kan prøve å sitte med vond rygg hele flyturen :)

seteryggen går ned - da tar jeg den ned. Ikke mye, men såpass at jeg slipper å ikke kunne gå ordentlig på flere dager pga ryggen. Ferdig med den saken.. 

Anonymkode: 3b09f...2b4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan jeg ta den samme til deg; du uten ryggproblemer, kan prøve å sitte med vond rygg hele flyturen :)

seteryggen går ned - da tar jeg den ned. Ikke mye, men såpass at jeg slipper å ikke kunne gå ordentlig på flere dager pga ryggen. Ferdig med den saken.. 

Anonymkode: 3b09f...2b4

Jammen, kjære vene! Hvis du hadde spurt den bak, og sagt dette, hadde det jo helt sikkert ikke vært noe problem. Da hadde det iallefall vært greit for meg. 

Anonymkode: b201f...1a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det flere som irriterer seg over det? Eller er det bare meg? Her sitter man trangt nok fra før, og så kommer seteryggen bakover. Jeg kjenner at jeg faktisk blir sint. Jeg har flere ganger bedt dem rette opp igjen seteryggen. Det skal nevnes at jeg har store bein. Men nå sørger jeg alltid for å reservere seter enten helt fremst i flyet eller ved en av nødutgangene, så nå har jeg blitt kvitt "problemet." Men huttetu så mange ganger jeg har irritert meg over folk som legger ned seteryggen foran.

Anonymkode: 386b0...e5f

Legger noen ned seteryggen på kortere flyturer får jeg plutselig lange bein, trykker ofte borde ofte og hardt inn i seteryggen foran, dunker borti og holder et svare leven.. Hvis de da ikke retter opp igjen etter jeg har spurt pent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det flere som irriterer seg over det? Eller er det bare meg? Her sitter man trangt nok fra før, og så kommer seteryggen bakover. Jeg kjenner at jeg faktisk blir sint. Jeg har flere ganger bedt dem rette opp igjen seteryggen. Det skal nevnes at jeg har store bein. Men nå sørger jeg alltid for å reservere seter enten helt fremst i flyet eller ved en av nødutgangene, så nå har jeg blitt kvitt "problemet." Men huttetu så mange ganger jeg har irritert meg over folk som legger ned seteryggen foran.

Anonymkode: 386b0...e5f

Et flysete er en rettighet flypassasjer kan disponere uansett hvordan han vil sitte. Hva du tenker er irrelevant og du bør ta toget fremover. 

Anonymkode: 51fd7...c39

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jammen, kjære vene! Hvis du hadde spurt den bak, og sagt dette, hadde det jo helt sikkert ikke vært noe problem. Da hadde det iallefall vært greit for meg. 

Anonymkode: b201f...1a8

Enn hvis vedkommende URETTMESSIG hadde svart nei? Nei, legg ryggen tipbake med god samvittighet uten å spørre - du har betalt for det. Den bak deg har ikke betalt for å nekte deg det og er selvsagt egoist hvis de har problemer med at alle benytter seg av det de har betalt for.

Endret av Husholdning1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Enn hvis vedkommende URETTMESSIG hadde svart nei? Nei, legg ryggen tipbake med god samvittighet uten å spørre - du har betalt for det. Den bak deg har ikke betalt for å nekte deg det og er selvsagt egoist hvis de har problemer med at alle benytter seg av det de har betalt for.

De fleste er faktisk ikke så uforskamma egoister som dere er, sier man at man har ryggproblemer så vil de fleste svare at det går fint. 

Man vil jo alltids møte noen drittsekker i livet selvsagt, men det er ikke en spesielt godt unnskyldning for å være en selv. Man kan heller være en av dem som gjør verden til et bedre sted. Eller i det minste strekke seg til å gjøre flykabinen til et levelig sted.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det er matservering så er det ingen som lener setet tilbake, jeg har iallefall aldri opplevd det. De gangene folk har setet lent tilbake under matservering får de tilsnakk fra betjeningen...

Anonymkode: 82829...80a

Jeg har opplevd det. Kaffeservering komme også utenom matserveringen, kanskje har jeg med mat selv, i det hele tatt har et eller annet stående på bordet. Poenget er bare; vil du legge ned setet, spør den som sitter bak om det går fint. I de aller fleste tilfeller går det greit, det er hyggelig å bli spurt slik at man har sjans til å flytte ting vekk før ryggen kommer rasende ned på deg.

