Gå til innhold

Til muslimer: Islamske løgner om Paulus


Anbefalte innlegg

Jeg får ofte anklager om at jeg er en "pauliner"/"paulitt" når jeg forteller det kristne syn på frelse. Dvs ved tro er vi frelst, ikke ved gjerninger. Var det gjerninger - altså hva vi gjør - som frelser oss, ja da ligger muslimer, som alle andre, tynt ann, for Jesus satte standarden for hva det kreves for å nærme seg Gud via egen innsats, og han var uten synd, skapt og formet av Gud i Marias mage for å være vår øversteprest og Messias, og derfor med rette kalte YahWeh for FAR.

Muslimer anklager kristne for å ha "modifisert" bibelen, selvfølgelig uten bevis, og mener kristne har gitt seg selv "fritak fra loven" - altså avskaffet loven, så vi, tja, kan ha bordeller, fyllekalaser, bruke heroin i kirkene, eller hva det nå er muslimer inbiller seg vi kristne gjør. Stemmer virkelig dette her med virkeligheten?

Så hva sa Paulus om synd? Avskaffet paulus virkelig loven, og skilte budskapet hans seg ut fra det de andre evangeliene forteller oss om vår tro?

-Dem som synder, skal du irettesette i alles nærvær til skrekk og advarsel for andre. (1. Tim 5, 20).

[...]

Dere er kalt til frihet, brødre. La bare ikke friheten bli et påskudd for den syndige natur, men tjen hverandre i kjærlighet. Jeg sier dere: Lev et liv i Ånden! Da følger dere ikke begjæret i vår syndige natur.
(17) For vår onde natur står med sitt begjær Ånden imot, og Ånden står imot vår onde natur. De to ligger i strid, slik at dere ikke er i stand til å gjøre det dere vil.
(18) Blir dere drevet av Ånden, da er dere ikke under loven.
(19) Det er klart hva det er som kommer fra vår onde natur: hor, umoral, utskeielser,
(20) avgudsdyrkelse og trolldom, fiendskap, strid, rivalisering, sinne, selvhevdelse, stridigheter, partier
(21) og misunnelse, fyll, festing og mer av samme slag.
Som jeg har sagt før: De som gjør slikt, skal ikke arve Guds rike. (Galaterne 5).

Derfor, brødre, står vi ikke i gjeld til kjødet (vår syndige natur), så vi skulde leve etter kjødet,
(13) for dersom dere lever etter kjødet, da skal dere dø; men dersom dere døder legemets gjerninger ved Ånden, da skal dere leve.
(14) For så mange som drives av Guds Ånd, de er Guds barn.  (Romerne 8).

Mer her på denne siden som samler sammen utklipp av Paulus!

https://ord8liv.wordpress.com/2015/08/17/hva-sier-paulus-om-synd/

Så neste gang dere snakker om kristendom og spesielt Paulus med andre muslimer, hva med å irettesette dem og vise de hva som faktisk står i bibelen, istedet for å reptere usannheter andre muslimer sprer rundt om kristne og kristendom?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare en fortelling...

Anonymkode: 06a2d...abd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er bare en fortelling...

Anonymkode: 06a2d...abd

tro hva du vil, vi kan gå nærmere innpå hvorfor bibelen er langt mer enn "bare en fortelling" også, men gir det deg rett til å fortelle løgner om hva som står i en bok ivertfall noen tror er Guds åpenbaring til menneskene, igjennom mennesker han kalte til sin tjeneste? nei, det gjør det ikke... og muslimer er som fluer fanget i et etterkoppnett av løgner og usannheter om hva bibelen sier, og hva kristendom er. Folk som egentlig burde vært kristne og frelst, hvis de hadde klart å komme seg ut av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gent82 skrev:

The koran and the bible are just comic books. Lightn up

Spør deg selv, ordentlig dypt, hvor dine egne definisjoner av "rett og galt" kommer fra. Du har praktisk talt ingen steder å orientere deg etisk og moralsk i denne virkeligheten som en ateist. Det finnes ingen legitime grunner for å argumentere for at et menneske er mer verdt enn en mygg i ditt verdensbilde. Men det gjør deg med all sannsynlighet om til en hykler. Enten spiser du kjøtt, eller så slår du deg selv på armen når en mygg stikker deg på en varm sommerkveld.

