Gå til innhold

Makslønn på 1,5 millioner kr


DenRødeFrelser

Anbefalte innlegg

For å få ned forskjellene i Norge kan det være en idè å sette makslønnen til 1,5 millioner NOK. Dette er mer enn nok å leve for, mer trenger man ikke i Norge i dag fordi lønnen er langt over kostnadsnivået i vårt land. Alt over 1,5 mill er bare ekkel, platt og overfladisk materialisme som småpsykopatiske narsissister på høyresiden ønsker seg fordi de skal tøffe seg. I tillegg bidrar også lønnstaket til å få ned andelen skatteflyktninger, som gjemmer unna formuene sine i skatteparadiser som Cayman Islands og dets like, i stedet for å bidra til fellesskapet i Norge. De har tjent store millioner gjennom markedshandler ingen egentlig har innsyn i, og gjemt unna verdiene. Dette er Norges landsforrædere. 

En makslønn på 1,5 mill er mer enn nok til å leve av, samtidig forsvinner viljen til å gjemme unna store verdier i skatteparadiser fordi beløpet ikke er stort nok til å gi uhyrlige renteavkastninger på skjulte konti.

Fortsatt lever vi i et samfunn med store forskjeller, foreldre som tjener langt mindre enn rike foreldre, har dårligere muligheter for sine barn. De fleste barn som mobber andre, har som regel høyreorienterte foreldre som lærer barna at personer som har mindre enn mange andre, egentlig er tapere som ikke får til så mye. Denne illusjonen blir enklere å holde i live når forskjellene i Norge fortsatt er såpass store som de er, samt den stygge populistiske mobbepolitikken til FrP og mange av velgerne deres.

Nå er det jo mange som uansett tjener en god del mindre enn halvannen million, så dette blir ikke nødvendigvis så merkbart, men det er et flott utgangspunkt å starte med.

Historien har vist gjennom utallige eksempler at makt sentrert på få hender er de samfunnene som bidrar til mest lidelse. All kriminalitet vi har sett de siste 50 årene i UK skyldes den stygge blå regjeringspolitikken til Thatcher og lignende folk. Det har heller ikke vært særlig artig å være fattig i USA under republikanerne.

Om man på død og liv skal opprettholde et slags incentiv om å skape arbeidsplasser og være grunder, kan en idè være 100 % skattlegging på inntekter over 1,5 mill. Det er rimelig at de som har mest, også skal bidra mest. Men vi har et parti i Norge som heller vil lokke med mer penger til folk flest, mer penger enn man egentlig trenger, da mer penger gir mindre nytte hvis man allerede har mer enn folk flest fra før av. Vi må få bort det populistiske våset til FrP om skattelette til folk som allerede har mer enn nok, og vil la de fattige seile sin egen sjø.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GiftMann38

Jeg, og de fleste i samme situasjon (høyt utdannet, høyt lønnet) ville flyttet. Det er som regel stor etterspørsel etter vår kompetanse ute i verden og når lønnsgapet blir stort nok så drar vi bare. Tviler på at statsfinansene blir bedre av det for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye vil ha mer, sier ordtaket. Mange mennesker synes at en rettferdig verden er fint i prinsippet, men om det gjelder dem selv og egne lønninger ville de flyttet ut av landet. Altså, de har ikke lyst å være med på å skape en bedre verden om det rammer egen lommebok. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
Just now, magikeren said:

Mye vil ha mer, sier ordtaket. Mange mennesker synes at en rettferdig verden er fint i prinsippet, men om det gjelder dem selv og egne lønninger ville de flyttet ut av landet. Altså, de har ikke lyst å være med på å skape en bedre verden om det rammer egen lommebok. 

Rettferdighet er for meg at folk får betalt som fortjent. At noen har lyst til å betale meg ~2.6 MNOK i året betyr at jeg tjener inn minst like mye til bedriften i løpet av et år.

