Gå til innhold

Folk som legger ned seteryggen på fly


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Hva snakker du om?

Anonymkode: c44c6...8de

Det er ingen andre steder i et fly der man fysisk kan ligge utstrakt så man får hodet på fanget til en annen passasjer enn på business, men det er jo ureglementert at to passasjerer sitter i samme sete der, så jeg ser ikke hvordan dette du beskriver er fysisk mulig? De vanlige setene på økonomi-avdelingen kan jo ikke engang lenes 45 grader

Anonymkode: 82829...80a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg legger ikke ned seteryggen, så ikke vits å sitere meg. Om jeg absolutt må gjøre det (får ikke sove kollektivt uansett, så gjør det sjeldent), spør jeg først. 

Det er likevel ofte jeg kjenner folk bak meg presse knærene sine inn i min rygg, og det er så irriterende.

Anonymkode: f1c67...a5d

Okei, jeg forstod det som at du legger ned seteryggen og så klager over knær i ryggen. Da misforstod jeg, beklager. Syns det er helt greit når folk spør først, men det har jeg personelig aldri opplevd. 

Anonymkode: b22af...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det jeg sier? Hvorfor skal du gjøre det mer komfortabelt for deg å fly ved å gjøre det mindre komfortabelt for personen foran deg å fly? Dersom dere begge legger ned setene får dere begge det bedre, dersom du skal hindre personen foran deg i å legge sitt ned får du det uendret og han det verre. Hvorfor mener du at dette er en god løsning?

Anonymkode: 82829...80a

For meg med dårlig rygg blir det ikke bedre av å legge ned setet. Og hva når jeg må på wc? Da må personen foran meg rette opp setet for at jeg skal komme meg ut.

Og nei jeg er ikke han du siterer.

Anonymkode: c44c6...8de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen andre steder i et fly der man fysisk kan ligge utstrakt så man får hodet på fanget til en annen passasjer enn på business, men det er jo ureglementert at to passasjerer sitter i samme sete der, så jeg ser ikke hvordan dette du beskriver er fysisk mulig? De vanlige setene på økonomi-avdelingen kan jo ikke engang lenes 45 grader

Anonymkode: 82829...80a

Ikke? Internasjonale flyvinger har seter som kan legges ganske langt ned og her snakkes det ikke om buisness class.

Anonymkode: c44c6...8de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

For meg med dårlig rygg blir det ikke bedre av å legge ned setet. Og hva når jeg må på wc? Da må personen foran meg rette opp setet for at jeg skal komme meg ut.

Og nei jeg er ikke han du siterer.

Anonymkode: c44c6...8de

Javel? Dersom du har en spesiell sykdom som gjør at du ikke greier å gå normalt og derfor må be personen om å rette opp setet ditt en gang eller to i løpet av flyturen, fordi du må på do, så skal det være et argument for at folk ikke skal lene seteryggen sin bakover?

Anonymkode: 82829...80a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ikke? Internasjonale flyvinger har seter som kan legges ganske langt ned og her snakkes det ikke om buisness class.

Anonymkode: c44c6...8de

Du er velkommen til å måle de neste gang du er ute og flyr. Det kan hende at 1st class avdelingene kan lenes noe lengre bak, men disse har også mer plass mellom setene.

Anonymkode: 82829...80a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo det jeg sier? Hvorfor skal du gjøre det mer komfortabelt for deg å fly ved å gjøre det mindre komfortabelt for personen foran deg å fly? Dersom dere begge legger ned setene får dere begge det bedre, dersom du skal hindre personen foran deg i å legge sitt ned får du det uendret og han det verre. Hvorfor mener du at dette er en god løsning?

Anonymkode: 82829...80a

Hvorfor får han det verre enn meg hvis han ikke legger ned setet? Da har vi jo det likt. Ved at jeg sitter normalt i setet går jeg da ikke aktivt inn for å gjøre det mer komfortabelt for meg selv og ingen rundt meg blir påvirket av det, i motsetning til en person som aktivt går inn for å gjøre det mer komfortabelt for seg selv og som da samtidig gjør turen veldig mye mindre kofortabelt for den bak seg. 

"Dersom begge legger ned setene"? Hva med stakkaren bak meg da? Skal de også legge ned setet? Og passasjeren bak der igjen? Og passasjeren bak der igjen? Kan ikke alle like gjerne la vær å legge ned seteryggen da? 

Det er snakk om noen få timer i fly, hvor man bør klare å sitte oppreist, og ta litt hensyn til andre mennesker. Hvis man absolutt MÅ legge ned settet pga ryggproblemer eller lignene, så får man heller betale litt ekstra for business.

