Gå til innhold

Sønnen min tar en annen gutt på tissen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I forrige uke ble jeg kontaktet av skolen som forteller at min sønn (7 år) har tatt en annen gutt på tissen, noe han forståelig nok har mislikt. Dette har tydeligvis skjedd flere ganger.

Jeg har snakket med sønnen min, og forklart at dette ikke er greit. Det er han i grunnen klar over fra før, for vi har pratet om kropp og grenser tidligere. Når jeg spør hvorfor, svarer han "jeg vet ikke" og synes åpenbart at samtalen er ubehagelig. Jeg har spurt om det er flere som tar på tissene til hverandre, men det er det visst ikke. Jeg har også spurt om noen har tatt på tissen hans, og det sier han at ingen har gjort.

Er dette her normal oppførsel? Hva gjør jeg?

Anonymkode: 4f6ba...78d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, BearMama skrev:

http://www.psykologibloggen.no/?p=3680

ikke normal oppførsel.

Nå fikk jeg vondt i magen.

Jeg er så overrasket, for jeg har aldri sett eller hørt om at han har gjort noe lignende.  

Og hvis det er unormalt synes jeg det er merkelig at ikke skolen har sagt annet enn at jeg må ta en prat med gutten.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke normal oppførsel. Et barn på hans alder er stor nok til å skjønne at dette ikke er greit.

Kan han være utsatt for seksuelle overgrep? Har dere fått spørsmål om incest i hjemmet? 

Om dette er gjentagende så vil nok skolen reagere og kanskje koble inn BV for å undersøke nærmere.  

Anonymkode: f18d0...6ad

• Liker 11
Gjest BearMama
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå fikk jeg vondt i magen.

Jeg er så overrasket, for jeg har aldri sett eller hørt om at han har gjort noe lignende.  

Og hvis det er unormalt synes jeg det er merkelig at ikke skolen har sagt annet enn at jeg må ta en prat med gutten.

Tror det er lett å tenke at de bare er barn og tenke at «det sikkert går over».

Det er flott at du er obs på det og jeg ville nok startet med å snakke med helsesøster på skolen og fått noen gode råd. 

Det er normalt at barn er nysgjerrig på hverandre og både doktoleker og ta på hverandre er normalt. 

Men ikke når en tar på andre uten samtykke. Han må lære seg at man ikke har lov å ta på andre uten dere samtykke, akkurat som ingen har lov å ta på ham uten hans samtykke. Og at eldre eller voksne selvsagt aldri har lov til det. Om det skjer så er det ikke noe som den voksne skal si er hemmelig eller at det vil skje noe med verken han eller dere(overgripere truer ofte med at noe vil skje med foreldrene eller at barnet vil bli tatt av barnevernet og skremmer dem fra å si noe).

AnonymBruker
Skrevet

Nei dette må tas svært alvorlig. Jeg var i en situasjon der min sønn var 10 år og en annen gutt på 14 år drev og mastruberte foran han. Hele barnevernssystemet ble tatt inn momentant, skolen ble kontaktet og min sønn måtte gå ukentlig å snakke med helsesøster. Dette bør du selv gå videre med, for dette er langt fra normalt. Sitter du på ræva nå og ser om det går over, så kan du få et skikkelig smell om noen år. Forebygging er det du må sette igang nå. 

Anonymkode: 5f3a2...3bf

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Overhodet ikke greit! Dette er tegn på at noe kan ha skjedd. Du bør anmelde barnefaren for å få satt igang en etterforskning. Vanskelig å finne ut av det på annen måte. Ikke bra dette.

Anonymkode: 29bc7...8db

Skrevet

Jeg har ingen utdanning om barn, men jeg har lest opptil flere steder at det er normalt? Kanskje jeg husker feil og at det gjelder for yngre barn... (?)

Hva sier de voksne på skolen? Rektor eller helsesøster vet kanskje litt om hvor normalt eller unormalt det er.

Om helsesøster ikke allerde er involvert, så ville jeg tatt en telefon eller sendt en mail til henne :) De er også veldig flinke til å snakke med barn. Det er kanskje ting som ikke er så kult å snakke med mamma om.

• Liker 4
Gjest BearMama
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Overhodet ikke greit! Dette er tegn på at noe kan ha skjedd. Du bør anmelde barnefaren for å få satt igang en etterforskning. Vanskelig å finne ut av det på annen måte. Ikke bra dette.

Anmelde barnefaren på hvilket grunnlag?

🙄

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste skolen har gjort er å si "Dette har skjedd, ta gjerne en prat med sønnen din om det".

Jeg har på ingen måte tenkt å feie problemet under teppet, nei.

• Liker 6
Gjest Maizena
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den var drøy syns jeg... Hvis du har empati og respekt for andre mennesker så gjør du ikke slikt uten å fatte en mistanke om det. Å bli anmeldt for incest bare fordi mor vil ha en etterforskning er ganske alvorlig. Man gjør ikke det med mindre han er mistenkt eller barnet forteller at pappaen har gjort det...