Man kan kritisere muslimer for mange ting, men de har i hvert fall et form for "kart" å manøvrere seg etter. Folk flest bare skummer overflaten av de dype religiøse og filosofiske problemstillingene. Hvis man forfølger et verdenssyn der Gud ikke eksisterer, så har nesten all form for definerende nyere filosofi endt med en form for nihilisme. Man kan simpelthen ikke forkaste tanken om "Gud", uten å kaste barnet ut med badevannet. 

Du synes nok du er smart når du repeterer noe du har hørt, men med all sannsynlighet forstår veldig lite av. Jeg dømmer deg ikke. Det er viktig å si det. Men jeg tror ikke at du egentlig forstår at de tingene du kaller eventyr, er selve fundamentet til hvordan du orienterer deg moralsk i dette vi kaller virkeligheten. Se på dyreriket. Og dette er essensielt hvis man dykker ned i alternativ tenkning, okkultisme og alternative livssyn. Det finnes på ingen som helst måte automatikk i konseptet med at vi skal være "snille" med hverandre. Som sagt. Prøv heller å lese/forstå hvor, og fra hva, disse definisjonene om rett og galt kommer fra. Istedenfor å repetere en idé du hverken forstår, eller har undersøkt grundig nok.

Bare sånn for å korte ned den kommende debatten. Ingen VET! Og jeg må presisere at jeg dømmer deg ikke fordi du sier det du sier. Men det er ikke første gang i historien at disse ideene har blitt presentert. Å relativisere objektive sannheter som har blitt opprettholdt gjennom de tidligste fasene av menneskelig nedskreven historie, åpner virkelig Pandoras eske. Hvis man intellektuelt forfølger disse prinsippene til "endestasjonen", så ender man opp på et veldig spesifikt sted. Problemet er at det har blitt så enkelt å bare kalle eldre historie for "eventyr". Det er populærkulturelt korrekt. Det krever ingen "bevis". Men det er simpelthen ikke sannheten. Og de lærde om disse temaene vil fortelle deg dette. 

Så la oss si det sånn. Bevis hvorfor de eldste skriftene i menneskelig historie er falske, og hvorfor?  

Anonymkode: 80696...d54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mistet respekt hos muslimer og andre, derfor vil du bare bli ignorert! 

Anonymkode: c5c02...db0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har mistet respekt hos muslimer og andre, derfor vil du bare bli ignorert! 

Anonymkode: c5c02...db0

Likevel leser du det jeg skriver. Og det er andre muslimer her som er ærlige og opptatt av hva som er sant, istedet for å bli sure og "føle seg krenket" når de blir konfrontert med sannheten.

at koranen beskriver en ond gud som får følgerne sine som følger denne boken bokstavelig til å begå onde gjerninger, er også et faktum.

løgnen tåler ikke at sannheten avdekker den. hvis du skulle ha noe å komme med, BEVIS at jeg tar feil. INGEN her har såvidt jeg kan se klart å motbevise noe jeg har sagt her inne.

Og det er fordi det fine med å være kristen, er at det er så enkelt. Det er bare å snakke sant. Vi har ingen annen agenda enn det. Vi vil ikke prakke på noen noe sharialover, vi har ingen jihad på lur, ingen taqqiya etc som vi vet folk missliker, ikke noe sånt i det heletatt, det eneste vi kristne tilbyr er evig liv og sannheten for de som vil ha det.

Endret av den1m
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, den1m skrev:

at koranen beskriver en ond gud som får følgerne sine som følger denne boken bokstavelig til å begå onde gjerninger, er også et faktum.

løgnen tåler ikke at sannheten avdekker den. hvis du skulle ha noe å komme med, BEVIS at jeg tar feil. INGEN her har såvidt jeg kan se klart å motbevise noe jeg har sagt her inne.

Og det er fordi det fine med å være kristen, er at det er så enkelt. Det er bare å snakke sant. Vi har ingen annen agenda enn det. Vi vil ikke prakke på noen noe sharialover, vi har ingen jihad på lur, ingen taqqiya etc som vi vet folk missliker, ikke noe sånt i det heletatt, det eneste vi kristne tilbyr er evig liv og sannheten for de som vil ha det.

