Gå til innhold

Markerer der Eid i barnehagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og hvordan gjør dere det? Jobber i en barnehage der de fleste barna feirer Eid, men kjenner at jeg selv har for lite kunnskap 😕

Anonymkode: a3e29...0fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, i min datters barnehage markerer de høytidene til alle religionene og nasjonalitetene som er representert så de feirer både jul, eid, kinesisk nyttår mm. Eid markeres ved at de pynter i barnehagen, de lager et ekstra godt fruktfat som spises til dessert (foreldrene til de muslimske barna sender gjerne med fat med noe ekstra godt til alle), i samlingsstunden snakker de om hva eid er og så kjøper de inn et par gaver (nye leker, puslespill e.l.) til barnehagen som barna åpner etterpå. 

Endret av Arkana
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Idioti, vi bor i Norge. Snikislaminering når nye høyder...

Det er barn, ro deg ned. Ingen har vondt av litt ekstra kos og hygge;)

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snikislamisering når man markerer alle religioner. Alle har godt av å lære om andres religioner, det er noe av det som danner grunnlaget for toleranse (som jeg ser enkelte mangler en del av). Og jeg er rimelig sikker på at alle nordmenn som flytter til utlandet fremdeles feirer jul slik de alltid har gjort, 17. mai og andre anledninger, uten at det betyr at man "sniknorskifiserer" landet av den grunn.

Jeg lurer på om Catalina og andre med samme skremmende holdninger noen ganger har tenkt over hvorfor Norge er et så godt land å bo i? Toleranse er en veldig stor del av det. Hvis vi ser til land med sterk statsreligion som ikke tillater noen form for utøvelse av andre religioner eller noe som i det hele tatt går i mot deres egen religion uavhengig av hva du selv tror på (i enkelte land er det f.eks. forbudt å spise offentlig under ramadan, selv for ikke-muslimer), er det virkelig land vi ønsker å sammenligne oss med og bli som? Det som truer landet vårt mest er ikke mennesker med annen religion, men mennesker med fremmedfrykt som prøver å ødelegge alt det som gjør landet vårt så fint å bo i. Idiotene er ikke de som markerer Eid i barnehagen for å si det sånn. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Arkana skrev:

Det er ikke snikislamisering når man markerer alle religioner. Alle har godt av å lære om andres religioner, det er noe av det som danner grunnlaget for toleranse (som jeg ser enkelte mangler en del av). Og jeg er rimelig sikker på at alle nordmenn som flytter til utlandet fremdeles feirer jul slik de alltid har gjort, 17. mai og andre anledninger, uten at det betyr at man "sniknorskifiserer" landet av den grunn.

Jeg lurer på om Catalina og andre med samme skremmende holdninger noen ganger har tenkt over hvorfor Norge er et så godt land å bo i? Toleranse er en veldig stor del av det. Hvis vi ser til land med sterk statsreligion som ikke tillater noen form for utøvelse av andre religioner eller noe som i det hele tatt går i mot deres egen religion uavhengig av hva du selv tror på (i enkelte land er det f.eks. forbudt å spise offentlig under ramadan, selv for ikke-muslimer), er det virkelig land vi ønsker å sammenligne oss med og bli som? Det som truer landet vårt mest er ikke mennesker med annen religion, men mennesker med fremmedfrykt som prøver å ødelegge alt det som gjør landet vårt så fint å bo i. Idiotene er ikke de som markerer Eid i barnehagen for å si det sånn. 

Jeg fant ikke noen applaus-emoji i farta, så du får en :5: i stedet. 

Vel talt! 

Anonymkode: 0a7e7...49e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catalina Culès
5 timer siden, Arkana skrev:

Det er ikke snikislamisering når man markerer alle religioner. Alle har godt av å lære om andres religioner, det er noe av det som danner grunnlaget for toleranse (som jeg ser enkelte mangler en del av). Og jeg er rimelig sikker på at alle nordmenn som flytter til utlandet fremdeles feirer jul slik de alltid har gjort, 17. mai og andre anledninger, uten at det betyr at man "sniknorskifiserer" landet av den grunn.

Jeg lurer på om Catalina og andre med samme skremmende holdninger noen ganger har tenkt over hvorfor Norge er et så godt land å bo i? Toleranse er en veldig stor del av det. Hvis vi ser til land med sterk statsreligion som ikke tillater noen form for utøvelse av andre religioner eller noe som i det hele tatt går i mot deres egen religion uavhengig av hva du selv tror på (i enkelte land er det f.eks. forbudt å spise offentlig under ramadan, selv for ikke-muslimer), er det virkelig land vi ønsker å sammenligne oss med og bli som? Det som truer landet vårt mest er ikke mennesker med annen religion, men mennesker med fremmedfrykt som prøver å ødelegge alt det som gjør landet vårt så fint å bo i. Idiotene er ikke de som markerer Eid i barnehagen for å si det sånn. 

