Gå til innhold

Høyesterett: Bob og Rambo må dø


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det er helt riktig å avlive hunder som ikke har oppdragelse, og som biter fremmede folk. Tenk om ofrene hadde vært små barn.

Anonymkode: bccde...185

Man får ikke bare en rift og blåmerke av å bli bitt av en så stor hund som Bob. Fra Dagblad-artikkelen i HI: 
"En kvinne ble påført et stort blåmerke og rift i huden etter å ha blitt angrepet av hunden «Bob» i 2015."
Og for dette blir han altså nå avlivet.

Også her er det en "hudavskrapning" og et påstått arr gjennom klærne faktisk (går det an egentlig?). Og dette etter at mannen hadde slått etter han med en avis vel å merke: 
"Mannen selv, som ønsker å være anonym i denne saken, sier til TV 2 at hunden kom løpende mot ham og angrep. Han sier han fikk en hudavskrapning, selv om tennene til hunden ikke trengte gjennom klærne hans. Han hevder han fortsatt har arr etter hendelsen."
https://www.tv2.no/a/9484327/

Hvis disse hundene var aggressive hadde disse menneskene sett helt annerledes ut, kanskje litt som dette barnet som ble angrepet av en politihund og ordentlig lemlestet. Den hunden lever enda, så politiet får det visst som de vil.
https://www.tv2.no/a/6169169/

Legg merke til at i tilfellet med Naomi måtte en kvinne gå mellom for å få bort hunden, mens dette ikke er tilfelle i de to andre sakene. Disse to hundene har ikke vært ute etter å skade i det hele tatt.

Anonymkode: ecd7a...0ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Man får ikke bare en rift og blåmerke av å bli bitt av en så stor hund som Bob. Fra Dagblad-artikkelen i HI: 
"En kvinne ble påført et stort blåmerke og rift i huden etter å ha blitt angrepet av hunden «Bob» i 2015."
Og for dette blir han altså nå avlivet.

Også her er det en "hudavskrapning" og et påstått arr gjennom klærne faktisk (går det an egentlig?). Og dette etter at mannen hadde slått etter han med en avis vel å merke: 
"Mannen selv, som ønsker å være anonym i denne saken, sier til TV 2 at hunden kom løpende mot ham og angrep. Han sier han fikk en hudavskrapning, selv om tennene til hunden ikke trengte gjennom klærne hans. Han hevder han fortsatt har arr etter hendelsen."
https://www.tv2.no/a/9484327/

Hvis disse hundene var aggressive hadde disse menneskene sett helt annerledes ut, kanskje litt som dette barnet som ble angrepet av en politihund og ordentlig lemlestet. Den hunden lever enda, så politiet får det visst som de vil.
https://www.tv2.no/a/6169169/

Legg merke til at i tilfellet med Naomi måtte en kvinne gå mellom for å få bort hunden, mens dette ikke er tilfelle i de to andre sakene. Disse to hundene har ikke vært ute etter å skade i det hele tatt.

Anonymkode: ecd7a...0ff

Hvordan kan du si at angrep ikke er aggresjon? Må man bli lemlestet for at det skal bli aggressivt nok for deg?

Anonymkode: e6dc3...869

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fikk Bob i det hele tatt muligheten til å agere som han gjorde? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan kan du si at angrep ikke er aggresjon? Må man bli lemlestet for at det skal bli aggressivt nok for deg?

Anonymkode: e6dc3...869

Et angrep eller utfall kan være et uttrykk for aggresjon/frykt, men hundene er ikke automatisk aggressive hunder for det. Hvis de var aggressive (som politihunden) hadde de såkalt "angrepede" blitt alvorlig skadet.
Tror du hunder ikke får til å bite gjennom klærne fordi de har uflaks og biter for svakt eller treffer feil? Nei. Hvis en hund vil skade så skader den, og det var ikke det disse hundene gjorde eller ville. Vi har heller ikke bilder av "skadene" så vi vet ikke om det er bitt en gang.