Og her la du egget, lykke til!

Anonymkode: c5c02...db0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Spør deg selv, ordentlig dypt, hvor dine egne definisjoner av "rett og galt" kommer fra.

Dette kommer som regel fra normene i samfunnet en er oppvokst i, derfor ser vi forskjellig syn på moral i forskjellige samfunn. Om en er kristen, ateist, muslim eller whatever så er det alltid noe en er tillært fra andre mennesker. Moral og etikk trenger ikke å komme fra noen Gud, mennesker har gjennom historien måtte tilpasse seg etter hvordan samfunn skal fungere, noe religion har vært et verktøy for, på godt og vondt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 Men jeg tror ikke at du egentlig forstår at de tingene du kaller eventyr, er selve fundamentet til hvordan du orienterer deg moralsk i dette vi kaller virkeligheten. Se på dyreriket. [..] Det finnes på ingen som helst måte automatikk i konseptet med at vi skal være "snille" med hverandre. Som sagt. Prøv heller å lese/forstå hvor, og fra hva, disse definisjonene om rett og galt kommer fra.

Men andre dyr er jo også både snille og slemme med hverandre. Det er ikke bare mennesker som viser det man kan kalle uselvisk godhet til hverandre. Er andre dyr også religiøse da eller? Hvilken religion følger elefantene for eksempel?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så la oss si det sånn. Bevis hvorfor de eldste skriftene i menneskelig historie er falske, og hvorfor?  

Anonymkode: 80696...d54

Hva har det hedenske Gilgamesj-eposet med det du snakker å gjøre? Eller snakker du om enda eldre kineiske loggføringer? Jeg håper at du ikke tror at tekstene fra Det gamle testamentet eller Torahen er i nærheten av menneskehetens eldste tekster?

Eller prøver du deg på et argument om at 'jammen, de var jo religiøse/overtroiske de også..de trodde bare på feil gud(er)..' ?

27 minutter siden, den1m skrev:

at koranen beskriver en ond gud som får følgerne sine som følger denne boken bokstavelig til å begå onde gjerninger, er også et faktum.

Der har du rett. Problemet ditt er at Bibelens gud også er en hevngjerrig, folkemorderisk, manipulerende og sadistisk skapning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er bare tull. Treenigheten hva for no tull er det? Når man skal tro på en gud så tror man på kun en gud. Ikke tre for eller 100. Jaja religion kan være så mangt ...........

Anonymkode: 2872f...fc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jegern Puahate skrev:

Dette kommer som regel fra normene i samfunnet en er oppvokst i, derfor ser vi forskjellig syn på moral i forskjellige samfunn. Om en er kristen, ateist, muslim eller whatever så er det alltid noe en er tillært fra andre mennesker. Moral og etikk trenger ikke å komme fra noen Gud, mennesker har gjennom historien måtte tilpasse seg etter hvordan samfunn skal fungere, noe religion har vært et verktøy for, på godt og vondt.

Jeg er enig med deg, men vil kanskje ta det ett skritt videre ved å påstå at å hente ens personlige moral fra bibelen er fullstendig forkastelig. Bibelen er forferdelig bok med en håpløs moral.

Dawkins bekriver dette elegant i "The God Delusion"

“The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully.” 

Det finnes sikkert andre påståtte/fabrikkerte  guder som har bedre gangsyn enn denne bølla, men hvem kan egentlig si at den sitter i den moralske høyborgen. En ting er i allefall sikkert det er ikke den kristne/jødiske/islamske guden.

Endret av Midgard
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg ryddet for svar til slettet innhold.

18 timer siden, Nicathv skrev:

Men andre dyr er jo også både snille og slemme med hverandre. Det er ikke bare mennesker som viser det man kan kalle uselvisk godhet til hverandre. Er andre dyr også religiøse da eller? Hvilken religion følger elefantene for eksempel?

Hva har det hedenske Gilgamesj-eposet med det du snakker å gjøre? Eller snakker du om enda eldre kineiske loggføringer? Jeg håper at du ikke tror at tekstene fra Det gamle testamentet eller Torahen er i nærheten av menneskehetens eldste tekster?

