Gå til innhold

Folk som legger ned seteryggen på fly


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 hours ago, AnonymBruker said:

Høyden din sier ikke så veldig mye om lengden på beina. Er 182 og sliter virkelig hvis den foran meg legger ned setet. 

Anonymkode: 2403b...945

Da sitter du nok ganske slumprygget og uten å ha rumpen inntil seteryggen, slik mange har begynt å sitte i dag. Da er det ikke særlig merkelig at du ender opp med å få dårlig plass....Det er ikke vanskelig for meg heller å skape meg dårlig plass dersom jeg også nærmest ligger i setet mitt uten å felle ned ryggen

Anonymkode: 82829...80a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk at en skarve seterygg i et fly skulle skape 16 sider med debatt?? Kan konklusjonen rett og slett bli: vi tar hensyn til hverandre når vi er ute og reiser?

- Spør den bak deg om det er greitt at seteryggen legges bak?

- Foreldre med aktive unger som sparker i seteryggen tar tak i situasjonen og avleder barnet med annen, roligere aktivitet?

- Alle står bak den røde linjen ved bagasjebåndet slik at alle ser når sin koffert kommer?

- Musikk spilles alltid med hodetelefoner på, og med et volum som ikke ødelegger hørselen -verken for den som lytter til musikken, og til medpassasjerer?

- Vi sørger for å bruke vanlig folkeskikk i samvær med andre passasjerer, både når det gjelder hygieniske prinsipper, alkoholforbruk, høy stemme/roping og kjefting, 

- Teller til ti litt oftere, det kan være en påkjenning for alle  å sitte stappet i en trang kaviartube eller stå i et fullpakket tog i rush-tida?

God søndag!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, reiseglad said:

Tenk at en skarve seterygg i et fly skulle skape 16 sider med debatt?? Kan konklusjonen rett og slett bli: vi tar hensyn til hverandre når vi er ute og reiser?

- Spør den bak deg om det er greitt at seteryggen legges bak?

- Foreldre med aktive unger som sparker i seteryggen tar tak i situasjonen og avleder barnet med annen, roligere aktivitet?

- Alle står bak den røde linjen ved bagasjebåndet slik at alle ser når sin koffert kommer?

- Musikk spilles alltid med hodetelefoner på, og med et volum som ikke ødelegger hørselen -verken for den som lytter til musikken, og til medpassasjerer?

- Vi sørger for å bruke vanlig folkeskikk i samvær med andre passasjerer, både når det gjelder hygieniske prinsipper, alkoholforbruk, høy stemme/roping og kjefting, 

- Teller til ti litt oftere, det kan være en påkjenning for alle  å sitte stappet i en trang kaviartube eller stå i et fullpakket tog i rush-tida?

God søndag!

Og hva når personen bak svarer "nei" du får ikke legge ned seteryggen, hva da? Det er vel strengt talt det som er debatten.

Anonymkode: 82829...80a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har han sikkert grunner for å svare nei, som at de lange beina hans ikke får plass. Mye forskning viser imidlertid at om svaret blir som sådann: "Takk for at du tar hensyn og spør, men jeg har så lange bein at det skaper stort ubehag for meg, så jeg setter pris på at du ikke gjør det" - så ville kanskje muligheten for enighet mellom disse to bli større. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, reiseglad said:

Da har han sikkert grunner for å svare nei, som at de lange beina hans ikke får plass. Mye forskning viser imidlertid at om svaret blir som sådann: "Takk for at du tar hensyn og spør, men jeg har så lange bein at det skaper stort ubehag for meg, så jeg setter pris på at du ikke gjør det" - så ville kanskje muligheten for enighet mellom disse to bli større. 

Men når jenter på 170cm sitter her og påstår at de får ødelagt beina sine av at den foran lener ned setet så tipper jeg at det hadde ført til mye mer åpenlys krangling dersom alle skulle spurt, men det er jo selvsagt god etikette å spørre. Selv tar jeg setet rolig noen cm bakover før jeg venter et øyeblikk og så gjentar jeg prosessen fram til setet er nede. Da har folk masse tid til å passe på at de ikke søler en kjele med kokende kaffe over seg.

Anonymkode: 82829...80a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når jenter på 170cm sitter her og påstår at de får ødelagt beina sine av at den foran lener ned setet så tipper jeg at det hadde ført til mye mer åpenlys krangling dersom alle skulle spurt, men det er jo selvsagt god etikette å spørre. Selv tar jeg setet rolig noen cm bakover før jeg venter et øyeblikk og så gjentar jeg prosessen fram til setet er nede. Da har folk masse tid til å passe på at de ikke søler en kjele med kokende kaffe over seg.

