Gå til innhold

MDG reagerer på Alliansens rampestreker


Drizzt

Anbefalte innlegg

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/vmPRMV/MDG-anmelder-Alliansen-etter-at-det-ble-delt-ut-falske-lopesedler-pa-stand

 

MDG følte de burde anmelde saken, men jeg kan ikke huske at Frp har anmeldt sakene hvor Frps logo misbrukes for å lage falske påstander om Frp som spres bl.a. på Facebook særlig når det nærmer seg valg. Noen som husker slike anmeldelser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 timer siden, Drizzt skrev:

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/vmPRMV/MDG-anmelder-Alliansen-etter-at-det-ble-delt-ut-falske-lopesedler-pa-stand

 

MDG følte de burde anmelde saken, men jeg kan ikke huske at Frp har anmeldt sakene hvor Frps logo misbrukes for å lage falske påstander om Frp som spres bl.a. på Facebook særlig når det nærmer seg valg. Noen som husker slike anmeldelser?

Har MDG faktisk gjordt dette? Jeg spør, for det er faktisk noe som i så fall bør bli politianmeldt. Det finnes INGEN unnskyldning for denne typen kampanjer.

Jeg vet at det dukker opp en god del slik søppel som angriper FrP, men jeg kjenner ikke til at dette er noe partiorganisasjoner har sanksjonert, og Liberalistene har gjordt en del litt tvilsomme kampanjer mot Ap, men det har heller ikke vært partifundert.

Denne saken her var ekstrem og bør få ett rettslig etterspill, for denne var langt over grensen for politisk valgkamp. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnslig! Useriøst etc.

Men hvor fikk de ideen fra? Hva er MDGs syn på barnebruder? Eller ordninger som letter den praksis? Har de tatt dette helt ut av det blå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Madame Butterfly skrev:

Barnslig! Useriøst etc.

Men hvor fikk de ideen fra? Hva er MDGs syn på barnebruder? Eller ordninger som letter den praksis? Har de tatt dette helt ut av det blå? 

Ideen om å lage falske plakater med falske påstander om andre partier har de nok tatt fra venstresiden. Det florerer med slike plakater mot Frp før et valg. Jeg har også sett slike mot Listhaug. Men hvorfor akkurat barnebruder vet jeg ikke. Kanskje ble de inspirert av en uttalelse fra noen fra MDG? Eller bare fant på det hele. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Madame Butterfly skrev:

Barnslig! Useriøst etc.

Men hvor fikk de ideen fra? Hva er MDGs syn på barnebruder? Eller ordninger som letter den praksis? Har de tatt dette helt ut av det blå? 

Jeg måtte finne ut, og DET var skremmende lesning :

Her er utgangspunktet for at Alliansen beskylder MDG for å støtte barnebruder :

Sitat

«Det er uakseptabelt at etnisitet, alder, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, seksuell orientering eller funksjonsevne begrenser individers deltagelse, innflytelse og livskvalitet»

 

Dette er altså anerkjennelse av menneskers grunnelggende, individuelle rettigheter i samfunnet, og Alliansen ønsker å bestride disse gjennom trakasering!

Gitt følgende uthevelser, er det ingen tvil om at dette er strafferetslig forfølgbart og ikke kan dekkes bak ytringsfrihet (Innholdet er klart injurierende, og gitt alliansen administrativt har tatt ansvaret, har man mye klarere ytringsfrihetsmessige regler å forholde seg til.) 

Lysglimt Johansen bekrefter at det er Allianseungdommen, Alliansens ungdomsorganisasjon, som delte ut flyvebladene.

– Det er rampestreker fra guttene. Det er ment som en meme (et bilde, ofte med humoristisk tekst, som spres på internett, journ.anm.). Jeg tar selvfølgelig ansvar for det, sier Lysglimt Johansen.

Endret av Druid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Druid jeg vet ikke om jeg forsto deg riktig. 

«Det er uakseptabelt at etnisitet, alder, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, seksuell orientering eller funksjonsevne begrenser individers deltagelse, innflytelse og livskvalitet»

Er det dette sitatet som inspirerte til dette bildet? Det er i så tilfelle helt ulogisk. Og da blir det ikke morsomt heller. 

Dette er jo kjerneverdier, som vi alle er enige om, er det ikke? Likestilling og barns trygghet er jo også viktig å sette på som kjerneverdier. Det vil jeg tro MDG har uttrykt støtte for andre sider i programmet sitt. 

Det finnes derimot mange individer og grupper som dessverre er for barneekteskap, som praktiserer dette, og som mener at det er et privat anliggende, og bør holdes unna politi, påtalemyndighet og norske domstoler. Tror ikke hovedtyngden av de er engasjert i MDG. 

Vil ikke påstå det bør være ulovlig. Jeg er for en vid tolking av ytringsfrihet. Får se på det som et gode at disse allianse folka går vist potensielle velgere hvor idiotiske de er 😊

Det er jo ikke sånn at det er vanskelig å latterliggjøre MDG, det er et stort materiale å lage memes av, når det gjelder MDG. En trenger virkelig ikke dikte opp ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er ganske hårreisende beskyldninger som de kommer med, og at det er godt at MDG velger å ta det rettslige skrittet mot dette. Selv om det er snakk om ungdommer så er de ikke unnskyldt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter fullt ut denne anmeldelsen. Det forsøpler demokratiet når man later som man er politiske motstandere og presenterer holdninger som man vet andre vil reagere negativt på. I demokratiet er vi avhengige i at vi vet hvem som mener hva. Om noen andre har gjort det før og noen har blitt utsatt for liknende uten å anmelde endrer ingen ting. Jeg synes det er merkelig at partiene selv ikke forstår at et slikt kaos gavner ingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som la merke til dette sitatet fra Alliansen? Dette må jo være ulovlig?

Han sier videre at Allianseungdommen er registrert som et ungdomsparti for å kunne motta støtte, og at det ikke i realiteten er en medlemsorganisasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

– Vi gjør dette preventivt for egen del, for å vise at det er konsekvenser for å misbruke logo og parti slik. Men vi vil også ta opp en større debatt. Det er et demokratisk problem om man i en valgkamp ikke kan skille mellom sant og usant, og hva partiene faktisk står for, sier Gaupset.

Så da regner jeg med at hvis dette går gjennom rettssystemet så står alle som gjør det samme mot FRP for hugg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, bananbøy said:

Så da regner jeg med at hvis dette går gjennom rettssystemet så står alle som gjør det samme mot FRP for hugg?

Man må vel være i 100% offermodus for å tro noe annet.  Men du kan jo sende en mail til FrPs justisminister og spørre hva han mener om saken.  

Endret av Judas Iskariot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...