Eller prøver du deg på et argument om at 'jammen, de var jo religiøse/overtroiske de også..de trodde bare på feil gud(er)..' ?

Der har du rett. Problemet ditt er at Bibelens gud også er en hevngjerrig, folkemorderisk, manipulerende og sadistisk skapning.

Å lese gamle testamentet er ikke altid hyggelig lesning, men det å skjønne hvorfor det skjer, og hva det peker fram mot - dvs at det er profetisk, utgjør hele forskjellen.

Er det noen som kan si det var noe ondskapsfult i Jesus? Gjorde han noe galt? Nei, han ble hatet uten grunn. Og det er først med ham vi kjenner Gud.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Midgard skrev:

Jeg er enig med deg, men vil kanskje ta det ett skritt videre ved å påstå at å hente ens personlige moral fra bibelen er fullstendig forkastelig. Bibelen er forferdelig bok med en håpløs moral.

Dawkins bekriver dette elegant i "The God Delusion"

“The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully.” 

Det finnes sikkert andre påståtte/fabrikkerte  guder som har bedre gangsyn enn denne bølla, men hvem kan egentlig si at den sitter i den moralske høyborgen. En ting er i allefall sikkert det er ikke den kristne/jødiske/islamske guden.

Nå lurer jeg på hvilken moralsk standard han bruker for å gi seg selv autoritet til å si noe så dumt da. Er det fra evolusjonsteorien? At den sterke dreper ungene til den svake, så hun kommer i brunst og han får parret seg med henne? Dette er tilfellet flere steder i dyreriket, og dawkins mener han er et dyr.

I bibelen lærer vi at Gud ga oss samvittigheten. Alle har den, kristne, muslimer og ateister. Til og med psykopater vet at de egentlig gjør noe galt når de skader/dreper noen, men de føler skadefryd, og dette kan vi se i bibelen er en frukt av djevelen og vår falne natur.

Endret av den1m
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jegern Puahate skrev:

Dette kommer som regel fra normene i samfunnet en er oppvokst i, derfor ser vi forskjellig syn på moral i forskjellige samfunn. Om en er kristen, ateist, muslim eller whatever så er det alltid noe en er tillært fra andre mennesker. Moral og etikk trenger ikke å komme fra noen Gud, mennesker har gjennom historien måtte tilpasse seg etter hvordan samfunn skal fungere, noe religion har vært et verktøy for, på godt og vondt.

så når isis hogger hodet av vantro og brenner kristne levende, så føler du ikke noe skurrer? de har hentet dette fra koranen og følger muhammeds eksempel (til bokstaven) når de gjør dette her. Koranen og hadithene har masse oppfordringer til vold, hat etc. Når endel muslimer benytter seg av taqqiya (løgn) som taktikk ovenfor fienden (som er alle vantro), er det noe å diskutere at dette er ondskapsfult og at folk foretrekker et ærlig menneske som sier sannheten, selv om vi skulle være i en annen tro? Er det noe å diskutere at personligheten Jesus i bibelen, og personligheten Muhammed i koranen, er som dag og natt?

mange muslimer har blitt kristne nettopp fordi samvittigheten deres omsider fikk de til å skjønne at noe var alvorlig galt med islam. den store bedrageren som de kaller ham, allah, er slettes ingen god gud verdig tilbedelse.

Endret av den1m
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt er bare tull. Treenigheten hva for no tull er det? Når man skal tro på en gud så tror man på kun en gud. Ikke tre for eller 100. Jaja religion kan være så mangt ...........

Anonymkode: 2872f...fc6

Det er klart og tydelig opgitt at treenigheten er EN Gud, det er 3 forskjellige utrykk av samme Gud. Islam mener koranen er evig men koranen er ikke allah, vel da har islam en 2-enighet (uten at de vedkjenner seg det). At du ser ut til å slite med konsepter som dette her er bunner vel egentlig ikke i at du ikke har intellektuell kapasitet, men fordi du ikke vil ha noe med Gud å gjøre. Som jeg sa til "linsejesus" er det ikke alle som VIL bli frelst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, den1m skrev:

 I islam fordømmes ikke slaveri, enda muslimene faktisk har tømt afrika for enda fler slaver, og til forskjell fra europeere / amerikanere som var de som fikk slutt på denne jævelskapen (som fordømmes i bibelen, vi kan godt ta en diskusjon på det også), så de føler ingen skam for det.