Anonymkode: 82829...80a

Derfor jeg skriver han, tipper det er et fåtall jenter som har så voldsomme vansker med at det blir for trangt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er den personen som stritter imot og som regel sørger for at du ikke får tatt seteryggen din bakover. I hvertfall når du og dine 160 centimeter ikke har spurt på forhånd, eller tenkt over at det går an å ta litt hensyn. 

Om du mot formodning klarer å få det ned, får du trolig en ukomfortabel tur. Helt til du retter opp seteryggen din igjen. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd å få noens hår opp i matpakka mi som jeg satt og knota med på fanget fordi hun allerede hadde slengt ned setet og dermed hindret meg i å bruke bordet. Når håret hennes deretter tok turen ned på brødskiva mi lot jeg det ligge der. Lenge. Helt til HUN skulle spise og dermed rettet opp setet for å bruke bordet foran seg. 

Jeg så hun fiklet fælt med håret sitt en stund, men det hindret henne ikke i å slenge ned setet med en gang hun var ferdig med å spise og å slenge håret i fanget på meg på nytt. Uflaks for både henne og meg satt jeg fortsatt med maten i fanget, godt spredd utover siden jeg måtte skille hårete brødskiver fra fortsatt spiselige brødskiver på fanget, uten bord. 

Hun så ut som en sånn dame som misliker sterkt å ha klissete pålegg i håret på to ulike steder. Håper hun fikk en fin tur. 

Anonymkode: c0616...2f6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 180 høy med lange ben, satt på flyet for en uke siden med babien min på fanget...

Dusten forran la ned sete sånn at både jeg og baby ble most... ikke gøy 

Anonymkode: 9035e...380

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min er 1,98 og det er rett og slett ikke plass til at den forran kan legge bak seteryggen. Vi har to små barn som er med og, så vi får ikke sitte ved nødutgang heller. Mange blir forbausende sure når de ikke får lagt bak seteryggen, de sender sure blikk når de går forbi på tur til toalettet, klager til flyvertene og vil bytte sete, kort sagt lager de mye styr av en bagatell. De har kjøpt seteplassen sin ja, men ikke beinplassen til personen bak. Vi reiser forresten alltid på dagtid. Synes det er leit at folk blir så sure og lager dårlig stemning av noe sånn, han kan jo ikke for at han er så lang og han har like mye rett til å være på flyet som andre passasjerer. Ungene har begynt å merke dette og, det er ikke akkurat så kjekt. 

Anonymkode: 53e01...b32

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der satans setet går ned type 5 cm. Hva er problemet???? 

Anonymkode: 71733...816

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Example said:

Jeg er den personen som stritter imot og som regel sørger for at du ikke får tatt seteryggen din bakover. I hvertfall når du og dine 160 centimeter ikke har spurt på forhånd, eller tenkt over at det går an å ta litt hensyn. 

Om du mot formodning klarer å få det ned, får du trolig en ukomfortabel tur. Helt til du retter opp seteryggen din igjen. 

La oss si det slik, knærne dine tåler mindre enn seteryggen min, så dersom du skal være kvalm skal nok jeg kunne sitte og godte meg over at knærne dine blir gode og møre.

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Samboeren min er 1,98 og det er rett og slett ikke plass til at den forran kan legge bak seteryggen. Vi har to små barn som er med og, så vi får ikke sitte ved nødutgang heller. Mange blir forbausende sure når de ikke får lagt bak seteryggen, de sender sure blikk når de går forbi på tur til toalettet, klager til flyvertene og vil bytte sete, kort sagt lager de mye styr av en bagatell. De har kjøpt seteplassen sin ja, men ikke beinplassen til personen bak. Vi reiser forresten alltid på dagtid. Synes det er leit at folk blir så sure og lager dårlig stemning av noe sånn, han kan jo ikke for at han er så lang og han har like mye rett til å være på flyet som andre passasjerer. Ungene har begynt å merke dette og, det er ikke akkurat så kjekt. 

Anonymkode: 53e01...b32

Hva med å da oppgradere setene deres slik at dere ikke skaper slike problemer for alle andre på flyet? Eventuelt sitte på første rad?

Anonymkode: 82829...80a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, reiseglad said:

- Spør den bak deg om det er greitt at seteryggen legges bak?

God søndag!

Eller så kan personen bak si ifra på forhånd hvis det er et digert problem for hun at han foran legger setet sitt bakover?

