Gå til innhold
Aricia

Grunnlag for å lagre slettede regelbrudd?

Anbefalte innlegg

ilsep
Akkurat nå, Nasse Nøff ❤ skrev:

Håper vi får en klarhet i det. men... om vi sletter oss og starter ny, så vil jo fortsatt være en link mellom gammel og ny, nemlig IP. 

Sant. Derfor skal den infoen slettes. 

Slik jeg har skjønt det må forumet bruke helt andre virkemidler for å luke ut uønskede brukere. Lovlige sådan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nasse Nøff  ❤
1 minutt siden, ilsep skrev:

Sant. Derfor skal den infoen slettes. 

Slik jeg har skjønt det må forumet bruke helt andre virkemidler for å luke ut uønskede brukere. Lovlige sådan.

Problemet er jo at de kan lett sjekke gamle poster. Spesielt med tanke på at gamle innlegg kommer opp flere år senere. 
Skulle ønske gamle tråder ble slettet etter kanskje 3 år uten å ha blitt brukt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sorbus
37 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Spørsmålet er da; vil de slette ALT, eller vil det gamle forfølge vår nye bruker?

Det er jo et eksempel på en bruker som er opptatt av barnevernet som til stadighet blir utestengt, men som umiddelbart dukker opp igjen med ny bruker. Dette ryddes raskt og ryddemeldingen sier da at tråden er ryddet for innlegg av utestengt bruker. Det er tydelig for alle som deltar på trådene at det er samme bruker, men moderatorene må jo ha sterkere bevis enn vedkommendes skrivestil? Det er nærliggende å tro at de derfor bruker vedkommendes ip-adresse for å identifisere han. 

Det er jo fint i akkurat dette tilfellet, men som mange har påpekt før så er det jo ikke slik at en enhet har kun en bruker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ilsep

Problemet er jo at de kan lett sjekke gamle poster. Spesielt med tanke på at gamle innlegg kommer opp flere år senere. 

Enig. Ingen har bruk for de gamle trådene. At noen kan ønske å beholde Ronja og noen få klassikere, ja. Men alt det andre er ikke nødvendig å ta vare på, særlig med tanke på hvor mange nye tråder det blir laget om samme tema. 

Jeg har aldri hatt behov for å lese en tråd fra 2006 feks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Winza
1 minutt siden, ilsep skrev:

Enig. Ingen har bruk for de gamle trådene. At noen kan ønske å beholde Ronja og noen få klassikere, ja. Men alt det andre er ikke nødvendig å ta vare på, særlig med tanke på hvor mange nye tråder det blir laget om samme tema. 

Jeg har aldri hatt behov for å lese en tråd fra 2006 feks.

Det er kjekt å kunne se tilbake på gamle tråder da, ville nok blitt utrolig mye jobb hvis de skulle holde oversikt over hvilke tråder som har vært inaktiv i 3+ år

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olibast

52 minutter siden, Winza skrev:

Samme her, veldig irriterende og så disse type "hei jeg søker en desperat mann som kan gi meg glede i senga" 😐

Har du Facebook? Och har du svarat på frågor där du måste acceptera något eller har du använt sådana appar som visar dig som en man / kvinna / husdjur? Då fick många företag tillgång till ditt mail och de kan sälja i många år trots att Facebook har slutat ge det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Nasse Nøff  ❤
2 minutter siden, Winza skrev:

Det er kjekt å kunne se tilbake på gamle tråder da, ville nok blitt utrolig mye jobb hvis de skulle holde oversikt over hvilke tråder som har vært inaktiv i 3+ år

Er jo ikke så vanskelig da. Bare gå til underforum og skriv inn sidetall i linken øverst. Så ser du jo når det var sist aktivitet. Uten å idet hele tatt trykke seg innpå hver tråd. I underforumet samliv og kjærlighetsrelasjoner, så er første innlegget fra 2002. Tok meg sekunder å finne. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Winza

Er jo ikke så vanskelig da. Bare gå til underforum og skriv inn sidetall i linken øverst. Så ser du jo når det var sist aktivitet. Uten å idet hele tatt trykke seg innpå hver tråd. I underforumet samliv og kjærlighetsrelasjoner, så er første innlegget fra 2002. Tok meg sekunder å finne. 