La oss si noen kommer løpende rett mot kjæresten din på natta, og du dytter denne personen hardt bort eller spenner bein på dem så de faller og skrubber seg, er du da potensielt farlig? Hunder kan ikke bruke føtter eller hender på den måten, så de må alltid bruke munnen eller kroppen om de vil markere avstand. De kan hoppe på noen, dytte borti dem med brystet eller nappe i dem for å få dem bort, men dette er ikke en adferd som er ment for å skade. Dessverre vet ikke folk dette, og helt normale hunder blir avlivet fordi man tror at de har bitt.

Ta en Border Collie f.ex., de kan komme til å nappe i hasene eller buksebeina til folk for å få dem til å flytte seg, akkurat slik de gjør med sau (de gjeter alt mulig). Dette kan også bli mistatt for at "hunden biter", når den bruker den eneste kommunikasjonen den har for å få noe til å bevege seg. Dette er selvsagt ikke en adferd som er ment for å skade.

Jeg mener selvsagt ikke at hunder skal få holde på sånn, det er ingen som ønsker å få en 40-kilos hund i fanget når man er ute og går tur. Så eieren må helt klart pålegges å gjøre noe som forhindrer at dette noen sinne skjer igjen. Jeg mener de burde fått en advarsel, blitt pålagt å ha hunden i bånd og å gå på lydighetskurs, og at hunden burde blitt avlivet neste gang noe lignende eventuelt skjedde.

Merk også at Rambo ble frikjent i Tingretten, men Politidirektoratet anket, og han ble dømt til døden i Lagmannsretten. Eier anket til Høyesterett men de avviste saken. Det var altså uenighet i rettssystemet om hvorvidt han skulle avlives.

Anonymkode: ecd7a...0ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Julie said:

Hvorfor fikk Bob i det hele tatt muligheten til å agere som han gjorde? 

Her er forklaring: 

"Min venn, Arild, sin hund står i fare for å bli avlivet, uten noe særlig grunnlag, og dette er vårt siste forsøk på å få en rettferdig avslutning på hele saken da vi knapt har ut uka på oss!

Kort fortalt så ble Bob bundet i en benk utenfor Max Hamburger på Grønland i Oslo, da en venn av hundens opprinnelige eier hadde han med på tur. Da en mann passerte litt for nære har Bob dratt i benken og bjeffet. Bob fikk tak i buksebeinet hans, noe politiet observerte og kom til stedet. Politiet blir stående en stund og snakke, og Arilds venn blir bedt om å gå frem og tilbake på fortauet med Bob. Da er Bob helt rolig. Bob er veldig menneskeglad, barnslig og leken, og hopper gjerne opp mot folk som han møter. Arilds venn lar han gjøre dette for å overbevise polititet om at han kun vil hilse. Men i rapporten til polititet skriver de at de måtte dra hunden ut i sykkelfeltet for å avverge "en situasjon", da han prøvde å angripe en barnevogn. Bob hoppet mot barnevognen, og den eneste som reagerte på dette var den ene politidamen. Personen som gikk med barnevognen fortsatte bare videre, og politiet har heller ikke noen vitneforklaring fra h*n. Etter det lar ikke politiet Bob og Arilds venn få gå, og det virker som de ikke gir seg før Bob har gjort noe de kan sette fingeren på. Uheldigvis for alle hopper Bob opp mot en jente mens Arilds venn som holder Bob er opptatt med å snakke med politiet. Politidamen blir helt hysterisk og mener han har prøvd å angripe jenta, men finner allikevel ikke et eneste merke på armen hennes, etter å ha lett nøye. Politidamen overtaler jenta til å gå til legevakten der de finner ett bittelite merke, som jenta ikke en gang er sikker på om er fra en tann eller en klo." https://www.facebook.com/hjelphundenbob/posts/194177560915839

Bob har aldri bitt noen: 
https://www.nrk.no/norge/retten-har-avgjort-at-bob-ma-do-1.13719058

Anonymkode: ecd7a...0ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest dette tidligere og forstår fremdeles ikke hvorfor vedkommende som var ansvarlig for hunden lot dere skje. Har du en 40 kilos hund som er troende (om så kun av glede) til å hoppe på vilt fremmede folk så lar du ikke ukyndige passe bikkja di. Det handler om å være sitt ansvar bevisst som hundeeier. Noen hundeeiere tar dessverre litt lett på dette. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/10/2018 at 7:40 PM, Julie said:

Har lest dette tidligere og forstår fremdeles ikke hvorfor vedkommende som var ansvarlig for hunden lot dere skje. Har du en 40 kilos hund som er troende (om så kun av glede) til å hoppe på vilt fremmede folk så lar du ikke ukyndige passe bikkja di. Det handler om å være sitt ansvar bevisst som hundeeier. Noen hundeeiere tar dessverre litt lett på dette. 

