Jump to content
Aricia

Grunnlag for å lagre slettede regelbrudd?

Recommended Posts

Guest chisandra
31 minutter siden, Winza skrev:

Dem har sagt du skal få se den? Isåfall vil jeg spørre om det samme

Ja, gjør det. Hun skulle ordne det over helgen. 

Fortsetter under...

Guest Newroz
5 minutter siden, Ovnsbakt Paprika skrev:

Jeg har også bedt om innsyn.

Kan vi stole på at dette er alt KG har lagret av slikt utover det vi kjenner til og har godkjent ved registering?  Brukerne visste jo ikke om disse lagrede innleggene før de siste advarslene ble gitt heller. 

Mitt inntrykk er klart nei. 

Moderatoren i tråden som ble stengt skriver: 

Har man brutt med reglene et par ganger, uten at det er veldig grovt, vil man kunne få en PM, med påminnelse om forumets regelverk. Har man skrudd av PM-funksjonen, vil dette bli sendt som en advarsel uten advarselspoeng. Fortsetter man så å bryte med forumets regelverk, vil man kunne få en advarsel. (......) Vi lagrer også informasjon om at en bruker har fått advarsel for brudd på våre regler. Innleggene det gis advarsel for lagres også i en periode.

De som har fått sine innlegg lagret skal altså ha fått en advarsel om innlegget først, men flere som har skrevet her har ikke fått det - og jeg tolker utsagnet (dere må gjerne lese hele i tråden som er slettet) dit hen at man skal få et varsel. Jeg syns også at en tolkning av "i en periode", er vel utvidet når det dreier seg om innlegg tre år tilbake i tid. Da er det ikke bare "en periode", da er det mer korrekt å skrive "noen år". 

Det er vel heller ikke slik at vi var totalt rettsløse innen personvern før GDPR kom som julekvelden på kjerringa heller. Vi har alltid hatt visse rettigheter, og jeg har ikke klart å finne tilbake til noe sted at jeg har godtatt at mine innlegg blir slettet - for så å bli lagret på bakrommet, og at dette senere kan brukes i mot meg om noen år/når man finner det for godt. 

Edited by Newroz

Guest chisandra

Takk for mange nyttige opplysninger i tråden, @Asti

Guest Winza
4 minutter siden, chisandra skrev:

Ja, gjør det. Hun skulle ordne det over helgen. 

Har spurt nå :)

Guest Catalina Culès
1 minutt siden, Winza skrev:

Har spurt nå :)

Jeg også, spent på svar.

Håper de også kan svare her i tråden.

Nasse Nøff  ❤
11 minutter siden, Ovnsbakt Paprika skrev:

Jeg har også bedt om innsyn.

Kan vi stole på at dette er alt KG har lagret av slikt utover det vi kjenner til og har godkjent ved registering?  Brukerne visste jo ikke om disse lagrede innleggene før de siste advarslene ble gitt heller. 

Hvem spurte du? skal spørre selv også. 

Om det er slik at KG lagrer informasjon lenge. Ja da drar jeg, men ikke før jeg googler meg blå for å få det slettet!! Noen som vet om lovverket og reglene? Kan jeg kreve at om jeg nå forlater Kg for godt, så kan jeg kreve at de sletter ALT av informasjon? som epost, passord, ip osv. 

Annonse

Monstrum
4 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Hvem spurte du? skal spørre selv også. 

Om det er slik at KG lagrer informasjon lenge. Ja da drar jeg, men ikke før jeg googler meg blå for å få det slettet!! Noen som vet om lovverket og reglene? Kan jeg kreve at om jeg nå forlater Kg for godt, så kan jeg kreve at de sletter ALT av informasjon? som epost, passord, ip osv. 

Er vel @HanneMari Egmont som skal spørres :)

Nasse Nøff  ❤
3 minutter siden, Monstrum skrev:

takker, da får jeg prøve det ut 😄 

Guest Newroz
15 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Jeg også, spent på svar.

Håper de også kan svare her i tråden.

Det er i hvert fall nok spørsmål og ta av :P

Guest Winza
6 minutter siden, Monstrum skrev:

Er vel tekola? Henne jeg spurte siden hun er forumleder

Guest Newroz
6 minutter siden, Monstrum skrev:

Jeg har også forstått det slik at det er henne som skal spørres, men hun jobber slik jeg har forstått det fra mandag til fredag - så da får vi sikkert svar til neste uke :) 

Monstrum

Har også bedt om å få vite hva som lagres om meg, og oversikt over eventuelle "oppsamlede" regelbrudd. Jeg kan så vidt jeg husker aldri ha fått hverken advarsel eller melding om dette, men etter å ha sett at andre brukere har fått ting lagret om seg over lang tid, så vil jeg vite om det gjelder meg og.

Det skal mye til for at jeg forlater KG, men om det er slik at man ikke aner hvilke opplysninger et så stort selskap som Egmont samler om meg, da må jeg faktisk begynne å vurdere det.