For øvrig betaler jeg hvert eneste år inn et syv-sifret beløp i inntektsskatt til fellesskapet- har du noensinne bidratt med like mye, du som mener du har krav på andres penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidstakerne som er kan tjene mer enn 1,5 millioner vil jo fort ende med å bli selvstendig næringsdrivende eller bli arbeidsgiver. Da kan man jo omgå forbudet med makslønn ved å ta ut utbytte i stedet. 

Edit: Og om arbeidstakerne godtok lavere lønn enn 1,5 millioner så ville det jo vært arbeidsgiveren som tjente på det. Er vel ingen grunn til å omfordele mer til arbeidsgiver?

Endret av Perfekt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Jeg, og de fleste i samme situasjon (høyt utdannet, høyt lønnet) ville flyttet. Det er som regel stor etterspørsel etter vår kompetanse ute i verden og når lønnsgapet blir stort nok så drar vi bare. Tviler på at statsfinansene blir bedre av det for å si det sånn.

Ja, det er selvfølgelig det som hadde skjedd. De beste, erfarne og mest motiverte hadde forsvunnet ut fortere enn svint og vi hadde sittet igjen med «bunnslammet», sånn for p sette det veldig på spissen. Jeg ser for meg meg selv i den situasjonen. Jeg er kvalifisert til en toppjobb som gir 15 mill idag. Så kommer det et lønnstak på 1,5. Utenfor Norge får jeg fortsatt 15+++.  Lurer på hva jeg ville gjort, gitt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med "fortjent" er det jo øyet som ser. Det er jo en størrelse som egentlig ikke er målbar, da et helt fritt marked utmerket kan føre til enorme uforholdsmessige lønninger, fordi man aldri vil ha kontroll på hvor mye enhver vil betale for tjenester. Uten reguleringsmekanismer, kan du fint tjene 2,6 mill + og samtidig kalle det "fortjent," uten å egentlig kunne vise til at betegnelsen er passende i det enkelte tilfelle.

Endret av DenRødeFrelser
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, GiftMann38 said:

Rettferdighet er for meg at folk får betalt som fortjent. At noen har lyst til å betale meg ~2.6 MNOK i året betyr at jeg tjener inn minst like mye til bedriften i løpet av et år.

For øvrig betaler jeg hvert eneste år inn et syv-sifret beløp i inntektsskatt til fellesskapet- har du noensinne bidratt med like mye, du som mener du har krav på andres penger?

Systemet vårt fungerer ikke på en måte der folk flest får lønn etter hva de fortjener. Heh, for meg er det litt morsomt at noen tror deres høye lønn betyr at de har en høy verdi som menneske og arbeidstaker. Jeg garanterer deg at det er mennesker som jobber hardere enn deg og som har mer positiv påvirkning på andre mennesker som tjener betydelig mindre enn deg. Det finnes de som jobber mye hardere enn deg og som av tilfeldige grunner aldri ville kunne ta den type utdanning som deg eller havne i den posisjonen. Fordi mennesker ikke er enkle regnestykker som kan oppnå hva de vil.

Samtidig forstår jeg at det er en veldig behagelig følelse å føle at man er verdt sin høye lønn, at man er spesiell osv. Det er en følelse de aller fleste mennesker liker, er det ikke? Det er ganske deilig å leve et luksusliv og føle at man fortjener det, heller enn å stille spørsmål ved de grunnleggende "sannheter" mennesker lever etter og tar for gitt. At kanskje er noe grunnleggende feil med hvordan mennesker lever, hvilke verdier de har, hvordan de ser på seg selv. 

Det er også interessant at du føler du må poengtere hvor mye mer skatt du betaler enn alle andre. Det er liksom en del av argumentet ditt. 

Hvem og hva er du om du ikke hadde hatt mye penger? 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er i gang med å få forskjellene ned i Norge, foreslår jeg at i tillegg til makslønn, innføres det også maks IQ på 90. Man trenger vel ikke mer for å fungere i samfunnet? De som har mer må bare se seg nødt til å flytte. Hva synes du?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
9 minutter siden, magikeren said:

Systemet vårt fungerer ikke på en måte der folk flest får lønn etter hva de fortjener. Heh, for meg er det litt morsomt at noen tror deres høye lønn betyr at de har en høy verdi som menneske og arbeidstaker. Jeg garanterer deg at det er mennesker som jobber hardere enn deg og som har mer positiv påvirkning på andre mennesker som tjener betydelig mindre enn deg. Det finnes de som jobber mye hardere enn deg og som av tilfeldige grunner aldri ville kunne ta den type utdanning som deg eller havne i den posisjonen. Fordi mennesker ikke er enkle regnestykker som kan oppnå hva de vil.