Det var vel fordi han hadde hatt hunden i 8 år og visste den var ufarlig.

Anonymkode: ecd7a...0ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var vel fordi han hadde hatt hunden i 8 år og visste den var ufarlig.

Anonymkode: ecd7a...0ff

Nei,det forteller meg om en eier som tar lett på ansvaret og mener det er legitimt at en 40 kgs hund hopper opp på vilt fremmede. En del av ansvaret som hundeeier er å sikre at hundeholdet ikke er til ulempe for andre og samfunnet forøvrig.  Det har han åpenbart ikke gjort. 

Endret av Julie
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en fremned dobbermann hoppet opp på meg på inne på en dyrebutikk en gang. Hunden var bare vennlig og ville hilse/leke. Men det er selvsagt ikke greit at eieren lar en så stor hund hopoe opp på fremnede mennesker. Hunden mente ikke noe vondt. Men om jeg hadde vært redd for hunder kunne jeg jo blitt hysterisk og beskyldt hunden for å angripe meg. Burde den blitt avlivet da?

Anonymkode: ceb66...736

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Julie skrev:

Nei,det forteller meg om en eier som tar lett på ansvaret og mener det er legitimt at en 40 kgs hund hopper opp på vilt fremmede. En del av ansvaret som hundeeier er å sikre at hundeholdet ikke er til ulempe for andre og samfunnet forøvrig.  Det har han åpenbart ikke gjort. 

Greit nok. Men man bør ikke kunne kreve en hund avlivet fordi den er "til ulempe", så lenge den ikke er farlig.

Anonymkode: ceb66...736

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Husker en fremned dobbermann hoppet opp på meg på inne på en dyrebutikk en gang. Hunden var bare vennlig og ville hilse/leke. Men det er selvsagt ikke greit at eieren lar en så stor hund hopoe opp på fremnede mennesker. Hunden mente ikke noe vondt. Men om jeg hadde vært redd for hunder kunne jeg jo blitt hysterisk og beskyldt hunden for å angripe meg. Burde den blitt avlivet da?

Anonymkode: ceb66...736

Ja så lenge noen blir hysteriske betyr det at en hund er farlig, og da bør den avlives.

Jeg har blitt bitt av hund tre ganger, to ganger bare risp, en gang så jeg blødde litt, men ingen av episodene fikk meg til å tenke på å gå til politiet..? Husker også når jeg var barn at en løshund kom og hoppet oppetter faren min og glefset etter hendene hans. Jeg syns det var ekkelt men faren min brydde seg ikke og bare gikk videre husker jeg. Jeg var mektig imponert over at han ikke var redd, og kanskje har det påvirket meg? Naboens border collie gjorde det samme fra andre siden av gjerdet der den bodde, den glefset også etter mulen på hesten min om den kom for nær. Ikke noe av dette har jeg sett på som bekymringsverdig eller noe å involvere politiet i, er det meg det er noe galt med?

Jeg var også fostermor for en tervueren i to uker da jeg var tenåring. Denne hunden ville glefse om man prøvde å flytte den fra der den lå for eksempel, eller hvis det var noe annet den ikke ville. Den gjorde det samme når de nye eierne hentet den, bet etter håndleddene til mannen for å komme løs, og han sa bare rolig og vennlig nei til den. Den var også håndredd etter å ha blitt slått før, så den var litt nervøs fra det og i tillegg var det vel hele omplasseringssituasjonen som gjorde sitt. Denne hunden ble etter  hvert kjent som den snille og flinke hunden i nabolaget der. Jeg var og besøkte den noen ganger, og den kjente meg alltid igjen og ville ikke at jeg skulle gå da jeg måtte reise igjen. En helt normal hund som "bet" altså, som så mange andre.

Det folk reagerer på og faktisk anmelder får meg til å føle at jeg har havnet på en fremmed planet.

