Gå til innhold

Unger som kjører ATV på offentlig veg - hvordan ta opp med foreldrene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

...uten å bli gatas store heks??

Det har seg slik at naboen har kjøpt en liten ATV til ungene sine. Eldstemann er vel ca 10 år. Han kjører rundt og rundt i boligfeltet. Jeg liker det ikke, og det er flere grunner til det.

For det første støyer det ganske mye. Det er mer motorlyd i denne ATV-en enn i både biler, mopeder og motorsykler, og barnet kan kjøre rundt og rundt i timevis uten å bli lei.  

For det andre er det vanskelig å se ekvipasjen fra bil: ATV-en er lav, og den som sitter oppå er ikke akkurat fullvoksen, han heller. Det er en hel del svinger, ganske smale veger og litt uoversiktlige kryss i boligfeltet vårt, så potensialet for risikable situasjoner er stort når man er såpass lite synlig. Jeg er redd noe skal hende.

For det tredje: det er ikke lov, og det ser jeg flere gode grunner til. Lite synlighet har jeg allerede nevnt. Barn har heller ikke modnet trafikkforståelsen sin godt nok. Det er en grunn til at barn bare kan kjøre på lukkede baner i regi av motorsportforbundet. Hvis noe skulle skje vil foreldrene være skikkelig ille ute.

Så: hva bør gjøres? Vi har ingen velforening i området, så det kan ikke tas via slike kanaler. Mange vil sikkert si at jeg ikke bør bry meg, men hva hvis noe alvorlig skulle skje? Jeg ville ikke kunnet tilgi meg selv hvis jeg ikke hadde sagt fra på forhånd da! 

Anonymkode: c3173...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legge lapp i postkassen? Si at du finner det irriterende over tid og du er redd for eventuelle ulykker. Så enkelt, trenger ikke si hvem det er fra en gang. 

Ps, jeg kjøper en del av argumentene dine, men "Det er ikke lov" ville jeg ikke brukt, det gir folk flest faen i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Morten1 skrev:

Legge lapp i postkassen? Si at du finner det irriterende over tid og du er redd for eventuelle ulykker. Så enkelt, trenger ikke si hvem det er fra en gang. 

Ps, jeg kjøper en del av argumentene dine, men "Det er ikke lov" ville jeg ikke brukt, det gir folk flest faen i. 

Jeg tenkte også først at «det er ikke lov» ikke er et særlig godt argument, men akkurat i denne sammenhengen kan det ha noe å si, for de økonomiske konsekvensene for foreldrene dersom noe skulle hende er enorme. Muligheten for erstatningskrav på 10+ mill kan lett få folk til å høre etter. 

Anonymkode: c3173...e3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan så enkelt også bare stoppe ungen og forklare veldig enkelt at du er redd for skader, kanskje han da skjønner det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da ringer du 02800.....om det ikke er omgjort nå. Dette er en politisak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...