Gå til innhold
Aricia

Grunnlag for å lagre slettede regelbrudd?

Anbefalte innlegg

Aricia
Skrevet (endret)

Jeg sitter igjen med tusen spørsmål etter en tråd som nylig ble stengt og må derfor dessverre be om flere oppklaringer i en ny. Ikke fordi jeg er interessert i moderatorteamets interne arbeidsrutiner, men fordi jeg gjerne vil vite hva jeg har å holde meg til når jeg poster innlegg på KG, slik jeg har gjort i 15 år eller hva det er. 

Jeg har i min naivitet trodd at så lenge jeg i løpet av alle de årene ikke fikk en eneste påminnelse om regelverket eller annen tilbakemelding fra moderatorteamet, så oppførte jeg meg relativt greit. Men så driver de altså og samler opp info om meg over år (?) av det de oppfatter som hyppige eller grove regelbrudd, uten å informere meg om dette fortløpende.

@Tekola skriver i tråden som er stengt: 

Sitat

Påminnelser, advarsler og utestengninger sendes når vi observerer flere regelbrudd over tid eller særdeles grove brudd på reglene våre over kort tid.

Kan vi få en definisjon det er mulig å forholde seg til som presiserer hva som er "flere regelbrudd over tid", og hva som er "grove regelbrudd"?

For når jeg leser listen over @Asti sine lagrede regelbrudd tilbake til 2015 (!), så tilsier hverken mengde over tid eller alvorlighetsgrad noe jeg ville oppfatte som hverken hyppig eller grovt: 

Sitat

Da har jeg fått oversikten. Jeg har ikke fått advarsel, men har bedt om innsyn i "min mappe". Moderatortemaet har lagret på meg: 

• Brukerdebatt høst 2015: 1 kommentar
  • Brukerdebatt og spekulasjoner rundt moderering Februar 2016: 2 kommentarer
  • Brukerdebatt 8. mars i år: Der jeg viser til noen som har brukt hersketeknikk i svaret sitt... 
  • Var også en for kommentar til moderering fra mai i år: Jeg tok opp noen som brukte forumet i studiesammenheng, og stillte spørsmål ved om moderator ikke kjente til regelverket, da slikt tidligere har blitt moderert. 

Regner med det er ok for @Asti at jeg bruker eksempelet siden hun la det ut i den andre tråden - hvis ikke si fra. :) 

Endret av Aricia

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leselusa

Håper KG kan gi skikkelig svar her.. for dette er faktisk litt viktig å få avklart! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Asti

Det er helt i orden.  :)

Vedr siste regelbrudd som ligger i min mappe,  så var det aldri min intensjon å drive brukerdebatt/personangrep.  Jeg lurte oppriktig på praktisering av regelverket.  Det viser denne tråden jeg opprettet for å få en avklaring https://forum.kvinneguiden.no/topic/1192822-bruk-av-forumet-til-studiesammenheng/?tab=comments#comment-21633355

Den vedr henvisning til hersketeknikk forstår jeg ikke. Å diskutere diskusjoner  er vel ikke brukerdebatt? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aricia
Akkurat nå, Asti skrev:

Vedr siste regelbrudd som ligger i min mappe,  så var det aldri min intensjon å drive brukerdebatt/personangrep.  Jeg lurte oppriktig på praktisering av regelverket.  Det viser denne tråden jeg opprettet for å få en avklaring https://forum.kvinneguiden.no/topic/1192822-bruk-av-forumet-til-studiesammenheng/?tab=comments#comment-21633355

Den vedr henvisning til hersketeknikk forstår jeg ikke. Å diskutere diskusjoner  er vel ikke brukerdebatt? 

Takk Asti! :) 

Ellers helt enig i siste setning, noe jeg også tok opp i den forrige tråden. Det siste året har kommentarer på diskusjonsteknikk fått stå, noe jeg har vært veldig glad for. Så her er det i så fall ulik modereringspraksis ute og går.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Asti skrev:

Har vi en egen mappe med regel brudd, som vi har innsyn i? Hvor finner jeg den i så fall?

Endret av Catalina Culès

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JesusErStammen

Jesus sier at du trenger ett klarere svar 😄

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Asti
Skrevet (endret)

@Catalina Culès alle kan be om innsyn i hva KG har lagret på dem.  Du kan sende privat melding til @HanneMari Egmont

:)

Endret av Asti

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
chisandra
2 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Har vi en egen mappe med regel brudd, som jeg har innsyn i? Hvor finner jeg den i så fall?