Ja, det skal tidlig krøkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Catalina Culès skrev:

Idioti, vi bor i Norge. Snikislaminering når nye høyder...

Kunne ikke vært mer enig, hold dere til kristendommen folkens 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ilsep
Akkurat nå, JesusErStammen skrev:

Kunne ikke vært mer enig, hold dere til kristendommen folkens 😄

Nei. Ateisme er mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Arkana skrev:

Det er ikke snikislamisering når man markerer alle religioner. Alle har godt av å lære om andres religioner, det er noe av det som danner grunnlaget for toleranse (som jeg ser enkelte mangler en del av). Og jeg er rimelig sikker på at alle nordmenn som flytter til utlandet fremdeles feirer jul slik de alltid har gjort, 17. mai og andre anledninger, uten at det betyr at man "sniknorskifiserer" landet av den grunn.

Jeg lurer på om Catalina og andre med samme skremmende holdninger noen ganger har tenkt over hvorfor Norge er et så godt land å bo i? Toleranse er en veldig stor del av det. Hvis vi ser til land med sterk statsreligion som ikke tillater noen form for utøvelse av andre religioner eller noe som i det hele tatt går i mot deres egen religion uavhengig av hva du selv tror på (i enkelte land er det f.eks. forbudt å spise offentlig under ramadan, selv for ikke-muslimer), er det virkelig land vi ønsker å sammenligne oss med og bli som? Det som truer landet vårt mest er ikke mennesker med annen religion, men mennesker med fremmedfrykt som prøver å ødelegge alt det som gjør landet vårt så fint å bo i. Idiotene er ikke de som markerer Eid i barnehagen for å si det sånn. 

Men skjer dette i land der det bare er lov å ha kristen religion da :P?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men det går så vidt jeg vet ikke noen muslimske barn i barnehagen. Det er en kristen barnehage, så de feirer kristne høytider da. 

Anonymkode: d2d8e...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er få muslimer i den barnehagen, så det ville ikke vært naturlig. 

Anonymkode: df0e9...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/12/2018 at 2:35 PM, JesusErStammen said:

Men skjer dette i land der det bare er lov å ha kristen religion da :P?

Ja. Det er strenge sosiale regler og veldig lite toleranse i mange land i Sør-Amerika, hvor katolismen er rådende. 

Anonymkode: 525dc...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 6/12/2018 at 2:35 PM, JesusErStammen said:

Men skjer dette i land der det bare er lov å ha kristen religion da :P?

Ja. Det er strenge sosiale regler og veldig lite toleranse i mange land i Sør-Amerika, hvor katolismen er rådende. 

For å svare på spørsmålet så feiret de Eid med en ekstra fin lunsj i vår barnehage. Barna mine kom hjem glade og fornøyde, akkurat som de gjør etter f.eks. julelunsj. Vi er forøvrig hardbarka ateister og feirer ingen av delene hjemme, så jeg syns det er fint at de får innblikk i og kunnskap om hvordan andre velger å leve. Det tror jeg vil gjøre dem til bedre mennesker :)

Anonymkode: 525dc...472

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er lite svar til Ts, og mye snikk snakk som er negativt ladet. Sånn vil jeg ikke ha det, og oppfordrer dere som vil snakke om et annet tema enn hva Ts spør om, - å ta den diskusjonene ett annet sted på forumet. Jeg rapporterer over en lav sko dersom noe er stygt sagt eller det er krenkende mot noe som helst. 

 

Jeg kan svare for vi har barn i barnehage, og her kommer det. Har ikke merket noe markering av eid i barnas barnehage. Der går det barn fra alle mulige religioner, men det legges ikke mye vekt på. Vi gratulerer med høytiden, om vi vet om noen som feirer noe, men det er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå som det er VM i fotball gratulerer vi de som vi har merket over den siste tiden er fotballfans med eventuell seier. For det handler også om hva barna omgåes med hver dag, ikke bare hva barnehagene legger vekt på. Slik blir vi bedre kjent og tryggere på relasjonene våre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2018 den 14.48, AnonymBruker skrev:

Og hvordan gjør dere det? Jobber i en barnehage der de fleste barna feirer Eid, men kjenner at jeg selv har for lite kunnskap 😕

Anonymkode: a3e29...0fb

Kanskje du skal spørre i den gruppa på Facebook, de som er så kreavitve og gleder oss med kunnskapsdeling: Idebroen for barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...