Anonymkode: 3a88f...ccb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, reiseglad said:

Da har han sikkert grunner for å svare nei, som at de lange beina hans ikke får plass. Mye forskning viser imidlertid at om svaret blir som sådann: "Takk for at du tar hensyn og spør, men jeg har så lange bein at det skaper stort ubehag for meg, så jeg setter pris på at du ikke gjør det" - så ville kanskje muligheten for enighet mellom disse to bli større. 

Og hva om jeg da hadde svart "Takk for at du sier i fra hva du tenker og mener om dette, men jeg har vondt i ryggen så å ikke lene setet tilbake skaper stort ubehag for meg, så jeg setter pris på at du tolererer at jeg gjør det.

Anonymkode: 82829...80a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har opplevd å få noens hår opp i matpakka mi som jeg satt og knota med på fanget fordi hun allerede hadde slengt ned setet og dermed hindret meg i å bruke bordet. Når håret hennes deretter tok turen ned på brødskiva mi lot jeg det ligge der. Lenge. Helt til HUN skulle spise og dermed rettet opp setet for å bruke bordet foran seg. 

Jeg så hun fiklet fælt med håret sitt en stund, men det hindret henne ikke i å slenge ned setet med en gang hun var ferdig med å spise og å slenge håret i fanget på meg på nytt. Uflaks for både henne og meg satt jeg fortsatt med maten i fanget, godt spredd utover siden jeg måtte skille hårete brødskiver fra fortsatt spiselige brødskiver på fanget, uten bord. 

Hun så ut som en sånn dame som misliker sterkt å ha klissete pålegg i håret på to ulike steder. Håper hun fikk en fin tur. 

Anonymkode: c0616...2f6

Det er så trist at man ikke får lov å ha med seg saks på fly. 🤣 For om det er aldri så mye uenighet om hvem som eier hvilke centimetre av din plass, så er vel alle enige i at du selv disponerer den gjenstående desimeteren etter at personen bak har slengt ned setet. Snipp, snipp!

Anonymkode: 9e926...baa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss si det slik, knærne dine tåler mindre enn seteryggen min, så dersom du skal være kvalm skal nok jeg kunne sitte og godte meg over at knærne dine blir gode og møre.

Hva med å da oppgradere setene deres slik at dere ikke skaper slike problemer for alle andre på flyet? Eventuelt sitte på første rad?

Anonymkode: 82829...80a

Akkurat det blir de uansett om du lener ryggen tilbake, det er nettopp derfor jeg ikke ønsker at personen foran lener setet bakover.. 

Og ja, jeg pleier som regel å bestille ekstra benplass, når det er mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er så trist at man ikke får lov å ha med seg saks på fly. 🤣 For om det er aldri så mye uenighet om hvem som eier hvilke centimetre av din plass, så er vel alle enige i at du selv disponerer den gjenstående desimeteren etter at personen bak har slengt ned setet. Snipp, snipp!

Anonymkode: 9e926...baa

Man kan anmeldes for aggrevated assault i USA for dette, så jeg håper virkelig du gjør dette på en flygning i USA slik at du kastes i fengsel. Slike som deg som vil gå rundt og kutte av andre håret fortjener intet mindre.

Anonymkode: 3a88f...ccb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan anmeldes for aggrevated assault i USA for dette, så jeg håper virkelig du gjør dette på en flygning i USA slik at du kastes i fengsel. Slike som deg som vil gå rundt og kutte av andre håret fortjener intet mindre.

Anonymkode: 3a88f...ccb

Skulle tro folk greide å si ifra til personen foran seg når man får håret deres i maten... Å snakke til noen da er umulig, men å forvente at alle andre skal spørre om den selvsagte retten til å lene setet sitt bakover forventer de...

Anonymkode: 82829...80a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en to meter lang mann har jeg alltid reservert sete ved nødutgang om mulig (nå koster det 150 kroner på Norwegian, så flyr ikke mer med dem).

I de tilfellene hvor det ikke har vært mulig, er det faktisk ikke en fysisk mulighet å legge ned setet for vedkommende forran meg. Har vært folk som har prøvd flere ganger, hvor jeg har informert dem om situasjonen. Blir uansett mest ukomfortabel for dem, siden knærne mine treffer i det myke på setet slik at de går rett i ryggen på personen foran.

 

Selv anser jeg det som meget egoistisk å ta setet helt ned, og tar det aldri ned mer enn 50% selv, om det ikke tilfeldigvis er ledig bak meg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange ting som ikke er lov på et fly. Legge ned flysetet er ikke en av dem. Og til den dagen det blir forbudt gir jeg blanke i abnorme folks sine knær og tær og har setet opp eller nede alt ettersom passer meg best.

Anonymkode: 71733...816

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...