Det ser ut til at det blir notert hver gang vi er "uskikkelige" - som du ser i tråden, så langt tilbake som 2015 ihvertfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Catalina Culès
2 minutter siden, chisandra skrev:

Det ser ut til at det blir notert hver gang vi er "uskikkelige" - som du ser i tråden, så langt tilbake som 2015 ihvertfall.

Hva er poenget, med å lagre så langt tilbake? Det er jo bare tull. Har de lov til dette? Og jeg er sikker på de bare kommer med standard  svarene sine, som de alltid gjør

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
chisandra

Jeg synes det bør komme en oppklaring rundt disse spørsmålene. Kvinneguiden kan da ikke være tjent med at mange begynner å uroe seg for disse tingene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Catalina Culès

Og hva skjer om en bruker sletter seg? Vil da informasjonen også slettes? Eller vil den forsatt følge brukeren om han eller hun bestemmer seg for å lage ny bruker ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

miss summers
25 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Og hva skjer om en bruker sletter seg? Vil da informasjonen også slettes? Eller vil den forsatt følge brukeren om han eller hun bestemmer seg for å lage ny bruker ?

Den følger etter brukeren. Også om de tror du er en tidligere bruker. 

Topic; Å stenge en tråd under påskudd av at de ikke diskuterer arbeidsmetodikk er den lammeste unnskyldningen så langt! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kollontaj

Dette var verre enn forventet, @Asti.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inocybe

Dette er foruroligende.

Jeg leser alltid ryddemeldinger men når 5+ innlegg ryddes i en jafs er det vanskelig for meg å vite hva akkurat mitt regelbrudd bestod i. Var det bare noe som gikk med i dragsuget, svarte jeg på et innlegg som ble slettet, brukerdebatt eller var det det slikt innlegg som kan komme tilbake og bite min uvitende rompe om 3 år? Av å til spør jeg moderator hvorfor et innleg slettes men ikke hvis ikke jeg mistenker noe spesielt. Det vil uansett bli veldig arbeidskrevende for moderator om jeg skal spørre til alle ryddinger. 

Nå lurer jeg på: Hva ønsker moderator jeg skal lære av de har en hemmelig logg med på-kanten-innlegg de kan dra fram om dager, måneder eller år? Hadde det ikke vært betydelig bedre om jeg hadde fått en PM med opplysning om at nå skrev jeg noe på grensen til det akseptable? Jeg har aldri fått slike beskjeder eller advarsler så jeg har levd i troen at det jeg skriver i hovedsak er ok. Jeg har ingen ønsker om å bryte regelverket men ser på de tingene andre har fått loggført at jeg sikkert har en slik hemmelig logg jeg også. 

Det er ikke helt bort i natta for meg som bruker å anta at slettete innlegg er borte for godt. Spesielt ikke når moderator tidligere har svart det ikke er mulig å gjenopprette urettmessig slettete innlegg. Det står ingenting i KG-regelverket om at KG forbeholder seg retten til å lagre info jeg som bruker antar er borte i åresvis etterpå. Her håper jeg virkelig Egmonts jurister har en god forklaring. Både med hensyn til personopplysningsregelverket fram til nå og framover. 

Dette er ytterst betenkelig. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Catalina Culès

Jeg tror dette vil føre til en storm av brukere som vil slette seg, om moderator ikke kan komme med et skikkelig svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Exel
Skrevet (endret)
På 8.6.2018 den 13.33, Aricia skrev:

Jeg sitter igjen med tusen spørsmål etter en tråd som nylig ble stengt og må derfor dessverre be om flere oppklaringer i en ny. Ikke fordi jeg er interessert i moderatorteamets interne arbeidsrutiner, men fordi jeg gjerne vil vite hva jeg har å holde meg til når jeg poster innlegg på KG, slik jeg har gjort i 15 år eller hva det er. 

Jeg har i min naivitet trodd at så lenge jeg i løpet av alle de årene ikke fikk en eneste påminnelse om regelverket eller annen tilbakemelding fra moderatorteamet, så oppførte jeg meg relativt greit. Men så driver de altså og samler opp info om meg over år (?) av det de oppfatter som hyppige eller grove regelbrudd, uten å informere meg om dette fortløpende.

@Tekola skriver i tråden som er stengt: 

Kan vi få en definisjon det er mulig å forholde seg til som presiserer hva som er "flere regelbrudd over tid", og hva som er "grove regelbrudd"?