Anonymkode: ecd7a...0ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at Rambo avlives. Den hunden er ikke til å stole på,

Anonymkode: 1ec11...078

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja så lenge noen blir hysteriske betyr det at en hund er farlig, og da bør den avlives.

Jeg har blitt bitt av hund tre ganger, to ganger bare risp, en gang så jeg blødde litt, men ingen av episodene fikk meg til å tenke på å gå til politiet..? Husker også når jeg var barn at en løshund kom og hoppet oppetter faren min og glefset etter hendene hans. Jeg syns det var ekkelt men faren min brydde seg ikke og bare gikk videre husker jeg. Jeg var mektig imponert over at han ikke var redd, og kanskje har det påvirket meg? Naboens border collie gjorde det samme fra andre siden av gjerdet der den bodde, den glefset også etter mulen på hesten min om den kom for nær. Ikke noe av dette har jeg sett på som bekymringsverdig eller noe å involvere politiet i, er det meg det er noe galt med?

Jeg var også fostermor for en tervueren i to uker da jeg var tenåring. Denne hunden ville glefse om man prøvde å flytte den fra der den lå for eksempel, eller hvis det var noe annet den ikke ville. Den gjorde det samme når de nye eierne hentet den, bet etter håndleddene til mannen for å komme løs, og han sa bare rolig og vennlig nei til den. Den var også håndredd etter å ha blitt slått før, så den var litt nervøs fra det og i tillegg var det vel hele omplasseringssituasjonen som gjorde sitt. Denne hunden ble etter  hvert kjent som den snille og flinke hunden i nabolaget der. Jeg var og besøkte den noen ganger, og den kjente meg alltid igjen og ville ikke at jeg skulle gå da jeg måtte reise igjen. En helt normal hund som "bet" altså, som så mange andre.

Det folk reagerer på og faktisk anmelder får meg til å føle at jeg har havnet på en fremmed planet.

Anonymkode: ecd7a...0ff

Jeg har også blitt "bitt" til blods av ene hunden vår en gang. Verdens snilleste og mildeste hund. Hun elsket å leke med pinner, og at vi dro i hver vår ende av pinnen. Da hun skulke skifte tak i oinnen bommet hun litt, og jeg fikk et risp i hånden som blødde litt av hundetanna. Avlivningsgrunn, i følge enkelte....

Anonymkode: ceb66...736

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har også blitt "bitt" til blods av ene hunden vår en gang. Verdens snilleste og mildeste hund. Hun elsket å leke med pinner, og at vi dro i hver vår ende av pinnen. Da hun skulke skifte tak i oinnen bommet hun litt, og jeg fikk et risp i hånden som blødde litt av hundetanna. Avlivningsgrunn, i følge enkelte....

Anonymkode: ceb66...736

Ups, jeg fikk blåmerker av schæferen min når jeg lekte med henne, hun skulle vært avlivet hun også da! Og så knurret hun på en mann med motorsykkelhjelm en gang :overrasket: Hun må ha vært farlig og jeg visste det ikke!

Anonymkode: ecd7a...0ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at noen av hundefolket her prøver å bagatellisere hunder som trenger seg inn på mennesker i omgivelsene. Mange er redde for hunder, spesiellt større hunder. Når eierne ikke mestrer å ha kontroll på bikjene kan det gjerne gå slik som med disse sakene. Hadde en hund bykset opp på meg, og ført til at jeg måtte til lege for stivkrampesprøyte hadde jeg anmeldt og krevd avliving selv.

Anonymkode: abbf9...87e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2018 den 19.16, AnonymBruker skrev:

En ufattelig viktig avgjørelse er tatt av høyesterett. Hundene Bob og Rambo skal avlives da de anses for farlig for folk rundt dem. En prinsipielt viktig dom som bør få alle hundeiere til å skjerpe seg. Det går tusenvis av livsfarlige hunder rundt i Norge pga eiere som ikke har kontroll på dem eller har peiling på hund. Håper dette er med på å bevisstgjøre hvilket ansvar man har som hundeeier.

NOAH på sin side mener atferden til Bob er helt normalt. Hjelpes. "Helt normal" når man bitet folk, glefser etter folk og angriper barnevogner?