Tviler på at de kommer til å gjøre det men skader ikke å spørre dem :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
visningsnamn
9 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Håper vi får en klarhet i det. men... om vi sletter oss og starter ny, så vil jo fortsatt være en link mellom gammel og ny, nemlig IP

5 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Det jeg har lurt på er om IP-en ligger lagret så lenge, selv etter vi er slettet, fordi de ikke ønsker å slette den eller om IP-en vår ligger lagret fordi de ikke kan slette den uten å samtidig slette alle foruminnlegg som er skrevet fra den, noe jeg antar ikke er ønskelig fra forumets side.

I retningslinjer for personvern (https://www.klikk.no/tjenester/retningslinjer-for-personvern-2884095) står det: "Du vil normalt heller ikke kunne slette innhold som er publisert for allmennheten i våre diskusjonsforum, da dette kan ødelegge forståelsen av diskusjonen for andre brukere."

Dette forstår jeg jo, men siden IP-en vår etter det jeg forstår blir tatt vare på selv etter man sletter seg, lurer jeg på om det har å gjøre med at det kanskje ikke teknisk lar seg gjøre å slette den uten at alle innleggene også blir slettet? (Jeg vet ikke, men skulle ønske noen kunne svart på akkurat dette.)

Jeg håper jo ikke det er sånn fordi da betyr det at (hvis jeg forstår dette rett) der vi på den ene side skal ha rett til å be om at personopplysninger i form av f.eks IP slettes, så har vi på den annen side godtatt retningslinjene der det står at vi ikke kan forvente å få foruminnlegg slettet, (til tross for at innlegg også er å anse som personopplysninger mener jeg forumansvarlig skrev i et av svarene sine).

Går det an da at hvis IP i utgangspunktet ikke er en personopplysning Egmont har god grunn til å beholde etter at vi har slettet oss og som vi dermed skal kunne få slettet hvis vi ber om det, så blir den det allikevel dersom den ikke kan skilles fra innleggene våre som på sin side er personopplysninger vi ikke kan forvente å få slettet?

Nå kan det jo hende det er en selvfølge at det ikke er sånn som jeg lurer på om det er, men jeg vet ikke, derfor har jeg lurt på dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ilsep
1 time siden, Winza skrev:

Tviler. Det er jo enkelt å se for oss pga datering på siden i trådlistene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skywalker

I mitt forum vistes IP under hvert innlegg (kun synlig for meg som admin). IP fulgte innleggene selv etter at brukeren som postet innlegget hadde slettet kontoen sin. Skulle IP bort måtte hele innlegget slettes. Når en brukerkonto blir slettet blir innleggene stående, men de er ikke lenger søkbare opp mot en bestemt konto. Så vidt jeg husker fra min admintid her på KG var det slik her også (på den tiden kunne også moderatorer se IP uten noen ekstra klikk). I så fall ville det føre for langt å slette hver enkelt IP. På den tiden var det også åpent for gjester til å poste i hele forumet.

Men jeg har aldri hørt om at IP til en slettet konto blir lagret ut over at den knyttes til ikke søkbare innlegg, som om det var postet av en tilfeldig gjest. Jeg kan heller ikke skjønne hensikten.

Selv er jeg ikke bekymret for gamle IP -adresser jeg måtte ha liggende her i forumet. Gamle IP fra nett-tilbydere jeg for lengst har byttet fra, og kanskje byttet hjemsted, er ikke farlige. Dessuten kan man som admin sier ikke knytte en IP til en enkeltpersons hjemmeadresse. Når vi søker på en adresse kommer som regel nett-tilbyderens navn og lokasjon opp, for eksempel Telenor, Oslo.

Endret av Skywalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hulderen
På 17.6.2018 den 15.59, Bokhylla skrev:

Dette er et av innleggene de har spart på i min mappe som begrunnelse for å gi meg et advarselspoeng for spekulasjoner. 

Innlegget er hentet fra tråden om 15 år gamle Angelica som døde som følge av den grove mishandlingen hun ble utsatt for av sin mor.  

Innlegget jeg henviser bakover til er slettet, men ikke lagret i mappa mi. 

«Jeg skrev vel heller ikke at denne moren ikke elsket barnet sitt, gjorde jeg? Jeg skrev at jeg tviler på at hun gjør det og at bevisene peker i retning av ei mor som ikke brydde seg.»

Fikk du det lagret som regelbrudd? Da burde jeg også ha fått det, for jeg har skrevet noe lignende i samme tråd. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her