Guest Newroz
23 minutter siden, Monstrum skrev:

Har også bedt om å få vite hva som lagres om meg, og oversikt over eventuelle "oppsamlede" regelbrudd. Jeg kan så vidt jeg husker aldri ha fått hverken advarsel eller melding om dette, men etter å ha sett at andre brukere har fått ting lagret om seg over lang tid, så vil jeg vite om det gjelder meg og.

Det skal mye til for at jeg forlater KG, men om det er slik at man ikke aner hvilke opplysninger et så stort selskap som Egmont samler om meg, da må jeg faktisk begynne å vurdere det.

Jeg har ikke lyst til å forlate KG, har vært medlem her siden 2006 og trives godt her. Jeg har lært masse, og KG har vært der for meg i tykt og tynt :kghjerte:

Men hvis det lagres informasjon om meg som jeg ikke har samtykket til, og jeg ikke får informasjon om hva som lagres og hvordan det kan brukes, samt at det later til å være et gap mellom praksis og regelverk, så tenker jeg samtidig at det kanskje ikke er noe jeg ønsker å være med på lenger. Men jeg tør jo heller ikke å slette brukeren min her uten å vite hva som faktisk blir slettet heller da :P 

Annonse

Guest Asti
29 minutter siden, Winza skrev:

Er vel tekola? Henne jeg spurte siden hun er forumleder

Fra Tekola sitt innlegg her -  https://forum.kvinneguiden.no/topic/1196398-advarsel-for-å-bryte-forumsreglene/?page=4&tab=comments#comment-21717803 :

"Dere har full rett til å be om innsyn i hva vi sitter på av informasjon om dere. Det gjør dere ved å kontakte @HanneMari Egmont, da det er hun som forumansvarlig som styrer med dette. "

Nasse Nøff  ❤
1 minutt siden, Newroz skrev:

Jeg har ikke lyst til å forlate KG, har vært medlem her siden 2006 og trives godt her. Jeg har lært masse, og KG har vært der for meg i tykt og tynt :kghjerte:

Men hvis det lagres informasjon om meg som jeg ikke har samtykket til, og jeg ikke får informasjon om hva som lagres og hvordan det kan brukes, samt at det later til å være et gap mellom praksis og regelverk, så tenker jeg samtidig at det kanskje ikke er noe jeg ønsker å være med på lenger. Men jeg tør jo heller ikke å slette brukeren min her uten å vite hva som faktisk blir slettet heller da :P 

Tenker akkurat det samme. Om det nå kommer ut at de misbruker vår informasjon på en ulovlig måte. Hade bra. Aldri mer KG for min del. Da blir det reddit. Har begynt å henge der litt i det siste. Veldig rotete nettside, men det blir bedre for hver dag. 

Guest Winza
2 minutter siden, Asti skrev:

Fra Tekola sitt innlegg her -  https://forum.kvinneguiden.no/topic/1196398-advarsel-for-å-bryte-forumsreglene/?page=4&tab=comments#comment-21717803 :

"Dere har full rett til å be om innsyn i hva vi sitter på av informasjon om dere. Det gjør dere ved å kontakte @HanneMari Egmont, da det er hun som forumansvarlig som styrer med dette. "

Kontaktet henne nå :) 

Exel

Jeg vet ærlig talt ikke hvor smart det er å be om innsyn før den nye loven trer i kraft. @Asti har du noe å bidra med der? 

Guest Asti
3 minutter siden, Exel skrev:

Jeg vet ærlig talt ikke hvor smart det er å be om innsyn før den nye loven trer i kraft. @Asti har du noe å bidra med der? 

Jeg tenker at det kan være greit uahvengig av ny personvernlov å vite om man holder seg innenfor KG sitt regelverk. :) 

Og så er det slik at vi har jo hatt personvernlov før juli- 18, og jeg har nå spurt forumansvarlig om KG har holdt seg innenfor dagens gjeldende regelverk. Er spent på tilbakemeldingen, for det virker litt merkelig ut at KG kan lagre personopplysninger (IP-adresse) om en bruker i årevis. 

Jeg tenker at det gjør ikke noe å be om innsyn, hvis man lurer på hva KG har lagret om en. Og så går det også an å be om nytt innsyn om en tid, men jeg sitter ikke på noen fasit.  :) 

Guest ilsep

Det blir et endelig takk og farvel til kg for min del hvertfall.

Dette bekrefter bare hva tidligere brukere har tatt opp gang på gang, at modder på kg har verktøy til å hente ipadresser og brukeres virkelige navn. 

For hvordan holder de ellers oversikt over utestengte brukere som kommer tilbake?

Jeg syns dere som velger å bli på kg skal fortsette å kreve svar, mitt inntrykk er at dette som kg holder på med bryter med personvernet og det forklarer også veldig mye av tidligere hendelser på forumet.

Ha en god sommer.

Guest Hold the door
19 minutter siden, Newroz skrev:

Sånn tenker jeg også. Har litt lyst til å slette meg fra KG og få alt av "meg" slettet, men når jeg ikke vet hva som eventuelt blir igjen av opplysninger så blir det å slette seg det samme som å miste kontrollen, eller hva jeg skal si. Og det ønsker jeg jo ikke.

Guest
This topic is now closed to further replies.

Artikler fra forsiden

• Create New...