Når får det være grenser for så mye løyn du kan komme med, eier du virkelig ikke selvrespekt. Du snakker om islam som om du vet alt om islam, allikevel har du aldri lest Koranen, men du sprer løyn som om det er sannhet, ta deg samme og hold deg til din kristendom som er din religion. 

En av de størse dådene i Islam er å kjøpe en slave fri dette står tydelig og klart i Koranen: 90:13.

Med Allahs navn, Den barmhjertige, Den nåderike

1.Nei, sannelig, Jeg sverger ved denne byen,
2. og du bor jo i denne byen,
3. og ved en far og hans avkom!
4. Vi har visselig skapt mennesket til møye.
5. Tror han ikke at noen har makt over ham?
6. Han sier: «Jeg har satt over styr rikdom i massevis.»
7. Tror han at ingen har sett ham?
8. Har Vi ikke gitt ham to øyne,
9. tunge, og to lepper.
10. Har Vi ikke vist ham de to veier?
11. Men han gav seg ikke i kast med den trange og bratte.
12. Vet du da hva den trange vei er?
13. Det er å skaffe en slave frihet,
14. og på hungerens dag å gi mat
15. til en foreldreløs slektning,
16. eller til en fattig stakkar,
17. og så være av dem som tror, og som anbefaler hverandre standhaftighet, og råder hverandre til medfølelse.
18. Dette er høyre hånds folk!
19. Men de som fornekter Vårt ord, de er venstre hånds folk.
20. Over dem hvelver seg Ild

Guds Profet sier i en hadith at ved å kjøpe fri en slave så vil en hver kroppsdel til kjøperen også reddes fra ilden i det neste liv, slik han/hun reddet slaven fra slaveriet.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, den1m said:

I bibelen lærer vi at Gud ga oss samvittigheten.

Det stemmer ikke. Ifølge bibelen forbød Gud faktisk menneskene å spise av frukten som ga dem kunnskap om godt og ondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, den1m said:

Som jeg sa til "linsejesus" er det ikke alle som VIL bli frelst.

Mesteparten av den andre diskusjonen vi hadde ble slettet av en eller annen grunn. Men dette lurer jeg altså litt på. Hvorfor skulle noen ikke ønske å bli frelst? Jeg antar at du med frelst mener evig liv i himmelen, og med fortapt mener helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, linsejesus skrev:

Det stemmer ikke. Ifølge bibelen forbød Gud faktisk menneskene å spise av frukten som ga dem kunnskap om godt og ondt.

Ja, men det som er nøkkelen her, er jo at de trodde satan heller enn Gud, ergo kommer viktigheten av tro inn. Når satan sa at vi skal bli som guder, betyr det jo og at vi står til ansvar for vår kunnskap om godt og ondt. Ikke bare at vi vet forskjellen på godt og ondt i seg selv.

 

20 minutter siden, linsejesus skrev:

Mesteparten av den andre diskusjonen vi hadde ble slettet av en eller annen grunn. Men dette lurer jeg altså litt på. Hvorfor skulle noen ikke ønske å bli frelst? Jeg antar at du med frelst mener evig liv i himmelen, og med fortapt mener helvete.

Ja jeg skjønner heller ikke hvorfor den ble slettet. I alle tilfeller kan vi gå litt innpå det her, dette med å fortsette i synd. Som du ser med jødene, fortsatte de å synde, etter korsfestelsen av Jesus (deres egen messias, som de avviste) gikk det 40 år før tempelet ble brent ned (og tempelet var da tomt, Gud hadde flyttet ut, dette her er det vi kaller "den Hellige ånd", som er den nye pakt profetert i jeremia 31:31-34). Kristne risikerer derfor at de mister troa om de fortsetter i synd, Jesus døde for våre synder, å ta til seg det er nøkkelen her, og det er jo en erkjennelse av at det ER gale ting vi gjør etter vi ble kristne (selv om vi er tilgitt). Paulus advarer som du ser og mot synd. Det er mao. en vei å gå.

Her er en podcast jeg fant som går innpå dette:

https://www.foross.no/podkast/tvpt38/

Endret av den1m
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...