Anonymkode: b22af...ba0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javel? Dersom du har en spesiell sykdom som gjør at du ikke greier å gå normalt og derfor må be personen om å rette opp setet ditt en gang eller to i løpet av flyturen, fordi du må på do, så skal det være et argument for at folk ikke skal lene seteryggen sin bakover?

Anonymkode: 82829...80a

Selvfølgelig.

 

Anonymkode: c44c6...8de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor får han det verre enn meg hvis han ikke legger ned setet? Da har vi jo det likt. Ved at jeg sitter normalt i setet går jeg da ikke aktivt inn for å gjøre det mer komfortabelt for meg selv og ingen rundt meg blir påvirket av det, i motsetning til en person som aktivt går inn for å gjøre det mer komfortabelt for seg selv og som da samtidig gjør turen veldig mye mindre kofortabelt for den bak seg. 

"Dersom begge legger ned setene"? Hva med stakkaren bak meg da? Skal de også legge ned setet? Og passasjeren bak der igjen? Og passasjeren bak der igjen? Kan ikke alle like gjerne la vær å legge ned seteryggen da? 

Det er snakk om noen få timer i fly, hvor man bør klare å sitte oppreist, og ta litt hensyn til andre mennesker. Hvis man absolutt MÅ legge ned settet pga ryggproblemer eller lignene, så får man heller betale litt ekstra for business.

Anonymkode: b22af...ba0

Det er ingen som sitter komfortabelt i et flysete med ryggen rett opp. Dersom du synes det er greit at du skal sitte ukomfortabelt i flere timer fordi du er redd for at de bak deg ikke kan ligge i setet sitt, men faktisk må sitte normalt, så får det være opp til deg. Og ja, det normale er at hele raden med seter legges ned da dette er mer behagelig for alle parter enn at alle skal sitte ubehagelig fordi det er en egoist som ikke ønsker å sitte mer behagelig. Personen som aktivt går inn for å gjøre turen mer behagelig for seg gjør ikke dette på bekostning av noen andre, da personen som sitter bak fremdeles har god plass dersom hin sitter normalt og ikke ligger i setet. Dersom personen bak ønsker å ligge i setet så må personen rett og slett lene setet sitt bak også.

Det er snakk om noen få timer i fly, hvor man bør klare å sitte normalt i setet sitt, og ta litt hensyn til andre mennesker. Hvis man har så lange bein eller ikke greier å sitte normalt, slik at man tar ani setet foran så får man heller betale litt ekstra for business.

Anonymkode: 82829...80a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er velkommen til å måle de neste gang du er ute og flyr. Det kan hende at 1st class avdelingene kan lenes noe lengre bak, men disse har også mer plass mellom setene.

Anonymkode: 82829...80a

Jeg snakker om billigsetene som utgjør mer enn 70 % av flyets seter. Hvis du aldri har hatt sete der så har du ikke grunnlag for å uttale deg.

Anonymkode: c44c6...8de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg snakker om billigsetene som utgjør mer enn 70 % av flyets seter. Hvis du aldri har hatt sete der så har du ikke grunnlag for å uttale deg.

Anonymkode: c44c6...8de

Og som sagt så kan ikke billigsetene legges ned til 0grader slik at det er mulig å legge hodet i fanget til personen bak deg. Det er ikke engang mulig å lene de 45 grader bakover.

Anonymkode: 82829...80a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over de som legger setet bakover på en kort tur, f.eks. Oslo-København, der flytiden bare er +/- en time. På langtur har jeg derimot forståelse for at folk gjør det - og jeg gjør det gjerne selv, i alle fall på nattflyvninger. Uten om måltidene da, da har min opplevelse jevnt over vært at kabinpersonalet ber folk om å rette opp seteryggen før maten serveres.

Min "verste" opplevelse var en flight fra Johannesburg til Dubai. Han foran meg la setet maks bakover så snart flyet nådde marsjhøyde og setebelteskiltet ble slukket. Han hadde "selvsagt" klistret på seg "Do Not Disturb" merket (Emirates har klistremerker som indikerer om man vil vekkes til måltider, duty free salg eller ikke forstyrres), så han fikk sove i fred mens jeg forsøkte å spise med hodet hans "i fanget" (vet det var langt fra det, men føltes sånn). Jeg ga opp ganske raskt og så fort kabinpersonalet hadde samlet inn brettene la jeg mitt eget sete bakover og prøvde å få noen timers søvn.