Samtidig forstår jeg at det er en veldig behagelig følelse å føle at man er verdt sin høye lønn, at man er spesiell osv. Det er en følelse de aller fleste mennesker liker, er det ikke? Det er ganske deilig å leve et luksusliv og føle at man fortjener det, heller enn å stille spørsmål ved de grunnleggende "sannheter" mennesker lever etter og tar for gitt. At kanskje er noe grunnleggende feil med hvordan mennesker lever, hvilke verdier de har, hvordan de ser på seg selv. 

Det er også interessant at du føler du må poengtere hvor mye mer skatt du betaler enn alle andre. Det er liksom en del av argumentet ditt. 

Hvem og hva er du om du ikke hadde hatt mye penger? 

Her var det mye moralistisk vrøvl. Jeg er strålende fornøyd med å ha muligheten til å bygge verdier som varer gjennom generasjoner. Samtidig gir jeg et betydelig bidrag til felleskassen hvert eneste år og har således ingenting å skjemmes over. 

Jeg antar dere som argumenterer for å konfiskere mer av folks penger er demokratiske, liberale mennesker og da er det vel bare rett og rimelig at jeg kan flytte på meg dersom jeg opplever at jeg er mer velkommen i andre land?

For meg er det viktig å sikre min familie økonomisk, andre mennesker gjør andre valg. Det står de i sin fulle rett til å gjøre, men det er frekt å forvente at andre skal betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, GiftMann38 said:

Her var det mye moralistisk vrøvl. Jeg er strålende fornøyd med å ha muligheten til å bygge verdier som varer gjennom generasjoner. Samtidig gir jeg et betydelig bidrag til felleskassen hvert eneste år og har således ingenting å skjemmes over. 

Jeg antar dere som argumenterer for å konfiskere mer av folks penger er demokratiske, liberale mennesker og da er det vel bare rett og rimelig at jeg kan flytte på meg dersom jeg opplever at jeg er mer velkommen i andre land?

For meg er det viktig å sikre min familie økonomisk, andre mennesker gjør andre valg. Det står de i sin fulle rett til å gjøre, men det er frekt å forvente at andre skal betale for det.

Jeg føler ikke for å identifisere meg med en spesifikk type ideologi 

Er fult klar over hvordan verden og Norge fungerer idag oppmuntrer til å samle opp verdier i bøtter og spann, å verne om seg selv og sine nærme. Jeg sier ikke at du personlig er grunnen til det, du er bare resultatet. 

Jeg har for øvrig ikke argumentert for hvordan man burde gripe dette an, det er det ts som gjorde. 

Du sier "moralistisk vrøvl", men vi lever alle etter våre personlige verdier, eller hva? Den type avfeielse sier ingenting om deg og dine verdier, det er bare en måte å feie det du opplever som kritikk under teppet. Du tjener bra, har det bra, hvorfor gå lenger enn det? Hvorfor stille spørsmål forbi den type posisjon? Hvorfor gå i dybden når du har det bra der du er?

Jeg forstår den type tankegang. Og jeg forstår hvordan verden vi lever i støtter den type tankegang

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Drizzt said:

Siden vi er i gang med å få forskjellene ned i Norge, foreslår jeg at i tillegg til makslønn, innføres det også maks IQ på 90. Man trenger vel ikke mer for å fungere i samfunnet? De som har mer må bare se seg nødt til å flytte. Hva synes du?