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I all verden! Er du klar over at det er ekte mennesker som sitter her inne og leser og skriver? 😡

Anonymkode: 306eb...7a0

• Liker 40
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt drøyt å anmelde får uten noe grunnlag. Men man skal ikke se bort ifra at han er utsatt for seksuelle overgrep, og nå begår han selv seksuelle overgrep mot andre barn.

Dette bør gåes vidre med. 

Anonymkode: f18d0...6ad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste skolen har gjort er å si "Dette har skjedd, ta gjerne en prat med sønnen din om det".

Jeg har på ingen måte tenkt å feie problemet under teppet, nei.

Hvis skolen hadde sett på denne adferden som er faretegn på seksuelle overgrep hadde de nok reagert kraftigere enn bare "ta en prat med sønnen din om det". 

Selvfølgelig kan det være et faresignal, men mange barn er nysgjerrige på kropp og de kan finne på slike ting. Hvis det vedvarer så ville jeg koblet inn helsesøster.

Anonymkode: 2d3cc...6aa

• Liker 19
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Da jeg var ung og gikk på ungdomsskole gjorde guttene ofte det, tok oss på brystene, sprang etter oss for å få en titt osv.. Vi tok igjen på gutta og fanget dem også og rev av de buksa. Uskyldig tenåringsnysgjerrighet kalte lærerne det da , men de tok det opp med oss og vi sluttet å erte hverandre. Det er selvsagt ikke greit, men jeg vil tro at det ikke er unormalt heller å være nysgjerrig :)

Du får snakke med han om det og si at det ikke er greit å bli tatt på uten samtykke.Og han andre gutten vil jo ikke det heller, derfor er det overhodet ikke lov. Si til han at han sikkert ikke hadde likt det om noen gjorde ting mot han som han ikke ville. Jeg tror nok ikke sønnen din er en ødelagt unge som står i fare for å bli en voldtektsmann senere. Jeg  tror han bare har gjort noe dumt og trenger veiledning :)

Gjest BearMama
Skrevet
Akkurat nå, Mysticgirl skrev:

Da jeg var ung og gikk på ungdomsskole gjorde guttene ofte det, tok oss på brystene, sprang etter oss for å få en titt osv.. Vi tok igjen på gutta og fanget dem også og rev av de buksa. Uskyldig tenåringsnysgjerrighet kalte lærerne det da , men de tok det opp med oss og vi sluttet å erte hverandre. Det er selvsagt ikke greit, men jeg vil tro at det ikke er unormalt heller å være nysgjerrig :)

Du får snakke med han om det og si at det ikke er greit å bli tatt på uten samtykke.Og han andre gutten vil jo ikke det heller, derfor er det overhodet ikke lov. Si til han at han sikkert ikke hadde likt det om noen gjorde ting mot han som han ikke ville. Jeg tror nok ikke sønnen din er en ødelagt unge som står i fare for å bli en voldtektsmann senere. Jeg  tror han bare har gjort noe dumt og trenger veiledning :)

Det skjedde aldri på min skole og det hadde blitt slått hardt ned på.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis skolen hadde sett på denne adferden som er faretegn på seksuelle overgrep hadde de nok reagert kraftigere enn bare "ta en prat med sønnen din om det". 

Selvfølgelig kan det være et faresignal, men mange barn er nysgjerrige på kropp og de kan finne på slike ting. Hvis det vedvarer så ville jeg koblet inn helsesøster.

Anonymkode: 2d3cc...6aa

Takk for innspill.

Jeg snakker med læreren til uka og ber om en langt mer detaljert forklaring på hvordan de vurderer denne situasjonen. Gutten blir flau og vil ikke snakke, så jeg aner ingenting om kontekst - om det har skjedd i lek med andre tilstede, om det har virket seksualisert, virket som tull og herjing eller hva.

Og så skal jeg selvsagt si at vi er med på all anbefalt videre oppfølging evt.

Dere som snakker om incest og barnets far: Jeg bor med barnets pappa og vår andre sønn, og det har ikke vært situasjoner hjemme hos oss som jeg har stusset over. Man hører jo dessverre historier om incest som forekommer uten at noen får det med seg, men jeg har altså virkelig ingen grunn til å mistenke mannen min for noe som helst.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Mysticgirl skrev:

:hakeslepp:

Dette høres jo helt utrolig ut. Hadde ALDRI blitt akseptert på vår skole.

• Liker 4
Gjest Mysticgirl
Skrevet
Akkurat nå, BearMama skrev:

Det skjedde aldri på min skole og det hadde blitt slått hardt ned på.

Nei men det er ikke unormalt å være nysgjerrig og unger trenger veiledning for å forstå hva som er greit og ikke greit. Alt for mange roper opp om seksuelt mishandling og overtramp, som ikke en 7 åring vet hva er engang. Da er det vi voksne som må veilede og hjelpe han til å forstå hva som er greit og ikke greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...