Etter den turen har jeg kun flydd Premium Economy og Business på langturer. Førstnevnte er ikke så hinsides dyrt, men veldig mye mer komfortabelt enn de billigste setene. Vel verdt pengene spør du meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokoladeknask

Siden det er et så stort problem så får de som irriterer seg betale seg opp slik at de får mer benplass eller kan sitte ved en utgang. Har jeg betalt for et sete så tar jeg meg den frihet å legge det ned om jeg ønsker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spør alltid, og legger alltid setet ned. Reiser mye og sover på fly, kort eller lang tur. Har med ullsokker, nakkepute og sovemaske og natta!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, JesusErStammen said:

men andre har også betalt for en god flyreise... ville du likt å ikke få plass til å sitte godt på ett fly?

Nei, andre har ikke betalt for en god flyreise. De har betalt for en flyreise fra A til B med mulighet for å legge ned setet, så de er fri til å legge ned setet sitt selv også, eller betale for ekstra beinplass hvis de mener de trenger det.

 

11 hours ago, Hadley said:

Jeg liker å presse på setet foran i tilfelle de skulle prøve seg, så nei, jeg stopper dem i forsøket. :) 

Da blir det pressekamp hele flyturen i så fall, for jeg har ikke tenkt å sitte på en måte jeg ikke greier å sove på kun fordi du er for kjip til å bruke noen ekstra kroner på å kjøpe deg den ekstra beinplassen du tydeligvis mener du har krav på.

Anonymkode: 3a88f...ccb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jo jeg nesten utelukkende på rad 1 eller ved nødutgangene, for å slippe unna de som legger ned seteryggen. Men jeg har aldri lagt ned seteryggen hvis jeg har sett at det er folk bak meg. Jeg mener at man da foretar en aktiv handling som innskrenker beinplassen til den bak deg, og således er en aktiv part i å forringe andres flyopplevelse. Man kan jo selvsagt si at de får det mer ukomfortabelt ved "å ikke få lov" til å legge ned seteryggen, men personen bak får det også mer ukomfortabelt ved å få dårligere beinplass, og da er vi jo egentlig tilbake til utgangspunktet.

Så er det dette med at de foran har kjøpt setet. Ja, men personen bak har også kjøpt sete, og når seteryggen kommer bakover, så blir beinplassen tilhørende setet du selv har kjøpt dårligere. Vi må kanskje få klarlagt dette diskusjonsteoretiske landskapet angående hvem som har retten til handlingsrom vedrørende området bak seteryggen og foran beina til medpassasjeren som sitter bak. Dette rommet er like mye innenfor området til personen bak, som også har kjøpt sete.

Utgangspunktet er jo to seter som ligger i rett vinkel. Da kommer kan ikke bort fra det faktum at det er den som først legger ned seteryggen som foretar en aktiv handling som reduserer rommet til personen bak deg. Da må personen bak deg aktivt foreta seg noe for å få til forandringer. Da kan man jo spørre seg hvem som er den aktive og aggressive part.

Anonymkode: 386b0...e5f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nå sitter jo jeg nesten utelukkende på rad 1 eller ved nødutgangene, for å slippe unna de som legger ned seteryggen. Men jeg har aldri lagt ned seteryggen hvis jeg har sett at det er folk bak meg. Jeg mener at man da foretar en aktiv handling som innskrenker beinplassen til den bak deg, og således er en aktiv part i å forringe andres flyopplevelse. Man kan jo selvsagt si at de får det mer ukomfortabelt ved "å ikke få lov" til å legge ned seteryggen, men personen bak får det også mer ukomfortabelt ved å få dårligere beinplass, og da er vi jo egentlig tilbake til utgangspunktet.

Så er det dette med at de foran har kjøpt setet. Ja, men personen bak har også kjøpt sete, og når seteryggen kommer bakover, så blir beinplassen tilhørende setet du selv har kjøpt dårligere. Vi må kanskje få klarlagt dette diskusjonsteoretiske landskapet angående hvem som har retten til handlingsrom vedrørende området bak seteryggen og foran beina til medpassasjeren som sitter bak. Dette rommet er like mye innenfor området til personen bak, som også har kjøpt sete.

Utgangspunktet er jo to seter som ligger i rett vinkel. Da kommer kan ikke bort fra det faktum at det er den som først legger ned seteryggen som foretar en aktiv handling som reduserer rommet til personen bak deg. Da må personen bak deg aktivt foreta seg noe for å få til forandringer. Da kan man jo spørre seg hvem som er den aktive og aggressive part.