For når jeg leser listen over @Asti sine lagrede regelbrudd tilbake til 2015 (!), så tilsier hverken mengde over tid eller alvorlighetsgrad noe jeg ville oppfatte som hverken hyppig eller grovt: 

Regner med det er ok for @Asti at jeg bruker eksempelet siden hun la det ut i den andre tråden - hvis ikke si fra. :) 

Etter denne opplysningen vil jeg stille spørsmål til moderatorteamet v/Egmont og ansvarlig for forumet: Jeg tillater meg å be om svar fra andre enn Tekola her.

Personopplysningsloven og den nye EU/EØS lovgivningen, er lagringen og bruken av lagret info forumet gjør av personopplysninger m.m. innenfor til en hvertid gjeldende lovverk for personopplysninger og andre opplysninger? Har forumet noen særtillatelser for lagring av opplysninger fra Datatilsynet? 

Hvordan får man i tilfellet innsyn i egen/egne mappe/mapper med alle (person)opplysninger forumet lagrer på eier av en bruker? 

Personopplysninger skal, etter loven, bare brukes til det formålet de er samlet inn til. Når personopplysninger blir brukt på annen måte på "bakrommet", der det varsles i ettertid, hvordan forsvarer forumet den praksisen? Dette gjelder minst en annen bruker i tillegg til meg. 

En annen sak, det vi via pm tar opp med hverandre via forumets pm funksjon, blir dette lest av moderator, admin. Eller andre? I tilfellet ja, i hvilke situasjoner og hvor er informasjon og lovhjemmel for dette? 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2000-04-14-31/KAPITTEL_1#§2 Enn så lenge er det Personopplysningsloven som gjelder.

Jeg ber om svar med henvisning til gjeldende lovverk.

Endret av Exel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Zeitgeist
11 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Jeg tror dette vil føre til en storm av brukere som vil slette seg, om moderator ikke kan komme med et skikkelig svar.

Eventuelt vil det føre til en storm av brukere som ønsker å se mappa si. Med tanke på at det åpenbart samles opp informasjon i årevis, så er det vel ikke fritt for at moderatorene nå har skaffet seg en betydelig mengde merarbeid. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Monstrum
Skrevet (endret)
22 minutter siden, Inocybe skrev:

Dette er foruroligende.

Jeg leser alltid ryddemeldinger men når 5+ innlegg ryddes i en jafs er det vanskelig for meg å vite hva akkurat mitt regelbrudd bestod i. Var det bare noe som gikk med i dragsuget, svarte jeg på et innlegg som ble slettet, brukerdebatt eller var det det slikt innlegg som kan komme tilbake og bite min uvitende rompe om 3 år? Av å til spør jeg moderator hvorfor et innleg slettes men ikke hvis ikke jeg mistenker noe spesielt. Det vil uansett bli veldig arbeidskrevende for moderator om jeg skal spørre til alle ryddinger. 

Nå lurer jeg på: Hva ønsker moderator jeg skal lære av de har en hemmelig logg med på-kanten-innlegg de kan dra fram om dager, måneder eller år? Hadde det ikke vært betydelig bedre om jeg hadde fått en PM med opplysning om at nå skrev jeg noe på grensen til det akseptable? Jeg har aldri fått slike beskjeder eller advarsler så jeg har levd i troen at det jeg skriver i hovedsak er ok. Jeg har ingen ønsker om å bryte regelverket men ser på de tingene andre har fått loggført at jeg sikkert har en slik hemmelig logg jeg også. 

Det er ikke helt bort i natta for meg som bruker å anta at slettete innlegg er borte for godt. Spesielt ikke når moderator tidligere har svart det ikke er mulig å gjenopprette urettmessig slettete innlegg. Det står ingenting i KG-regelverket om at KG forbeholder seg retten til å lagre info jeg som bruker antar er borte i åresvis etterpå. Her håper jeg virkelig Egmonts jurister har en god forklaring. Både med hensyn til personopplysningsregelverket fram til nå og framover. 

Dette er ytterst betenkelig. 

Nettopp dette reagerer jeg også på. Et øyeblikk sier man at når et innlegg er slettet så er det slettet, mens man samtidig loggfører hvilke (relativt små, i Asti sitt tilfelle) regler en bruker har brutt. Brukeren får ikke beskjed om hvilke regler de har brutt, og vil derfor tro at alt har vært greit. Men så kan man plutselig risikere å få det slengt i ansiktet flere måneder eller år etterpå?

Hadde det stått noe om dette i reglene, slik at vi faktisk hadde samtykket i at Egmont kan lagre våre (slettede) innlegg over lengre tid, så hadde det jo ikke vært verre for moderatorene enn å vise til denne regelen nå når det blir stilt spørsmål rundt saken.

Endret av Monstrum
La til et ord

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her