Anonymkode: c5b03...112

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det er matservering så er det ingen som lener setet tilbake, jeg har iallefall aldri opplevd det. De gangene folk har setet lent tilbake under matservering får de tilsnakk fra betjeningen...

Anonymkode: 82829...80a

Jo, det gjør folk faktisk. Jeg har opplevd det flere ganger. Og personene det gjelder får sjeldent tilsnakk!

Anonymkode: f6e91...436

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, puppi skrev:

Er så flott, med slike enkle dilemmaer man faktisk kan kategorisere mennesker etter,

Egoist, eller omtenksom?

Og, hvem er egoisten?

Den som mener man ikke skal ta seter ned, av hensyn til personen bak?

Eller den som mener det er greit å ta setet  ned, uten hensyn til personen bak?

Hmmm, usikker er jeg .. :vetikke:

Dette går vel begge veier?

Det er like ubehagelig for oss som liker å ha setet bakover, men ikke kan pga personen bak

-som det er for den bak setet... 

 

her er begge like mye egoister

Anonymkode: 68a8e...c4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke takler at personen foran legger ned setet fordi det blir for trangt for beina får man tilpasse seg og enten bestille sete der det ikke er noe problem (business-klasse, 1.rad osv.) eller bruke et annet flyselskap det er er bedre plass mellom setene. Akkurat som at jeg som ikke takler seter som ikke kan legges ned unngår å bruke Ryan Air nettopp pga. det. Ser ikke helt forskjellen mellom disse to tingene. Jeg reiser da ikke med Ryan Air frivillig og bruker deretter hele turen på å klage på at setet ikke kan legges ned og at det derfor er en fryktelig ukomfortabel tur. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, -jk- skrev:

Hvis man ikke takler at personen foran legger ned setet fordi det blir for trangt for beina får man tilpasse seg og enten bestille sete der det ikke er noe problem (business-klasse, 1.rad osv.) eller bruke et annet flyselskap det er er bedre plass mellom setene. Akkurat som at jeg som ikke takler seter som ikke kan legges ned unngår å bruke Ryan Air nettopp pga. det. Ser ikke helt forskjellen mellom disse to tingene. Jeg reiser da ikke med Ryan Air frivillig og bruker deretter hele turen på å klage på at setet ikke kan legges ned og at det derfor er en fryktelig ukomfortabel tur. 

Nettopp. Du er fornuftig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egoistier! Hate, hate, hate it!

Anonymkode: 6c474...a75

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jammen, kjære vene! Hvis du hadde spurt den bak, og sagt dette, hadde det jo helt sikkert ikke vært noe problem. Da hadde det iallefall vært greit for meg. 

Anonymkode: b201f...1a8

Ja du kan jo prøve. Jeg har gjort det flere ganger. Frekke kommentarer og stygge blikk får man tilbake, da mange ser på det som en selvfølge at de skal ligge rett ut. Og da gjerne så fort flyet har flata ut. 

Anonymkode: 6c474...a75

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det flere som irriterer seg over det? Eller er det bare meg? Her sitter man trangt nok fra før, og så kommer seteryggen bakover. Jeg kjenner at jeg faktisk blir sint. Jeg har flere ganger bedt dem rette opp igjen seteryggen. Det skal nevnes at jeg har store bein. Men nå sørger jeg alltid for å reservere seter enten helt fremst i flyet eller ved en av nødutgangene, så nå har jeg blitt kvitt "problemet." Men huttetu så mange ganger jeg har irritert meg over folk som legger ned seteryggen foran.

Anonymkode: 386b0...e5f

Vel, jeg er 1.95 og vet alt om hvor slitsomt det kan være på fly, men setene er laget for å lene seg bakover så du kan nesten ikke nekte folk å gjøre det. Vil du unngå det må du sørge for et sete med bedre benplass, sånn er det å være et høyt menneske som ruger over de fleste 😉

Det sagt så kan folk gi seg med å smelle setet bakover, gjør det i en forsiktig bevegelse.

Anonymkode: 443e3...5d5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...