At jeg kunne tenke meg høre mer om hvorfor du mener den sammenligningen er relevant 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, magikeren skrev:

At jeg kunne tenke meg høre mer om hvorfor du mener den sammenligningen er relevant 

Vi skal jo få forskjellene i Norge ned og det er ganske store forskjeller i IQ i befolkningen. Vi bør også gjøre noe med når det gjelder hva slags bil folk kjører og hva slags bolig de bor i. Få forskjellene ned maksimalt der også. Forskjeller er en uting, variasjon er en uting, alle skal være heeelt og absolutt like, mest mulig iallefall.

Er dette ikke den røde, kommunistiske drømmen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Drizzt said:

Vi skal jo få forskjellene i Norge ned og det er ganske store forskjeller i IQ i befolkningen. Vi bør også gjøre noe med når det gjelder hva slags bil folk kjører og hva slags bolig de bor i. Få forskjellene ned maksimalt der også. Forskjeller er en uting, variasjon er en uting, alle skal være heeelt og absolutt like, mest mulig iallefall.

Er dette ikke den røde, kommunistiske drømmen?

Tror du dette bare handler om forskjeller? At det eneste folk reagerer på er forskjeller? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke i praksis. 

Hva om et advokatkontor med 5 ansatte drar inn 15 mill i året. Skal staten bestemme at kun 7,5 mill skal ut i lønn?

Det betyr at eiereme nærmest tvinges til å tjene mye mer på bekostning av de ansatte. 

Det blir rett og slett bare dumt og urettferdig i det private. I det offentlige kan det vel gå. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, magikeren skrev:

Tror du dette bare handler om forskjeller? At det eneste folk reagerer på er forskjeller? 

Nei, ikke bare forskjeller, men også misunnelse for andre sin suksess. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, Drizzt said:

Nei, ikke bare forskjeller, men også misunnelse for andre sin suksess. 

Ok. Jeg tenker at det ikke er særlig å diskutere dersom du ser på dette temaet som misunnelse og irritasjon fordi folk er ulike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, magikeren skrev:

Ok. Jeg tenker at det ikke er særlig å diskutere dersom du ser på dette temaet som misunnelse og irritasjon fordi folk er ulike

HI er gjennomsyret av misunnelse slik den kommunistiske, røde ideen er. Som TS selv skriver: Historien har vist gjennom utallige eksempler at makt sentrert på få hender er de samfunnene som bidrar til mest lidelse. Og han har helt rett - Sovjetunionen er et skrekkeksempel, så ideene som sto bak Sovjetunionen og kommunismen må vi ikke en gang vurdere å gjeninnføre. 

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo se hvor stor skattevilje dere blånisser egentlig har. Dere vil rømme fra de "stygge reguleringene" og ta med dere millionene deres i land som verdsetter dere enda mer, slik at dere kan kjøpe dere enda en Ferrari i samlingen. I stedet for å betale deres skatt med glede, er det på tross av de fæle reguleringsmekanismene at dere til nøds slår dere til ro med tingenes tilstand. Det dere står for, er individet i sentrum snarere enn å løfte i flokk.

Det er uansett for mange faktorer man ikke har kontroll over, og tilfeldigheter som slår inn som bestemmer hvem som blir de virkelig rike i samfunnet. Da er det rettferdig å barbere dere litt økonomisk så dere ikke får for mye makt i samfunnet. Selv med lønnstak får dere mer enn nok, da velstand gjerne måles relativt og ikke absolutt. Folk med lav markedsverdi på arbeidsmarkedet er best tjent med at lønnsforskjellene jevnes ut, ikke at dere får enda mer skattelette og spekulerer i anbudstjenester, markedsliberalisme, utflagging og fandens oldemor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, magikeren skrev:

Ok. Jeg tenker at det ikke er særlig å diskutere dersom du ser på dette temaet som misunnelse og irritasjon fordi folk er ulike

Hvorfor er det et problem at naboen tjener mer enn deg, hvis du er fornøyd med det du har, og kan leve et godt liv? Har i grunnen alltid lurt på dette... Det er jo ikke slik at om en person plutselig tjener 500.000 mindre, så går disse 500.000 på magisk vis til de som har minst......

Tror det er enkelte som bør lese seg opp på kommunismen og hvordan den fungerer i praksis, selv om tanken bak kan være aldri så god....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...