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/hyesterett-bob-skal-avlives/3423498105.html

https://www.dagbladet.no/kultur/bob-ma-do/69880423

Anonymkode: 1f962...2e2

De oppfatter hunden farlig pga utseendet. Har en rottweiler min jeg også og hun har vist tenner osv til folk og glefset til folk som har tråkket på halen hennes osv. Hunder er dyr som er territorielle og forsvarer seg når de føler seg truet og krenket. De er ikke aggressive, men redde eller må forvare gjenstandene, maten, flokken og territoriene. De har blitt avlet opp sånn og de er dyr med egen atferd. Alle oppegående og friske mennesker burde skjønne hva de må gjøre og ikke gjøre for å ikke bli angrepet av en hund. Forstår de ikke hunder så holder de seg langt unna... hunder oppfatter avstand som respekt, mennesker oppfatter det som kjærlighet eller noe helt ufarlig. En hund sender ut dempede signaler som å slikke seg rundt munnen rytmisk når den føler ubehag foreks... da må man forstå det som menneske og ikke trigge ubehaget ytterligere. Vi har jo avlet de opp og valgt at de skal leve med oss og da må vi også tilpasse oss. En hund er ikke en dokke som bare sitter der hele tiden og må finne seg i å bli slått osv av småunger. Min hund blir ikke oppfattet som aggressiv enda hun viser tenner pga hun har et søtt og vakkert utseende som folk liker...

Anonymkode: 390fd...bc8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser at noen av hundefolket her prøver å bagatellisere hunder som trenger seg inn på mennesker i omgivelsene. Mange er redde for hunder, spesiellt større hunder. Når eierne ikke mestrer å ha kontroll på bikjene kan det gjerne gå slik som med disse sakene. Hadde en hund bykset opp på meg, og ført til at jeg måtte til lege for stivkrampesprøyte hadde jeg anmeldt og krevd avliving selv.

Anonymkode: abbf9...87e

Har aldri vært borti hunder som kommer bort til andre, i så fall så er det ofte de minste hundene som løper bort til meg og bjeffer og biter meg... de er udregelige som oftest. De store løper kun bort til noen og hopper på de for å hilse kanskje, men lærer jo hunden min å ikke gjøre det, men folk sier jo at det er greit enda jeg ikke synes det så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2018 den 19.31, Morten1 skrev:

Slik jeg ser det er det som du påpeker, alt formange som ikke har peiling på dyr som har dyr. Har dyr kun fordi de syns det er koselig og er søtt, men vet ingenting om oppdragelse. Jeg syns det er viktig at det blir gjort eksempler av dyr som skader mennesker, men skulle også helst sett at det ble noen ordning som hindret idioter å skaffe seg dyr sammtidig :)

Problemet ligger nok ikke i oppdragelsen, men hos enkelte som befinner seg på gata. Det er vel den idioten som tramper på andre sine hunder eller framprovoserer en allerede litt gira hund, alle som ikke har hund burde også vite hva man ikke gjør når en hund viser usikkerhet eller tenner. Har selv vært borti en aggressiv hund og kom meg uskadd vekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Skorstein skrev:

Problemet ligger nok ikke i oppdragelsen, men hos enkelte som befinner seg på gata. Det er vel den idioten som tramper på andre sine hunder eller framprovoserer en allerede litt gira hund, alle som ikke har hund burde også vite hva man ikke gjør når en hund viser usikkerhet eller tenner. Har selv vært borti en aggressiv hund og kom meg uskadd vekk.

Eh. Ikke gå på fortau fordi der skal bikkjene stå å glefse? Ikke gå på restaurant, for bikkja kan bite? Ikke gå ut, egentlig, for det kan være en hun der og da er det din skyld om bikkja biter. Nei. Bly er billig. 

Anonymkode: 75c06...80c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skorstein skrev:

Problemet ligger nok ikke i oppdragelsen, men hos enkelte som befinner seg på gata. Det er vel den idioten som tramper på andre sine hunder eller framprovoserer en allerede litt gira hund, alle som ikke har hund burde også vite hva man ikke gjør når en hund viser usikkerhet eller tenner. Har selv vært borti en aggressiv hund og kom meg uskadd vekk.

Er det riktig (og ikke minst realistisk) å forvente dette av våre medborgere? Din hund, ditt ansvar. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...