Anonymkode: 386b0...e5f

Bortsett fra at personen bak ikke trenger å foreta  seg noe som helst dersom personen sitter normalt og ikke ligger i setet sitt. Derved er hele premisset i innlegget ditt feil og konklusjonen blir som så motsatt av det du har kommet fram til.

Anonymkode: 82829...80a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

På mange nye fly så er denne funksjonen fjernet nettopp på grunn av at dette er en av de tingene passasjerer irriterer seg mest over når de skal fly.

Og hvordan vet du om et fly har dette eller ikke før du går på flyet? Hvis det flyet du er på ikke har dette går du da av flyet igjen og bestiller en ny tur?

Anonymkode: 0c7d1...fe2

Og da merker man raskt hvilke flyselskap som bruker de flyene og slutter å fly med dem ;)
 

10 hours ago, altflyter said:

Jeg hater det!!! Og jeg gir litt faen i at folk sikkert har vondt i ryggen og "trenger den ekstra plassen". De skulle fjernet hele funksjonen. Er så lei av "special snowflakes" som "skal bare" "har vondt i ditt og vondt i datt". Det er ikke plass til den som sitter bak deg når du tar det ned. Det er trangt nok som det er. Det er ufattelig egoistisk å slå ned seteryggen. 

Jeg fikk kaffekoppen i fanget en gang fordi en idiot foran meg fant ut at han skulle slenge bakover setet. Jeg har opplevd èn gang at den foran meg spurte pent om det var ok at han tok bak setet, og da ble jeg så glad for at jeg ble spurt at jeg syntes det var ok å ha det enda trangere, men i utgangspunktet syntes jeg hele funksjonen burde fjernes. 

Hvis du har spesielle behov og en eller annen "god" grunn til å ha ekstra plass, så kan du bestille sete ved nødutgang. 

Mens jeg derimot gir faen i at folk sikkert får litt vondt i beina og "trenger den ekstra plassen". r så lei av "special snowflakes" som "skal bare" "har vondt i ditt og vondt i datt" når man legger ned setet. Hvis du mener det er for lite plass for deg så får du betale for mer plass da. Ufattelig egoistisk å kreve at andre skal ha det mer ukomfortabelt kun fordi du selv er gjerrig.

Har du spesielle krav om at du trenger ekstra plass så kan du bestille sete ved nødutgang eller lengre frem i flyet der det er mer plass. Men dette krever jo faktisk at du gjør noe med det, fremfor å bli sint på at andre bruker funksjonene de har betalt for.

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde du spurt meg som satt bak deg om du kunne få legge ned setet fordi du har et kronisk ryggproblem, hadde jeg sagt ja. Selvfølgelig. Men jeg hadde forventet at du spurte meg, enten direkte eller via en ansatt. Hva hvis jeg bak hadde et kneproblem eller skulle ut på noe rett fra flyturen og ikke hadde mulighet til å bytte klær fulle av kaffe og chop suey? Hensyn går begge veier. Det er ikke sikkert du hadde vært den eneste på flyet med ønske om en smertefri flytur. Og nei, å legge ned setet mitt også ville ikke endret noenting. Jeg kunne fortsatt ikke sittet rett med bena uten at det hadde gjort vondt og jeg kunne fortsatt ikke spist, drukket eller gjort andre ting som krevde bord. Dessuten har jeg vanligvis ikke noe ønske om å være en drittsekk mot den bak meg når jeg er ute og flyr. 

Anonymkode: c0616...2f6

Hadde du sagt ifra på starten av flyturen at du har lange bein så det gjør vondt at jeg tar setet bakover så hadde jeg selvsagt ikke gjort det. Selvfølgelig. Men jeg hadde forventet at du sa ifra til meg direkte eller via en ansatt. Hva hvis jeg haddet et ryggproblem og trengte å ha setet nede for å klare å gå av flyet uten å krepere av smerte? Bruk de kronene ekstra på en oppgradering hvis du syntes de billigste setene har for lite plass for deg.

Anonymkode: 3a88f...ccb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bortsett fra at personen bak ikke trenger å foreta  seg noe som helst dersom personen sitter normalt og ikke ligger i setet sitt. Derved er hele premisset i innlegget ditt feil og konklusjonen blir som så motsatt av det du har kommet fram til.

Anonymkode: 82829...80a

Feil. Premisset er at personen bak irriterer seg over nedlagt seterygg. Da må personen aktivt foreta seg noe for å forandre situasjonen. Hvis personen ikke gjør noe, opprettholdes situasjonen.

Anonymkode: 386b0...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til å irritere meg over det. De har betalt for flyreisen, og muligheten til å legge seteryggen bakover er noe som bare skulle mangle.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...