Gå til innhold
Aricia

Grunnlag for å lagre slettede regelbrudd?

Anbefalte innlegg

Asti
3 minutter siden, Fylkesfyrsten skrev:

Det har du ikke gjort. Jeg ber bare om edruelighet i hvordan vi forholder oss inntil svarene kommer.... 

Ja,  og det var også  svaret mitt som du siterte. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kollontaj
11 minutter siden, Fylkesfyrsten skrev:

Det har du ikke gjort. Jeg ber bare om edruelighet i hvordan vi forholder oss inntil svarene kommer.

Hvis loven sier at fristen er på 30 dager, må vi forholde oss til det.

KG må ikke nødvendigvis bruke 30 dager på å besvare spørsmål som mange brukere er involvert i og som er alvorlige, de kan fremskynde prosessen - dersom de vil. En jurist bruker ikke 30 dager på å finne ut av dette. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Regn

Hvordan går man frem for å se denne mappa si som blir nevnt i tråden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rosalie
Akkurat nå, Regn skrev:

Hvordan går man frem for å se denne mappa si som blir nevnt i tråden?

Send en PM til @HanneMari Egmont og be om en oversikt over hva som er lagret på profilen din.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Regn
Akkurat nå, Rosalie skrev:

Send en PM til @HanneMari Egmont og be om en oversikt over hva som er lagret på profilen din.

Takker :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
A_nanas

Jeg tenker at man rett og slett melder seg ut om man er misfornøyd. Er egentlig ikke verre enn det. Jeg får ikke lov pga karantene, men etter den så er jeg ute. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Asti
Skrevet (endret)
1 time siden, A_nanas skrev:

Jeg tenker at man rett og slett melder seg ut om man er misfornøyd. Er egentlig ikke verre enn det. Jeg får ikke lov pga karantene, men etter den så er jeg ute. 

Eller man kan si i fra.  Er mye jeg og flere har tatt opp her inne på Ris og ros som er endret på.  Nevner for eksempel særreglene på Rampelyset som ble fjernet,  samt misbruk av "hets"  i ryddemeldinger -   https://forum.kvinneguiden.no/topic/1047686-bruk-av-hets-i-ryddemelding/ -  som vi nå ser mindre av.  :)

Endret av Asti

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tekola

Diskusjonen rundt endringer på moderatorteamet er splittet ut hit:

Til det siste, så har moderatorteamet håndtert personopplysninger i samråd med Egmont og deres retningslinjer.

Det vil komme svar fra Hanne Mari rundt GDPR.

Tekola, (avtroppende) teamleder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Asti
52 minutter siden, Tekola skrev:

Til det siste, så har moderatorteamet håndtert personopplysninger i samråd med Egmont og deres retningslinjer.

Takk for tilbakemelding.  :)

Vi har også etterlyst om KG er innenfor dagens lovverk,  dvs om dere har hatt rettslig grunnlag for lagring av personopplysninger (ip-adresser) i årevis (mitt tilfelle ca 15 år). Dvs spørsmålene gjelder ikke bare GDPR.  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fylkesfyrsten
2 hours ago, Tekola said:

Jeg har lovformelig begjært informasjon om hvilke vurderinger som ligger til grunn for dagens praksis, ikke hva som kommer ved GDPR. Jeg regner med at dette også vil bli besvart? Jeg har nemlig krav på å få vite hva dere lagrer og hvor lenge. Se mine tidligere innlegg for en redegjørelse for lovfortolkningen.

Fristen som er satt i lovteksten er 30 dager, men det står også at informasjon skal gis uten ugrunnet opphold. Jeg har forståelse for at det kan ta noe tid å besvare alle spørsmål som er kommet, men jeg forventer at det svares skikkelig så snart råd er, og at den lovpålagte fristen overholdes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
HanneMari Egmont

Hei.

Beklager sent svar, det tok tid å få svar fra de som har sett på det juridiske.

Dagens praksis for lagring av brukerdata er i henhold til det eksisterende norske personvernregelverket, som er regulert i lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven). Vi har en legitim interesse av å lagre informasjon knyttet til våre brukere for å enten bidra med hjelp, eller for å kunne drive en hensiktsmessig moderering av forumene – herunder hindre utbredelse av uønsket adferd. 

Paragrafene mange refererer til gjelder opplysninger "uten kjent formål". Vårt formål er å opprettholde et godt debattklima og kunne utføre sanksjoner mot brukere som begår regelbrudd. 

Lagringen har kun vært benyttet ved konkrete brudd, og tilgangen til IP-adresser som  mange er opptatt av, har vært begrenset til administratorer. Vi har nå fjernet IP-adresser på innhold eldre enn tre år. Vi har vært innenfor gjeldende reglverk med lengre lagring også, men vi har kommet fram til at det holder med tre år.

Når de nye GDPR-reglene trer i kraft vil det bli noen endringer, men i prinsippet vil vi fortsatt påberope oss en legitim interesse i å sitte på data om uønsket adferd på enkelte brukere.  Det vil si innlegg og kommentarer sammen med IP-adresse hvor regelverket i forumet er brutt – enten i ett konkret innlegg, eller som del av en samlet vurdering. Praksisen rundt dette vil være lik som i dag, hvor regelbrudd vil kunne lagres og så danne grunnlag for en vurdering og utløse sanksjoner fra moderatorteamet, med formål om å korrigere denne adferden. 

Det er vår vurdering at vi kan sitte på denne typen informasjon i en hensiktsmessig tidsperiode. Hensikten settes i sammenheng med at vi må være i stand til å moderere forumene. Dersom vi ikke kan sitte på data knyttet til uønsket adferd og regelbrudd i en periode etter at brukeren det gjelder har valgt å slette sin bruker, eller brukeren er blitt sperret av administrator, vil det i praksis betyr at vi åpner forumene for misbruk og negativ aktivitet.

Vi definerer dermed en hensiktsmessig periode til tolv måneder. Det vil si at tolv måneder etter at en bruker er slettet fra våre baser, vil også anmerkningsdata knyttet til brukeren slettes fra våre systemer. Men så lenge en bruker er aktiv på forumet, er det ingen begrensninger på hvor langt tilbake i tid vi kan lagre innlegg. Samtidig er det kun nylige regelbrudd som vil utløse en eventuell sanksjon fra teamet. 

Dersom noen mener at vi har brutt med dagens lovgivning så finnes det klagemuligheter via Datatilsynet. Det er også mulig å henvende seg skriftlig til oss om konkrete spørsmål knyttet til hva vi har lagret av informasjon om en person. Alle henvendelser vil bli besvart.

Vi vil ikke gå inn i noen saksbehandling av enkeltsaker i diskusjonstråder på forumet. Vi vil heller ikke gå inn i diskusjoner om hva som er best praksis rundt behandling av personopplysninger. Vi vil kunne gi kommentarer til oppklaring dersom det dukker opp spørsmål knyttet til hva som lagres på forumet og vår personopplsyningspolicy.

Når GDPR trer i kraft vil alle som vil hente ut lagret informasjon om seg selv benytte denne linken for å få det utlevert: https://www.egmont.com/no/Personvern/ . 

Vi kommer også til å gjøre det slik at alle må akseptere de oppdaterte retningslinjene før de kan benytte seg av forumet videre når dette er på plass. Estimert tid for dette er ca 1. august.

GDPR-ansvarlig har selvsagt datakunnskapene til å lage seg en bruker, men han har ikke anledning til å bli kjent med admin-panelet når han ikke bruker dette, eller til å sitte og svare i forumet. Alle henvendelser som er sendt på PM til meg eller på epost til ham vil bli besvart, men disse henvendelsene vil etter hvert overføres til at man må ta kontakt via linken over. Dette for å ytterligere sikre personvernet, slik at ingen kan logge inn på din bruker og utgi seg for å være deg, for å få dette utlevert.

Jeg har forøvrig full tillit til adminteamet, og det er tilfeldig at det åpnet seg nye jobbmuligheter som ikke lar seg kombinere med administratorjobben for flere samtidig.

Trådens tema, hva som er grunnlaget for å lagre slettede regelbrudd, er besvart, derfor stenges tråden.

Hanne Mari, forumansvarlig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her